personlig veiing før oppkjøring.

Prat om tung MC.
e30 tic

personlig veiing før oppkjøring.

Post by e30 tic »

litt "rar" morsom tråd så moderator må evt bare flytte elle stenge denne tråden om ønskelig.

har i lengre tid irritert meg over at jeg ikke tok tung MC som 18-19 åring etter masse kilometer på lett mc, men slik ble det og nå har jeg pløyd meg gjennom 2 kjøretimer, banekurs, og langkjøring. dette gikk smertefritt og idag skulle vi i gruppa ha avsluttningsteori før oppkjøringen som var bestil i neste uke. og det var idag morroa startet :lol: (var ferdig med det obligatoriske for 1 måned siden)

kjørelæren spurte etter om han hadde veid meg? nei svarte eg, ja du får komme opp på vekta da sa han.. ja da passerer den 0.1 tonn svarte jeg og vi spøkte litt med det, nåla stoppa på 108kg, noe han knapt kunne tro stemte, men uansett så kunne ikke jeg få kjøre opp som planlagt.

statens vegvesen hadde for en liten måned siden sendt ut skriv til kjøreskolen om at maks tillat vekt på fører var 103kg, og maks 113 inkl klær etc.
altså overstiger jeg og sensor maks tillate totalvekt eller noe i den duren, noe som fører til at det skulle bli satt av en dag ekstra med førerprøver for "overvektige" personer =D>

reglene har jo alltid vert der men ikke praktisert, husker kjøretimene på suzuki gn 125, en halv feit kjørelærer på 190 cm pluss meg, på en opphora moped. vekt ble ikke nevnt med et ord hverken da eller nå i opplæringen.

så sier kjørelæreren at jeg kunne jo bare møte opp, og "satse" på at jeg ikke ble veid, for jeg så jo ikke ut som noen 108kg's person. men jeg tar ikke fri fra jobb og møter opp unødvendig.

gleder meg til i morgen for kjørelærer skulle sjekke opp dette, evt finne en annen sykkel.

jeg for min del syns det hele var ganske komisk, og det hadde vert morro å høre om noen her har hatt oppkjøring nylig? dette var vist noe Satans vegvesen hadde begynt å praktisere ca1 mnd tilbake.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Re: personlig veiing før oppkjøring.

Post by Ulvinnen »

Dette praktiseres, ja. Jeg har flere ganger nå opplevd å miste mine kjøretimer, fordi kjørelæreren min har vært nødt til å bli med elever på ny oppkjøring, etter at de ble avvist første gang fordi de var for tunge. Kjøreskolen har måttet få tak i lette sensorer fra andre steder, fordi sensorene på "vårt" biltilsyn enda ikke har tatt et kurs som tillater dem å kjøre bak elevene.
e30 tic

Post by e30 tic »

Ulvinnen wrote:Dette praktiseres, ja. Jeg har flere ganger nå opplevd å miste mine kjøretimer, fordi kjørelæreren min har vært nødt til å bli med elever på ny oppkjøring, etter at de ble avvist første gang fordi de var for tunge. Kjøreskolen har måttet få tak i lette sensorer fra andre steder, fordi sensorene på "vårt" biltilsyn enda ikke har tatt et kurs som tillater dem å kjøre bak elevene.
så man kan sette det litt på spissen å si at det egentlig er en kombinasjon at sesorene i seg selv er for "tunge" og at dem ikke får fingen ut og har kurset seg selv før dem starter å praktisere for fullt. noe som skaper problemer for oss og kjøreskoler?

jeg kjørte jo alene på sykkel med kommunikasjon på min langtur. så en sensor burde selvsagt kunne gjøre det samme.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Min kjørelærer var temmelig irritert over hvor trege sensorene har vært, ja. For dette ble de informert om tidlig i år. Det er også de nye kravene om at totalvekten skal overholdes, som er grunnen til at det er så vanvittig lang ventetid på å få oppkjøringstimer. De som nå bestiller, får ikke timer før i september.
wind_up_bird
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)

Post by wind_up_bird »

En venn av en venn kjørte opp på sykkel alene med sensor bak i bil pga vekt (det var her i Bergen). Så det går tydligvis an å løse det på den måten ja, men da må det vel avklares på forhånd.

Edit: og etter å ha lest Ulvinnen sitt svar, så skjønner jeg at sensorene må ha kurs for dette? Det var jeg ikke klar over!
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Som sagt, så må sensorene kurses for å ha lov til å kjøre bak. Det er bare fire personer (kjørelærere) i Norge som kan holde disse kursene. Og de får ikke lov til å holde kurs for sensorer som er så nær at de kan komme til å ta med egne elever til dem senere. De må få kurs av personer fra andre kanter i landet.
e30 tic

Post by e30 tic »

Ulvinnen wrote:Som sagt, så må sensorene kurses for å ha lov til å kjøre bak. Det er bare fire personer (kjørelærere) i Norge som kan holde disse kursene. Og de får ikke lov til å holde kurs for sensorer som er så nær at de kan komme til å ta med egne elever til dem senere. De må få kurs av personer fra andre kanter i landet.
er jo dette som er så forbanna sykt! jeg har unnagjort kjøringen på noen dager, og alt var klart for en måned siden, og så kommer di nå med dette! kjørelæreren burde jo også tatt tak i dette før da..
blir 1-2 uker ekstra ventetid pga dette. for jeg gambler som sagt ikke på at di ikke veier meg. kan jo evt ringe di som har oppkjøring før meg.
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km

Post by hansp »

Heia Norge \:D/
Glad jeg kjørte opp i fjor. Med kjøreurtstyr veier jeg nok over tillatt vekt, samt at da jeg kjørte opp hadde jeg sensor som var "større enn meg" , klart lovbrudd, men da var det ingen som brydde seg.
Hans Petter
e30 tic

Post by e30 tic »

hansp wrote:Heia Norge \:D/
Glad jeg kjørte opp i fjor. Med kjøreurtstyr veier jeg nok over tillatt vekt, samt at da jeg kjørte opp hadde jeg sensor som var "større enn meg" , klart lovbrudd, men da var det ingen som brydde seg.
ja gni det inn :lol:

angrer litt på at jeg ikke tok før også, da hadde lappen kostet ca 4000 kr kontra 13000 nå.. og det er med 2 timer utenom det obligatorsike.
FV

Post by FV »

e30 tic wrote:

angrer litt på at jeg ikke tok før også, da hadde lappen kostet ca 4000 kr kontra 13000 nå.. og det er med 2 timer utenom det obligatorsike.
Jeg betalte også 13k for lappen ifjor. Er nok noen år siden den kosta under 10 000 ja :(
e30 tic

Post by e30 tic »

FV wrote:
e30 tic wrote:

Jeg betalte også 13k for lappen ifjor. Er nok noen år siden den kosta under 10 000 ja :(
kom vel nye regler i 05. jeg hadde lett mc fra før og hadde jeg tatt før 05 hadde de vert billig.

å pålegge folk med kjøreerfaring, feks 20000km på lett mc som jeg har en obligatorisk langtur på 4 timer identisk den jeg hadde på lett til den nette sum av 4500kr vil jeg påstå er et ran, banekurset til samme pris er jeg ikke fullt så negativ til, for helt klart øvd inn gode vaner, og blir en bedre sjofør.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Det er mange varianter av å ha hatt A1 fra før av. For min del så var det en del av sertifikatet på bil. (Før 1.4.1979) Så at jeg måtte gjennom full pakke for sykkellappen var forståelig.

Men dette er off topic.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

Jeg kjørte opp i Oslo i forrige uke(28.mai eksakt) og hadde sensor på sin egen sykkel bak meg med kommunikasjon i mellom oss.

Jeg syntes det fungerte ypperlig. Dette ble gjort fordi min kjøreskole ga beskjed i god tid til biltilsynet om at jeg var en stor gutt :D Ble aldri veid, men kun spurt om hva jeg veide med utstyr. Har ikke veid meg selv på flere år jeg så jeg sa bare at jeg neppe veide mindre enn 120kg(sannsynligvis nærmere 130kg med full opppakning) med utstyr og da sa bare kjørelæreren at jeg kunne glemme oppkjøring med sensor bakpå =D>

Digg med slik oppkjøring! Så i Oslo er i hvert fall ikke dette noe problem så lenge man er klar over situasjonen og har en kjøreskole som bruker hodet!
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Denne typen oppkjøring må da være helt ypperlig.
Vil tro at du slapper mere av når du ikkje har han tullingen klengt inntil deg?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

speedy gonzales 2 wrote:Denne typen oppkjøring må da være helt ypperlig.
Vil tro at du slapper mere av når du ikkje har han tullingen klengt inntil deg?
Det var helt ypperlig for min del i hvert fall. Tok faktisk meg selv i at jeg koste meg under deler av oppkjøringen :D

Slik jeg forstod det så er det godt mulig at dette blir mer vanlig i fremtiden. Hadde også liknende opplegg på landeveiskjøringen og det er nytt av året ble jeg fortalt. Arrester meg hvis jeg tar feil her!

Det er jo ingen tvil om at man føler seg mer komfortabel når man sitter alene på sykkelen så denne typen oppkjøring er så absolutt og annbefale. Derfor vil jeg anbefale alle som skal kjøre opp i Oslo, og befinner seg i vektklassen "oss over 0,1tonn", at de sjekker dette med kjørelærer i god tid slik at de kan ordne dette deg.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Post Reply