Min MC-ulykke
- tohjulisvingen
- Posts: 55
- Joined: 17 Apr 2007 23:51
- MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07) - Location: Oslo
Min MC-ulykke
12. mai 2008 skjedde det for meg og. Jeg og en kammerat kjørte fra Oslo midt på dagen i godvær med planer om kjøre rundt Tyrifjorden. Da vi kom til Sylling og så at veien mot Skaret endelig var åpen valgte vi å kjøre der først, altså "mot klokka" rundt fjorden. Inn mot en krapp høyresving bremset jeg ned og holdt meg i venstre hjulspor slik jeg pleier. Halvveis i svingen kom en bil i møte, vi var begge på riktig side av den gule stripa. Så hendte noe jeg aldri har opplevd før, jeg fikk panikk og trodde at jeg skulle krasje med bilen. Panikken hugg instinktivt i forbremsen, motorsykkelen rettet seg opp og kjørte rett frem istedenfor å fortsette svingen. Panikken ble selvoppfyllende og jeg kolliderte front mot front med bilen.
Jeg holdt så hardt i styret at begge underarmene brakk i sammenstøtet. Så tok jeg salto over bilen og landet på ryggen midt i veien. En smule fortumlet reiste jeg meg opp for å se til motorsykkelen, men hendene bare hang og slang under armene mine. Resten av kroppen kjentes hel ut, det var nok godt å ha litt "naturlig padding" der. Så var det masse folk rundt meg og bæ-bu til Drammen sykehus. Jeg var så full av adrenalin at jeg ikke hadde noen store smerter, og på sykehuset pumpet de meg full av morfin og resten av dagen var bare morsom.
To dager senere fikk jeg operert inn titan-plater og skruer i begge armene. Disse er så små at beinet gror rundt dem, og de skal være der hele livet. Platene holder bein-restene i underarmene sammen slik at jeg slipper å bruke gips. Jeg kan derfor klare meg uten hjelp i dagens nødvendige gjøremål. Jeg merker også daglig fremgang i styrke og bevegelighet i armene, veldig bra for psyken.
Familie, venner og kolleger har vært fantastiske, det har ikke vært mangel på galgen-humor Jeg har ikke fått skrekken for motorsykkel, men litt økonomisk lavvann kan nok påvirke hva som skjer fremover. Jeg brukte fullt utstyr (med unntak av ryggskinne) av nokså dårlig kvalitet. Hvis jeg eller bilen hadde kjørt raskere eller hvis jeg hadde truffet i en annen vinkel mot bilen ville jeg trolig blitt kastet over autovernet og fått helt andre skader, og forskjellen mellom dårlig og bra utstyr ville blitt mer synlig. Alt i alt er jeg utrolig heldig som ikke fikk større skader eller bruk for donorkortet.
PS: Hvis noen har funnet noe om denne ulykken i en eller annen avis så post gjerne en link dit.
Jeg holdt så hardt i styret at begge underarmene brakk i sammenstøtet. Så tok jeg salto over bilen og landet på ryggen midt i veien. En smule fortumlet reiste jeg meg opp for å se til motorsykkelen, men hendene bare hang og slang under armene mine. Resten av kroppen kjentes hel ut, det var nok godt å ha litt "naturlig padding" der. Så var det masse folk rundt meg og bæ-bu til Drammen sykehus. Jeg var så full av adrenalin at jeg ikke hadde noen store smerter, og på sykehuset pumpet de meg full av morfin og resten av dagen var bare morsom.
To dager senere fikk jeg operert inn titan-plater og skruer i begge armene. Disse er så små at beinet gror rundt dem, og de skal være der hele livet. Platene holder bein-restene i underarmene sammen slik at jeg slipper å bruke gips. Jeg kan derfor klare meg uten hjelp i dagens nødvendige gjøremål. Jeg merker også daglig fremgang i styrke og bevegelighet i armene, veldig bra for psyken.
Familie, venner og kolleger har vært fantastiske, det har ikke vært mangel på galgen-humor Jeg har ikke fått skrekken for motorsykkel, men litt økonomisk lavvann kan nok påvirke hva som skjer fremover. Jeg brukte fullt utstyr (med unntak av ryggskinne) av nokså dårlig kvalitet. Hvis jeg eller bilen hadde kjørt raskere eller hvis jeg hadde truffet i en annen vinkel mot bilen ville jeg trolig blitt kastet over autovernet og fått helt andre skader, og forskjellen mellom dårlig og bra utstyr ville blitt mer synlig. Alt i alt er jeg utrolig heldig som ikke fikk større skader eller bruk for donorkortet.
PS: Hvis noen har funnet noe om denne ulykken i en eller annen avis så post gjerne en link dit.
Re: Min MC-ulykke
Wow.
Front mot front og lived to tell the tale.
bra at du ikke fikk mer skader.
Front mot front og lived to tell the tale.
bra at du ikke fikk mer skader.
Du trenger bare 1
- Galilee
- Posts: 935
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Min MC-ulykke
Auuuu, Har selv prøvd front mot front. Det er ikkeno morsomt. Bra du hadde sånn flaks.
God bedring.
God bedring.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- Småkjeltringen
- Posts: 916
- Joined: 26 Jul 2007 09:24
- MC: Zuzuki Bandit 600...
Drømmen er en R1 eller Fireblade.... - Location: Skedsmokorset...
Re: Min MC-ulykke
........ Godt å høre fra deg!!!!
God bedring!!!
God bedring!!!
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......
Slemme jenter får det hele tiden..
Slemme jenter får det hele tiden..
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Min MC-ulykke
Huff, dette var skummelt. Men det gikk jo relativt bra. Du kunne vært mer uheldig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- tohjulisvingen
- Posts: 55
- Joined: 17 Apr 2007 23:51
- MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07) - Location: Oslo
Re: Min MC-ulykke
Takk. Er klar over at jeg trolig fikk det best mulige utfallet av en front-mot-front, og det tenker jeg på hver dag.
Jeg må ta opp en kjedelig ting også, da jeg kom hjem fra sykehuset fant jeg et brev fra politiet, 6000 i bot (§3) for ikke å ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom. Etter min mening har jeg jo nettopp vært hensynsfull, aktpågivende og varsom fordi jeg ikke hadde for høy hastighet (ca 40 km/t) og lå i riktig spor i veien. Panikkhandlingen er ikke noe jeg gjorde bevisst, så jeg føler at boten ikke er rettferdig. Jeg ringte til politiadvokaten, han hadde så klart en annen oppfatning, og det eneste han sa som kunne virke fornuftig i mine ører var at hvis jeg hadde hatt mer erfaring ville jeg trolig ikke fått panikk. Det er jo selvsagt at mer erfaring gjør deg til en bedre sjåfør, men skal man da kjøre i 30 år på bane for å få erfaring før man får lappen og kan kjøre på offentlig vei? Føler ikke at det holder mål heller. Hvis jeg nekter å vedta vil saken gå gjennom retten og jeg må trolig betale X0.000 kr i saksomkostninger og advokatutgifter. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette ville jeg satt stor pris på en tilbakemelding.
Jeg må ta opp en kjedelig ting også, da jeg kom hjem fra sykehuset fant jeg et brev fra politiet, 6000 i bot (§3) for ikke å ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom. Etter min mening har jeg jo nettopp vært hensynsfull, aktpågivende og varsom fordi jeg ikke hadde for høy hastighet (ca 40 km/t) og lå i riktig spor i veien. Panikkhandlingen er ikke noe jeg gjorde bevisst, så jeg føler at boten ikke er rettferdig. Jeg ringte til politiadvokaten, han hadde så klart en annen oppfatning, og det eneste han sa som kunne virke fornuftig i mine ører var at hvis jeg hadde hatt mer erfaring ville jeg trolig ikke fått panikk. Det er jo selvsagt at mer erfaring gjør deg til en bedre sjåfør, men skal man da kjøre i 30 år på bane for å få erfaring før man får lappen og kan kjøre på offentlig vei? Føler ikke at det holder mål heller. Hvis jeg nekter å vedta vil saken gå gjennom retten og jeg må trolig betale X0.000 kr i saksomkostninger og advokatutgifter. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette ville jeg satt stor pris på en tilbakemelding.
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
Re: Min MC-ulykke
Noen ganger er det like greit å betale s(t)atan, og bli ferdig med det.
De elsker straffe folk her.. som om ikke vi har blitt straffet nok med skatter, forsikring, fysiske skader etc..
Stivning i sving er ikke noe særlig.. har følt det komme noen ganger tidligere. Er noen år siden jeg har fått den "feelingen" nå, uten at det er noen garanti da.
Har også moderert meg MYE etterhvert..så situasjonene kommer ikke like fort på.. veien er ikke racebane..
Har hatt noen tryninger, men ikke noe store greier.
Jeg kjenner folk som har stivne-tendenser selv etter ørten år og ørten tusen mil på mc.. så det er noe å tenke på..
Noen legger vel også hjelmen på hylla pga dette...
De elsker straffe folk her.. som om ikke vi har blitt straffet nok med skatter, forsikring, fysiske skader etc..
Stivning i sving er ikke noe særlig.. har følt det komme noen ganger tidligere. Er noen år siden jeg har fått den "feelingen" nå, uten at det er noen garanti da.
Har også moderert meg MYE etterhvert..så situasjonene kommer ikke like fort på.. veien er ikke racebane..
Har hatt noen tryninger, men ikke noe store greier.
Jeg kjenner folk som har stivne-tendenser selv etter ørten år og ørten tusen mil på mc.. så det er noe å tenke på..
Noen legger vel også hjelmen på hylla pga dette...
- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7496
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: Min MC-ulykke
Huff.. Skumle greier Rart å tenke på hvordan vi prata om uhellet mitt på Grava for noen uker siden, og nå som jeg er tilbake på veien er det du som har hatt (u)flaks.. Godt å høre at det går bra med deg, og god bedring!!
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Min MC-ulykke
Du har gjort noen feil siden du har forulykket. Men om du fyller vilkårene for å kvalifisere til denne boten tør jeg ikke si noe om.
Ditt valg av å ligge i venstre hjulspor er jo riktig. Teknisk sett er jo farten såvidt jeg skjønner grei nok. Det er den ubevisste feilreaksjonen som blir feil her. Men om du skulle kjørt saktere så du ikke kom i behov for panikkreaksjon er vanskelig å vite hvordan retten vektlegger. Jeg har ingen erfaring med trafikksaker, så jeg vet intet om prognosene for en sånn sak.
Ditt valg av å ligge i venstre hjulspor er jo riktig. Teknisk sett er jo farten såvidt jeg skjønner grei nok. Det er den ubevisste feilreaksjonen som blir feil her. Men om du skulle kjørt saktere så du ikke kom i behov for panikkreaksjon er vanskelig å vite hvordan retten vektlegger. Jeg har ingen erfaring med trafikksaker, så jeg vet intet om prognosene for en sånn sak.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- Galilee
- Posts: 935
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Min MC-ulykke
Ta turen hit http://www.jussbuss.no/ før du vedtar noe som helst.tohjulisvingen wrote:Takk. Er klar over at jeg trolig fikk det best mulige utfallet av en front-mot-front, og det tenker jeg på hver dag.
Jeg må ta opp en kjedelig ting også, da jeg kom hjem fra sykehuset fant jeg et brev fra politiet, 6000 i bot (§3) for ikke å ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom. Etter min mening har jeg jo nettopp vært hensynsfull, aktpågivende og varsom fordi jeg ikke hadde for høy hastighet (ca 40 km/t) og lå i riktig spor i veien. Panikkhandlingen er ikke noe jeg gjorde bevisst, så jeg føler at boten ikke er rettferdig. Jeg ringte til politiadvokaten, han hadde så klart en annen oppfatning, og det eneste han sa som kunne virke fornuftig i mine ører var at hvis jeg hadde hatt mer erfaring ville jeg trolig ikke fått panikk. Det er jo selvsagt at mer erfaring gjør deg til en bedre sjåfør, men skal man da kjøre i 30 år på bane for å få erfaring før man får lappen og kan kjøre på offentlig vei? Føler ikke at det holder mål heller. Hvis jeg nekter å vedta vil saken gå gjennom retten og jeg må trolig betale X0.000 kr i saksomkostninger og advokatutgifter. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette ville jeg satt stor pris på en tilbakemelding.
Jeg TROR du kan nekte å vedta boten, for så evt. å angre deg før saken starter uten at du får saksomkostninger. Men SJEKK FØRST.
Ting å ta hensyn til:
1. du kjørte i utgangspunktet 'aktsomt'
2. oppbremsing, selv om det skjer i sving er ikke 'panikk', det er en INNØVD reaksjon. Noen ganger passer den ikke til situasjonen, men den er innøvd likevel, og generelt en akseptert reaksjon på nødsituasjoner. F eks. så er det ikke uaktsomt å bråbremse for så å seile inn i annen traffikk, selv om man kanskje kunne unngått ulykke ved å SLIPPE bremsen og styre unna.
3. Hvorfor oppbremsingen? Dersom dette skyldes andre, så skyldes ikke resultatet uaktsomhet. Hvis f.eks. bilen imot kom i høy fart, vinglet mot deg, dyr i vegkanten, fugl over veien, skader i veibanen (her kan man f.eks. dra til stedet og ta bilder) osv. osv.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Min MC-ulykke
Velkommen til klubben blant de som har forulykket på tur, skadet seg og havnet på sykehus. Det mest interessante etter en slik ulykke er hva som skjer mellom ørene på en. Selv ble jeg mer forsiktig og fikk øynene opp for andre ting i livet. Man finner ut at livet er skjørt, og at ting kan ende fort i tragedie, og at det er mye man vil oppleve av ting man ikke så på som like betydningsfullt som før. Ellers er det bare å hoppe på sykkelen igjen (hvilken sykkel kolliderte du med ? ) og la livet gå videre. Når det sier pang og man har slikket sine sår, kommer også visdommen og vettet trygt på plass. Erfaring er noe som kommer godt med på 2 hjul (4 og forsåvidt) siden MC er en risikosport, men du har i likhet med meg 8 av de 9 liv igjen, så det er bare å bruke dem selv om man får et støkk av en slik ulykke.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- tohjulisvingen
- Posts: 55
- Joined: 17 Apr 2007 23:51
- MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07) - Location: Oslo
Re: Min MC-ulykke
Takk for alle svar
Fikk vite at sykkelen er sendt til Spinnin Wheel. Når jeg ringte dem lurte de på hvordan jeg overlevde De skulle sende meg bilder av vraket, skal bli både godt og rart og se dem.
Når det gjelder forelegget er jeg litt redd for å kaste meg ut i rettsapparatet, tror det fort kan bli dyrt, kanskje uansett utfall. Dessuten er det en psykisk belastning jeg gjerne kan være foruten. Blir nok til at jeg vedtar.
Fikk vite at sykkelen er sendt til Spinnin Wheel. Når jeg ringte dem lurte de på hvordan jeg overlevde De skulle sende meg bilder av vraket, skal bli både godt og rart og se dem.
Når det gjelder forelegget er jeg litt redd for å kaste meg ut i rettsapparatet, tror det fort kan bli dyrt, kanskje uansett utfall. Dessuten er det en psykisk belastning jeg gjerne kan være foruten. Blir nok til at jeg vedtar.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Min MC-ulykke
Vedta boten, og heller krangle etterpå når du har energi til det. 6000 kr er ikke verdt en tur i rettsapparatet. Bare å samle opp alle argumenter og skyte på dem siden Det er bra sykkelen tok unna trøkket og ikke deg, ellers hadde du ikke vært her i dag. Sykkelen reddet nok livet ditt, hvor rart det enn høres. Ellers er det bra du ikke traff en svær Geländewagen som jeg har. Hadde du plantet sykkelen din inni kufangern, hadde du i allefall ikke vært her i dag, siden du nok ikke hadde greid å flakse over bilen og at bilen er fryktelig hard å treffe. Nei, du hadde nok flaks og det var ikke din tur å forlate planeten. Velkommen tilbaketohjulisvingen wrote:Blir nok til at jeg vedtar.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Min MC-ulykke
En forferdelig opplevelse vil jeg tro, og snakk om englevakt! Jeg synes det er veldig fint at du forteller om dette, for det får oss andre til å tenke over hvor fort gjort det er å komme utfor alvorlige hendelser i trafikken, spesielt med mc. Det er så kjekt å tro at "det skjer jo ikke meg for jeg kjører så pent", men så kan det likegjerne skje allikevel....
Jeg synes også at dette med bota var trist, og forstår veldig godt at det føles urimelig. Men hva som er rett eller galt i den avgjørelsen er ikke godt å vite.
Lykke til videre med helsa, sykkel/oppgjør etc, og ikke minst kjøring
Jeg synes også at dette med bota var trist, og forstår veldig godt at det føles urimelig. Men hva som er rett eller galt i den avgjørelsen er ikke godt å vite.
Lykke til videre med helsa, sykkel/oppgjør etc, og ikke minst kjøring
Vennlig hilsen Juliet
-
- Posts: 152
- Joined: 28 Aug 2007 00:02
- Location: Oslo