Har mistet lysten på oppkjøring...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Marte
MC: MC-løs :(

Har mistet lysten på oppkjøring...

Post by Marte »

Ja, etter to dobbelttimer med lett mc (les i bloggen min, her eller på http://martehenriette.blogspot.com for å lese hva de besto av) har jeg rett og slett ikke lyst til å kjøre opp lengre. Kan hende det er sånn for alle, men det er jo derfor jeg henvender meg til dere :) Jeg har alltid fått skryt av kjøringen min når jeg har øvelseskjørt. Flink med å komme inn i kryss og holde vikeplikt osv og var i ganske godt mot da jeg startet kjøretimene. Men allerede før jeg begynte med de hadde jeg fått et litt dårlig forhold til kjørelæreren. F.eks på det teorikurset vi hadde først mente han så mye rart, og jeg mente noe annet for det hadde jeg lært i teoribøker og slikt. "Du ska itje hør på teoriboka... hehehhehe" fikk jeg til svar da. Hva f? Heldigvis hadde jeg tatt teorien. Syns bare synd i de resterende 15-16 stk på det kurset som ikke hadde det. Kan tenke meg til at de er LITT forvirra.

Heller fikk jeg ikke kjøretimer før lenge etter. Kurset var 28 april og da hadde han sagt at jeg var meldt opp til oppkjøring ca. midten av juni. Første kjøretime fikk jeg 27 mai, men da hadde jeg eksamen. Fikk hverken bekreftelse på melding om at det var mottatt eller ny kjøretime før pappa ringte han uken etterpå. "jajja, såklart kom imorra"... Da begynte vi med krypekjøring og det gikk jo greit nok. I går lærte jeg nødbrems alene etter at han bare fortalte meg hvordan jeg skulle gjøre det i kjøregården, og gikk for å fylle ut noen papirer. Tenkte "nå kommer jeg garantert til å legge til meg uvaner". Syns selv jeg fikk til bremsingen greit, men da han kom opp fortalte han meg at jeg hadde blokkert bakhjulet og lurte på om jeg ikke hadde merket det? Nei, hadde nok ikke det, så jeg har blokkert bakhjulet hver j... gang. Flott.

Deretter tok vi en tur i byen, og det var da all selvtilliten min ble drept. Jeg syns jeg alltid har klart meg bra i traffiken. God oversikt og sånt, og hadde regnet med det kom til å bli vanskelig i ny by. Det ble ikke bare litt vanskelig heller. Fikk kritikk for omtrent ALT jeg gjorde, bortsett fra rundkjøringer. Ble bare mer og mer ukonsentrert etterhvert som vi kjørte og jeg fikk høre ditt og datt som "det der gikk vel ikke så bra.." og "nå gjorde du ingenting av det du skulle.." og jeg egentlig ikke fikk med meg hvafaen jeg hadde gjort feil! Hornet på sykkelen var plassert på samme plass som blinklyset på min sykkel, så jeg var jo også nødt til å se ned for å finne det de første gangene for å ikke tute hver gang jeg kom i et kryss ellernoe. Det var heller ikke greit. Ingenting var greit. Og etter det kjente jeg at jeg ikke hadde noe lyst til å kjøre opp.

Jeg har oppkjøring allerede neste uke (wish by god vi hadde startet litt før med dette!!) og føler meg som den elendige sjåføren som garantert kommer til å stryke på første forsøk. Jeg kjenner ingen steder at jeg har lyst til å kjøre opp lenger, for det virker så uoverkommelig nå. Har ikke lyst til å ta en kosetur på landeveien med min egen sykkel engang.

What to do..? Flere som hadde det slik under oppkjøringen? Blæææææ :(

edit for å si at eneste grunnen til at jeg er våken nå (har fri fra skolen) er fordi jeg i utgangspunktet hadde kjøretime 12.15 men ble ringt i gårkveld og spurt om at jeg kunne komme klokka 9. Men meldingen kjørelærer sendte i går om at det ble 14.45 istedet hadde jeg ikke fått...
- Bare Marte -
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Re: Har mistet lysten på oppkjøring...

Post by Bizcocho »

Jeg hadde nok tatt med meg penga et annet sted og bedt karen kysse seg ett viss sted - men det er vel litt sent nå (??!). Utrolig at noen skal ødelegge gleden på denne måten for andre! http://mc-forumet.no/viewforum.php?f=30

Ønsker deg lykke til med oppkjøring og håper at gleden over å kjøre MC kommer tilbake!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
tjo

Post by tjo »

Be om å få en annen kjørelærer - eller bytt kjøreskole...

Jeg bytta kjøreskole og skjønte da at det burde jeg gjort for lenge siden...
Det "morsomme" var at min første kjørelærer også hadde bytta jobb - til samme kjøreskole - og på toppen av det hele fikk jeg han på test-kjøringa. Kjemien var like dårlig da...
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Skift skole. Finne en skole som bruker Varadero som skolesykkel.

Er det en ansatt kjørelærer eller skolens innehaver du kjører med? For du kan jo be om å få en annen lærer om han ikke eier skolen selv.

Av hensyn til andre son skal ta lappen burde du gi ham en tilbakemelding på din oppfatning av denne opplæringen. Men gjør det på en tid du ikke betaler for.

Ellers må du nok leve med å kunne kjøre med passasjer av storvokst type. Bedre å ha opplevd dette med kjørelæreren først enn å få en sånn sensor.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Småkjeltringen
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....

Post by SmÃ¥kjeltringen »

:shock: :shock: Ikke i tvil!!! SKIFT LÆRER ELLER SKOLE!!!! NÅ!!! :D

Full støtte fra mange her om at dette ikke er akseptabel oppførsel av en som skal lære bort kjøring!!! (ikke verdens undergang om du må utsette oppkjøring heller... bedre det og føle seg trygg en å stresse for mye ;-) )

I tilegg skal du tvinge deg selv til å kjøre mest mulig med faren din!!! Hørtes ihvertfall ut som om han støtter deg!? Mengdetrening, mye kjøring som gjør deg trygg er nok lurt nå!!

Lykke til videre og ta det helt med ro..... mc lykken kommer tilbake!! ;-)
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

henger meg på de andre her, skift.

Madammen kjørte med en kjørelærer som hun ikke likte (Dette er bil da) og jeg sa at hun måtte skifte lærer, men hun holdt ut med han.... Fremdeles idag liker hun ikke å kjøre bil. Uten at jeg kjenner til læreren, så tror jeg at det er han som har "ødelagt" hu... Man skal jo trives når man kjører..Slappe av og ikke anstrenge seg.. (kanskje vanskelig på kjøretimer og spesielt oppkjøring) Men av egen erfaring hadde jeg god kjemi med begge mine kjørelærere (både bil og MC) og slappet derfor av i kjøretimene og vil påstå at jeg gjorde det bedre nettopp fordi jeg kunne slappe av og tillate meg å gjøre feil, uten å få kritikk for dette, men heller få forklart HVA jeg gjorde feil. Viktig med en god dialog med kjørelærer synes jeg.

-mvh-
Kristian
mathfjeld
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Post by mathfjeld »

Har hørt om mange som har skiftet lærer fordi de ikke føler seg rettferdig behandlet eller at de føler at de ikke får valuta for pengene, og det skal man jo ha når man betaler såpass mye som man faktisk gjør. Jeg er meget fornøyd med kjærelæreren jeg hadde, men følte meg som en liten dritt innimellom når ting ikke gikk. Og det var støtt og stadig, derfor er det ikke et tema hvor mye jeg brukte på lappen.

Om du ikke er fornøyd ville jeg ventet litt med å ha neste kjøretime, prøv å vær positiv og drit i det kjørelæreren sier annet enn det som er viktig. Sier han; dette gjorde du ikke så bra, men nå kjører vi....
Så mumler du ja, og kjører dit han sier, drit i at han mener du kanskje ikke gjør det så bra! Viktigste er hva du synes. Lykke til
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Oppkjøring så raskt etter at du begynner med kjøretimer? :shock:
Har du fått tid til å ta det obligatoriske da? Banekjøringen og landeveiskjøringen? Siden det er kjøreskolen som har meldt deg opp, har de forhåpentligvis flere oppkjøringer "på lager". Jeg syns du skal be dem ordne med en senere oppkjøringsdato for deg. Husk at om du stryker, så får du fire uker med karantene før du kan kjøre opp igjen.

Det er ikke rart om du gjør mye feil første kjøretimen i en ny by. Det som er ille, er at kjørelæreren ikke klarer å formidle det på en konstruktiv måte, slik at du lærer av det.

Får håpe kjøreskolen har flere kjørelærere, slik at du kan få en annen. Å ha timer med en som man ikke har tillit til, gjør det fryktelig vanskelig å lære.
Marte

Post by Marte »

Takk for svar :)

Det er bare det at jeg tror rett og slett ikke jeg kan bytte. For jeg bor i nord-norge, og her er det få skoler som tilbyr mc-kjøring (i nærheten iallefall. Blir litt langt å dra til Bodø). Han jeg kjører hos har kjøring i tre-fire byer og jeg tror han er kjøreskolens innehaver, eller den eneste som driver med MC... :o Og det er bare 6 oppkjøringer per uke pga sensormangel, og alle disse er uansett i Mosjøen så sånnsett er det et pluss å ha kjøretimer der, siden jeg blir kjent i byen.

Huff, kjøretime klokka 14.45 nå... vil ikke.
- Bare Marte -
Småkjeltringen

Da er det bare å kjøre VELDIG MYE med pappa og deroen.... ;-) Slik at du blir sikker og trygg :-D

Bit tenna sammen og spør han om hva du gjør galt, at du vil ha konkrete svar! Gi beskjed om hva du ikke liker.
Hvis han så og si har monopol på mc kjøring i området kan han jo desverre tillate seg slikt uten at det får konsekvenser, men det kan jo hende at det hjelper å snakke til han?....

Lykke til uansett!! :smt023

Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Jeg tenkte også at du bør hive deg på din egen sykkel i mellom disse kjøretimene. Der kan du slappe av og finne igjen roen. Det kan jo hende du kan ta en prat med denne kjørelæreren og på en fin måte fortelle han hva du ønsker av ham, det er ikke sikkert han er klar over hvilke signaler han sender. Sats på å stå på oppkjøringa, så slipper du fyren ganske snart ;-) \:D/
Kan love deg at kjøringa blir morsommere og selvtilliten bedre når du kan kjøre alene.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Småkjeltringen

Ja.... Nå vil vi høre nytt om hvordan det gikk i dag!!! :D

esstrom
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)

Post by esstrom »

Hadde samme opplevelsen både på bil og mc, bodde også i nordnorge når jeg tok setifikatene, kansje samme lærer? uansett, han var VELDIG ovenpå, snakket drit om andre og rakket ned, men beit d bare i meg og ignorerte han til slutt, hjelper kansje ikke å svare tilbake som jeg gjorde et par ganger, men da roet han seg noen hakk i allefall, men er enig i at du burde prate med han om dette og si at du har mistet lysten på å kjøre opp.
Marte

Post by Marte »

Esstrom: send meg pm, jeg vil høre om det er samme person hvis du kjørte opp samme sted som meg. Nord-Norge er stort ;)

Gikk litt bedre i dag da. Gruer meg ikke like mye til kjøretime i morgen, men er jo fortsatt ikke helt happy for det. I dag kjørte vi i over en time i byen, der vi øvde mye på blinke - se i speil - se i blindsone - plassere seg - bremse -gire. Det gikk mer av seg selv etterhvert men i begynnelsen kjente jeg at jeg hadde mest bare lyst til å ruse på som en idiot så sykkelen reiste seg på bakhjulet og han datt av :twisted: Men det gikk som sagt litt bedre etterhvert når dette kom seg. Bortsett fra noen spydige kommentarer nå og da hvis jeg gjorde feil så roset han meg når jeg kjørte rett, men sa veldig lite hva jeg faktisk gjorde feil når det skjedde. Og det er jo dumt for da må jeg bare gjette og regne med det blir rett neste kryss, liksom. Ellers kvalte jeg ikke sykkelen (pleier å gjøre det i kryss når jeg er stressa uansett kjøretøy) en eneste gang og det er jo et pluss. :) Må vel bare bite i hop tennene, ignorere kommentarene og huske det som faktisk er bra. Forhåpentligvis blir jeg klar til oppkjøring, så kan jeg få lov til å kjøre alene uten en skrikende stemme i øret mitt. Heldigvis har det gått over fra å ikke ville kjøre i det hele tatt til å få lyst til å bi ferdig.

Tror ikke motivasjonen kom tilbake på grunn av kjøretimen though, men heller at jeg var ute å kjørte med min egen sykkel uten noen bakpå. Har justert litt på sykkelen nå, så den ikke er så brå på clutchen. Så nå kan jeg faktisk krypekjøre med å bare holde i styret og regulere litt på bremsen. Det gikk ikke før. Sykkelen min stoppa faktisk :P Kjørte litt på parkeringsplass der jeg øvde på balansen i krypkjøringen, noe som gikk kjempebra med min sykkel. Litt nødbremsing også. Gikk kjempebra. Så ringte jeg en kar som har egen sykkel, så vi kjørte og hadde trådløs kommunikasjon imellom oss (vi brukte faktisk bare telenor med fri familie og headset. Funket overraskende bra!). Øvde mye på det jeg har fokusert på på kjøretimene, som plassering osv, men såklart blir det litt mer ukonsentrasjon når vi snakker over telefonen. Syns fremdeles jeg kjørte på en riktig måte. Kan vel kanskje komme av at jeg gjør mye ting automatisk, og har derfor ikke noe problem med å snakke drit og kjøre samtidig. Blir verre når jeg faktisk må tenke over hva jeg gjør, og da blir jeg usikker og kjørelærer irritert.

Men nå går det i en mer riktig retning iallefall. Var jo kjempegodt å kjøre alene, men det er jo noe helt annet enn å ha kjørelæreren bakpå. Tror jeg har ny kjøretime i morgen (såklart vet jeg ikke det. Han har jo ikke gitt noen beskjed enda....), gruer meg enda, men mye mindre enn det jeg gjorde før kjøretimen jeg hadde i dag. Dessverre skal det så lite til før at jeg blir sint og lei meg på grunn av ting som kjørelærer sier. Så jeg håper han holder kjeft i morgen så jeg klarer å kjøre noenlunde greit. Hehe...
- Bare Marte -
Småkjeltringen

Se det ja!! =D> Så flott!! Fortsett slik! ;-)

Post Reply