dyno + 2-takt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
UnreliableSC

dyno + 2-takt

Post by UnreliableSC »

Hei

Har prøvd å søke litt rundt på nettet men har ikke funnet de jeg vil, så det kan vel ikke skade å spørre her.

Jeg har en 2-taket som jeg gjerne skulle fått noen med mer kunnskap en meg til å sette opp gasseren på. Tenker da på å få den satt opp på dyno en gang for alle med det oppsettet jeg har nå, slik at jeg jeg slipper å kjøre rundt med firtakting, eller være liverdd å være konstant klar med neven på clutchen nå den endelig går reint. Jeg stoler rett å slett ikke nokk på meg selv til å optimere dysingen etter veien, men bør få gjort det, da det er dyre deler å ødelegge om den skulle magre av i feilt øyeblikk

hvordan er det med 2-takts kunnskapen rundt om, er det noen som tar slike jobber?
fortrinnsvis under en dagsreise fra bergen...

mvh
jata

Re: dyno + 2-takt

Post by jata »

søk på verksteder som driver med snøscooter du. det er de som kan totakt 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg har totakter, men vet ikke om noen verksteder jeg stoler på. Hva slags sykkel har du?
JonnaV

Post by JonnaV »

Problemet med dyno og 2-takt er at du soter ned CO måleren til dynoen. Det er ikke alle som er så glad i det.

Ellers så er det i bunn og grunn bare å sjekke hva pluggen viser ved ulike gasspådrag og ulike turtall. Den skal være sjokolade brun.

Om du ikke kjenner metoden kan du google "Plug Chop". Med mindre tenninga er feil eller en simring plutselig ryker er du garantert å ikke skjære cylinderen så lenge pluggen er sjokoladebrun.

Lykke til!
UnreliableSC

Post by UnreliableSC »

kjenner til plug chopping ja, har jo fått det til å gå reint og fint med bra respons, men det er hester å hente på å få dette satt skikkelig opp på en dyno der man ser hva hver minste justering har å si på effektkurven. er også letter å få hele registeret rett når man har skikkelig utstyr, ikke bare topp og bunn (som er de man oftest bruker). greit å få øye på om den magrer av på 1/4 gass før bakhjulet låser seg i en sving på våt asfalt...

hva med motorcross miljøet da, finnes det noen guruer med dynobenk rundt om?

vet ikke helt om jeg tør å si hva jeg kjører, regner med det ikke er mye forståelse for det her. Men det dreier seg om en 72' Vespa 90 som har fått skremt opp effekten 4-5 ganger i forhold til hva den ble levert med. Når man har investert såpass mye i motor på leketøyet sitt er det greit å få det til å funke optimalt.
FV

Post by FV »

Jeg vet ikke hvor langt du gidder å reise, men Fast Bike's tar visst dynoruns for 2-taktere.

Har du noen bilder av moppa? Spennende :)
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Hehe, kult. jeg hadde vespa når jeg kjørte moped! pk 50, med 100 ccm sylinder, trimforgasser, clutch, og drev :D
BMW S1000RR, Simply the best!
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Ring Havnen pro tuning i Lærdal.
Er vel neppe noen flinkere på vestsiden av Norge..
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Post Reply