Xenonlys slukker ved høyere turtall

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Flydude »

Satt inn bixenonlys på mandag og det har fungert helt fint. Men i dag kjørte jeg på motorveien og merket at lyset ikke lyste. Stoppet, skrudde av tenning, så etter løse ledninger, fant ingen, skrudde på tenning, lys igjen gitt! Fortsatte og kjøre, men det slukket igjen. Etter noe "testing" fant jeg ut hjemme at lyset skrudde seg av (etter å ha blinket litt sterkere kjapt en eller to ganger) når turtallet passerte 7-8-9000. Altså noe høyere enn cruise ;-)

Hva kan det være? Vibrasjoner? Dynamo? Skjer både under kjøring, og stillestående..
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Gixxerman

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Gixxerman »

Gjelder ikke ditt spørsmål, men jeg må bare spørre: Har du bytta reflektor også ? Denne kan smelte med xenonlys om du ikke vet det, om det er den originale. Ikke bare tut og kjør altså...
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Loffen »

Har ikke xenon-pærene en mye lavere overflatetemperatur enn halogen?
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by f2dog »

Gixxerman wrote:Gjelder ikke ditt spørsmål, men jeg må bare spørre: Har du bytta reflektor også ? Denne kan smelte med xenonlys om du ikke vet det, om det er den originale. Ikke bare tut og kjør altså...
Reflektoren smelter ikke .
Xenon har vanligvis lavere effekt enn halogen (typisk 35w mot 55watt halogen).
Xenon har imidlerid høyere andel uv-stråling, som kan medføre at reflektoren mattes ned etter en tid, og sprekker hvis plasten ikke er uv-bestandig.

Problemet er sannsynligvis elektronisk støy ene eller andre veien, eller for høy/lav spenning.
Det finnes ufattelig mye dritt fra Kina,og mye av dette har en kvalitet som er direkte skremmende.
Har selv vært borti brann i ledningsnett, smeltede batteripoler etc. pga. feilinstallasjon/feil på xenonballast.

Pass uansett på å sikre både jord og + før ballast med egne sikringer, uansett hva som står på dårlig engelsk i manualen..
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Gixxerman »

Mange folk som prater om at reflektorene smelter, så hmm vet nå ikke jeg. Har hatt kunder som sier at deres reflektor har smelta.
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by f2dog »

Gixxerman wrote:Mange folk som prater om at reflektorene smelter, så hmm vet nå ikke jeg. Har hatt kunder som sier at deres reflektor har smelta.
Da er det i så fall pga. Uv-stråling at plasten er blitt brutt ned. xenon har mye høyere virkningsgrad enn halogen (De beste metallhalogenlampene gir 4x lysutbyte pr watt), men en watt er fremdeles en watt
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Loffen »

Gixxerman wrote:Mange folk som prater om at reflektorene smelter, så hmm vet nå ikke jeg. Har hatt kunder som sier at deres reflektor har smelta.
Forekommer i større grad hos folk som vil ha bedre lys ved å sette inn sterkere halogenpærer (over 55w)
User avatar
moto
Posts: 475
Joined: 05 Jan 2007 19:13
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998
Location: Nittedal

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by moto »

du har menst sansynelig 55W pære der fra før av og tipper xenon*en er på 35 så reflektoren trur jeg ikke det er nor fare for..

vil tru at problemet forsvinner om du bytter balaster. hadde noe tull med det på bilen og byttet og da ble allt bra
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by PerTore »

Mål ladespenning ved disse turtall. Vil tro at xenon-coiler (ballaster, eller hva de heter) kutter ved spenning over 15-16V. Kan hende du har en defekt laderegulator. Ellers tror jeg disse (coliene)er ømfintlige for vibrasjoner, så hvis du har festet disse dirkte til ramme (eller andre vibrasjonsutsatte steder) kan du prøve og feste de en annen plass, ev. med noe vibrasjonsdempende matriale
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Flydude »

Mistenker enten vibrasjoner (montert på et sted som antageligvis gir mye vibrasjone) eller for høy spenning. Men vil spenningen bli for høy, også når den står stille? Lader den ikke kun når hjulene triller?

Vibrasjonene kan gjøres noe med. Skal legge inn noe demping på en eller annen måte.

Har også sendt mail til selger, og skal se hva han sier. Kjøpte hos Dybvik Trading.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by rekorden »

Det er en motorsykkel du har, ikke trøsykkel:p
Mener med det at dynamoen står på motoren og lader når den går, ikke bare når hjulene går.

På selve ballasten står det vel hvilke spenninger de er beregnet for å virke mellom.
Jeg har noen liggende som skal fungere mellom 9 og 36 volt, mens noen andre jeg har fungerer kun mellom 9 og 16 volt eller deromkring.

Bare en tanke jeg har gjort meg:
Når ballastene starter, hører en gjerne switchefrekvensen på de (antar den ligger på mellom 1000 og 5000 hertz et sted).
Mulig frekvensen fra dynamoen på sykkelen kommer opp i dette frekvensområdet på høyt turtall, og at ballastene dermed kommer i utakt med seg selv eller noe slikt, og dermed konker ut?

EDIT: Leste gjennom innlegget ditt en gang til.
Der er mye som tyder på at det er spenningen din det er noe feil med.
Hadde det vert vibrasjoner som var årsaken, ville feilen ikke oppstått kun ved rusing av motoren.
Sjekk med et voltmeter hvor mye sykkelen din lader:)
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Flydude »

Har ikke voltmeter, men det kan jeg jo prøve å få lånt et sted. No probs. Hvor jeg skal måle, derimot, er et annet problem. Bare lokalisere dynamoen, og måle på ledningene dens?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by rekorden »

Nei, mål over batteriet.
Det som kommer ut ifra dynamoen er som regel godt over 12 volt (20volt ++), før regulatoren gjør spenningen om til 13-14 volt.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by Flydude »

Sendte mail til dybvik og fikk svar nå om at han trodde ballasten var gåen/dårlig. Sa han sendte en ny en allerede i dag. Uten noe mer snakk. Snakk om service!!

Men fikk nesten litt dårlig samvittighet da jeg antageligvis fant ut hvor feilen lå, og det var ikke ballasten...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Xenonlys slukker ved høyere turtall

Post by rekorden »

Reservedeler er alltid kjekt å ha på lur :- :-
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Post Reply