Page 4 of 5

Re: MC Import USA!

Posted: 15 Sep 2008 15:05
by offpist
Var ikke noe hjelp å få hos Yamaha Scandinavia.

Eneste håpet mitt nå er at jeg kan få tak i "Certificate of Conformity" via USA forhandleren, får vel svar på det i kveld.
Funker ikke det så selger jeg den som banesykkel, noen interesserte? ;)

Å godkjenne den via TUV i tyskland veit jeg ikke om jeg orker en gang. Hadde det vært en custom sykkel som var veldig spesiell og vanskelig å få tak i så kan jeg skjønne det. Men med R1 er det bare snakk om pris og hva som lønner seg.

Edit: noen som har en kontaktopplysninger til TUV i Tyskland slik at man kan undersøke hva dette koster?

Re: MC Import USA!

Posted: 16 Sep 2008 18:33
by offpist
Liten oppdatering.
Har snakket med USA forhandleren nå, (newyorkmc).
Det følger i utgangspunktet ikke med noe COC eller TUV certifisering på sykkelen min... (crap)
Han skulle likevel kontakte Yamaha-USA og høre om det er noe som kan ordnes, men jeg har nok ikke for store forventninger der.
Men han trodde han kunne skaffe et CE sertifikat, for det hadde han fått før. Vil det hjelpe noe tro?

Noe info jeg fant om generell CE merking av produkter:
"CE-merking er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt, og at produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene. CE-merking er et signal til de offentlige instanser som driver kontroll av produkter om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.
Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området."

Edit: Har kontaktet tre forskjellige TUV stasjoner i Tyskland og bedt om et prisoverslag og litt praktisk gjennomførelse.
Jeg mener, det burde ikke være nødvendig å kjøre en av verdens mest kjente serieproduserte sykkel gjennom intensive tester for å få den godkjent.
Hiver bare sykkelen baki varebilen og tar en helgetur i Tyskland om dette virker kurrant.
Blir spennende, sier i fra når jeg får noe svar.

Re: MC Import USA!

Posted: 19 Sep 2008 20:48
by offpist
Liten oppdatering, koster 3000 euro for å ta en TUV test i tyskland, og det er jo ikke garantert at den går igjennom en gang..
Så det er ikke et alternativ...

Re: MC Import USA!

Posted: 19 Sep 2008 23:51
by Gixxerman
Og jeg sier det igjen: Don't bother. kjøp i Norge så slipper du å bli skuffa, eventuelt alt papirarbeidet om den faktisk kan fikses skilter til.
Kan ikke fatte og begripe at det er mange slike som deg som bare handler uten å ha sjekket papirarbeidet først ?

Sagt det før, men sier det igjen: Sjekk papirene FØRST !!!!!!

Re: MC Import USA!

Posted: 20 Sep 2008 00:23
by Falken216
Gixxerman wrote:Og jeg sier det igjen: Don't bother. kjøp i Norge så slipper du å bli skuffa, eventuelt alt papirarbeidet om den faktisk kan fikses skilter til.
Kan ikke fatte og begripe at det er mange slike som deg som bare handler uten å ha sjekket papirarbeidet først ?

Sagt det før, men sier det igjen: Sjekk papirene FØRST !!!!!!
Amen...

Re: MC Import USA!

Posted: 20 Sep 2008 09:35
by offpist
Gixxerman wrote:Sagt det før, men sier det igjen: Sjekk papirene FØRST !!!!!!
Jeg tror de fleste har fått med seg det nå...

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 17:57
by mariussky
Stakkar, ingen som har sympati for fyren? jævlig surt da;|
Men det var ikke akkurat et sjakktrekk å bare kjøpe uten å sjekke litt rundt da :shock:
Hvordan er det med prisene på syklene i tyskland vs. usa?
Er det mer eller mindre stress å importere?

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 18:49
by offpist
Tyskland er enklere på sett og vis siden man bare kan stikke ned og hente den, dermed spare fraktutgifter.
Er det i nord-tyskland er det jo bare en liten dagstur.
Men så koster syklene mer der enn i USA har jeg merket meg.
Mestparten av verdien på sykkelen er jo faktisk tollgebyrene, og de slipper man ikke unna uansett.
Nå er euroen ganske sterk også.
Om det er verdt å spare 10 000 kr på å kjøpe den i tyskland vs å få en norsk sykkel er det kanskje delte meninger om.

Er forøvrig ikke noe synd på meg, hedldigvis er det et greit marked for R1 som banesykkel. Hadde vært værre om det var en softshopper eller noe.
Allerede fått ca 10 henvendelser.

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 21:37
by mariussky
Det er såpass pågang ja:)
Kunne da vært bedre å sett og prøvd sykkelen også da, hvis du ikke er skråsikker på at den handelen går fint for seg..
Tenkte å importere en gsxr 600 moviestar 2001, er det kanskje bedre å hente denne i tyskland, pga. fraktkostnader osv?

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 22:11
by TageSK
offpist wrote: Er forøvrig ikke noe synd på meg, hedldigvis er det et greit marked for R1 som banesykkel. Hadde vært værre om det var en softshopper eller noe.
Allerede fått ca 10 henvendelser.
Du, jeg må si at da jeg leste om hva du hadde gjort ble jeg stum. Både av beundring, og av forbauselse.
Jeg liker folk som ikke funderer, tenker, funderer, tenker, vurderer, tenker, surfer, sammenligner, tenker, snakker, surfer..... men isteden tar tak i ting og gjør noe.

Derfor er jeg veldig glad for at du ikke blir sittende med et 198 kg klenodium i garasjen.
Faktisk: Selv om du ender opp med tap så skal du tenke slik "hmmm, den der greia med R1 gjorde faktisk en fyr nede i Toscana glad og på godt humør. Skitt au - da var det verdt det". =D>

Husk: En middels idé gjennomført med kraft i dag er mye bedre enn en prefekt idé klekket ut i morgen.

[TaSK]

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 22:28
by pelsen
offpist wrote:Liten oppdatering.
Har snakket med USA forhandleren nå, (newyorkmc).
Det følger i utgangspunktet ikke med noe COC eller TUV certifisering på sykkelen min... (crap)
Han skulle likevel kontakte Yamaha-USA og høre om det er noe som kan ordnes, men jeg har nok ikke for store forventninger der.
Men han trodde han kunne skaffe et CE sertifikat, for det hadde han fått før. Vil det hjelpe noe tro?
Det er sannsynlig at CoC og CE sertifikatet er det samme papiret.
Det er egentlig bare en deklarasjon fra produsenten at produktet tilfredstiller kravene til CE merking.

Re: MC Import USA!

Posted: 21 Sep 2008 22:57
by offpist
Hehe.. takk for støtten TageSK.

mariussky: Det vil være dumt av meg å prøve sykkelen, enklere å selge den slik den står siden den er helt "urørt" og 000 i triptelleren.
Men må si det skjærer litt i hjerteroten å selge min "nyadopterte baby" slik..

Pelsen: Takk for tipset, men jeg er ikke sikker på om du har rett. Jeg har fått en kontaktperson (via ec.europa.eu i tyskland) hos vegvesenet som er ansvarlig for typegodkjenning av kjøretøy i Norge. Han burde kunne svare på det, men er utrolig vanskelig å få tak i.. svarer ikke på mail, tlf eller beskjeder. Men har ikke helt gitt opp, skal ta en siste ringerunde i morgen til vegvesnet og USA forhandleren.

Re: MC Import USA!

Posted: 22 Sep 2008 08:41
by mariussky
offpist: Jeg missforstod litt jeg, trodde den var bruk altså hadde litt xxxx på telleren:) Hvis den er ny er det jo ikke stort mye å si på det:)

Re: MC Import USA!

Posted: 24 Sep 2008 21:31
by DaVe
Det lønner seg å importere fra USA.
Jeg har selv importert noen sykler nylig, markedspris i Norge ca. 150.000,- Kostpris inkl. frakt, mva, fortolling og registrering; 100.000,-
Båtfrakt fra Miami til Drammen, 700,00 USD (altså mellom 3.500 og 4.000 kroner)
Eneste "ombygging" som er nødvendig er EU merket lykteglass på hovedlykten og koble fra kjørelys i blinklysene som er std. på USA sykler.
Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF, er det blitt helt umulig å få direktegodkjent amerikanske motorsykler som ble førstegangsregistrert i USA etter 17. juni 2003.
Altså ligg unna arsmodeller 2003 og nyere fra USA.

Re: MC Import USA!

Posted: 25 Sep 2008 10:04
by W650
DaVe wrote:Det lønner seg å importere fra USA.
Jeg har selv importert noen sykler nylig, markedspris i Norge ca. 150.000,- Kostpris inkl. frakt, mva, fortolling og registrering; 100.000,-
Båtfrakt fra Miami til Drammen, 700,00 USD (altså mellom 3.500 og 4.000 kroner)
Eneste "ombygging" som er nødvendig er EU merket lykteglass på hovedlykten og koble fra kjørelys i blinklysene som er std. på USA sykler.
Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF, er det blitt helt umulig å få direktegodkjent amerikanske motorsykler som ble førstegangsregistrert i USA etter 17. juni 2003.
Altså ligg unna arsmodeller 2003 og nyere fra USA.
Hvilke dokumenter måtte du ha for å få godkjent syklene?
Har selv bl.a. 97 Honda Shadow 750 , 91 Honda Bros 650 og 00 Kawasaki W650,
alle Japan import.
Alle er helt originale.