startproblemer etter demontering :/

Prat om moped & scooter.
Post Reply
oly.jonny

startproblemer etter demontering :/

Post by oly.jonny »

hei.

Nå er ikke dette en moped, men er snakk om en 2 takter på ca 50 ccm...
Denne har eg demontert og sett i sammen igjen fordi eg måtte få av viften som var montert på veiva.

Men etter dette så vil den ikke starte igjen. virker som om problemet er at den tenner på feil tidspunkt. vet at den tenner etter å ha sett pluggen på topplokket og snudd motoren rundt.

Dette med "dynamoen" og tenning har eg ikke mye greie på. så håper noen vet mer en eg :)

Image

bilde av "dynamoen"

Image
Bilde av svinghjulet.
Så noen som vet hva som er feil og hvordan man fikser det?
Takker fro svar :)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: startproblemer etter demontering :/

Post by mekkern »

tror du mangler den halvmånen som sitter i veiva/akselen og skal passe i sporet (inni hullet) på svinghjulet...denne gjør at svinghjulet står i riktig posisjon når du skrur det fast på akselen...denne halvmånen kan falle ut når du tar av svinghjulet...(fester seg ofte til en av magnetene) ;-)
oly.jonny

Post by oly.jonny »

du mener det styresporet? det vet knakk når eg tok av svinghjulet. hvorfor må svinghjulet stå riktig? funker det å passe på at det står riktig også skru det fast? eller kommer dette til å vri seg når motoren starter?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

svinghjulet må stå riktig for at tenningspunktet skal bli riktig-stiften blir styrt av dette også.
hvis kilen/halvmånen knakk tar du og plukker restene ut av akselen og bruker en skive som du filer/sager til..
du får ikke riktig posisjon på øyemål når du skrur til.. [-X
oly.jonny

Post by oly.jonny »

Ok skal gjøre det.

men hvordan fungerer egegtlig dette? er det den stiften som oppdager når styresporet drar forbi? eller skal det være noe på akslingen som dytter stiften ut?
mekkern

Post by mekkern »

når svinghjulet snurrer rundt lades coilen og når stiften åpner faller spenningen og induserer en spenninspuls som gir gnist...sånn i grove trekk.. ;-)

Hylsa til akselen i svinghjulet er oval/urund og løfter stiften..ca åpning på det høyeste ca 0.3mm.. :)
oly.jonny

Post by oly.jonny »

åja, da er eg med :)
har ikke lagt merke til at den hylsa er oval eg. alt er så mye greiere når man skjønner hva som skjer og ikke bare vet hva som skjer :P
oly.jonny

Post by oly.jonny »

hei igjen.
nå har eg dillet med dette i ganske lang tid. men uten å ha sett noe livstegn i motoren. men no har eg fått et resultat vertfall :P

Når eg drar i snora en stund so kommer det et lite smell og luftfilteret fyker av(det sitter litt løst btw so er ikkje så stort trykk)
hva betyr dette da?
Post Reply