95 eller 98
95 eller 98
hei
bladde fort gjennom instruksjonsboken til min yzf uten å finne ut hvilken bensin sykkelen trivs med. så langt jeg vet er sykkelen orginal bortsett fra eksos.
så lenge det ikke er justert tenning eller noe ut fra orginalt går den vel greitt på 95?
bladde fort gjennom instruksjonsboken til min yzf uten å finne ut hvilken bensin sykkelen trivs med. så langt jeg vet er sykkelen orginal bortsett fra eksos.
så lenge det ikke er justert tenning eller noe ut fra orginalt går den vel greitt på 95?
Re: 95 eller 98
95 er bra nok på vei.. men skal du kjøre mye bane og kjøre mye hardt vil jeg anbefalle 98.. men da må motoren justeres om.. men om du kun er på en trackday en gang i blandt eller kun kjører gate holder 95 oktan lenge.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- MowZ
- Posts: 1275
- Joined: 21 Jan 2008 15:44
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
Re: 95 eller 98
e30 tic, noen bilder av bilen? regner med du har en e30 tic?? hadde en veldig fin e30 ix sjøl for ikke lenge sia 

BMW S1000RR, Simply the best!
Re: 95 eller 98
ok takker.. da blir det 95 i her i gårdenRH racing wrote:95 er bra nok på vei.. men skal du kjøre mye bane og kjøre mye hardt vil jeg anbefalle 98.. men da må motoren justeres om.. men om du kun er på en trackday en gang i blandt eller kun kjører gate holder 95 oktan lenge.
Re: 95 eller 98
er en e30 turbo intercooler ja. bilen er for tiden under ombygging. har stått i ro alt for lenge nå dessverre. bilen er ikke stort å legge ut bilder av, den ser rimelig orginal ut! og vertfall ikke på et MC forumMowZ wrote:e30 tic, noen bilder av bilen? regner med du har en e30 tic?? hadde en veldig fin e30 ix sjøl for ikke lenge sia

- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: 95 eller 98
Eventuelt kan du montere bankesensor og finne ut om du får tenningsbank. Gjør du det, bør du gå opp til 98 oktan. Men, sykkelen din er uansett justert orginalt for 95 oktan, og tenningsbank får du ikke alltid ved fullt pådrag en gang. Det kan like gjerne komme i loffehastigheter, i allefall har jeg erfaring med det fra biler. Egentlig blir jeg ikke helt klok på når tenningsbanken kommer, men the bottom line er at med orginal tenning er det bare å kjøre på med 95. Vet ikke om nyere MC'er justerer tenningen dynamisk via ecu'en, og da vil motoren hele tiden optimalisere tenningen og justere så tidlig tenning om mulig fram til tenningsbank. Kjører man 98 oktan, vil man da få mer power enn 95 oktan. I bilverden er det i allefall slik på nyere biler. På en STI vil 95 oktan og 98 oktan ugjøre rundt 25 hk. Men, jeg går ut i fra at din sykkel kjører standard tenning som ligger fast og er optimalisert for 95 oktan.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: 95 eller 98
Jo lavere oktan, jo tidligere tenner det = mere krefter.
I statene er det jo 87 til 93 oktan som er vanlig på bensinstasjonene.
I statene er det jo 87 til 93 oktan som er vanlig på bensinstasjonene.
Re: 95 eller 98
Fikk plass til mye feilinformasjon i lite tekst der gittmicroape wrote:Jo lavere oktan, jo tidligere tenner det = mere krefter.
I statene er det jo 87 til 93 oktan som er vanlig på bensinstasjonene.

Det er ikke selvantenning en bensinmotor skal kjøres på, men gnist fra pluggen. Se post over for mer forklaring på effekt kontra oktan.
I USA har de en annen skala for oktan på pumpene enn Europa, så i praksis pumper de ca. de samme oktanene som her. Se f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rat ... variations
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: 95 eller 98
Det stemmer det. Tenningen skal ikke være så tidlig at det selvantenner, noe som for øvrig er en grusom påkjenning på motoren om det selvantenner når stempelet er på vei opp. Tenningen bør være rett etter det punktet
Mulig det kunne misforstås det jeg skrev over.
Til tross for at denne tråden ikke ligger under film og bilder, legger jeg til en fifth gear episode hvor man tester oktan vs effekt (og bensintilsetninger):
Ellers er det vel bare dieselmotoren som baserer seg på selvantenning, så nå vet alle som kjører diesel-mc det (om det er noen som har traktormotor i mc'en sin her)

Til tross for at denne tråden ikke ligger under film og bilder, legger jeg til en fifth gear episode hvor man tester oktan vs effekt (og bensintilsetninger):
Ellers er det vel bare dieselmotoren som baserer seg på selvantenning, så nå vet alle som kjører diesel-mc det (om det er noen som har traktormotor i mc'en sin her)

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: 95 eller 98
cbr`n min funker bare sånn tålig og med masse tenningsbank på diesel/bensin blanding...


Re: 95 eller 98
jeg hvar egentlig bare ute etter hvilket oktantall en ORGINAL yzf 600 skulle ha..og svaret har jeg fått
. forrige eier kjørte 95, tenningsbank har den heller ikke på lave turtall og høy belastning.
