Tips til ny "reiseenduro"

Prat om tung MC.
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Heisann , dette er nesten for flaut å fortelle men jeg angrer kjøpet av min nye Harley Davidson og har lagt sjønnheten ut for salg på Finn.no.
Sykkelen er ikke gått mer en 900km , men jeg klarer ikke å finne meg til rette på sykkelen etter noen få lengre turer.Kona vil ikke sitte på og min eventyrlyst er større en hva den sykkelen er beregnet for.
Harley Davidson er kuult og lyden er rå , merket er legendarisk og samholdet i miljøet er meget godt.
Likevel var jeg ikke helt klar for det livet som jeg på forhåndt trodde , men slik er livet.
Jeg tør ikke nevne det på Harleyforumet engang og vennene mine begynner å lure på om jeg er helt rett :lol:
Livet er for kort til å være misfornøyd.
Det jeg har behov for er en sykkel som kan ta meg ut på eventyr , samtidig som kona kan være med på en lengre tur med oppakning.
Sykkelen må være behagelig for oss begge og jeg vil gjerne ta en avstikker på en grusvei over en fjellovergeng om muligheten byr seg.
Den trenger ikke være noen racer men bør ha dreiemoment nok til å dra oss uten at det blir slitsomt.
Budsjettet er ca 140000,- og da kunne jeg tenke meg ekstrautstyr som sidebager, toppboks , høy vindskjerm og veltebøyle/klosser.
Har vært bortskjemt med nye sykler og har bare fått den uvanen :?
Jeg har kikket på den nye BMW R800GS men med ekstrautstyr som nevnt over kommer den glatt opp i 160000,-
Ellers faller Honda XL700 Transalp inn i denne kategorien og kan vel få den med full pakke for 140000,-+ , men jeg har jo ikke kjørt slike sykler før og vet ikke hvordan denne sykkelen oppfyller mine krav som jeg skrev over.
Tidligere har jeg hatt sportstourere , men har som sagt lyst på muligheten for en avstikker engang i blandt.
Andre sykler er jo Kawasaki Versys , men den har gatedekk og er vel ikke brukanes på grus :-k
Ellers er jo BMW R650GS en sykkel i denne klassen , men har enkel skive foran og det ser ut som om BMW har spart på litt for mye i forhold til 800GS.
Susuki DL 650V-Storm faller vel på samme lest som Kawaen angående grus og den ser litt aldrende ut i designen.
Dette er ikke lett og jeg er livredd for å tabbe meg igjen.
Skal prøve Transalpen en dag men det er ikke mulig her i Bergen å prøve de andre modellene på nåværende tidpunkt.
Har noen av dere erfaringer med noen av disse syklene og om hvordan de i så fall kan takle mine krav?
Eller er det noen som har formeninger som kan hjelpe meg i valget?
På forhånd takk :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
bambadoo
MC: Kawasaki Versys

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by bambadoo »

Har versys - en utrolig morsom og lettkjørt sykkel. V-Strom tilfalt meg ikke.
Den nye transalpen tror jeg er en kjempesykkel. BMW likeså.
Om du tilfeldigvis er i Haugesund området kan du få teste versysen min?

Har en test av endel av disse syklene scannet inn. Om jeg klarer å spore opp mailadressen din kan jeg sende den.

Prøver å laste opp en test fra bike. Er usikker på dette med copyright og slikt. Om dette er på grensen ber jeg moderator slette dette.

EDIT: Filen var for stor. Om du vil gi meg mailadressen din så skal jeg sende en test.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Jeg tenker litt på hvor høy du er jeg da, før jeg evt skal tørre å komme med noen forslag...
Ikke sikker jeg kan det i det hele tatt, men høyden kan ha noe og si hvilket sykkelmerker og typer man evt kan gi noen forslag om. :)

(Jeg synes også at Customsykler er/var flotte, og kjøpte meg en DragStar, men den holdt på ødelegge kjøregleden helt til jeg fikk byttet til meg en Moto Guzzi Breva. Nå har jeg det kjempeflott, og kjører Ski-Harstad uten problemer, og skal nå til Vesterålen i sommer pluss tilbringe 14 dager på den Norge rundt. :D )

Ønsker deg lykke til uansett hva det blir, og håper du lykkes med et evt kjøp. :D
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

sjekk ut en Honda Varadero XL1000 også....tåler grusveier og passasjer og har masse krefter..

men det er jo litt smak og behag og om kroppen passer på den aktuelle sykkelen...
men et lite tips-ikke kjøp for liten når du skal ha fruen bakpå,blir slitsomt med mye gearing...
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Enig med mekkern, Varadero er en knallsykkel som duger både på grus og asfalt. Veldig lettkjørt og behagelig, og stor nok til å ikke by på problemer om det skulle slenge seg med en passasjer eller to. Tror faktisk mange r-syklister skal ha problemer med å henge på en Varadero på svingete veier.

Du burde nok finne en 2005-2006 innen budsjettet ditt.
Get your knee down and prey!
Småkjeltringen
MC: Zuzuki Bandit 600...

Drømmen er en R1 eller Fireblade....

Post by SmÃ¥kjeltringen »

Varaderoen er også god å sitte på med for fruene ;-) !! Satt på med lølle før jeg tok lappen selv (Ulvinnen sier også den er god å sitte på med!!).... Har også sittet på med en vfr.... Aldri mer.. [-( (men den er morro å kjøre selv da ;-)!!)

Varaderoen føles trygg å sitte på med, stødig og man sitter veldig godt. Ikke sliten i rygg eller nakke etter lange turer heller!

Men... Prøvekjør for all del sykler før du kjøper... Det er store forskjeller på hva man trives med!

PS: Ha med dama på prøveturen!

Lykke til :D
Snille jenter får det de ønsker seg til bursdagen sin......

Slemme jenter får det hele tiden..
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Varaderoen skrøt min mann veldig av også. Han hadde den en stund før han kjøpte seg en Moto Guzzi Quota.
Men den er stor... :roll:
Mannen min elsker store høye sykler, og har prøvd noe forskjellig.
Han er ikke av de høyeste heller men foretrekker likevel de store "hestene".

Kanskje han har noen forslag å komme med når han blir tilgjengelig på nett igjen... :)
Image
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Yamaha TDM 850 eller 900. Fin motor for touring, lang fjæringsvei for dårlige veier og grei sal, også for passasjer, selv om de som kjører MYE ofte bytter denne uansett. Fruen nevte at passasjerfothvilere sitter noe høyt, så dette bør prøves, evt sjekke om de kan senkes.
Bremsene på nyere modeller er også svært bra (samme som R1), noe som kan være en fordel om du laster mye på den. Alt utstyret på ønskelista di finnes tilgjengelig for denne sykkelen (Givi). Motoren funker i tilleg fint for litt mer 'aktiv' kjøring. I tester blir den vurdert som litt mer 'sporty' enn Transalp og Varadero.

De er vanligvis ikke utstyrt med grusdekk, men om du får prisavslag for slitte dekk på en bruktsykkel, så kan du jo kjøpe hva du vil.

Og, ja, jeg foreslår denne fordi jeg har en selv. Det er jo en grunn til at jeg kjøpte den. :D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

:lol: Morsomt innlegg AJ_Twin.
lyden av endunker'n ved pådrag var ørgasmisk
du liksom. :D Takk for å gi meg god latter. :lol:
Utrolig hvor godt humør man bli på dette forumet. :D

Ellers synes jeg innlegget til Galilee var vel argumentert.
Bare en liten kommentar;
Og, ja, jeg foreslår denne fordi jeg har en selv. Det er jo en grunn til at jeg kjøpte den.
Derfor du ikke har solgt den tenkter jeg. ;)
Image
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

SoloTwin wrote:
Og, ja, jeg foreslår denne fordi jeg har en selv. Det er jo en grunn til at jeg kjøpte den.
Derfor du ikke har solgt den tenkter jeg. ;)
Motorsykler er familiemedlemmer, man kan vel ikke SELGE dem?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Beetle

Post by Beetle »

bambadoo wrote:Har versys - en utrolig morsom og lettkjørt sykkel. V-Strom tilfalt meg ikke.
Den nye transalpen tror jeg er en kjempesykkel. BMW likeså.
Om du tilfeldigvis er i Haugesund området kan du få teste versysen min?

Har en test av endel av disse syklene scannet inn. Om jeg klarer å spore opp mailadressen din kan jeg sende den.

Prøver å laste opp en test fra bike. Er usikker på dette med copyright og slikt. Om dette er på grensen ber jeg moderator slette dette.

EDIT: Filen var for stor. Om du vil gi meg mailadressen din så skal jeg sende en test.
Takk du virker som et snilt menneske bambadoo :)
Har du kjørt noe med passasjer på sykkelen din ?
Tenker på hva den personen synes og om du merket at motoren ble for svak?
Hvis du har anledning vil jeg gjerne at du sender meg de testene , min mail adresse er ikke hemmelig så her er den:
helge.bringeland@broadpark.no
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Beetle

Post by Beetle »

SoloTwin wrote:Jeg tenker litt på hvor høy du er jeg da, før jeg evt skal tørre å komme med noen forslag...
Ikke sikker jeg kan det i det hele tatt, men høyden kan ha noe og si hvilket sykkelmerker og typer man evt kan gi noen forslag om. :)

(Jeg synes også at Customsykler er/var flotte, og kjøpte meg en DragStar, men den holdt på ødelegge kjøregleden helt til jeg fikk byttet til meg en Moto Guzzi Breva. Nå har jeg det kjempeflott, og kjører Ski-Harstad uten problemer, og skal nå til Vesterålen i sommer pluss tilbringe 14 dager på den Norge rundt. :D )

Ønsker deg lykke til uansett hva det blir, og håper du lykkes med et evt kjøp. :D
Takk! Det skal ikke være enkelt å velge sykkel , men jeg skal bruke litt bedre tid på kjøpet denne gangen :D
Jeg er forresten 181cm høy , ikke noe tårn men litt lenger enn det mange sykler er laget for :lol:
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Beetle

Post by Beetle »

Takker for tips fra dere andre også.
XL 1000 Varadeo er absolutt en sykkel jeg kunne tenke meg , men ny så kommer den vel på 180000,- , det samme som jeg ga for Harleyen :?
Kanskje jeg må rote frem fler peng eller rett og slett kjøpe brukt , en gang må jo være første gangen.
Ellers er TDM en sykkel jeg liker godt utseende på og passer inn i pris , så en ny med full bag sett til 139000,- hos Yamaha i Bergen.Det er rimelig.
Men kan den brukes på grus og skogsveier da :-k
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Beetle wrote:min mail adresse er ikke hemmelig så her er den:
Håper du ikke er redd for spam heller. ;)
Image
Beetle

Post by Beetle »

SoloTwin wrote:
Beetle wrote:min mail adresse er ikke hemmelig så her er den:
Håper du ikke er redd for spam heller. ;)
Passer alltid på å ha god prevansjon :D I form av virusbeskyttelse altså..
BMW R1200GS 2007
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Post Reply