Mange motorsykler har ikke mulighet til å justere avstanden mellom ventilen og kamakselen, på disse gjøres dette ved å bytte ut et mellomstykke (shims) som ligger mellom ventilen og kamakselen.
Ventiljustering med shims:
1. ta av toppdeksel
2. måle avstand mellom kamaksel og ventiler, dette må gjøres når stempelet er på topp, dvs når ventilene er lukket. Allerede her kan du måle deg fram til om ventilklaringen er innenfor spesifikasjonene, eller om du skal fortsette.
3. Ta av kamaksler (ikke mist kamkjedet nedi motoren)
4. finn ut hvilke shims som allerede er i motoren, og utifra målt avstand, finn ut hvilke NYE shims som ligger nærmest til avstanden som ØNSKES (klaringen skal IKKE være 0).
5. Bestill shims, bytt,
6. Sett sammen, her må man være NØYE med å få kamaksler i rett posisjon i forhold til hverandre, og i forhold til stempel. Stempel som treffer ventiler lager en ubehagelig lyd som lommeboka di IKKE liker.
7. Start opp motoren, og hør på at ventilene tikker like herlig
Dersom du føler deg komfortabel med å demontere og sette sammen igjen, og har alle spesifikasjonene for motoren, og er sikker på at du er NØYE, både med å måle og når det skal settes sammen, så lar det seg gjøre av en 'hobbymekaniker'.
MEN, dersom du gjør dette feil, så kan du forårsake alt fra brente ventiler til fullt motorhavari.
Hvis du er det minste usikker, så la et verksted gjøre jobben.
Pris for ventiljustering varierer veldig fra MC til MC (og muligens også fra verksted til verksted). De fleste gjør dette på timebetaling, ikke for fastpris. Jeg vil tro det er en jobb på 2-3 timer (vill gjetting).