Trenger forslag til ny sykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
Capoch
MC: Kawasaki Z 650 78 mod

Trenger forslag til ny sykkel

Post by Capoch »

Hei. Jeg er rimelig fersk. kjørt i overkant av 1 sessong med tung sykkel (Har hatt A1). Har nå en Kawasaki z 650 78 mod, men ser etter noe større og nyere... Prisklassen blir da mellom 40k-60k. Siden jeg bare har 30% bonus og er 21 er det viktig for meg å finne en sykkel som er rimelig å forsikre. Håper på mange gode forslag og tips :)

MvH Magnus
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Trenger forslag til ny sykkel

Post by maelling »

Har du hatt A1, altså lett mc - lappen, og kjørt tung-sykkel i over et år ? Jaja, det er i det minste å tøye reglene litt :P

Du finner fine MC'er i den klassen som Bandit 600, Fazer, Hornet, o.l som i allefall ganske garantert er nyere, men skal du ha større finnes det vel andre ting også om du tåler en sykkel med noen år på baken og/eller noen kilometere på telleren. Ellers er det utrolig mange tråder av samme karakter her på forumet ;) Det dukker opp en slik en i uka omtrent, så det er nok å ta av :) Når det gjelder forsikring er det bare å styre unna ting som lukter "R", og heller finne en touring eller sportstouring. Men, skal du sitte rett opp og ned med bein og armer fram, eller skal du ligge fremover eller sitte noelunde midt i mellom uten å hvile vekten din på håndleddene? Har du noen tanker om hva slags sykkel-type du er ute etter ?
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Capoch

Post by Capoch »

Har kjørt lett mc i 3 år før jeg fikk A lappen. Vet at R sykkel ikke er noe for meg med det første. Hørte foresten med If og de ville ikke forsikre folk under 28, men uansett krever det god erfaring å kjøre en slik en. Nei, jeg tenkte mer på en touring eller en cruiser.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

I tillegg til Fazer, Bandit og Hornet, har man CB 500, XJ 600 Diversion (finnes i 900 også kanskje til en allright pris), GSX 600 F m.fl. Ellers finnes det kulere ting som Aprilia Pegaso og den typen der, og muligens en GS 650 bimmer. Det store og billige Viragoer, Dragstar, Marauder o.l om du vil ha chopper. Er du ute etter mer kubikk eller betyr "større sykkel" det samme som en fysisk stor sykkel som er god på tur ? Skal du langt opp med kubikken, må du fort ta til takke med flere kilometere og eldre sykkel. Alle de som er nevnt overfor finner du med lave kilometere på finn om du søker litt :)

Ellers krever det ikke stor erfaring å kjøre en R-sykkel. Det var det første jeg skaffet meg, men det kreves at du har noen sperrer i knollen og kontroll på høyrehånda. R-sykler koser seg i alle hastigheter og sitter godt på veien, så det er ikke noe i veien med dem som gjør at man ikke bør skaffe slike. Forsikringsprisene er derimot syke, så du bør kjenne noen i et forsikringsselskapene, eller ha en gunstig avtale av et slag. Prøv Gjensidige. Det er nok av folk her som har tung mc og er under 28, så det skulle ikke være umulig. Det er mer sykkeltype som avgjør premien her, samt bosted. Bor du i loppa i glomfjord eller et slikt sted, blir det veldig mye billigere enn om du bor i oslo :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Capoch

Post by Capoch »

Vel. før jeg undersøkte med if var jeg interessert i yamaha r6, men den tanken har gått fra meg etter jeg har snakka med de.. har ikke undersøkt med andre forsikringsselskaper, men det skal jeg. Har heller ingen som vil sette noe sykler på seg. Noen her som vet om noen andre ideer om hvordan jeg skal kunne forsikre en R 600cc på meg selv? (som er det eneste alternativet) Ellers blir det en touring på meg regner jeg med. Uansett takk for at du svarte på innlegget mitt thawulf :)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Capoch wrote:Hei. Jeg er rimelig fersk. kjørt i overkant av 1 sessong med tung sykkel (Har hatt A1). Har nå en Kawasaki z 650 78 mod, men ser etter noe større og nyere... Prisklassen blir da mellom 40k-60k. Siden jeg bare har 30% bonus og er 21 er det viktig for meg å finne en sykkel som er rimelig å forsikre. Håper på mange gode forslag og tips :)

MvH Magnus
Yamaha TDM850 eller 900. Allround sykkel med sporty tilsnitt. (ja, anbefaler sykkelen JEG kjører)
Hvis du heller vil ha sportsutgaven så ta en titt på Yamaha TRX850.

Hva med Suzuki VX800? - cruiser motor 'vanlig' ramme. Mye sykkel for penga og billig forsikring.

Som du ser er det Twinmotorer jeg liker best :D

Hvis det er 'rimelig', 'nyere modell' og 'billig forsikring' som er tungtveiende så hadde jeg også tatt en titt på sykler som Dominator, DR osv. Forbausende artig å kjøre, billig forsikring og vedlikehold. Og kommer ikke i NÆRHETEN av kostnadene på en R sykkel om du skulle være uheldig å miste den i bakken.

Ellers er det syklene som ulven lister opp som gjelder, Fazer, Bandit osv. Men disse har jo bilmotor (rekkefirer). :lol:
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

tHaWuLf wrote: Ellers krever det ikke stor erfaring å kjøre en R-sykkel. Det var det første jeg skaffet meg, men det kreves at du har noen sperrer i knollen og kontroll på høyrehånda.
Enig, men som du sier koster det med R. Ville foreslått Suzuki SV650S som alternativ til de du nevner. F.eks. Hornet og FZ6 har nok en smule mer R-karakteristikk i motoren, men SV har bedre bakkeklaring og mer R-inspirert sittestilling (og litt for myke framdempere som kan fikses på m bytte til tykkere olje osv.) Smak og behag, alle er fine sykler.

Siden mye av kjøreferdighetene tilegnes etter at man har fått lappen er jeg helt sikker på at SV + banekurs er en mye mer potent og morsom pakke enn bare R, og sikkert fortsatt både billigere og tryggere, selv om du får drahjelp av R'ens kjøreegenskaper i en vanskelig situasjon (og forutsatt at det ikke er de samme kjøreegenskapene som har fått deg opp i situasjonen ;-)
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Capoch wrote:Vel. før jeg undersøkte med if var jeg interessert i yamaha r6, men den tanken har gått fra meg etter jeg har snakka med de.. har ikke undersøkt med andre forsikringsselskaper, men det skal jeg. Har heller ingen som vil sette noe sykler på seg. Noen her som vet om noen andre ideer om hvordan jeg skal kunne forsikre en R 600cc på meg selv? (som er det eneste alternativet) Ellers blir det en touring på meg regner jeg med. Uansett takk for at du svarte på innlegget mitt thawulf :)
Jeg har R6, Ringte terra og de skulle ha 6-8000 for delkasko i året. å da står den på meg.
Er 18år!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Post Reply