Gold Wing Nasjonalitet

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Hvilken nasjonalitet oppfatter du en Honda Gold Wing som?

Japansk - Honda er et japsemerke
48
79%
Europeisk
0
No votes
Amerikansk
12
20%
Aner ikke / aldri hørt om
1
2%

Total votes: 61

Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Gold Wing Nasjonalitet

Post by Baron von Waffel »

Det er i en annen tråd diskutert nasjonaliteten på Honda Gold Wing. Og Rerell foreslo en avstemming for å se hvordan denne sykkelen oppfattes. Så da laget jeg den.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
NoName
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Gold Wing Nasjonalitet

Post by NoName »

Honda er da Japansk... Hvordan kan en GW bli oppfattet som noe fra USA?
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

I tråden det ble diskutert var det fordi den ble bygd i USA, og alt av deler ble solgt derifra og sånt..
Baron von Waffel

Såvidt jeg vet så er GW både utviklet og produsert i USA. Da er den amerikansk i mitt hode. Det er likevel ikke derfor jeg ikke har noen tro på at jeg noen gang kjøper en GW.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Produksjonen av GW skal flyttes tilbake til Japan.
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Tormodro

Post by Tormodro »

Kjitta8648 wrote:Produksjonen av GW skal flyttes tilbake til Japan.
Vi snakker vel om nåtid, ikke hva som skjer i fremtiden. Jeg forholder meg ihvertfall til dagens situasjon.
Og takk Baron von Waffel. Godt at noen skjønner mitt poeng.
Mvh. Tormod,
Honda GL 1500 SE -97mod m/henger

Husk!
Morokulien Grensetreff: 15 - 17. juni - 2012
Invitasjon til treffet!
Baron von Waffel

Tormodro wrote:
Kjitta8648 wrote:Produksjonen av GW skal flyttes tilbake til Japan.
Vi snakker vel om nåtid, ikke hva som skjer i fremtiden. Jeg forholder meg ihvertfall til dagens situasjon.
Og takk Baron von Waffel. Godt at noen skjønner mitt poeng.
De fleste har nok skjønt poenget ditt. Men det er jo ikke så gøy å være enig. Dessuten så er det tydelig at her er det litt småreligiøsitet på ferde.

Jeg lurte på om jeg skulle legge inn noen fleipealternativer også, som "Er dette busstråden?"
Men med tanke på hvordan min eldste datter, da 13 år, siklet på den da vi var på Motorport og hun fikk sitte på en GW tør jeg ikke fleipe for mye.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
danla2

Post by danla2 »

Kan vi ikke nå en gang for alle slå fast at goldwing er amerikansk. Produksjon av goldwing har vært i usa siden 1981. se bare her hva som står i skriften....
In 1981, production of the Goldwing was moved from Japan to Ohio, USA. This move brought manufacture of the motorcycle to its largest market and allowed Honda to market the machine as being made in America.

In 1982, the "Aspencade" was introduced. This was an Interstate model, with more options. AM/FM Radio, CB Radio, floorboards, and chrome were all standard on the Aspencade (these were options on the Interstate).

In 1983, Honda made a few substantial changes for the final year of the GL1100. This includes an LCD dashboard, anti-dive forks and a change to the transmission to improve fuel economy. The size of the trunk was also increased, and the seat and footpegs for the passenger were moved to provide more comfort.
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

skjønner ditt poeng?
Selv om sykkelen er bygd i statene så er den jo ikke amrikansk. Så lenge merket ikke er fra usa så er den ikke en amrikansk sykkel! Merket er honda altså japansk.
Skal du ha en sykkel som er amrikansk så kjøp en da vell! Honda er Honda!

Edit: et spørsmål til, hvorfor er det så jævlig viktig for deg at GW er amrikansk?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
FV

Post by FV »

R6-freak wrote:skjønner ditt poeng?
Selv om sykkelen er bygd i statene så er den jo ikke amrikansk. Så lenge merket ikke er fra usa så er den ikke en amrikansk sykkel! Merket er honda altså japansk.

Edit: et spørsmål til, hvorfor er det så jævlig viktig for deg at GW er amrikansk?
Om dine foreldre er svenske, men du blir født og lever hele livet ditt i Norge, er du norsk eller svensk da?
R6-freak

Post by R6-freak »

FV wrote:
R6-freak wrote:skjønner ditt poeng?

Om dine foreldre er svenske, men du blir født og lever hele livet ditt i Norge, er du norsk eller svensk da?
De er ikke svenske. Men, hadde begge mine foreldre vært svensk så hadde jeg jo vært en svenske.
er jo ingen afrikanere som kan kalle seg norsk heller uansett om de er født her.. Blir jo ikke noe nordmann forde!
Enkelt og greit :)

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Hvorfor slå fast noe, når det er morsommere å diskutere? ;)

Skjønner godt at det er et markedsføringsgrep å markedsføre det som noe amerikansk i Amerika, med tanke på hvor glade de er i amerikanske ting. Skjønner også godt at personer som liker amerikansk kultur og kjøretøyer vil regne den som amerikansk. Men er den virkelig det?

Til sammenligning, en Volkswagen kjøpt i USA, hvilket land kommer den fra? Er den tysk eller meksikansk (siden de bygges der)? Ser også at VW planlegger å bygge en fabrikk i USA/Canada for å unngå å tape på dollarkursen. Blir de bilene plutselig amerikanske/canadiske?

EDIT: pokker så fort dere skriver da :P
FV

Post by FV »

R6-freak wrote: De er ikke svenske. Men, hadde begge mine foreldre vært svensk så hadde jeg jo vært en svenske.
er jo ingen afrikanere som kan kalle seg norsk heller uansett om de er født her.. Blir jo ikke noe nordmann forde!
Enkelt og greit :)
Gjør man ikke det? Så feks John Carew er ikke norsk? Hvorfor spiller han på det norske landslaget da?

Men back to topic; Det er en Honda, så merkenavnet er jo japansk, men det er en sykkel som er bygd for/av og i amerika, så jeg vil kalle det en amerikansk sykkel. Ta en kikk på instrumentpanelet så skjønner du iallefall at dette er lagd av amerikanere.
Jalmar

Post by Jalmar »

:lol:

I mine øyne er GW en japansk motorsykkel bygget i USA i likhet med en av de syklene jeg har. Jeg ser på Voyageren som en amerikansk bygget japsesykkel. Og det er jeg glad for. Det beste fra to verdener.

Hvorfor det skal være så viktig å bli anerkjent som amerikansk kan ikke jeg forstå, men det har jo med personlig interesse å gjøre, og enhver har jo all mulig rett til å like det man vil.

Den dagen vi har kommet så langt at vi kan være enige om at det er MC som er interessen, uansett hvor den er produsert, tror jeg vi har kommet et langt skritt i riktig retning. GW er en solid touringsykkel med de fleste av de viktige kvalitetene på plass for å gi eieren den riktige opplevelsen. Om den er amerikansk eller japansk burde ikke spille noen rolle hvis man har valgt sykkelen utfra dens kvaliteter. Har man derimot valgt GW for å bli opptatt i kretser rundt de amerikanske kjøretøyene, tror jeg at man må innse at man kan få en vanskelig oppgave. Honda-fabrikken kan aldri bli amerikansk uansett hva de gjør. Harley og Indian er i utgangspunktet amerikansk fra opprinnelse til nåtid, og selv om Porche måtte lære Harley å lage vannkjølt motor, så er og blir de amerikanske.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
R6-freak

Post by R6-freak »

Er veldig mange delte meninger her! Men for meg så er det en japse sykkel. Trur også Honda mener at den er en japse!

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Post Reply