Offroad dekk på asfalt

Prat om tung MC.
Post Reply
Tobben
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2008 18:08
Location: Oslo

Offroad dekk på asfalt

Post by Tobben »

Jeg er på utkikk etter sykkel og har lagt min elsk på offroadere/enduro sykler. Type Yamaha xt660r eller Transalp, BMW gs800 osv osv. Tanken på at underlaget ikke setter hindringer for turen er tiltrekkende. Svingete asfalt med akslerasjon ut av svingen er jo også fantastisk gøy. Spørsmålet blir egentlig; Hvordan funker det med svingete asfalt veier når man kjører på grusdekk? Mister man følelsen med underlaget? Kan man legge ned sykkelen like mye uten å miste grepet som på en sykkel med rene asfaltdekk? Har så langt ikke fått prøvekjøre aktuelle sykler selv for å få testet ut dette.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Baron von Waffel »

For min del ville jeg nok tenkt mindre offroad. Det blir nok mest asfaltkjøring. Så definer hva slags dårlige veier du kommer til å kjøre litt på, og velg dekk som er rettet mot asfalt men som favner ditt veigrepsbehov utenfor også. Her ber du jo om tips for et kompromiss. Og da må du ha god oversikt over hva det skal kompromisses mellom.

For min del velger jeg dekk etter hvor jeg kjører mest, asfaltveier, og så tar jeg det mer med ro de få gangene jeg kjører på grusvei.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
inunf
Posts: 4925
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by inunf »

Er svært spent på det samme. Jeg (dvs. faren min) har en 2002 XT 600. Den har utslitte gatedekk, og vi har et sett knastedekk liggende som vi skal sette på i løpet av neste uke. Blir spennende å se hvordan de virker på asfalt, og ikke minst hvor mye de slites. Tanken var å kjøre en del i skog og mark, men den blir jo mest brukt til og fra jobb...

Er du interessert i denne typen sykler bør du sjekke ut http://www.horizonsunlimited.com.
Tobben
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2008 18:08
Location: Oslo

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Tobben »

Ser den at jeg tenker for mye offroad. Det blir nok helt klart mer asfalt enn grus.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Baron von Waffel »

Jeg tenker litt på samme måte som jeg har gjort med tråsykkel. I min ungdom hadde vi jo vanlige tråsykler med vanlige dekk. Og syklet ofte på skogsbilveier. Nå har man egne dekk for sykling i marka. Og har elendig veigrep på asfalt. Jeg har gatedekk på min hybrid, og hadde det også på min offroadtråsykkel. Uten at dette hindrer meg i å nyte en og annen tur på skogsbilveier. Og med rikelig veigrep. Når jeg så kommer til veigrep og rullemotstand på asfalt ruller jeg lett fra enhver stakkar med knastedekk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Tobben
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2008 18:08
Location: Oslo

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Tobben »

Kjempefint forklart! Takk.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Beetle »

Jeg tror de fleste av de dekkene som blir levert med f.eks F800GS er tilstrekkelig for en amatør på grusveier og de er sikkert sikker nok på asfalt med de egenskapene slike sykler har på asfalt.
Jeg kommer mest sannsynlig selv til å kjøpe en ny 800GS og kommer til å bruke de dekkene som står orginalt på sykkelen til å teste ut litt selv , merker jeg at mitt bruk tilsier mer terengkjøring kommer jeg nok til å bytte dekk.
Det beste hadde vært å hatt råd til 2 sett hjul slik som mange tråsyklister har.
Dak kan man bytte om man virkelig vil slå seg løs i skogen :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Fidel »

Vel, jeg kjører en Guzzi Quota (R1100GS-konkurrent), Husaberg 450 Enduro og en Yamaha XT660Z Tenere. Pluss en sidevognsrigg som egentlig ikke er interessant i denne sammenhengen. Men min erfaring er at denne typen "dual sport"-sykler, der også BMW F800GS passer inn, er den perfekte sykkel i Norge og mesteparten av resten av verden. Ja, det er noe asfalt å kjøre, men med denne type sykler svingkjører du fletta av de fleste selv med dekk som er relativt grusorienterte. De er veldig lettsvingte og har masse nedleggsvinkel. For min del fant jeg ut at 130 hk og asfalt er dørgende kjedelig sammenlignet med 50 hk dual sport på asfalt OG grus. Det er MASSE grusveier der ute som bare venter på deg, og på http://www.otc-mc.org. finner du likesinnede. F.eks. kan du bli med på grusbuseturer og lære mer om grus/offroad-teknikk osv. I det hele tatt: Med den typen sykler du tenker på har du langt flere muligheter enn med en gjennomsnittlig asfaltsykkel. Med dual-sport'ere kan du kjøre asfalt, grus og - i enkelte tilfeller - off-road. Innen et par år skal kona og jeg kjøre Island, og det blir IKKE med noen BMW RT, Suzuki Bandit eller dess like - her er det Tenere, GS, Freewind, etc som gjelder!
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Fidel »

Bortsett fra RV 1, som sirkler øya, er praktisk talt alle veier på Island grus. Men ren offroad (dvs utenfor merkede stier/løyper/veier) er ikke tillatt. Høylandsveiene er praktisk talt bare stier, ifølge mine venner på Island, så opplevelsen blir veldig "offroad", selv om det egentlig er "grusing". Jeg vet jo om folk som har kjørt Harley'er og til og med krysset de mange elvene som kan forefinnes, men vi har valgt dualsport. Det egner seg bedre tror jeg.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Offroad dekk på asfalt

Post by Beetle »

Fidel wrote:Vel, jeg kjører en Guzzi Quota (R1100GS-konkurrent), Husaberg 450 Enduro og en Yamaha XT660Z Tenere. Pluss en sidevognsrigg som egentlig ikke er interessant i denne sammenhengen. Men min erfaring er at denne typen "dual sport"-sykler, der også BMW F800GS passer inn, er den perfekte sykkel i Norge og mesteparten av resten av verden. Ja, det er noe asfalt å kjøre, men med denne type sykler svingkjører du fletta av de fleste selv med dekk som er relativt grusorienterte. De er veldig lettsvingte og har masse nedleggsvinkel. For min del fant jeg ut at 130 hk og asfalt er dørgende kjedelig sammenlignet med 50 hk dual sport på asfalt OG grus. Det er MASSE grusveier der ute som bare venter på deg, og på http://www.otc-mc.org. finner du likesinnede. F.eks. kan du bli med på grusbuseturer og lære mer om grus/offroad-teknikk osv. I det hele tatt: Med den typen sykler du tenker på har du langt flere muligheter enn med en gjennomsnittlig asfaltsykkel. Med dual-sport'ere kan du kjøre asfalt, grus og - i enkelte tilfeller - off-road. Innen et par år skal kona og jeg kjøre Island, og det blir IKKE med noen BMW RT, Suzuki Bandit eller dess like - her er det Tenere, GS, Freewind, etc som gjelder!
Høres veldig spennende ut den Islandsturen du nevner. :-k
Tror faktisk noe sånt må legges inn i planene når jeg engang får nyesykkelen :D
Har altid drømt om tur til Island , og det finnes vel knapt noe mer spennende enn å gjøre det på en sykkel :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Post Reply