Page 1 of 2
Kast i bremseskive
Posted: 14 Jul 2008 15:28
by Desmo-Dude
Vurderer å kjøpe meg en sykkel med kast i den en skiva fremme.Er det nødvendig å bytte begge skivene,eller holder det med å bytte den det er kast i?
Re: Kast i bremseskive
Posted: 14 Jul 2008 15:33
by Onsløv
Når du først bytter, ville jeg bare byttet alt sammen. Klosser og skiver (om noe av det ikke er nettopp nytt da)
Re: Kast i bremseskive
Posted: 14 Jul 2008 16:13
by Desmo-Dude
Hva jeg kommer til å gjøre er en ting,men her er det snakk om at selger skal slå av på prisen tilsvarende det det koster å utbedre bremsene.Hva pleier folk her inne å gjøre?
Re: Kast i bremseskive
Posted: 14 Jul 2008 16:25
by mekkern
nye skiver og klosser-overhale calipre pga fare for varmgang og kast i de nye skivene...
er en grunn til kastet i den som er skakk..
Re: Kast i bremseskive
Posted: 14 Jul 2008 23:26
by Desmo-Dude
mekkern wrote:nye skiver og klosser-overhale calipre pga fare for varmgang og kast i de nye skivene...
er en grunn til kastet i den som er skakk..
Calipre er trykktestet,og funnet ok.Så du mener bytt begge sider?Er en 05 modell som har gått rett i overkant av 20 000km.Er trolig et slag på den ene skiva som har forårsaket kastet.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 15 Jul 2008 10:24
by Babelfisken
mekkern wrote:
er en grunn til kastet i den som er skakk..
nå til dags er det vel i 95% av tilfellene skivelås som er årsaken.
De neste 4 er vel vannsprut på glohete skiver.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 15 Jul 2008 12:02
by Desmo-Dude
Er nok mest sannsynlig skivelås som er årsaken i dette tilfellet også.Er det da nødvendig å bytte begge skivene?
Re: Kast i bremseskive
Posted: 15 Jul 2008 16:26
by Babelfisken
Nei man MÅ ikke. Det vil jo være opp til situasjonen hvorvidt man ønsker å bytte begge eller ikke. Jeg byttet begge når jeg fikk kast i en skive, årsaken var at det var langt billigere med to nye uorginale enn en orginal.
Er skivene slitte er det vel også grunn til å vurdere bytte av begge. Bortsett fra det ser jeg ingen gode grunner til hvorfor man skulle bytte begge.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 15 Jul 2008 20:02
by Onsløv
Om man skal bytte "usynkront" hele veien, må man jo gjøre "samme" jobben oftere, ennn om man tar alt på en gang.
Om det var noen som forstod hva jeg mente nå....
Derfor anbefaler jeg å bytte alt med en gang, slik at man vet at det er blitt gjort og det er en stund til man trenger å se på det igjen.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 16 Jul 2008 22:24
by inunf
Slik som denne situasjonen er beskrevet så vil jeg tro at det beste er å få selgeren til å slå av tilsvarende prisen for ei ny original skive. Deretter kjøper du deg et par fancy uoriginale. Originale skiver bruker å være dyre på enkelte sykler, så godt mulig det går opp i opp.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 16 Jul 2008 22:27
by Desmo-Dude
inunf wrote:Slik som denne situasjonen er beskrevet så vil jeg tro at det beste er å få selgeren til å slå av tilsvarende prisen for ei ny original skive. Deretter kjøper du deg et par fancy uoriginale. Originale skiver bruker å være dyre på enkelte sykler, så godt mulig det går opp i opp.
Har blitt enig om et avslag på 3000,- som er prisen på original skive.Noen tips til bra uoriginale skiver?Er snakk om en 05 ZX-6R.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 16 Jul 2008 22:35
by inunf
Jeg har kjøpt meg BrakeTech til den nye fronten min. Har ikke fått prøvd dem enda, men de SER bra ut ihvertfall...
Re: Kast i bremseskive
Posted: 16 Jul 2008 23:24
by Gixxerman
Ettersom dette er en veldig ny sykkel så vil jeg anta at den andre skiva er fullt funksjonabel enda. Tror du får vurdere selv om du øsnker litt posørdeler som waveskiver eller liknende, og da bytte begge, eller bare rett og slett én ny uoriginal skive.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 07 Aug 2008 13:47
by fikse
Hadde samme med min sykkel. Glemte bremseskivelåsen. Sykkelen var gått noen-og-tyve KKM. Byttet bare den skiven som var skjev, og sjekket grundig at ikke kalipperen eller festeboltene var skadet. Har kjørt med en original og en uoriginal, og klarer ikke merke noen som helst negativ effekt, annet enn at den uoriginale (EBC) er litt annerledes i designet, samt at den blir brun av rust i regnvær. Klossene slites ikke 100% jevnt, det er litt mer slitasje på den uoriginale skiven, men det har trolig mer med at jeg har linkede bremser, som tar nettopp på den siden framme som den nye skiven sitter.
Re: Kast i bremseskive
Posted: 07 Aug 2008 14:32
by Babelfisken
fikse wrote:Hadde samme med min sykkel. Glemte bremseskivelåsen. Sykkelen var gått noen-og-tyve KKM. Byttet bare den skiven som var skjev, og sjekket grundig at ikke kalipperen eller festeboltene var skadet. Har kjørt med en original og en uoriginal, og klarer ikke merke noen som helst negativ effekt, annet enn at den uoriginale (EBC) er litt annerledes i designet, samt at den blir brun av rust i regnvær. Klossene slites ikke 100% jevnt, det er litt mer slitasje på den uoriginale skiven, men det har trolig mer med at jeg har linkede bremser, som tar nettopp på den siden framme som den nye skiven sitter.
Jeg har også gode og tilsvarende erfaringer med EBC. Kjenner ikke Kava men Honda har som de fleste (tror jeg) en slags rustfri legering i skivene. Ser pent ut men hos meg og ikke minst hos dama med bare en skive git EBC vesentlig bedre bitt. Fortrinnsvis kombinert med HH klosser.