Page 1 of 2
Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 13:23
by cpeders
Blir for tiden flau av å kjøre i volvoen.
Når man tråkker inn klutsjen, så kommer det en skrikkelyd som ligner på en morragretten viftereim. Den kan til tider også virke litt ujevn i motstanden når jeg tråkker den inn.
Noen som har kjennskap til dette?
Nå er jeg ikke noe mekanisk geni, men har tenkt litt...
Er det noe hydraulikk i sammenheng med klutjen? og en pumpe/reim overføring der i bildet?
Det er en 01 Volvo V40 med 1,6 strikk-motor
Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 13:47
by Jalmar
Det er vel en stor sjans for at trøstelageret i klutchen er gåent. Når du tråkker på pedalen vil et trøstelager ta seg av motorens rotasjon, og hvis trøstelageret er slitt vil det lage lyder når pedalen blir brukt. Ved kjøring vil du ikke høre noe.
Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 14:38
by cpeders
Kan dette føre til mer skade, hvis jeg kjører rundt med det slik gjennom sommeren? Eller er det bare flaut og irriterende.
(Artig å se at det tar drøy 20min å få svar på ett MC forum, mens på ett forum som sier at de er Norges største bilfum, er det fortsatt ikke svar etter ett døgn)

Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 18:34
by Jalmar
Hvis trøstelageret skjærer seg, kan jo ting bli litt mer komplisert. Trøstelageret har som oppgave å "løse ut" slik at klutchplata ikke behøver å følge svinghjulet. Altså når du trår inn pedalen vil ikke kreftene fra motoren dreie på inngående aksel i girkassa. Hvis lageret skjærer seg vil du stå med en klutch som ikke løser ut.
Men for all del, det behøver ikke være trøstelageret. Men ulyd når pedalen brukes peker mot det lageret. Og bestemmer du deg for skifte av trøstelager, kan du i samme slengen like godt skifte hele klutchen. Før i tiden var det pakker som inneholdt disk, klutchplate og trøstelager. Disse delene pleide sånn ca å holde like lenge. Bortsett fra de som holdt beinet på klutchen mens de kjørte. Da sleit de som regel ut trøstelageret lenge før resten.

Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 19:29
by Pollti
På de eldre utgavene med Midtibushen motor var simmeringene på trøstelageret en svakhet. Masse flott oljesøl og greier. Din Kabul Karet har kanskje Renault motor ?
Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 19:49
by Ragnhild
Jalmar wrote:Det er vel en stor sjans for at trøstelageret i klutchen er gåent. Når du tråkker på pedalen vil et trøstelager ta seg av motorens rotasjon, og hvis trøstelageret er slitt vil det lage lyder når pedalen blir brukt. Ved kjøring vil du ikke høre noe.
Bra det Jalmar, at du gir ham noen trøstens ord

Re: Bil problem
Posted: 15 Jul 2008 21:24
by PerTore
Et lite spm bare. Er lyden tilstede når du holder clutchpedalen inne (med motor igang)? Da er det sannsynligvis utløserlager (trøstelager). Piper det derimot kun når pedal tråes inn/slippes ut, er det sannsynlig vis kun smøring av pedaloppheng som er medisinen. (Har vært borti dette på V40.)
Re: Bil problem
Posted: 16 Jul 2008 12:10
by cpeders
Det kommer lite sjarmerende lyder når pedalen er inne. Så det er nok trøstelageret. Mekaniker er booket, men visste ikke når. Så da har jeg to biler som trenger TLC stående.

Hmmm. Hva var det jeg skulle bruke feriepengene på? Ferie?
Heldigvis at sykkelen er iorden.
Takker for alle svar.
Re: Bil problem
Posted: 21 Jul 2008 22:22
by cpeders
Jeg fortsetter med nytt spørsmål. En annen bil, denne gangen en 94-Audi 80
____________
Siden jeg nettopp har begynnt sommerferien, er jo bilene nødt til å bryte sammen. Volvoen venter på at "privat-mekanikeren" kommer hjem fra ferie. Og nå bråker bremsene på Audien mer en hva jeg føler det er trygt å kjøre med.
Så da er spørsmålet. Er det en "enkel" jobb å bytte skiver/klosser på en -94 Audi 80 2,0?
Er det som så mye annet: Demonter, og sett sammen i motsatt rekkefølge?
Jeg er ikke noe mekanikker, men har helt grei teknisk forståelse.
Noen som har ork til å lage en kjapp punktliste hvordan jeg går frem. nevne hva jeg evt. trenger av spesial verktøy. Og om det er noen farlige ting å passe på?
Har tett en titt nå, og det er nok bare klossene som trenger utskifting.
Er mc-forumet kjappere en bilforumet denne gangen også tro?
Re: Bil problem
Posted: 21 Jul 2008 22:30
by 916
Jeg tror nok heller jeg ville kjørt Volvo med hylende utløserlager en Audi med skrapende bremser. Sånne clutch uløserlager kan virke fint i åresvis selv om de lager ulyder. Når det gjelder bremsene: har du først bremset en gang eller to med nedslitte klosser kan du like gjerne skifte skivene også. Koster lite og er enkelt når hjul/bremseklosser først er demontert.
Re: Bil problem
Posted: 28 Sep 2008 18:59
by cpeders
Kan vel kanskje vurdere å flytte hele tråden over som en blogg, og kalle den "Cpeders er lurer på mekaniske ting om bil".
Clutsjen er byttet på volvoen og klossene er byttet foran på audien. Alt virket så fint. Frem til jeg finner ut at bremsene ikke fungerer i det hele tatt på audien.
Selv uten motoren i gang, kan jeg uten å anstrenge meg, presse padalen til bunns. Litt spooky på vei ned fra byggefeltet, med barn i bilen.
Noen som har idè om hva jeg må bytte ut på bilen nå? Bremseveske nivået er helt perfekt forresten...
Re: Bil problem
Posted: 28 Sep 2008 19:57
by Pollti
Selg begge Rolls Røysene til Ragnhild ! Hun høgger prima vare over en lav sko ! Volvoen hadde sikkert gått i mange år med bæljende lager og elendig clutch . Audi har du jo funnet ut er no møkk. Sjekk hovedbremsepumpa. Selv ikke jeg er interessert i å overta en skranglete Audi.

Dyyyyr bil å reparere.
Re: Bil problem
Posted: 29 Sep 2008 14:48
by neptyr
cpeders wrote:Kan vel kanskje vurdere å flytte hele tråden over som en blogg, og kalle den "Cpeders er lurer på mekaniske ting om bil".
Clutsjen er byttet på volvoen og klossene er byttet foran på audien. Alt virket så fint. Frem til jeg finner ut at bremsene ikke fungerer i det hele tatt på audien.
Selv uten motoren i gang, kan jeg uten å anstrenge meg, presse padalen til bunns. Litt spooky på vei ned fra byggefeltet, med barn i bilen.
Noen som har idè om hva jeg må bytte ut på bilen nå? Bremseveske nivået er helt perfekt forresten...
Kan høres ut som du bør lufte bremsene.

Re: Bil problem
Posted: 29 Sep 2008 16:00
by PerTore
Har du prøvd og bremse flere ganger? Når stemplene i kalipperene er klemt tilbake, må du nemlig pumpe klossene ut. Dette tar vanligvis etpar, tre, fire, fem pump.
Har du løsnet bremserør/slange? isåfall må de luftes.
Re: Bil problem
Posted: 29 Sep 2008 18:59
by Desmo-Dude
Pollti wrote:Selv ikke jeg er interessert i å overta en skranglete Audi.

Dyyyyr bil å reparere.
Synes ikke Volvo er så veldig rimelig heller.Hadde min V40 på verksted forde den gasset selv,veldig pinlig i lyskryss og liknende hvor motoren gikk på ventilflyt,og verkstedet brukte 2 uker på å finne feilen som viste seg å ligge i dynamoen...regninga kom på 43 000,- inkl.leiebil.Heldigvis var dette en firmabil!