Hvordan sikre seg mot tyveri ved prøvekjøring?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
TommyT
MC: 94 Honda CB500

Hvordan sikre seg mot tyveri ved prøvekjøring?

Post by TommyT »

Skal selge sykkelen nå, og folk flest er jo interessert i å prøvekjøre sykkelen. Lurer derfor på hva slags forhåndsregler dere andre har tatt ved salg av sykkel. Regner med at det er en selvfølge å ta kopi av førerkort eller lignende før man lar noen legge i vei på en prøverunde, men er det andre ting man óg kan gjøre for å sikre seg?
Gixxerman

Re: Hvordan sikre seg mot tyveri ved prøvekjøring?

Post by Gixxerman »

Om det kommer to eller flere personer, be de andre og bli igjen til han er tilbake. I tillegg kan du si på forhånd at en prøvekjøring blir kun godtatt om et objekt av tilsvarende verdi, eller høyere, blir satt igjen. Altså kommer de/han i en grei bil så kan det være en grei forsikring på at de ikke stikker av, men såklart, det kjøretøyet kan jo være stjålet.

Men bare for å ha sagt det (no disrespect) så tviler jeg på at noen gjør seg til kjeltring for en sykkel i den prisklassen.
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

Gixxerman wrote:Men bare for å ha sagt det (no disrespect) så tviler jeg på at noen gjør seg til kjeltring for en sykkel i den prisklassen.
hahaha :D
1.3.1.2
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Gixxerman wrote:

Men bare for å ha sagt det (no disrespect) så tviler jeg på at noen gjør seg til kjeltring for en sykkel i den prisklassen.

Neivel..... :shock: "Noen" gjør seg til kjeltring for ei pakke tyggis. Ta dine forhondsregler du, TommyT.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

be ham om å ta med seg dama si som du tar "pant i" mens han er ute å prøvekjører ;)
1.3.1.2
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Proffe tyver går som regel etter det dyreste og nyeste. Bare for å face the facts så er vel ikke den sykkelen av de mest interessante å stjele. Atter en gang, no disrespect, prøver å få frem fakta så du innser oddsen for tyveri.
Halle
MC: Sykkelløs for tiden

Post by Halle »

Det er vel flere uproffe tyver ute og går en proffe. Det som kan stjeles, blir stjålet.
Halle
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Oddsen synker nok. Men den blir ikke null. Så det er greit å være litt forsiktig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Baron von Waffel wrote:Oddsen synker nok. Men den blir ikke null. Så det er greit å være litt forsiktig.
Pluss at denne tråden er nok relevant for andre enn kun trådstarter ;)

Jeg ville nok sett personen litt an, og holdt legitimasjon igjen mens han var ute og kjørte eller noe sånt..
hansb

Post by hansb »

I tillegg til å se på en eller annen form for id, så kunne det kanskje vært en ide å ta ett bilde av fyren med digitalkamera?
Dersom han har rent mel i posen, så bør ikke det være noe problem. Mens en kjeltring neppe ville synes det var særlig stats at du troppet opp hos politiet med navn og nr + ett flott bilde? Det vil gjøre identifiseringen lettere, og han vil ikke kunne nekte for at han var der.
TommyT
MC: 94 Honda CB500

Post by TommyT »

Aner jeg litt dissing av sykkelen min her? ;-)

Flott med tips! Hadde spesielt sans for det med bilde. Selv om det sikkert er begrenset hva onkel blå gjør med det, så blir nok komforten til en eventuel tjuvradd betydelig svekket ved å ta et bilde før prøveturen...

Men en god identifisering kan jo også være kjekt, selv om det kanskje ikke er en tyv som låner sykkelen. Kan sikkert råke på noen som vraker sykkelen ved et uhell, får kalde føtter og stikker av...
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Du kan jo love å slette bildet etter at han har levert sykkelen igjen, så burde jo ikke det være noe problem for en ærlig kar..

Og hvis han stikker av med den kan du poste bildet på nett og advare andre, mulig til og med noen har sett han/stopper han når han ser på en annen sykkel. Tror nok det kan være en god forsikring :)
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Evnt er det bare å sitte på/kjøre etter med annen bil/sykkel.
Kjekt med sånn chip der motoren kutter når man er 10m fra sykkelen ellerno. :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

TommyT wrote:Aner jeg litt dissing av sykkelen min her? ;-)

Flott med tips! Hadde spesielt sans for det med bilde. Selv om det sikkert er begrenset hva onkel blå gjør med det, så blir nok komforten til en eventuel tjuvradd betydelig svekket ved å ta et bilde før prøveturen...

Men en god identifisering kan jo også være kjekt, selv om det kanskje ikke er en tyv som låner sykkelen. Kan sikkert råke på noen som vraker sykkelen ved et uhell, får kalde føtter og stikker av...
Jeg disser ikke denne sykkelen. Kjørte en slik når jeg tok lappen, og har en kompis som har en. Å dette er en sinnsykt artig sykkel å kjøre!

Den går overaskende godt, og er fantastisk å lege seg med på svingete vei! Jeg hadde lett stjålet meg en slik for å ha som leketøy ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply