Til ettertanke/Grunn til bekymring....

Prat om tung MC.
Gixxerman

Til ettertanke/Grunn til bekymring....

Post by Gixxerman »

Har tenkt en stund på noe som jeg har sett er veldig vanlig på sykler, og det er en sak som virker veldig suspekt.

På mange sykler henger det to slanger i underkant av sykkelen mellom frem og bakhjul. Den ene er overløp/utlufting fra bensintank, og den andre trer i kraft om radiatoren overopphetes, så det fosser kjølevæske ut her. Hmm, har jeg tenkt. Dette er begge væsker som er glatte, og vil treffe bakhjulet.

Det må da finnes en omvei rundt dette ?

Ikke spesielt artig og få en utflod under bakdekket i sving akkurat :roll:
rerell

Re: Til ettertanke/Grunn til bekymring....

Post by rerell »

Bellypan?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Catch tank?
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Det er nok bedre å unngå at det flommer over her. Dette har kanskje aldri vært noe problem for fabrikklagene på løp? For da ville det vel blitt løst annerledes?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Såklart er det bedre å unngå at det flommer over, men det kan flomme over, og det har jeg selv erfart. Leide en CBR600 hvor sikringa til radiatorvifta gikk, og kjørte så i tett bytrafikk i varmen. Dette var ingen bra kombinasjon. Ettersom jeg er oppmerksom av meg, så jeg at tempen steg og steg. Fikk stoppa sykkelen akkurat i dét den fikk mensen for å si det mildt. Hva med uerfarne folk som såvidt vet hva en tripteller er. Disse hadde sikkert kjørt uvitende videre og saker og ting kan skje.
Hva med disse ?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

De kjører heller ikke så fort at det har noe å si om det skvetter litt vann på bakhjulet.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

En krapp sving i lav hastighet er alt som skal til med superglatt væske. Og hvem vet, ettersom alle er forskjellige. Ingen av oss kan forutse/spå en slik situasjon.
For meg er det hvertfall en ting som kan føre til en velt, og jeg syntes det er ganske ironisk med to slike slanger rett foran bakhjulet hvertfall.
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Om du er redd for ei bittelita strimle med vatn/kjøleveske får eg ikkje håpe du er mykje ute å farter i regnvær! :shock:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja det må jo være det smarteste innlegget på lenge. Se for deg at du kjører på tørt underlag, og kjører der etter. Plutselig blir det veldig glatt i en sving. Så får jeg bare si at jeg tilpasser farten når det er regn, og da vet jeg at det er glatt hele tiden.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Hvis vi da legger til at kjølevæske er MYE glattere enn vann, så ser du tegninga, Olav'en #-o :lol:
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Northman

Post by Northman »

Jaja første post, og det er sent på kveld, men like godt å hoppe i det (ærlig innrømme at promille er i bildet, det er sommer, puben hadde kald bayer ;-)

Ville man ikke kunne løse dette rimelig greit med å bytte til en lenger slange og dra den/disse ut på svingarmen?

Dette er i grunn noe jeg har tenkt på selv av andre grunner, etter at jeg så moppa stå i en dam av bensin sist jeg tanket.

Mitt problem: Virker som om utluftingen på tanken rett og slett fører drivstoffet rett ut... Gode råd taes i mot med takk, selv misstenker jeg at det har kommet et lite hull ellerno som lar bensinen lekke ut... Noen tanker?

Løsningen for meg der og da var en knekk på slangen og strips, meeen ser for meg at det er lite gunstig i lengden :-)
Jalmar

Post by Jalmar »

En av grunnene til at overløpsslangen fra bensintanken kommer i bruk, er som regel at man fyller tanken for full i sommervarmen. Bensinen er kald når den kommer opp fra bakken gjennom bensinpumpa på stasjonen og opp i tanken på sykkelen/bilen. Så fyller man tanken for full og kjører/parkerer i varmen. Når bensinvolumet øker som følge av økningen i temperatur, får man en pen dam under sykkelen. Løsningen er enkel, ikke fyll helt full tank om sommeren. ;-)

De fleste sykler har overløpsslangen fra tanken, overløpsslangene fra forgasserne, overløpsslangen fra ekspansjonstanken på radiatoren og gjerne lufteslangen fra batteriet ut på den måten Gixxer skriver om. Så vidt meg bekjent har det aldri vært noe stort tema om dette har ledet til ulykker. Jeg har i hvert fall aldri hørt om slike tilfeller. Nå er det vel også slik at de fleste kjølesystemer har en ekspansjonstank som skal ta seg av kjølevæsken som kjølesystemet ønsker å kvitte seg med ved økende temp. Slangen fra denne tanken skal i teorien kun slippe ut luft fra ekspansjonstanken etter hvert som denne eventuelt fylles. Hvis det kommer kjølevæske ut fra denne slangen ville jeg sjekket nivået i ekspansjonstanken, da dette sannsynligvis er for høyt. MC-produsentene hadde helt sikkert rutet disse slangene til andre steder hvis det var et problem.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Northman

Post by Northman »

Jalmar wrote:En av grunnene til at overløpsslangen fra bensintanken kommer i bruk, er som regel at man fyller tanken for full i sommervarmen. Bensinen er kald når den kommer opp fra bakken gjennom bensinpumpa på stasjonen og opp i tanken på sykkelen/bilen. Så fyller man tanken for full og kjører/parkerer i varmen. Når bensinvolumet øker som følge av økningen i temperatur, får man en pen dam under sykkelen. Løsningen er enkel, ikke fyll helt full tank om sommeren. ;-)
Fylte den full ja, men det var sent på kveld/natt, men får vel nesten fylle opp og se evt. hvor mye som renner ut igjen, er jeg heldig har problemet løst seg selv, viktig å være optimist \:D/
Jalmar wrote:De fleste sykler har overløpsslangen fra tanken, overløpsslangene fra forgasserne, overløpsslangen fra ekspansjonstanken på radiatoren og gjerne lufteslangen fra batteriet ut på den måten Gixxer skriver om. Så vidt meg bekjent har det aldri vært noe stort tema om dette har ledet til ulykker. Jeg har i hvert fall aldri hørt om slike tilfeller. Nå er det vel også slik at de fleste kjølesystemer har en ekspansjonstank som skal ta seg av kjølevæsken som kjølesystemet ønsker å kvitte seg med ved økende temp. Slangen fra denne tanken skal i teorien kun slippe ut luft fra ekspansjonstanken etter hvert som denne eventuelt fylles. Hvis det kommer kjølevæske ut fra denne slangen ville jeg sjekket nivået i ekspansjonstanken, da dette sannsynligvis er for høyt. MC-produsentene hadde helt sikkert rutet disse slangene til andre steder hvis det var et problem.
Må si meg enig, hvis dette hadde vært et problem hadde det vel vært noen ulykker, som igjen hadde ført til en annen løsning...
It is better to exist unknown to the law.
Bruun

Post by Bruun »

Min sykkel har avløpsslanger fra batteri, bensintank og luftfilterboks. Alle er plassert slik at de muligens kan slippe dråper som muligens kunne ha havnet på siden av bakdekket. Har kjørt med samme sykkel i 4 år med både for mye kjølevæske og for mye olje (damn that repairman) uten at jeg har merket det på bakdekket. Paranoid, Gixxerman?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Image

Her var det kun sikringen til kjølevifta som gikk.
Post Reply