Evt A-lapp og ny sykkel

Prat om tung MC.
ddunor
MC: Rød Honda VFR 800 Fi '98

Evt A-lapp og ny sykkel

Post by ddunor »

Hei,

Jeg og min samboer (snart kone) vurderer MC istedet for en bil nummer 2. Vi bor i Sandnes og det går derfor an å kjøre MC store deler av året. Foreløpig er det kun jeg som har lappen, klasse B. Vi er begge rundt 30 år og har foreløpig ikke barn. Jeg er ikke fartsgal, mer glad i tur og opplevelser, selv om jeg tidvis tøyer fartsgrensene litt... Tar gjerne en liten omvei om det er noe fint å se på.

Jeg har lenge hatt lyst på A-lappen og sykkel, men har aldri kommet meg i gang. Det som er aktuelle bruksområder er: til jobb av og til, til tur av og til for meg eller meg og min samboer, kanskje for moro av og til på bane. Jeg tenker i utgangspunktet på en tyngre sykkel på/rundt 1000cc da jeg ønsker å kunne ta med baggasje når vi er to på tur. Det kan og være aktuelt å etterhvert slippe av barn på barnehage eller fritidsaktiviteter når barn i den alderen en gang blir realiteten. Ønsker en sykkel man ikke trenger å gjøre så mye med annet vask og vanlig puss og stell, hverken jeg eller min kommende kone er noe særlig til mekanikere. Komfort er ganske viktig. Pris er ikke av så stor betydning da jeg ser på kjøp av sykkel som en investering i mange hyggelige timer langs norske og utenlandske veier i år fremover. Det vil muligens være for neste sommer at dette er aktuelt. har ikke hast denne sommeren. Tenkte kanske å begynne på MC lappen tidlig neste vår...

Jeg må selvfølgelig ha lappen først, det vet jeg!

Ellers noe? Det står helt sikkert noe om dette et annet sted her inne, pek meg gjerne videre dit om det er greiest...

EDIT: Ønsker selvfølgelig tips om egnede sykler... tenker Yamaha FJR eller noe sånt...

- ddunor
- ddunor
Babelfisken

Re: Evt A-lapp og ny sykkel

Post by Babelfisken »

Tja, en tre fire sykler skulle nok lett tilfredstille alle behov ;)
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

hehe, vet ikke helt hva du lurer på bortsett fra sykkel, men ta sykkel lappe! Det er verdt det! Så mye bedre enn å kjøre bil. Ja det er litt stress med alt kjøreutstyret og varmt om sommeren men jeg synes i alle fall det er verdt det+ litt til! Sees på veien om ett års tid :D
BMW S1000RR, Simply the best!
ddunor

Post by ddunor »

Takk alle sammen... Vet at sykkel er tingen. Men dette blir vurdert opp mot biler av typen Toyota MR2/Honda NSX/Mitsu GT 3000 eller lignende japse sportsbiler av tidlig nittitallsmodell, litt avhengig av hva madamen synes. Vi har råd til en bil nummer to eller sykkel i tillegg til bil, men det skal være en beslutning basert på fornuft, ikke følelser primært, men moro skal det være, ingen daff konebil som tilleggstransport her nei...

Hva angår vått føre/evt salta veg, noe jeg bør passe på? Ramme av alu el lignende? Kunne tenke meg å bruke sykkelen utenfor høysesong. Er ABS kjekt på sykkel? Jeg har lite bruk for ABS i bil, kjører smart nok til at ABS'en ytterst sjelden slår inn og da har jeg aldri følt behovet for ABS'en. Er forresten store touringsykler vanskelige å håndtere som nybegynner? Kunne det vært lurt av meg å starte med en lettere sykkel, la oss si første sesong? Åssen vurderer man en sykkel når man skal kjøpe brukt som nybegynner? Noe å passe på? Er til en viss grad blitt vant til å vurdere til å vurdere biler, men sykler er nytt for meg.

Hvor mye koster A-lappen nå om dagen forresten? Har hatt billappen i over 10 år og har ellers syklet mye tråsykkel i trafikken, samt en periode med scooter, så er vant med trafikkbildet om ikke farten og kjøreegenskapene i en MC.

- ddunor
- ddunor
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Langkjøring og oppkjøring igjen, og det kom(mer) på ca 19 000,-
ingen KiM, ingen kos
ddunor

Post by ddunor »

Ok, skjønner! Takk!

Sykkel pluss lappen er uansett billigere enn bilene jeg ser på, om ikke så mye, kanskje... Koser meg bra i Touran'en min og, så moroa på en sykkel er nok bedre enn nok en bil...

Takker alle for innlegg og skjønner at det er litt vel generelt ennå. Skal si fra når jeg vurderer spesifikke alternativer.
- ddunor
FV

Post by FV »

Ang ABS så kan du tenke deg forskjellen på låste hjul på en bil kontra en sykkel. Bil: "Whiiiiin"... Sykkel: "Whiiiin... KRÆSJ!" ;)
Jeg har hatt brukt for ABS to ganger, første gangen var faktisk på Kvadrat i Sandnes. Så om du bor i Sandnes så vil jeg absolutt anbefale ABS på din fremtidige sykkel ;)

Ellers ang sykkelvalg, så har jeg egentlig ikke så mye å tilføye. Skulle jeg valgt, så tror jeg nok det hadde blitt en VFR. Den er tøff å se på, har noen detaljer jeg liker som enkeltsving, så er det en pålitelig japse.
ddunor

Post by ddunor »

AJ_Twin wrote:Mange sykler å velge blant, fra f.eks. Honda VFR 800 til Yamaha FJR, som du selv nevner.
Nye BMW F800 S/ST bør sjekkes ut, Triumph Tiger 1050 kan jo også være aktuell (men fortsatt for ny til at det finnes stort utvalg av bruktsykler... har vel heller ikke vært noe storselger i Norge...) og en sånn som jeg kjører selv, en Yamaha TDM 900, som du fort kan komme over på bruktmarkedet til en anstendig pris.
Likte alle disse... Mye å velge i ja, må nok bruke endel tid på dette. Blir vel en sykkel til rundt 100 laken eller så tenker jeg (eller noe mindre)!
FV wrote:Ang ABS så kan du tenke deg forskjellen på låste hjul på en bil kontra en sykkel. Bil: "Whiiiiin"... Sykkel: "Whiiiin... KRÆSJ!" ;)
Jeg har hatt brukt for ABS to ganger, første gangen var faktisk på Kvadrat i Sandnes. Så om du bor i Sandnes så vil jeg absolutt anbefale ABS på din fremtidige sykkel ;)

Ellers ang sykkelvalg, så har jeg egentlig ikke så mye å tilføye. Skulle jeg valgt, så tror jeg nok det hadde blitt en VFR. Den er tøff å se på, har noen detaljer jeg liker som enkeltsving, så er det en pålitelig japse.
Kvadrat er folksomt ja... folk er generelt litt hissige i trafikken her på Nord-Jæren. Det er litt storbypreg (!?) over kjøringa her. Har ikke tenkt å starte med å være aggressiv på sykkel her i området. Men som du sier, ABS har mye bedre bruk på sykler enn i bil og det er endel brukt sykler i min prisklkasse som har ABS nå, ser jeg. Pålitelig er et meget godt poeng.

Må tenke...
- ddunor
- ddunor
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Først og fremst ville jeg droppet punktet om levering av unger i barnehagen med den første sykkelen. Se for deg hvor mange år det kan bli til det skjer, og at du meget mulig bytter sykkel innen den tid. Kjøp det DU vil ha NÅ.

Kawa ZX12R og Honda CBR1100XX er to gode kandidater, eventuelt BMW K1200S. Da har du hvertfall sportslige sykler som funker veldig fint til tur, og har nok krefter til å trekke bagasje + en eventuell passasjer.
ZZR1200 er også et alternativ, eventuelt ZZR1400 om du vil ta'n helt ut...
ddunor

Post by ddunor »

Ja du har rett i det, første poden kommer om kanskje vel et år, så er ei stund til jeg trenger tenke på noe transport. Dessuten er Touran'en en utmerket familifrakter. Madamen må bare få tatt den lappen på bilen. Hun har vel lyst på sykkellappen etter hvert og tenker jeg

Har sett på ZZR 1400, men da passerer jeg 100k grensen, men kan gå det og. :-k De andre er og gode alternativer. Samboeren er og klar for en skikkelig sporty tourer så vi ender nok opp med noe morsomt. :D Jeg er i utgangspunktet ikke så bekymra for forsikringa på slike spreke sykler... rekker å passere 30 år og 60% bonus på bilen (som jeg regner med å få på sykkelen og) før eller rundt om tiden jeg kjøper sykkelen, så ikke ille når jeg i tillegg har jeg et par-tre andre fordeler hos Gjensidige (andre forsikringer, bank muligens, fagforening, NAF osv...) som gir ytterligere bonus.

Er vel mer bekymra for alle kreftene. Kan si jeg kjører fornuftig så mye jeg vil, godt over hundre gamp ned i bakken med så lite vekt har en tendens til å friste mye. Kjenner en skikkelig fornuftig kar, den typen som alltid passer på deg på byen og generelt er en kjernekar man ikke kan unngå å like. Han hadde en Honda CBR 1000 RR tror jeg, uansett noe i den duren. Han sa han blei :twisted: på den sykkelen og at ingen med sånn sykkel kjører noe i nærheten av det UP liker. Nåh, han om det... Får bli bane for meg om det blir sprek sykkel.

- ddunor
- ddunor
bal

Post by bal »

Hei alle sammen,

Jeg er fortsatt samme bruker som "ddunor", men husket bare ikke passord og hadde feil mail registrert og sånt, så jeg registrerte en ny bruker i stedet.

Uansett: Det tok tid dette med MC-lappen ja. Det tok tid for kona mi og komme tilbake i form og vi er fremdeles uten barn. Ikke eier vi Touranen mer, men har nå en '10 Prius (skal selges), en 2000 mod MR2 (3. gen) og en '12 Golf (den nye firmabilen til kona). Mye kan skje på 4 år, men det viktigste: Jeg kjører snart opp til A-lappen og har kjøpt meg denne sykkelen: en rød Honda VFR 800 Fi '98 som har gått under 23k og er rett og slett strøken.

Jeg lurte på om det er noen som kunne tenke seg å kjøre noen lengre turer frem mot oppkjøringa mi senere i måneden. Jeg bor i Skien nå og har for tiden sykkelen i garasjen, men tenkte å få satt den på kjøreskolen i Sandefjord (valgte Trio i Sandefjord pga at jeg jobber i nærheten) slik at jeg kan bruke den på langkjøring (har bare den og banekjøring igjen før oppkjøring) samt kjøre hjem den dagen jeg kjører opp.

Om noen har lyst til å kjøre turer, så må man seff oppfylle 25 år/lapp 5 siste år, men jeg stiller med den vesten. For toveis kommunikasjon tenkte jeg bare å bruke mobil med håndfrisett.

Send PM da om noen kunne ha lyst til dette?

Edit: Om noen som er interessert i å hjelpe meg veier under 85 kilo fullt utstyrt, så må vedkommende sitte bakpå...
- ddunor
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Velkommen tilbake!

Jeg bor for langt unna, men håper du finner noen å kjøre med. Lykke til videre med lappen :)
bal

Post by bal »

Takk for hyggelig melding, supermons, jeg finner nok noen. Uansett er jeg blitt såpass habil på sykkelen at oppkjøring går sikkert bra. Jeg storkoste meg på siste veiledningstime i går.

Jobber i oljebransjen hvor jeg har lært å takle mye stress. Mer enn det en sensor kan bøtte på meg har jeg en mistanke om, men vi får vel se... Det er det der med bjørn og skinn og skyting og sånt... :lol:
- ddunor
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Lykke til med siste innspurt! :)
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Lykke til.

vindfjelltunet på tirsdager er plassen å dra når man bor i skien og akkurat har fått mc. Fine mc veier dit også.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply