Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Prat om tung MC.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Idag, på vei hjem fra jobb.. Kjører i påkjøringsfeltet til motorveien og blinker meg inn mot høyre kjørefelt. Sjekker speil og kaster et blikk til siden. Alt klart, så jeg legger meg rolig inn i høyre kjørefelt. Alt OK så langt.

Idet jeg skal til å slukke blinklyset ser jeg at køen tilstopper seg litt lenger fremme i mitt (høyre) kjørefelt, så jeg lar blinklyset stå på og legger meg helt på venstre side av kjørefeltet. Ligger der et par sekunder, sjekker speilet på nytt, og legger meg så rolig inn i venstre kjørefelt.

Så skjer det. Et par tre sekunder etter at jeg har kommet meg over i venstre kjørefelt kjenner jeg noe som røsker i det venstre fotbladet. En kraftig subbing eller gnaging som får det til å riste i hele venstre beinet. Det tar et sekund før jeg oppfatter at foten min ligger mellom dekket og hjulbuen på bilen som har sneket seg bort til meg..!

Et par sekunder senere er det hele over, jeg svinger unna og foten henger fortsatt på. Jeg kom uskadet fra hendelsen, men når jeg kikker ned på venstre støvel ser jeg tydelige merker etter bildekket. Jeg slipper farten ned til ca 70 i høyrefeltet, vipper opp visiret og venter på at bilen skal komme opp på siden i venstrefeltet, slik at jeg kan signalisere "kan du kjøre inn til siden ved første anledning"..

Bilen ruller opp på siden, og inni den sitter det en dame i 40 års alderen. Hun ser dumt på meg, og så TUTER hun på meg.
Holdt på å rable for meg!! Først prøver hun å drepe meg, og så tuter hun på meg etterpå.. I all bestyrtelsen glemte jeg å ta skiltet på bilen. DET skal hun være glad for, ellers hadde hun fått uventet besøk ikveld. :evil:


PS. Ingen merker på sykkelen eller resten av kjøreutstyret, gudskjelov!!
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
esstrom
Posts: 155
Joined: 20 May 2007 16:30
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)
Location: Trondheim

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by esstrom »

men lå hun i venstrefeltet eller kom hun bak deg etter du hadde skiftet felt? slik at hun kjørte på deg ikke deg på henne. bra å høre at det gikk bra, hørtes ikke noe særlig ut :(
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by maelling »

Jøss, en utrolig historie. Sånt gir en et solid støkk, men jeg har heldigvis ikke vært borti noen på min tur hjem fra byen i rushtrafikken. Ubehagelige og dumme bilister som det der kan få det til å koke over. Men, hun var i realiteten i din blindsone da du ikke så henne i speilene? Ville du sett henne om du i tillegg snudde på hodet og så til siden (som forøvrig er god rutine) ? En bilist som ser en sykkel nærme seg frontfangeren ville normalt vite at bremsen er et godt tiltak for å unngå kollisjon, men hun må ha vært uoppmerksom. Er man videre en ansvarlig sjåfør, bør man i det minste bli med inn til siden og se an at alt gikk bra og kartlegge skader. Folk som tuter og kjører videre er det ingen som har sans for. Virkelig bra at det gikk fint med deg, for det der kunne fort gått til helvete.
Last edited by maelling on 08 Sep 2008 16:28, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by R6-freak »

vis fingern .. haha
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Hun må ha kjørt fortere enn meg og tatt meg igjen. Pleier å snu på hodet og ta et blikk til siden, og jeg vet jeg gjorde det da jeg kjørte inn i høyrefeltet, kan ikke huske om jeg gjorde det da jeg skulle videre i venstrefeltet. Men jeg blinket, og plasserte meg slik at det var lett å "lese" hvor jeg hadde tenkt meg. Hun må ha vært veldig uoppmerksom, ja. Men likevel er hun frekk nok til å tute på meg. Helt utrolig, jeg er lettere sjokkskadet fremdeles.. *nervøs latter* :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Peligro »

Er rimelig sikker på at jeg ikke hadde tatt noe ekstra for å hanke inn mennesket og utbe meg en forklaring på hendelsen om jeg så skulle kjørt etter henne til verdens ende... Var det sjokket eller bare en vanntett impulskontroll som gjorde at du bare lot mennesket slippe unna?
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Peligro wrote:Er rimelig sikker på at jeg ikke hadde tatt noe ekstra for å hanke inn mennesket og utbe meg en forklaring på hendelsen om jeg så skulle kjørt etter henne til verdens ende... Var det sjokket eller bare en vanntett impulskontroll som gjorde at du bare lot mennesket slippe unna?
Jeg tror det må ha vært en blanding av sjokk og impulskontroll.. Det eneste jeg gjorde var å peise foran henne, for så å bremse raskt ned til ca 40kmt. Lå vel i den hastigheten i noen få sekunder, og ba en stille bønn til høyere makter om at noen skulle rævkjøre henne i 110kmt så hun fikk kronisk whiplash. :twisted:

Så tok hjernen over kontrollen igjen, og jeg peiste avgårde..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Beetle »

Uansett var det jo godt at det gikk bra med deg :)
Det er etter sånne episoder man skjønner at man ikke har rettigheter som myk trafikant.
Kjører man mc må man være "livredd" og frykte firhjulingene som pesten.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Onsløv »

Huffda, tenkte det at det gikk værre da jeg leste om en bergenser som hadde ulykket. Men et skrubbsår på kjøreskoen er tålbart. Godt å høre at det gikk bra med deg.
Rundt lagunen dette skjedde? Klokkeslett?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Keihin »

Er det jeg som tolker historien din feil, eller overså du en bil i blindsonen og brøt vikeplikten? I så fall må jeg stille spørsmålstegn til "lynsjestemningen" i tråden. Greit nok at man ikke har påkjørsrett, men man kan hverken forvente eller kreve at noen gir plass pga blinklys.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by boxer wolf »

bandit wrote:Hun må ha kjørt fortere enn meg og tatt meg igjen. Pleier å snu på hodet og ta et blikk til siden, og jeg vet jeg gjorde det da jeg kjørte inn i høyrefeltet, kan ikke huske om jeg gjorde det da jeg skulle videre i venstrefeltet. Men jeg blinket, og plasserte meg slik at det var lett å "lese" hvor jeg hadde tenkt meg. Hun må ha vært veldig uoppmerksom, ja. Men likevel er hun frekk nok til å tute på meg. Helt utrolig, jeg er lettere sjokkskadet fremdeles.. *nervøs latter* :lol:
1. Damen oppfører seg ikke slik seg hør og bør etter at dere har hatt kontakt. Når man har anledning til å utvide bekjentskapskretsen på denne måten skal man stanse og slå av en prat.

2. Du virker en tanke usikker på om du faktisk sjekket blindsonen, og siden du oppnådde kontakt av tredje grad mellom forhjulet og forskjermen, er jeg redd det er nærliggende og tro at du kanskje har forsømt deg ved det siste feltskiftet. Da er det ikke hun som har skylden men deg.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by bandit »

Jeg kan ikke banne på at jeg snudde på hodet og tok en "lifesaver maneuver" ved feltskiftet. Kan godt hende jeg gjorde det (pleier det), men jeg har ikke noe tydelig minne av det. Uansett så var jeg i venstre felt før hun tok meg igjen (og jeg hadde 90-95 på nåla, hun må ha kjørt i 100+ i 80-sonen).

Gidder ikke kverulere om dette. Hvis noen syns det er ok å overse/overkjøre en MC fører som blinker og med all tydelighet viser hvor han skal, så er det greit for meg. Håper jeg slipper å møte vedkommende i trafikken noen gang. Hvis en bilist blinker inn i mitt felt, og jeg skjønner at jeg sannsynligvis ligger akkurat i blindsonen hans, så står ikke jeg på gassen for å demonstrere at "hei du, JEG kjører faktisk her"..

Det var en close call, og fra nå av kommer jeg til å være litt mer paranoid ved feltskifte.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Galilee »

Det er en grunn til at bilister ikke bruker blinklys. Hvis du setter på blinklys så vil bilen bak deg i kjørefeltet du vil skifte inn i gi full gass for å sperre luka for deg.

Nei, jeg kødder ikke, jeg ser dette HVER ENESTE DAG på vei til jobb. Det er regelen heller enn unntaket.

Kanskje man skulle begynne med 'folkeskikk' som en del av føreropplæring?

*Edit*
Godt det gikk så bra som det gjorde.
Last edited by Galilee on 08 Sep 2008 22:32, edited 1 time in total.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by boxer wolf »

bandit wrote:Det var en close call, og fra nå av kommer jeg til å være litt mer paranoid ved feltskifte.
Lesson well learned.

Er det noen gang man skal være paranoid så er det når man kjører sykkel.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Ble påkjørt på motorveien idag :-(

Post by Dominator »

Uansett hvem sin feil det måtte være, det er skremmende oppførsel fra vedkommende kvinnemenneske. Hun har faktisk plikt til å stoppe etter et slikt sammenstøt. Noen burde ikke ha lappen.
Post Reply