Tur 2009: Iran - Bergen

Prat om tung MC.
Post Reply
Oseberg
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2008 18:23
MC: vet ikke

Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Oseberg »

Hei.

Jobber i Iran(Tehran) for tiden og noen kollegaer har kommet på den glimrende ide å kjøpe sykkel her nede og kjøre hjem til Norge neste år.
FANTASTISK ide', tar 14 dager og en uforglemmelig opplevelse,,,men jeg sliter litt. Har ikke "lappen" og må fixe dette ASAP. Så....kan jeg ta lappen i utlandet, få internationalt sertifikat og komme meg hjem ?

Sykkel: Revolusjonen i Iran var i 1979(Shaen ble byttet ut med Khomeini). Da ble det bråstopp for tyngre sykler. I dag er det kun lov til å eie max 200 ccm. Jeg vet med sikkerhet at det er mange "nye" 78 modeller av Honda, Motoguzzi og Harley Davidson gjemt bort i garasjer i denne byen. Kjøpers marked og det er her jeg kommer inn. Det er bare å plukke de beste objektene. Vet om en Harley Elect., ny i kasse, aldrig kjørt. ++ kan kjøpes for en billig penge.


Så, dette med "lappen", noen som kan hjelpe meg på sporet av konklusjon her?

MVH Tom
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by RH racing »

tror du kan ta lappen i utlandet.. men må da ta oppkjøring på nytt i norge senere. men skal du da kjøpe en sykkel som ligger i eske og som du ikke får regget der nede? hvordan skal du da få kilter på denne så du kan kjøre den hele den veien?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Oseberg
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2008 18:23
MC: vet ikke

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Oseberg »

Takk, den satt !..da er jeg på hjul om 6 mnd. :)

Regget her nede er ikke et problem. Det er nok av ekspertise til at den kommer på veien, gjennomgått og polert.
Det er en kollega av meg som nettopp nå har sendt hjem en Jaguar og en Buick. han har fått dem resturert til 110 %(bedre enn ny !). han fortalte at han fant frem til 2 karer som hadde jobbet med jaguarer før revolusjonen. Da han kom med bilen for å ta en gjennomgang av motor, begynnte den ene å grine. Han hadde ikke hatt en slik bil inne på verkstedet siden 1980. Da bilen var ferdig, var den gjennomgått og fixet på til en pris du ikke kan forestille deg, og etter hva han sier, den er "Ny i utseeende, lyd og ytelse".
Jeg tenker "muligheter"..
Samme kollega var og så på sykkel i fjor. Motoguzzi 850 for NOK 7500.- var bortimot ny, gikk som en "klokke".... kan det bli bedre ??


Skilter: "No problem, I fix" sa en lokal, betrodd kollega. Litt OK, og komme til FiskeTorget i Bergen med Iranske skilter. Tror ikke det har vært noen der tidligere med slikt.

Kanskje jeg kan få tak i en Harley som Shaens ordonans hadde ? Litt klenodium i det.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by tshansen »

Dette høres jo bare helt sinnsykt ut. Mulig å ta opp bestilling eller :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Oseberg
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2008 18:23
MC: vet ikke

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Oseberg »

Det ER sinnsykt. Dette er ikke et bil forum, men tilbake til Jaguaren...den kostet 60.000. Jaguar er ikke helskinn interiør, noe "fake" innimellom. Etter resturering er denne nå konvertert til 100% skinn, håndsydd skreddersøm ++. Kostet ca 10.lapper. Kan ikke si noe på det.

Bestilling?...hvor stor henger kan du ha bak en Goldwing ??....En av sjåførene på jobben sa i går at han hadde hatt en Goldwing 78 modell 1000ccm. Klarte akkurat å selge før landet konverterte til Islamsk styre x 100 og Mullaene ikke lot noe være større enn 200ccm.

"By the way".....damer og sykkel er ikke å se...antar vindfanget i "burkaen" er risiko for å presse denne mot kropp og vise kvinnelige formasjoner... :shock:

Les: Burka = Lagerfrakk med hette ;-) (som har til hensikt å forhindre at kvinner kan fremprovosere noe som menn innen Islam sikket ikke har behov for :lol: )
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by xadox »

det kan bli en knalltur det :)
1.3.1.2
Prookie
Posts: 181
Joined: 25 Jun 2008 01:10
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Location: Skedsmo

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Prookie »

Er det tillatt for en nordmann å kjøre et kjøretøy med utenlandske skilter inne i Norge?

Jeg har fått høre tidligere at det ikke er tillatt.
- Rookie on pRrreciousss -
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Baron von Waffel »

Det er tillatt så lenge du ikke er registrert som bosatt i Norge, og de heller ikke kan påstå at du skulle vært det.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by RH racing »

Prookie wrote:Er det tillatt for en nordmann å kjøre et kjøretøy med utenlandske skilter inne i Norge?

Jeg har fått høre tidligere at det ikke er tillatt.
Du må ha bosteds adresse for samme land som sykkelen er regget. Er du iran boende og har en iransk sykkel på deg,så kan du bruke denne...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Juliet »

Han har lov til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy inn til Norge, men må snarest mulig etter adresseendring til Norge omregistrere kjøretøyet sitt og betale div avgifter, eller velge å avskilte. Jeg vet noen tar sjangsen på å kjøpe kjøretøy i utlandet og late som ingenting, men blir man tatt for dette blir det dyrt...
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by RH racing »

Juliet wrote:Han har lov til å kjøre utenlandsregistrert kjøretøy inn til Norge, men må snarest mulig etter adresseendring til Norge omregistrere kjøretøyet sitt og betale div avgifter, eller velge å avskilte. Jeg vet noen tar sjangsen på å kjøpe kjøretøy i utlandet og late som ingenting, men blir man tatt for dette blir det dyrt...
Ja, men damå ha bruke tollskilter og kan ikke kjøre på gammelt reg nr...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Roger S
Posts: 2
Joined: 07 Jun 2008 00:23
MC: Honda VFR 800 vtec 2008 Mod

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Roger S »

Jobber med ein Tysker, etter att han hadde vert her i ca 2 månader måtte han parkere bilen til han skal heim eller tolle den inn til norge
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by TageSK »

Jeg kjenner en som ble angitt av noen i nabolaget fori han som utlending ikke umiddelbart fikk norske skilter på bilen sin.
Heldigvis hadde han ett år på seg, men inntrykket av Norge lot seg ikke rette opp.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by RH racing »

TageSK wrote:Jeg kjenner en som ble angitt av noen i nabolaget fori han som utlending ikke umiddelbart fikk norske skilter på bilen sin.
Heldigvis hadde han ett år på seg, men inntrykket av Norge lot seg ikke rette opp.

[TaSK]
vel.. dette er en regel som faktsik gjelder for alle EU land.. men sikkert ikke like mange som praktiserer like strengt som Norge... en syns det er riktig jeg..di bor i norge, jobber i norge og for lønning av nordmenn... hvorfor skal dem kunne kjøre drit billig bil da? skal dem kjøre billig bil får dem gjøre det i landet sitt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Tur 2009: Iran - Bergen

Post by Asfaltkongen »

Oseberg wrote:Hei.

Jobber i Iran(Tehran) for tiden og noen kollegaer har kommet på den glimrende ide å kjøpe sykkel her nede og kjøre hjem til Norge neste år.
FANTASTISK ide', tar 14 dager og en uforglemmelig opplevelse,,,men jeg sliter litt. Har ikke "lappen" og må fixe dette ASAP. Så....kan jeg ta lappen i utlandet, få internationalt sertifikat og komme meg hjem ?

Sykkel: Revolusjonen i Iran var i 1979(Shaen ble byttet ut med Khomeini). Da ble det bråstopp for tyngre sykler. I dag er det kun lov til å eie max 200 ccm. Jeg vet med sikkerhet at det er mange "nye" 78 modeller av Honda, Motoguzzi og Harley Davidson gjemt bort i garasjer i denne byen. Kjøpers marked og det er her jeg kommer inn. Det er bare å plukke de beste objektene. Vet om en Harley Elect., ny i kasse, aldrig kjørt. ++ kan kjøpes for en billig penge.


Så, dette med "lappen", noen som kan hjelpe meg på sporet av konklusjon her?

MVH Tom
Nei, du kan ikke kjøre til Norge om du er norsk statsborger og ikke har lappen fra Norge.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Post Reply