Styre som "faller inn" i sving

Prat om tung MC.
Leading Edge
Posts: 5
Joined: 23 Dec 2008 01:52
MC: Honda CBR1000F

Styre som "faller inn" i sving

Post by Leading Edge »

Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by VFRlusa »

Har vært borti at det kan være at fronten (styret) er senket litt, noe som vistnok gir lettere sving. Kanskje du kunne fått noen andre til å prøve sykkelen for å gi sin vurdering.. Ellers er det jo fint om sykkelen legger seg, litt værre om den hadde tendens til å gå rett frem ;-) Ellers er det jo en teknikk som er fin å trene på, nettopp at du trykker på indre hendel for å tvinge fremdekket til å legge sykkelen (også kalt bl.a trykk/tråkk teknikk, trykk på hendel og tråkk på motsatt fothviler)

Det at du kan merke at det er mere markert til ene siden, tror jeg er et vanlig fenomen ( noen tar høyresvinger bedre, andre venstre)
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by Galilee »

Dette KAN skyldes at et hjul står skjevt, eller at hjulene ikke står på linje, spesielt med tanke på at det skjer lettere til en side enn til den andre.

Du kan sjekke selv.

- sett sykkelen på hovedstøtta
- hold en rettholt eller noe annet langt og rett inntil fram- og bakkant på bakhjulet.
- hold framhjulet rett og mål avstand til fram og bakkant på framhjulet (mot felgen), når avstand i framkant og bakkant på framhjulet er lik, står framhjulet rett. Noter dette målet.
- Gjenta for andre siden. Hvis avstanden inn til framhjulet er forskjellig, så står ikke hjulene på linje, eller bakhjulet er ikke rett.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by TageSK »

Min BMW K1200GT gjorde det. Den er solgt.

Min BMW R1150GS gjør det ikke. Den blir aldri solgt.
Jeg leide en BMW R1200GS i sommer. Den gjorde det ikke.
Mine to Honda Transalp gjør det ikke.

På tide å bytte sykkel?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by Asfaltkongen »

Leading Edge wrote:Har akkurat kjøpt meg "ny" sykkel etter 20 år uten.......Føler at styret "faller inn" i sving slik at jeg må trykke ut på indre handtak for å holde en jevn kurve og balanse i sving. Føles ikke harmonisk og balansert. Kan ikke huske at det var slik på min forrige sykkel (CB750F). Noen som vet hva det kan være? Virker å være litt mer markert til den ene siden enn til den andre. Det er forresten en 96mod Honda CBR1000F.
Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by quantumduck »

Asfaltkongen wrote: Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.

Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by Desmo-Dude »

Jeg ville også sjekka trapping.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by icemanx »

quantumduck wrote:
Asfaltkongen wrote: Er det "nye" dekk på sykkelen? Muligens "feil" dekktype.. Noen dekk får det til å føles som om det ikke er noe motstand når man svinger.
Godt poeng. Kjørte med Michelin dekk en sommer, der ble framdekket slitt "spisst", mens bakdekket ble slitt normalt "flatt". Da ville gjerne sykkelen "dette ned" fra eggen på framhjulet i svingene. Det var jo tilogmed da sykkelen var ny og hadde de dekkene produsenten anbefalte.

Vanlig flat-slitt bakdekk er seff. også guffent i svinger, når du "bikker over" kanten. Så første bud er å sjekke om dekka er i orden.

bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by MowZ »

Du har sånne "test spor" på midten nedi spora, så hvis gummien er slitt ned så det er en jevn kant der så skal (burde) dekket byttes...
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by quantumduck »

icemanx wrote: bakdekket mitt er sånn at det er flatt på midten, men jeg merker ikke så mye til det.. er det farlig å kjøre på det slik eller ?
Nope, men du får deg kanskje en positiv overraskelse når du bytter til nytt ... :-) Dekket slites jo langsomt, så du merker ikke stor forskjell fra dag til dag, men når du plutselig får på nytt dekk vil du sikkert merke det ... og lure på hvorfor du ikke bytta før, det gjør ihvertfall jeg...
Leading Edge
Posts: 5
Joined: 23 Dec 2008 01:52
MC: Honda CBR1000F

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by Leading Edge »

Desmo-Dude wrote:Jeg ville også sjekka trapping.
Hva er trapping?
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by MowZ »

At dekket er slitt forskjellig så det får humper eller "trapper". Dette sjekker du ved å kjenne på dekket med handa, ellers merker du det godt ved bremsing at sykkelen "rister litt".
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by Desmo-Dude »

Trapping er som sagt før her at dekket er slitt ujevnt.Har kjørt med et fordekk som var slik,og da ville sykkelen inn i svingen og kunne være tung å få opp igjen.Dette bør ikke være noe problem å se.Ofte vil du få en markant og brå overgang fra midten av dekket,og ned på sidene av slitebanen.Kjører man med feil lufttrykk,så kan dette skje.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by MowZ »

Jeg hadde også dette på min sykkel da den enda hadde fabrikksdekkene når jeg kjøpte den. Jeg merket det spesielt godt hvis jeg kjørte litt fort og tok såvidt å bremset litt, da fikk jeg en ganske merkbar risting. Men bytta dekk og da var det noe helt annet å kjøre, følte meg mye tryggere på grepet! Heller kost på deg å bytt dekk litt før du må spør du meg, er tross alt bare de få cm vi har for å holde oss på veien..
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Styre som "faller inn" i sving

Post by tshansen »

Det skal sies at Bridgestone sine BT020 framdekk er slik konstruert at det omtrent er umulig å unngå trapping! måten spora er freset ut av gummien på. Om det er dette dekket som står på sykkelen din kan nok dette være en årsak
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply