Teste toppfart?

Prat om tung MC.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Teste toppfart?

Post by bandit »

Den eneste plassen jeg kanskje kunne testet toppfarten i Norge måtte vel vært lærdalstunnelen. Går fort opp i 250, men fra 250 til 300 tar det litt lenger tid (må ha laaaang strekning).. Vet ikke om jeg tør å ta den helt opp til max selv på autobahn, sykkelen oppfører seg jo ganske annerledes i de hastighetene og man har ekstremt lang bremselengde. For ikke å snakke om det faktum at hjelmen presser så hardt mot haka at det gjør &%¤# vondt!! :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Teste toppfart?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Eike_Oak wrote:
EspenL wrote:
Jarle wrote:Litt skeptisk til toppfart når det er mørkt men...
Er kanskje ikke noe større mulighet for dyr i veien da...
Rekker ihvertfall ikke stoppe :shock:
Etter 13 innlegg var den endelig en som nevnte noe om dyr i veien.
Den med dyr i veien er ganske viktig, vil vel ikke treffe en hjort i 250? :)

Finn deg en tunnel som er minst 2 km lang, enveiskjørt og med minst 2 felt.
Kan være greit å ta en teknisk sjekk på sykkelen før du drar, hvis noe er slitent/dårlig justert på sykkelen, er det godt mulig at det går skeis når den blir utsatt for en så stor påkjenning

Personlig gjorde jeg det i denne tunnelen, midt på natten, uten biler foran eller bak
når gjorde du dette? hørte en sinnsyk lyd av en som kjørte sinnsykt kjapt hørtes det ut som! :)
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Teste toppfart?

Post by Kriston »

Lappie wrote:
Ola M wrote:Ja det er noen som trigger på magnetfelt. Hadde vært interessant å finne ut veivesenet sin teknologi og policy på dette. Lurer på hvor jeg skal sende en mail. :-k Er et lys i Bergen jeg mistenker for å ikke trigge på sykler, kjørte på rødt der en gang. Mulig jeg ikke var tålmodig nok.
Er minst 4 i Bergen.

Vegvesenet vil at man skal gå av sykkelen, trille den ut i krysset, for å så kjøre videre.
Jeg vet om hvertfall ett lyskryss i Oslo som ikke vil trigge på motorsykler.
Jeg sto og ventet nesten et kvarter før jeg fant ut at ingenting kom til og skje. Følte meg dum da folk på kebabsjappa rett ved siden av sto og lo. :(
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Teste toppfart?

Post by Desmo-Dude »

Da vi kjørte nedover til Assen for et par år siden,så lekte vi litt med en ZX-12R.Dette var på autobahn,og fikk da 275 på meteret på gamle Ducen min.Hadde tankveske på,så fikk jo melkesyre i nakkemusklene...ikke mye behagelig :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Teste toppfart?

Post by Rimol »

Benkjøre min Zx6 tidligere i år og da fikk vi den 270 på speedo. men dette var på benk så vindlast osv ble jo selvfølgelig ikke riktig. aner ikke hvor mye jeg kan forvente å få den opp i på vei, men hadde vært morsomt å prøve
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Teste toppfart?

Post by Peligro »

Hvorfor er det såpass mange som er så oppsatt på å teste ut toppfarten på sykkelen egentlig? Det forekommer meg totalt meningsløst og überharry i utgangspunktet, og alle disse "gode" forslagene om testing i tunneler, fjellsletter osv. - good morning fruitcake! :smt101

Noen som føler for å komme med noen gode argumenter for hvorfor man skal risikere førerkort og egne og andres liv & lemmer for noe så uvesentlig som en MCs toppfart her til lands? Jeg vil gjerne forsøke å fatte det... :-k
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Teste toppfart?

Post by Eike_Oak »

FreddyYZF-R125Dude wrote:
Eike_Oak wrote: Den med dyr i veien er ganske viktig, vil vel ikke treffe en hjort i 250? :)

Finn deg en tunnel som er minst 2 km lang, enveiskjørt og med minst 2 felt.
Kan være greit å ta en teknisk sjekk på sykkelen før du drar, hvis noe er slitent/dårlig justert på sykkelen, er det godt mulig at det går skeis når den blir utsatt for en så stor påkjenning

Personlig gjorde jeg det i denne tunnelen, midt på natten, uten biler foran eller bak
når gjorde du dette? hørte en sinnsyk lyd av en som kjørte sinnsykt kjapt hørtes det ut som! :)
Når jeg virkelig testet toppfarten var jeg _helt_ alene i tunnelen, så du kan umulig ha vært tilstede då.

Men hender både titt og ofte at turtelleren går opp i 10k rpm i 6. giret gjennom den tunnelen, helst forbi fotoboksen :P
- Skyt her -
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Teste toppfart?

Post by Eike_Oak »

Peligro wrote:Hvorfor er det såpass mange som er så oppsatt på å teste ut toppfarten på sykkelen egentlig? Det forekommer meg totalt meningsløst og überharry i utgangspunktet, og alle disse "gode" forslagene om testing i tunneler, fjellsletter osv. - good morning fruitcake! :smt101

Noen som føler for å komme med noen gode argumenter for hvorfor man skal risikere førerkort og egne og andres liv & lemmer for noe så uvesentlig som en MCs toppfart her til lands? Jeg vil gjerne forsøke å fatte det... :-k
Siden kjæresten gjennom 2 år gjorde det slutt. Jeg var ganske deppa og bestemte meg for å kjøre j**** fort på motorsykkelen, følte meg mye bedre etterpå. Ble litt mer glad i tingene og menneskene jeg hadde, og litt mer likegyldig til livet mitt og meg.
- Skyt her -
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Re: Teste toppfart?

Post by Peligro »

Kjenner for såvidt igjen reaksjonen og forstår at det kan være fristende å ta ut frustrasjonen på den måten. Men likevel; "ditt tilfelle" vil jeg påstå er et unntakstilfelle - her er det jo vitterlig folk som undersøker og planlegger disse toppfart-testene. Trådstarter lanserte til og med ideen om å avtale med politiet (?!) å gjøre dette nattestid på en motorveistrekning!! :shock:

Håper forresten at du har kommet over tapet etterhvert og at du slipper å utsette deg (og andre - tom tunnel er en ting, familie og venner med blomsterkvaster i hendene og tårer i øynene er noe annet...) for tilsvarende stunts fremover... ;-)
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Teste toppfart?

Post by EspenL »

Peligro wrote:Trådstarter lanserte til og med ideen om å avtale med politiet (?!) å gjøre dette nattestid på en motorveistrekning!! :shock:
I såfall hadde det vært lurt å avtale med elg, rådyr, grevlinger og de andre dyrene i skogen om at de skal holde hjemme den kvelden. :D
På den annen side - når man kjører noe så inni helvetes fort er jo sjansene mye mindre for å støte på noe... man oppholder seg jo mye kortere tid på veien.... eh.... skulle jobbet i Statistisk Sentralbyrå jeg merker jeg! \:D/
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Teste toppfart?

Post by moonlit »

bandit wrote:Den eneste plassen jeg kanskje kunne testet toppfarten i Norge måtte vel vært lærdalstunnelen.
Er vel bedre å finne en tunnel uten motgående trafikk; burde være en del av dem borte på vestlandet? :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Teste toppfart?

Post by Eike_Oak »

moonlit wrote:
bandit wrote:Den eneste plassen jeg kanskje kunne testet toppfarten i Norge måtte vel vært lærdalstunnelen.
Er vel bedre å finne en tunnel uten motgående trafikk; burde være en del av dem borte på vestlandet? :)
Jeg hadde vanlig fart (60km/t) når jeg kom fra byn og entret damsgårdstunnelen, ga full gass når jeg så at det ikke var noen biler der, kom opp i 270 på speedo og bremset relativt hardt ned igjen (måtte teste bremsene også), holdt 80 forbi fotoboksen som er midt i, ble selv veldig overrasket.

Dette med en 98' GSXR 750
- Skyt her -
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teste toppfart?

Post by Babelfisken »

EspenL wrote:
Jarle wrote:Litt skeptisk til toppfart når det er mørkt men...
Er kanskje ikke noe større mulighet for dyr i veien da...
Rekker ihvertfall ikke stoppe :shock:
Etter 13 innlegg var den endelig en som nevnte noe om dyr i veien.
Enda en som ikke har insett at alle våre moderne 4-felts motorveier er inngjerdet?
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teste toppfart?

Post by Babelfisken »

Eike_Oak wrote:
rerell wrote:Är det någon som vet om fotoboxar registrerar uppmätt hastighet på MC, även om de inte tar bild?
Nei, de registrer ikke hastigheten på motorsykkel.

Men det finnes mange "stasjoner" langs veien som måler snitthastigheten på alle kjøretøy som kjører forbi for statistiske årsaker, disse måler også MC
De viser kanskje snitthastigheten for et anatall kjøretøy eller tidsperiode, men måler neppe snitthastighet for det enkelte kjøretøy. Til det trenges avansert gjenkjenningsutstyr, kamera, kommunikasjon...
Vi har fått de første fotoboksene som gjør dette men de måler kun biler og fotograferer forfra, tviler på at veivesenet har slikt utstyr og jeg tviler på at de for lov av datatilsynet.
Veivesenet har stasjoner som anonymt måler øyblikkshastighet for alle kjøretøy som passerer. Dog misstenker jeg at det muligens eliminerer de raskeste da det muligens kan tolkes som noe helt annet test av hvor fort en sykkel går.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Teste toppfart?

Post by Lord Erik »

Liker ikke disse nye gjennomsnittsmålerene. [-( Jeg har egentlig ingen gode argumenter mot dem, men jeg liker ikke følelsen av å skulle være "tvunget" til å holde en viss fart over lengre strekninger. Da kan jeg nesten begynne å ta toget. De gamle fotoboksene er mer som fartshumper, en vennlig påminner om å holde fartsgrensen og ikke kjøre for fort.
Post Reply