Teste toppfart?

Prat om tung MC.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Teste toppfart?

Post by Flydude »

Babelfisken wrote:
EspenL wrote:
Jarle wrote:Litt skeptisk til toppfart når det er mørkt men...
Er kanskje ikke noe større mulighet for dyr i veien da...
Rekker ihvertfall ikke stoppe :shock:
Etter 13 innlegg var den endelig en som nevnte noe om dyr i veien.
Enda en som ikke har insett at alle våre moderne 4-felts motorveier er inngjerdet?
Det hjalp ikke personbilen jeg så for et års tid siden som hadde truffet en elg på motorveien mellom Rygge og Moss. Bilen var en liten firedørs og så ut som den hadde rullet. Taket var helt most ned ved forsetene. Panseret det samme. Personene inni var nok også skadet, men de hadde ikke kommet seg ut enda da jeg kjørte forbi. Umulig å komme seg ut. Elgen så heller ikke fin ut, for å si det sånn.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Teste toppfart?

Post by PerTore »

Jeg har også måttet bremse for elg på innsiden av viltgjerdet. Har sett rådyr også. I tillegg så gar du jo luringer som grevling, rev osv. som kummer seg under gjerdet.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Teste toppfart?

Post by Lord Erik »

Jeg har tom måttet bremse for fulle folk som ravet rundt inne i Fløifjellstunellen. Ikke alltid like trygt i tunnellene. :roll:
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Teste toppfart?

Post by EspenL »

Babelfisken wrote:
EspenL wrote:
Jarle wrote:Litt skeptisk til toppfart når det er mørkt men...
Er kanskje ikke noe større mulighet for dyr i veien da...
Rekker ihvertfall ikke stoppe :shock:
Etter 13 innlegg var den endelig en som nevnte noe om dyr i veien.
Enda en som ikke har insett at alle våre moderne 4-felts motorveier er inngjerdet?
Intelligent og gjennomtenkt kommentar! :D =D>
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teste toppfart?

Post by Babelfisken »

EspenL wrote:
Intelligent og gjennomtenkt kommentar! :D =D>
Sarkasmen din biter ikke veldig. Jeg bor selv inne i indre akershus med elg, hjort, ulv, hester og griser langs veiene så dyr er ikke akkurat noen ukjennt faktor, heller et daglig fenomen.
Og på tross av skremselseksemplene som er en gjengitt ovenfor tør jeg påstå at å kjøre over 200 over et kortere strekk på en øde motorvei omtrent stiller i sammeeller lavere risiko-kategoi som å kjøre rundt i bygda her i fartsgrensene.
Risikoen for å få alvorlige skader pga større vilt og løpske hester er hvertfall mange ganger større her - på tross av at vi snakker om lovlig hastight her og fengselshastighet på motorveien. Du må gjerne vurdere det anderledes men intill du har noe intelligent å si burde kansje vurdere å la tastauret ligge.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Teste toppfart?

Post by PerTore »

Men på natterstid trekker mange flere dyr mot og på veiene. Lenge mellom bilene, nattblindhet gjør både rådyr,elg og grevling mer forvirret når det kommer kjøretøy med lys, og du ser de ikke før det er for seint. På turen hjem her for en drøy mnd siden natterstid med MC måtte jeg bremse for en rev, og to grevlinger på bare 15 km. At norges fauna er en mye større risiko på natterstid/morgengry enn dagtid er det vel heller liten tvil om.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Teste toppfart?

Post by bandit »

Eike_Oak wrote:
moonlit wrote:
bandit wrote:Den eneste plassen jeg kanskje kunne testet toppfarten i Norge måtte vel vært lærdalstunnelen.
Er vel bedre å finne en tunnel uten motgående trafikk; burde være en del av dem borte på vestlandet? :)
Jeg hadde vanlig fart (60km/t) når jeg kom fra byn og entret damsgårdstunnelen, ga full gass når jeg så at det ikke var noen biler der, kom opp i 270 på speedo og bremset relativt hardt ned igjen (måtte teste bremsene også), holdt 80 forbi fotoboksen som er midt i, ble selv veldig overrasket.

Dette med en 98' GSXR 750
Steike er det nordgående løp du snakker om nå? Den har vel en svak helling nedover, mens det er en svak stigning fra Åsane-siden mot byn. Vi skulle ikke kappet gjennom FF-tunnelen en dag da? 270 hørtes fryktelig mye ut, har aldri hatt mer enn 260 på nåla. Men det var med fullt koffertsett og tankveske :twisted:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Teste toppfart?

Post by Dominator »

Babelfisken wrote:
EspenL wrote:
Jarle wrote:Litt skeptisk til toppfart når det er mørkt men...
Er kanskje ikke noe større mulighet for dyr i veien da...
Rekker ihvertfall ikke stoppe :shock:
Etter 13 innlegg var den endelig en som nevnte noe om dyr i veien.
Enda en som ikke har insett at alle våre moderne 4-felts motorveier er inngjerdet?
En ansatt i Statens Vegvesen som jeg har pratet med sier at elgen ikke har noen problemer med å hoppe over viltgjerdene hvis den absolutt har bestemt seg. Til og med elgkalven greier å hoppe over. Selv har jeg kjørt ihjel en katt og en hare på MC. Med bil har jeg bare kjørt ihjel humler og fluer.
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Teste toppfart?

Post by Ola M »

Flydude wrote:Personene inni var nok også skadet, men de hadde ikke kommet seg ut enda da jeg kjørte forbi.
Stoppet du ikke?
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Teste toppfart?

Post by Lord Erik »

Ola M wrote:
Flydude wrote:Personene inni var nok også skadet, men de hadde ikke kommet seg ut enda da jeg kjørte forbi.
Stoppet du ikke?
+1. :shock:
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Teste toppfart?

Post by Flydude »

Lord Erik wrote:
Ola M wrote:
Flydude wrote:Personene inni var nok også skadet, men de hadde ikke kommet seg ut enda da jeg kjørte forbi.
Stoppet du ikke?
+1. :shock:
Jeg var ikke vitne til ulykken, kjørte forbi litt etter. Det var flere som hjalp til allerede, og vi var faktisk i ferd med å stanse, men akkurat da kom første politibilen til stedet, og vi vurderte det dit hen da, at vi ikke trengtes. Vi møtte sykebil 1 min senere.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teste toppfart?

Post by Babelfisken »

PerTore wrote:Men på natterstid trekker mange flere dyr mot og på veiene. Lenge mellom bilene, nattblindhet gjør både rådyr,elg og grevling mer forvirret når det kommer kjøretøy med lys, og du ser de ikke før det er for seint. På turen hjem her for en drøy mnd siden natterstid med MC måtte jeg bremse for en rev, og to grevlinger på bare 15 km. At norges fauna er en mye større risiko på natterstid/morgengry enn dagtid er det vel heller liten tvil om.
Nå skal man jaggu sikte godt skal man treffe mørke natta her i landet nå for tida da.
Uansett, tror jeg fortsatt jeg ville foretrekke motorvei i +200 fremfor smale landeveier inni skaugen her i 80.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Teste toppfart?

Post by Eike_Oak »

bandit wrote:
Eike_Oak wrote:Jeg hadde vanlig fart (60km/t) når jeg kom fra byn og entret damsgårdstunnelen, ga full gass når jeg så at det ikke var noen biler der, kom opp i 270 på speedo og bremset relativt hardt ned igjen (måtte teste bremsene også), holdt 80 forbi fotoboksen som er midt i, ble selv veldig overrasket.

Dette med en 98' GSXR 750
Steike er det nordgående løp du snakker om nå? Den har vel en svak helling nedover, mens det er en svak stigning fra Åsane-siden mot byn. Vi skulle ikke kappet gjennom FF-tunnelen en dag da? 270 hørtes fryktelig mye ut, har aldri hatt mer enn 260 på nåla. Men det var med fullt koffertsett og tankveske :twisted:
270 Virket ikke som så mye, gjerne fordi det ikke var noen andre i tunnelen og fordi jeg så veldig rett frem mot åpningen.

Tror nok din går endel fortere, med mindre gasserene dine ikke er justert på en god stund.

260 på nåla med fullt koffertsett og tankveske? Begynte ikke å woble? :P
- Skyt her -
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: Teste toppfart?

Post by Super-blackbird »

kom nettopp hjem fra nederland(sensation) der jeg smakte på autobahn i tyskalnd. dro blackbirden opp i 300 kmt med stappfull tankveske og ryggsekk :)
problemet her var at jeg ikke orket mer en ett par minutt fordi jeg ikke fikk hode under vinskjermen pga. tankveska.... faen og tungt for nakken!

men ellers var det deilig og sveve i den hastigheten med lite trafikk på kveldnigen :)
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Teste toppfart?

Post by Kawazaxi »

bandit wrote:
Eike_Oak wrote: Jeg hadde vanlig fart (60km/t) når jeg kom fra byn og entret damsgårdstunnelen, ga full gass når jeg så at det ikke var noen biler der, kom opp i 270 på speedo og bremset relativt hardt ned igjen (måtte teste bremsene også), holdt 80 forbi fotoboksen som er midt i, ble selv veldig overrasket.

Dette med en 98' GSXR 750
Steike er det nordgående løp du snakker om nå? Den har vel en svak helling nedover, mens det er en svak stigning fra Åsane-siden mot byn. Vi skulle ikke kappet gjennom FF-tunnelen en dag da? 270 hørtes fryktelig mye ut, har aldri hatt mer enn 260 på nåla. Men det var med fullt koffertsett og tankveske :twisted:
Nå er jeg dårlig på nord og syd, men Damsgårdstunnelen er vel den fra Puddefjordsbroen til Laksevåg/mot Sotra. Fotoboksen er forresten FØR midten i den tunnelen, så det gjør det vel enda mer "imponerende". :)
Post Reply