Kjøpe sykkel nå?

Prat om tung MC.
Post Reply
mbr
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2009 09:59

Kjøpe sykkel nå?

Post by mbr »

Fikk lappen i går og vurderer om jeg skal kjøpe sykkel nå eller om jeg skal vente til neste år?
Får bygd meg opp erfaring, men hvor lenge kan jeg renge med å få kjørt nå, er det verdt det?

Sykkelen jeg har sett på er en Ducati monster 695 til rundt 80k, hvor ligger denne forsikringsmessig i pris? Jeg bor i Oslo, tilgang på garasje. Kan jeg regne med at pris på sykkel vil synke ytterlige i løpet av vintereren?

Som dere ser er jeg veldig usikker, hva ville dere gjort? :shock:
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by erazar »

Siden du bor i Oslo er det nok ikke så veldig lenge igjen av sesongen, du kan strekke den litt lenger når du har tilgang til garasje, da går det an å ta seg en tur en ettermiddag der det har vært sol hele dagen.

Prisene på sykler er lavere nå en de vil være når sesongen tar til igjen til neste år, nå er det mange som legger syklene sine ut før de trenger vinterlagring for å slippe å betale for det. (det er ikke alle som har tilgang på egen oppvarmet garasje.) Om de går ned mens vinteren tar til er vel mest egnet å spekulere i, noen får hastesalg i løpet av vinteren mens andre vil vente til neste sesongstart om de ikke får solgt sykkelen nå.

Monsteren er ikke den værste å forsikre, den har forholdsvis mild motorkraft og det er heldigvis få av dem i autovernet rundt om i Norge. Du vil nok kunne få litt avslag fordi du har egen garasje, men må hos noen forsikringsselskaper betale litt mer fordi Oslo har høyere ulykkestatistikk og tyveristatistikk en den ene bygda som har hatt en mc de siste 15 årene.

Jeg hadde kjøpt sykkel nå og kjørt den inn i egen garasje, det er enklere å kjøre selv en å få tak i en varebil midt på vinteren for så å frakte den. På den måten hadde jeg fått noen dager i salen på egen sykkel og kunne sett hvordan den var før jeg satte den vekk for sesongen. Kjangsen for at du finner en sykkel som er god i pris burde være høyere nå en på våren.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by supermons »

Erazar skriver mye fornuftig her. Det er definitivt bedre å kjøpe nå hvis du har muligheten. Litt surt å kjøre et par turer og så parkere for vinteren, men da slipper du kjøpekaoset til våren. Du har også mulighet til å gjøre gode kjøp.
mbr
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2009 09:59

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by mbr »

erazar wrote:Siden du bor i Oslo er det nok ikke så veldig lenge igjen av sesongen, du kan strekke den litt lenger når du har tilgang til garasje, da går det an å ta seg en tur en ettermiddag der det har vært sol hele dagen.

Prisene på sykler er lavere nå en de vil være når sesongen tar til igjen til neste år, nå er det mange som legger syklene sine ut før de trenger vinterlagring for å slippe å betale for det. (det er ikke alle som har tilgang på egen oppvarmet garasje.) Om de går ned mens vinteren tar til er vel mest egnet å spekulere i, noen får hastesalg i løpet av vinteren mens andre vil vente til neste sesongstart om de ikke får solgt sykkelen nå.

Monsteren er ikke den værste å forsikre, den har forholdsvis mild motorkraft og det er heldigvis få av dem i autovernet rundt om i Norge. Du vil nok kunne få litt avslag fordi du har egen garasje, men må hos noen forsikringsselskaper betale litt mer fordi Oslo har høyere ulykkestatistikk og tyveristatistikk en den ene bygda som har hatt en mc de siste 15 årene.

Jeg hadde kjøpt sykkel nå og kjørt den inn i egen garasje, det er enklere å kjøre selv en å få tak i en varebil midt på vinteren for så å frakte den. På den måten hadde jeg fått noen dager i salen på egen sykkel og kunne sett hvordan den var før jeg satte den vekk for sesongen. Kjangsen for at du finner en sykkel som er god i pris burde være høyere nå en på våren.
Takk for utfyllende og fint svar. Tror jeg tar rådene dine til brystet og kjøper sykkel til helgen. Jeg mangler jo også alt av utstyr, er det noen gode butikker i Oslo området som selger to delte skinndresser uten masse krimskrams og logoflash? Nettbutikker funker også, men da helst Norske, da jeg mister forbukerkjøpsloven om jeg handler ut av landet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by supermons »

http://www.bullfighter.no (Butikk på Ensjø)
http://www.raaskinn.no

Også selger de på MC Oslo og Yamaha Vinterbro og litt andre forskjellige steder sikkert.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by Rimol »

Fornuftig valg å kjøpe nå ;-) Kjøpte min i slutten av sessongen (august 2007) og sparte masse på det. Så lenge jeg har tilgang på garasje så kommer jeg til å kjøpe når det er høst igjenn.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by gbruaset »

Det er flere butikker som selger utstyr i Oslo:

Mc oslo, som ligger ved Ensjø
Motorport, som ligger ved Ulven

Yamaha ved Vinterbro
Motorsenetret ved billingstad - mye kjøreutstyr, ligger ved Ikea slependen

Hvis du bil, ligger det også en butikk , som kun selger kjøreytstyr ved Hof, billig butikk. Se http://www.hof-mc.no
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by _Adler_ »

Er det virkelig så mye å spare, rent prismessig og utvalget, hvordan er det til våren?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by RH racing »

kjøpte selv min i oktober i fjor... 35 lapper for en zx7r er ikke dumt nei ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FreddyYZF-R125Dude
Posts: 1102
Joined: 30 Mar 2009 13:18
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by FreddyYZF-R125Dude »

Det er jo ikke lenge igjen av sesongen, men du kan jo kjøpe den nå visst den trengs litt småfiksing.
Er egentlig ditt valg :P
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by knetrom »

Kjøper du den nå får du akkurat muligheten til å kjøre den og bli nok kjent med den til å oppdage eventuelle feil som du kan fikse i vinter, det er jo positivt.
ZeEven
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2009 18:14
MC: Nå: Ducati 748S '00
x Honda CBR600F '97 (avgått ved døden)
x Suzuki GSX400E '84
Location: Trondheim

Re: Kjøpe sykkel nå?

Post by ZeEven »

_Adler_ wrote:Er det virkelig så mye å spare, rent prismessig og utvalget, hvordan er det til våren?
Jeg kjøpte den forrige sykkelen min (97' CBR600F) for 35k (eller 36?) i januar i fjor. Selger var ivrig etter å selge, da han skulle ha ny sykkel til sesongen og trengte pengene.

Etter å ha blitt påkjørt i sommer, der sykkelen tok kvelden, fikk jeg 45k av forsikringsselskapet. Ikke dumt det.
Never underestimate the predictability of stupidity.
Post Reply