Forsikring ved prøvekjøring

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
leifindr
Posts: 26
Joined: 20 Jan 2008 13:17
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Forsikring ved prøvekjøring

Post by leifindr »

Jeg har planer om å selge min CB500 og ringte derfor forsikringsselskapet (If) og spurte om forsikringen ville gjelde dersom en person som prøvekjører kommer ut for en ulykke. Svaret var at "det går helt fint, bare sjekk at vedkommende har lappen før du sender ham avgårde".

Er litt skeptisk til dette siden MC-forsikring er personlig. Noen som har erfaring med slikt? Jeg trodde i min "enfoldighet" at man kunne kjøpe et slags frikort i en periode på f.eks 14 dager som dekket opp gud-og-hvermann som hadde A-sertifikat.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by supermons »

"You break it, you buy it" er en god regel ved prøvekjøring ved salg ;)

Regner med at det du tenker på er at de har en mellomperiode til de får ordnet seg sin egen forsikring etter at de har kjøpt din sykkel.
User avatar
leifindr
Posts: 26
Joined: 20 Jan 2008 13:17
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by leifindr »

supermons wrote:"You break it, you buy it" er en god regel ved prøvekjøring ved salg ;)

Regner med at det du tenker på er at de har en mellomperiode til de får ordnet seg sin egen forsikring etter at de har kjøpt din sykkel.
Tror ikke du tok poenget helt. Tenk deg at vedkommende prøvekjører klarer å kjøre ned en person og invalidisere vedkommende. I en rettsak etterpå tilkjennes offeret 4 mill i kompensasjon fra If. Hvem tror du If kaster seg over for regress siden MC'en ikke er benyttet ihht. forsikringsavtalen? :roll:
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by Baron von Waffel »

Dette er nok forskjellig fra forsikring til forsikring. På Min stolte Gnager er det begrensning på førers alder, over 35 år. Det er ingen begrensning på antallet førere som kan disponere den.

På Smågnageren er det ingen aldersbegrensning. Det kostet meg en dobling av polisen. Men da kan enhver person over 16 med sertifikat kjøre den, også for prøvekjøring.

Utlån av sykkel for prøvekjøring ved salg er en risikosport. Man kan oppleve brukstyveri, og at prøvekjøreren kommer ut for ulykker. Det bør avtales litt om risiko før prøvekjøringen utføres. Hvem dekker egenandelen? Hvis ikke kasko, påtar den som låner sykkelen seg noe ansvar? Uten avtaler står man nok lett igjen med svarteper.

Selv om det er god jus i det Supermons sier: "You break it, you buy it" er en god regel ved prøvekjøring ved salg". Dette står det faktisk i lovboka også. Men det er noe dritt å kreve pengene sine, og sykkelvraket er jo uansett en trist ting å krangle om.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
leifindr
Posts: 26
Joined: 20 Jan 2008 13:17
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by leifindr »

Baron von Waffel wrote:"You break it, you buy it" er en god regel ved prøvekjøring ved salg
Sykkelen har ikke kasko, så dette er ikke noe tema. Dessuten vil verdien av en MC bli for småpenger å regne mot de erstatningssummene som utbetales ved invalidisering/død enten av prøvekjører selv eller tilfeldige personer som blir kjørt ned.

Det er dette som nager meg. Ikke verdien av MC'en.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by Lord Erik »

Jeg tror det er vanskelig å dekke seg helt mot noe slikt som du beskriver. På den andre siden er sannsynligheten for en slik situasjon relativt liten. Ikke er det vanlig at man krasjer inn i folk, og i min erfaring er de fleste mennesker ærlige. Enhver som hadde krasjet og invalidisert en annen person ville nok ha følt et sterkt press for å gjøre opp for seg.

Dersom dette er noe som bekymrer deg veldig, så kan du alltids forklare kjøper bekymringene dine og nekte ham en prøvetur. Alternativt se personen an, og heller avtale en prøvetur i et område hvor det er svært god og oversiktlig vei med lite mennesker.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by RH racing »

ansvar forsikringen gjelder uansett hvem føreren er...
men ved kasko osv kan dem evt trekke deg i summen eller nekte å betale ut så lenge annen person har kjørt denne så lenge dette står i kontrakten din.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Forsikring ved prøvekjøring

Post by Lasseleeten »

Send mail og spør så du får det skriftlig. Alltid fint å ha noe å henvise til..

Men pass deg for prøvekaniner, når jeg skulle selge husabergen var det nok av folk som sto i kø for å prøvekjøre + prøve seg på noen wheelies.

Unødvendig å dra på bakhjulet når eieren står å ser på spør du meg riktig nok..
"Jaaaaaaa... må hjem å høre med kona"
:evil:
Post Reply