Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Prat om tung MC.
Post Reply
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Post by bshagen »

Hei alle sammen! :)


Som tittel sier, så er jeg på utkikk etter ny sykkel, og jeg har nå havnet på enten CBR600F4 (fra 99) eller ZX6-R (fra 99).

Jeg har prøvd en CBR, i dag faktisk, og jeg likte den veldig godt. Bestemte meg egentlig for at en sånn en skulle jeg ha, men jeg ser på finn.no at utvalget av disse modellene faktisk ikke er så bra i mitt område, fant en fin en i Kragerø-traktene og en fin en i Trondheim, men jeg har ikke så lyst til å reise så langt for å se på sykkel.
Derimot så kommer jeg på ZX6-R, omtrent fra samme årstall, like pene om ikke enda penere, og ikke minst billigere. På finn.no så ser jeg mange sentralt på østlandet til svært fine priser- Hva med disse? Er de ålreite, ingen store problemer osv? Er de greie å ta turer med?

To stk ZX6-R jeg har kikket litt på:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35635886
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33988057


Har sjekket forsikring på ZX6-R også, og de er bittelitt dyrere enn Hondaen, men slett ikke verst. (Kun ansvar)

Har googlet dette, og jeg finner stortsett bare info på kawa eller honda-relaterte forumer, så meninger på dette virker til å være splittet.

Kan også nevne at jeg ønsker at sykkelen kan gjøre litt av alt bra, småturer og lengre, sportslig men komfortabel.
Er 180 høy, veier 90kg. CBR'n passet meg bra på ergonomi synes jeg, god og kjøre.

Hva sier folket her inne?

Har postet en tråd på diskusjon.no også, men der fikk jeg bare et svar. Svaret var bra, tusen takk Fiske hvis du er her også, og heller mot CBR600F4, men er også på utkikk etter noen som har noe bra/dårlig og si om ZX6-R.
Last edited by bshagen on 28 Jun 2012 15:02, edited 3 times in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by supermons »

Ble nok solgt (og stjålet) flere zx6r , derfor er forsikringen dyrere.

De Hondaene har veldig godt rykte på seg for å være problemfrie, selv om jeg ikke tror det skal være store problemen med ninjaen heller. Søk litt på forumet, så finner du nok erfaringer med begge.

Håper du forresten mener 80 kg, eller så må du oppgradere demperne ;)
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by bshagen »

Haha, jeg mener nok 90kg ja, så da må jeg vel oppgradere da? :P
Eller evnt. slanke meg. (yeah right!)

Men takk for svar, skal kikke litt mer. :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by supermons »

Står 180kg i første posten! 80-90 er ikke noe problem :)

Tviler på at du blir misfornøyd uansett hvilken av de to syklene du velger. Anbefaler forresten delkasko, da er du dekket for tyveri og brann også. Kjedelig med kun ansvar hvis den blir stjålet.
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by bshagen »

Aiaiai, du har helt rett, 180kg var litt i overkant ja! :P

Har søkt litt på forumet her, og funnet en del om syklene individuelt, men ikke noe særlig om noen som setter de "head to head", og det er derfor jeg spør.
Men jeg mistenker at du har helt rett og at jeg vil bli veldig fornøyd uansett hvem av de jeg velger, så jeg får nesten bare se etter om jeg finner en, og prøve den rett og slett.

Om det er noe spesiellt tenke på når det gjelder kawa'en, aner jeg ikke, men regner nok med at de er rimelig holdbare ja, som du sier. :)

Takk for hjelpen, og takk for at du påpekte den lille blemma mi der. ;)
oen
Posts: 14
Joined: 27 Jun 2010 01:45
MC: Suzuki SV1000S
Honda CBR 600F
Location: Bergen

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by oen »

Hei.

Jeg har en Honda cbr og er meget fornøyd med den.
Jeg får vondt i ryggen hvis jeg kjører litt lengre med f.eks en zx6r. På cbr'n sitter du mye mer rett opp og ned mens på zx'n ligger du litt mer.
Ryggen min er ikke helt perfekt. Vet ikke helt hvordan det blir med deg.

Oen.
Riding like a ghost.
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by bshagen »

Oen: Når du sier du blir sliten på lengre turer, hvor langt snakker vi da? Dagsturer, eller bare noen få timer?

Har endelig fått prøvd en ZX-6R nå, en 2001 mod.
Må si at jeg kanskje syns CBR'n var en bitteliten smule mer lettkjørt, kanskje den virket litt smalere(?) og kanskje litt lavere, men at Kawa'n var like komfortabel for meg. Mulig kanskje jeg sitter litt mer fremoverlent på Kawa'n, men jeg fikk ikke testet om jeg ble sliten, siden jeg bare fikk kjørt 20-30 min ca.
Syns jeg satt godt, og hadde god oversikt, og ikke minst et frekkere utseende pga doble lykter foran.

Alt i alt:
Jeg syns nå at begge sykler er like gode, så jeg tar den som er nærmest meg og til best pris.
Forsikringsmessig så kommer jeg billigere fra det med CBR'n, men bare litt. ZX6-R og R6 har lik forsikringspremie for meg, og CBR litt billigere pga F. Litt dårlig gjort egentlig, CBR'n går nå like bra syns jeg ;)

Den Kawa'n jeg kikket på går for 45 nå, og hvis jeg får inn pengene fra jobben i dag, så henter jeg den i kveld. \:D/
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (CBR600F4 eller ZX-6R)

Post by bshagen »

Da har jeg hentet sykkel, det ble tilslutt en rød ZX-6R med 37k på tellern, og jeg veldig fornøyd.

Det er en ting derimot, som må fikses, og det er nok derfor jeg fikk den så billig, og det er kast i en av skivene foran.
Kikket litt på priser, og dette er visst dyrt (:P), men fant dette på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Front-Rear-Brak ... 98&vxp=mtr

Noen med erfaring med dette settet, eller merke for den saksskyld?
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Post by RockeRolf »

1400 kr. inkl. frakt for et sett skiver? Til den prisen er det bare å prøve dem.
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Post by bshagen »

Det var egentlig det jeg og tenkte, men siden det er bremser liksom, så kan vel det være litt skummelt? Beklager at jeg er litt grønn her, men har ikke lyst til å ta unødige sjanser heller, men prisen er jo meeeget bra og da! :P
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Post by KinG^KaoZ »

Blir vel nærmere 2000 med avgifter, men fremdeles billig.
bshagen
Posts: 8
Joined: 22 Jun 2012 15:06
MC: 01 Kawasaki ZX-6R
Location: Hokksund

Re: Hjelp til valg av sykkel? (Oppdatert med et nytt spørsmål)

Post by bshagen »

Siden dere er posetive til dette, så skal jeg rett og slett bare kjøpe.

Takk for hjelpen alle sammen :)
Post Reply