Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Bikeridr wrote:Ojda, jo - det er sant, det der med kjøremønster. Siden jeg har endel grusveier her og sannsynlivis også kommer til å krysse hjulspor med deg og dine likesinnede flere ganger og vet at det innebærer grusveier, så tror jeg kanskje muliggens kanhende jeg begynner å bli så smått overbevist at det er Tourance Next som kommer på liøpet av sesongen.

Mhp hastighetsmerkingen, så, selv om jeg ikke (alltid) heller kjører på grensen av merkingen, så må jeg ha den på sykkelen rett og slett for at jeg skal seile greit igjennom EU-kontrollen her (som er hvert annet år og jeg må inn i år).

Men nuh, er det 10 grader og knallsol, så det blir sesongstart i dag, (på mine har-bestemt-meg-for-ikke-å-like Dunlop'er) :) 8)

@bikeridr Denne skrev jeg egentlig med glimt i øyet til Kvase :thumleft Det virker som det klør litt i mc-hanskene hans om dagen :lol:

Men trenger ikke tilpasses ytteligere for å være gjeldende for deg heller :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

Ojda
Jo jeg ser frem i mot den nye KTM 1090 - :D
Sliter litt med at jeg har en KTM 1050 stående som jeg holder inne til en kjøper melder seg. men det burde vel ta av snart :-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Den store Dekktråden

Post by Gulars »

Bikeridr wrote:Hmm, tjaa.. Dette begynner å bli vanskelig nå.

Ifølge dekkalkulatoren til Metzeler, så "kan jeg ikke bruke" Tourance Next på min sykkel. De "insisterer på" at jeg skal bruke Roadtec. Jeg må innrømme at de nye Roadtec 01 ser lovende ut. Har jo tidligere, på TDM'en hatt Roadtec Z6 og de var faktisk også ganske godt dugende på grus, iallefall på den aktuelle sykkelen.
Men, det er vel opp til meg og jeg vil ha på andre dekk så lenge de er innafor loadindex og hastighetskode i typegodkjennelsen. Ser jo at hastighetskoden er "god nok", så der er ikke problemer. Jeg har jo endel grusveier å boltre meg på her, så lurer på å prøve da.. Load index er også riktig, så da er det vel bare tut og kjør.. Må jeg ha, eller finnes det en "GT" utgave for (tyngere) touringsykler, slik som bl.a Pirelli og Bridgestone har?
Jeg gikk fra Tourance Next til Roadtec 01 i august i fjor. Kjørte ca 8k med dem til jeg parkerte for vinteren. Fantastiske asfaltdekk og jeg kjørte sikkert et par titalls mil på grus også. Går helt fint, men jeg sladder ikke rundt svingene. Jeg kjører nok maks 5% på grus og da velger jeg "beste" asfaltdekk. :)

E
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Gulars wrote:
Bikeridr wrote:Hmm, tjaa.. Dette begynner å bli vanskelig nå.

Ifølge dekkalkulatoren til Metzeler, så "kan jeg ikke bruke" Tourance Next på min sykkel. De "insisterer på" at jeg skal bruke Roadtec. Jeg må innrømme at de nye Roadtec 01 ser lovende ut. Har jo tidligere, på TDM'en hatt Roadtec Z6 og de var faktisk også ganske godt dugende på grus, iallefall på den aktuelle sykkelen.
Men, det er vel opp til meg og jeg vil ha på andre dekk så lenge de er innafor loadindex og hastighetskode i typegodkjennelsen. Ser jo at hastighetskoden er "god nok", så der er ikke problemer. Jeg har jo endel grusveier å boltre meg på her, så lurer på å prøve da.. Load index er også riktig, så da er det vel bare tut og kjør.. Må jeg ha, eller finnes det en "GT" utgave for (tyngere) touringsykler, slik som bl.a Pirelli og Bridgestone har?
Jeg gikk fra Tourance Next til Roadtec 01 i august i fjor. Kjørte ca 8k med dem til jeg parkerte for vinteren. Fantastiske asfaltdekk og jeg kjørte sikkert et par titalls mil på grus også. Går helt fint, men jeg sladder ikke rundt svingene. Jeg kjører nok maks 5% på grus og da velger jeg "beste" asfaltdekk. :)

E
Her prøver "Vi" å få opp street-sjaffisenes øyne for allroad-dekk, å mens de prøver stæler du dekka dems til GSn din :lol: :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Den store Dekktråden

Post by Okda »

Bikeridr wrote:@Ojda:
Ja, har sett på de og de er med i vurderingen. Grunnen til at jeg spurte spesifikt om Pirelli er at andre forum i det store utland taler varmt om dem.

@LordShaft:
Njaa, er jo greit å vite hvordan de er på samme oppsett, derfor lurte jeg på om det var noen "effjåddere" her som hadde prøvd.
Nei, det er ikke akkurat overstrødd med svinger her, men jeg har funnet meg noen få veistykker med litt over normalen svingete. Ja, til og med nesten som i gamlelandet. Har jo laget film om den veibiten 8)
Joda, vet også at trapping skjer på alle dekk, men noen er verre enn andre. Hadde for lenge siden (på min FJ1100) et Avon fremdekk, tror det begynte å trappe før jeg hadde kommet meg ut av parkeringsplassen til dekkforhandleren. Dunlop'ene som sto på TDM'en trappet etter knappe 1.000km og bakdekket var oppbrukt etter 2.900km Etter 3.100 kjørte km hadde jeg "piggdekk" bak..

@Ambro:
Ja, er klar over det med specs. Lastet inn den der dekkalkulatoren på Pirelli sine sider og de spyttet ut den "riktige" typen for min sykkel.

Videre har jeg jo også hatt Bridgestone i bakhodet og de er også med i vurderingen.
Blir spennende for meg å se hva som kommer på felgene iløpet av sesongen :)

PS!
Takk for alle innspill, folkens.
Du skal sikkert ha flere sett om du allerede har kjøpt - så plutselig at du hadde lagt inn en kommentar som jeg ikke hadde sagt :) - måtte ut og sjekke - jeg har Bridgestone forran og bak - som regel så ringer jeg Yamaha dealeren og spør om han har noe på lager og om han kan skifte før dagen er omme siden jeg skal ut på tur :). Det går som regel ok og jeg regner med at forhandleren vet hva som skal på sykkelen hvis han ønsker meg som kunde videre. Dekkene har holdt både meg og sykkelen på veien uten noe om og men de siste 4 - 5000 så de virker fint.... Er bestefar, men mange som stiller på onsdagene klager når je kjører først så dekkene får nå prøvd seg litt innimellom....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by Bikeridr »

Takk for innspill @Okda :)

Ja, har jo hatt Bridgestone Battlax på flere sykler oppigjennom og har vært storfornøyd med de. Hadde jo, som nevnt, tenkt meg Pirelli Angel, men så kom de her grus-kara på banen med et forslag jeg er godt villig til å prøve.

Blir nok et sett Tourance Next ved neste dekkskift, er tross alt en god del grusveier rundtomkring her i øst. Viser det seg at det ikke passer meg, så blir det "back-to-basic" med enten Bridgestone Battlax eller evt Pirelli Angel. Én ting er sikkert; det blir A.L.D.R.I. Dunlop på de syklene jeg har i mitt eie. Sågar evt nykjøp, hvis oppsatt med Dunlop, blir forlangt byttet eller "no-deal".
ojda wrote: Her prøver "Vi" å få opp street-sjaffisenes øyne for allroad-dekk, å mens de prøver stæler du dekka dems til GSn din :lol: :lol: :lol:
Slæppæ du'a ;-) Det blir Tourance Next ved neste bytte. Har bestemt meg, jeg :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by hakhap »

[youtube][/youtube]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Det var jo tre relativt store ytterpunkt som ble tatt opp her da :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Denne var noe av det bedre jeg har hørt på lenge :-k =D>

RATE OF RISE-- Finding the Best Air Pressure For Any Tire.

The best air pressure in any tire changes depending on load, speed, terrain and weather. One pressure does not work in all situations. For example, in the sand we have one pressure for cool morning starts, then a lower pressure for afternoon sun when surface temperatures go 130F/54C and another for racing at night (Baja1000, etc.).

You can test any pressure for any given condition by "Rate of Rise." This is what I call a trick I learned in road racing and now use in rally. It works for adventure riding too! Pick pressures that you think are going to work. Set those pressures cold. Now it's time to do some testing.

Go for a test ride in the situation/conditions you will be racing/riding in and heat-up the tires up to operating temperature. Air expands when hot and causes a pressure increase in the tires. Get off and immediately check pressures. We want a 10% higher air pressure from cold to hot (16>18, 20>22, 32>35, 42>46, etc.) Obviously we use a high quality, oil-filled air gage that can adjust in precise excrements.

If you read more than a 10% Rate of Rise, the starting pressure was too low, too much tire contact patch. If less than 10%, the starting pressure was too high. Record your testing and try again with cold tires (the next day or with a wheel change) until you get 10%. Eventually you will have a list of pressures for various situations: type tire, surfaces, one/two-up, on/off road, hot day/cold, etc.

Too much work? In racing the difference between winning and losing is attention to detail. Think about how your tires effect traction and handling. Air has a GIANT effect that you can feel through the handlebars if you are paying attention. For road riders, it's a ball-park test that can be done daily on a trip. Do your second air-check when you stop for gas or a coffee. Just check BEFORE getting gas/drinks as your tires cool-off pretty fast. Coach
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den store Dekktråden

Post by ole m. »

Hvorfor skal man ha en økning i lufttrykk på akkurat 10 % fra kaldt til varmt dekk? Er 10 % et slags magisk eller hellig tall? :?

Mulig det fungerer i praksis, men jeg savner en forklaring bak påstanden.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den store Dekktråden

Post by Toven »

Har et fordekk liggende i kjelleren (mørkt og kaldt), produsert i 2015. Er vel ikke noe stress med å sette det på sykkelen når tiden kommer for det? :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Toven wrote:Har et fordekk liggende i kjelleren (mørkt og kaldt), produsert i 2015. Er vel ikke noe stress med å sette det på sykkelen når tiden kommer for det? :-k
Skal ikke være noe problem i det hele tatt :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store Dekktråden

Post by RuneMC »

Toven wrote:Har et fordekk liggende i kjelleren (mørkt og kaldt), produsert i 2015. Er vel ikke noe stress med å sette det på sykkelen når tiden kommer for det? :-k
Bør være helt fint. Bare husk på at alle nye dekk er glatte før du har kjørt ca 10 mil med vanlig arbeidstemperatur på dekket. Jevn kjøring og gradvise nedlegg. Unngå "klassikeren" - hardt nedlegg i første kryss gjerne med litt ekstra gass for nå har du jo splitter nytt superdekk som sitter som tyggegummi! Feil...
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Den store Dekktråden

Post by KliffArne »

2 år gammelt dekk??? Er du gal?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den store Dekktråden

Post by Toven »

KliffArne wrote:2 år gammelt dekk??? Er du gal?
:lol: Nei bør vel gå greit
Post Reply