Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

Er det noen som har erfaring med Mitas E07? Eventuelt Dakar versjonen av dekket? Første bakdekk av TKC80 begynner å slites litt allerede, men har nok 2-3000km igjen. Trenger ikke så grove dekk som TKC80 og lurer på om Mitas kan være et bedre valg? I verste fall tar jeg TKC70.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den store Dekktråden

Post by Tobben84 »

Trond, jeg lurer på eksakt det samme som deg :shock:
Tkc80 er et knalldekk til mitt bruk, men sliter det ut altfor fort for min lommebok. Tenker også på e07 altså. Tkc70 hadde jeg på min Tiger før, og pga det var en stor maskin kjørte jeg ikke så mye mer utfordrende enn grus. Til det funker tkc70 bra, men begrenser seg veldig fort på vått føre med litt gjørme/gress el. Tkc 70 er fantastiske på vei da, men for mey veidekk for mitt brul nå. Tenker på E07, evt. nye Avon Trekrider(ikke trailrider).....
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

de her ser bra ut men jeg veit ikke
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den store Dekktråden

Post by Tobben84 »

kvase wrote:de her ser bra ut men jeg veit ikke
Image
Vurderte de også, men de sies å være litt for gateorienterte til å bite skikkelig i terreng. Hører mye skyt om de dekkene da :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Da er jeg ferdig med Tourance Next for denne gang, men det skyldes ikke at dekkene er dårlige. Tvert imot så ville jeg gått for de igjen, om det ikke var for at jeg hadde et sett Metzeler Roadtec liggende hos MrPitlane siden ifjor :redface

Tourance Next holdt 7k, som er meget bra for meg, men litt mindre enn jeg hadde håpet på. Det viser seg forresten at man ikke skal stole på lufttrykkmåling på bensinstasjoner, så jeg har nok kjørt med for lavt trykk i dekket på slutten. Skal investere i en egen måler :thumleft

I prinsippet har jeg ingenting å utsette på dekkene. De har tatt alt jeg har utsatt de for på strak arm, så jeg kan helhjertet anbefale de!

Største overraskelse: hvor utrolig stabile de er på dårlig asfalt :thumleft
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Jeg har kjørt med både Pilot Road 4, Angel GT, Dunlop (som jeg ikke husker navnet på), Bridgestone Battlax S20 Evo etc. og når det kommer til veigrep på tørr asfalt (noe jeg anser som hoved bruksområde for min del) så har jeg ikke opplevd noe negativt med noen av dem og jeg vil også synse litt og mene at de fleste dekk av kjente merker innenfor en kategori har grep nok i bøtter og spann til fothviler skrap på norsk landevei med tørr asfalt.

Når det gjelder til egenskaper på våt vei så er vel jeg den siste som bør uttale meg, men da kjører jeg pent uansett og jeg tror ikke jeg har satt hverken meg eller sykkel og dekk i noen gråsone på våt vei. Allikevel har jeg holdt følge med andre på alle dekk jeg har hatt. Også med cruiseren jeg hadde.

Den største forskjellen i mine øyne ligger på hvor fort dekkene slites og det er nettopp DET som da blir hovedargumentet mitt ved valg av dekk. Altså til mitt bruk.

Man sparer noen kroner. Ikke bare lengre dekk intervaller, men også på selve omleggingen. Man kan fort spare seg for et dekk skifte pr. sesong hvis man velger dekk som varer lenger. Ett sett med dekk koster rundt 3.500,- og en omlegging (hvis man ikke gjør det selv) koster fort en 1000-lapp (for oss som ikke bruker Pitlane). Så man kan fort spare 4.500,- kroner på å velge et dekk som varer lenger og på tørr asfalt tør jeg påstå man har grep nok uansett. Vertfall på norske veier.

Så hvorfor velger jeg da Angel GT og ikke bare kjøper et random dekk av kjent merke, siden jeg påstår at de fleste dekk klarer brasene på samme måte?
Rett og slett for enkelhetens skyld og det faktum at Angel GT har vist seg og holde godt over 10.000km. på flere sett jeg har hatt.

I skrivende stund har jeg kjøpt meg ny sykkel (i tilfelle noen her ikke hadde fått med seg det) og på denne sykkelen sitter det ett sett med Bridgestone S20 Evo. Så langt er jeg fornøyd også med dem og dem sitter som støpt på veien. Varigheten vet jeg ikke noe om ennå, men mange på nett skriver at man ikke bør forvente over 4-5.000km. på disse. Hvis dette stemmer så blir det nok ikke dette dekket igjen. Men dårlig er det helt sikkert ikke.

Men en ting kan jeg si. Jeg gikk fra helt nye Angel GT på en S1000R (min gamle sykkel) til en helt ny S1000R med Bridgestone Battlax S20 Evo og jeg opplever Angel GT dekkene som "spissere". Man faller mer inn i svingen med disse og sykkelen virker mer leken. S20 Evo virker rundere og oppleves kanskje som mer forutsigbare. Noe jeg kanskje syntes er litt "kjedelig".

Jeg mener også det er vanskelig å sammenligne to dekk uten å gjøre det på denne måten. Når man kanskje har kjørt en hel sesong på et dekk og gradvis slitt det ned for så og gå over til et annet dekk ved neste bytte og påstå at dette er bedre enn det gamle så blir jeg litt betenkt. Husker man virkelig nøyaktig hvordan det gamle dekket oppførte seg for et år siden og kan sammenligne dette direkte med det nye ett år etterpå?

Jeg tror forskjellene er såpass små at man uansett lett venner seg til dem ganske kjapt.

Men det er nå vertfall mine tanker rundt dette med dekkvalg. Til banebruk, offroad kjøring og andre typer kjøring så forstår jeg så klart at andre typer dekk er mer egnet. Så her snakker jeg bare ut fra egne erfaringer så langt ut fra dekkene jeg har hatt montert på mine sykler. Jeg kjører også 90% av tiden på tørr asfalt. :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Jeg har heller ikke hatt dekk som har sittet dårlig på vanlig asfalt, under vanlige vær og føreforhold. Der tror jeg nesten alt man får kjøpt fra anerkjente produsenter vil gjøre jobben (uten at jeg er noen dekk-ekspert).

Derimot synes jeg det har vært store forskjeller i hvordan dekk oppfører seg på dårlig asfalt og det jeg har kjørt av grus. På grunn av pysetendenser så vil jeg også ha et dekk som er kjent for å være gode på vått føre. Så da blir det å finne dekk som er så gode som mulig på det, samt varer lengst mulig.

Foreløpig leder Tourance Next :thumleft

Nytt og gammelt:

Image

Image
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Er det en følelse du har at det ene dekket er bedre enn det andre på vått føre, eller har du opplevd å få slipp i samme sving på våt vei på det ene og ikke det andre?

Jeg forstår dog at de som kjører på bane både på vått og tørt på proft nivå kan merke forskjeller på dekk når dem blir presset da dem kjører runde etter runde på samme underlag, og så sant du ikke kjører på grensen til slipp på vår vei med to typer dekk over tid så klarer jeg ikke helt å se argumentet, så sant man da ikke snakker om en "følelse" om at dekket er bedre. Den kjøper jeg :)

Er vel uansett ikke stort å diskutere dette uansett, og strengt tatt lurer jeg ikke på hva fasiten er heller. Til mitt bruk så funker det dekket som holder lengst og sitter bra på tørr asfalt. Når det er vått på veien så kjører jeg uansett langt under pari og da ville nok selv en slicks banedekk funket for min del :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Enig i at reg er den største forskjellen, men som Bjerkiz nevner om hvordan de "faller inn i sving", om de har V eller U form har også litt å si, mest på hvordan sykkelen føles å kjøre :thumleft Har hatt både Angel GT og M7RR på Thea, og der var favoritten uten tvil M7RR. Greit, jeg tapte kanskje 2-3k km i kjørelengde, men for et dekk som ga en mer lettsvingt men stabil sykkel enn Angel GT, og føltes mer sikker og grepsvillige på bløtt(skikkelig bløtt!) føre enn Angel GT, så velger jeg det dekket som ga meg mest kjøreglede :thumleft
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Man kan vel kanskje konkludere med at det er en del følelser med inne i bildet, og den ser jeg. Men vertfall slik jeg kjører så kan jeg ikke si at det ene dekket er noe bedre på våt vei enn det andre. Men det kan jo være at andre har en mer aggresiv stil enn meg i det våte element :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Bjerknez wrote:Men vertfall slik jeg kjører så kan jeg ikke si at det ene dekket er noe bedre på våt vei enn det andre. Men det kan jo være at andre har en mer aggresiv stil enn meg i det våte element :redface
Viktig poeng der, man burde vurdere egen kjørestil når man velger dekk.

Jeg liker å velge dekk hvor folk som har mer peiling enn meg også skryter av egenskaper på våte dager, så vet jeg at det ikke er dekkene det står på.

Ellers kan det jo nevnes at MrPitlane (Pitlane MC Service) mente nye dekk var blitt så gode, at han til og med kunne tillate seg å vektlegge utseendet i stor grad :lol:
Bjerknez

Re: Den store Dekktråden

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:
Bjerknez wrote:Men vertfall slik jeg kjører så kan jeg ikke si at det ene dekket er noe bedre på våt vei enn det andre. Men det kan jo være at andre har en mer aggresiv stil enn meg i det våte element :redface
Ellers kan det jo nevnes at MrPitlane (Pitlane MC Service) mente nye dekk var blitt så gode, at han til og med kunne tillate seg å vektlegge utseendet i stor grad :lol:
For å si det sånn.... jeg fikk en god unskyldning for å bytte ut Pilot Road 4 med Angel GT etter at det ene dekksettet fra PR4 kun varte 5-6.000km. Mønsteret på Angel GT ser liksom ikke like tråsykkel ut... :redface ;-)
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Den store Dekktråden

Post by xyvind »

Bjerknez wrote:I skrivende stund har jeg kjøpt meg ny sykkel (i tilfelle noen her ikke hadde fått med seg det) og på denne sykkelen sitter det ett sett med Bridgestone S20 Evo. Så langt er jeg fornøyd også med dem og dem sitter som støpt på veien. Varigheten vet jeg ikke noe om ennå, men mange på nett skriver at man ikke bør forvente over 4-5.000km. på disse. Hvis dette stemmer så blir det nok ikke dette dekket igjen. Men dårlig er det helt sikkert ikke.
Jeg har samme dekkene, som tidligere nevnt i en annen tråd. Runda 7.000km i går. Jeg kjører kanskje ikke like aggressivt som dere andre, men dekkene er uansett ikke helt ferdige enda. Har vært fornøyd med de jeg, men setter på noe annet neste gang. Har ikke bestemt meg helt enda, men tror det blir noe Pirelli. Skal høre med Pirelli-pusheren min før jeg evt. sjekker andre alternativer :-)
Image
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Den store Dekktråden

Post by xyvind »

Jeg blir anbefalt Pirelli Diablo Rosso 3 av min personlige dekkrådgiver :-) Har en kollega som kjører S1000RR, og han skal legge på de dekkene nå, så jeg slenger meg nok med der. Han kjører på corden nå på et sett med Rosso 2, etter hele 11-12.000km. Blir bra å prøve noe nytt, tenker jeg. De får meget gode kritikker de dekkene.
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

De Diablo dekkene jeg hadde på min S1000R varte knapt 4k, så håper du får mer ut av de enn det :shock:
Post Reply