Vi kan nok være enige om at 220 Nm holder i bøtter og spann. Poenget mitt er dog at man for moderne bensinmotorer forventer en viss effektivitet i motoren, og det reflekteres i hvor mye kraft man henter ut.Bikeridr wrote:Æhumm.. Hvor mange NM har generelt en " toogenhalvlitersbænser" da.. ( 2.5L bensinmotor for de som ikke forsto dialekten)?knutk wrote: Triumph har en 2,5L motor, men dreiemomentet er kun 220Nm. dvs under 9Nm pr 100cc. Jeg synes ikke det er imponerende..
Såvidt jeg husker fra min barnelærdom så har bensinmotor "flere hester enn newton" og diesler er akkurat motsatt.
Til sammenlikning, så har Toyota RAV4 2019 Hybrid en 2,5L bensinmotor på 178HK, 11 mer enn Triumphen, og med nøyaktig samme NM på 221.
Når det er sagt, så tror jeg 221NM er mer enn evig nok på en 350kg motorsykkel som kun har ett "relativt lite" kontaktpunkt til asfalten i forhold til breidekka biler og (minst) to drivende kontaktpunkter mot samme asfalt.
Du kan ikke, under normale omstendigheter (dragracing unntatt), gå fortere fra 0-100km/t enn 2,83s (1G) grunnet friksjonen. Man *MÅ* ha friksjon for å aksellerere. 1G aks er under ideelle forhold på friksjonskoeffisient 1. Gummi mot asfalt er normalt ca 0,6 og kanskje opp mot 0,9 med gode oppvarmede dekk på god asfalt.
Nå skriver jo Triumph på sine sider at de klarer 0-96km/t (0-60mph) på 2,79s, så det er jo akkurat innafor det jeg skrev over..
(At dragracere klarer det fortere er fordi de har på en måte "overfriksjon" grunnet oppvarmede myke dekk med "klisteregenskaper" jfr, håndballjenter og klister på hendene for ballkontakt).
Kraften måles i Nm, og deretter kalkuleres Hk basert på dreiemomentet etter formelem (Nm x Rpm)/7120 = Hk.
En typisk 1000cc motor forventes å kunne avgi minst 100Nm. KTMs 1290 gir 140Nm som er 10,7Nm pr 100cc.
Nå må det sies at jeg anser ikke Triumph for å være idioter. Trolig har de senket kompresjonen på motor, muligens for å oppnå en momentkurve med mye drag på lavt turtall, til fordel for effekt høyere oppe i registeret. 165 Hk på 2,5L er ikke spesielt mye for en moderne motor. Men det reflekterer trolig at motor gir et kraftig moment ved lavt turtall.
Man burde lett få ut 250Nm fra motor, men når Triumph har valgt (jeg sier bevisst valgt, ikke greid) å senke kompresjonen på motor vil jeg tro det er for en grunn. Jeg tipper at sykkelen går så det holder.
Men de har bygget en jærn-slådde. Dog vil jeg tro der finnes et marked også for den type sykler