Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Da snakker vi samme språk Knutk... for det er et lite problem med ruten som du sier om du velger 1.1gpx og ikke 1.0gpx (eldre garmin)

Jeg vet ikke hvor langt de er kommet i dette arbeidet.... Men om jeg lager ruter i Myra, så passer jeg på å sette veipunktene strategisk... siden de ikke har støtte for shaping points.
Så om jeg kjører fra bergen med x antall veipunkter, men tar en annen rute for å komme meg til neste veipunkt omkalkulerer den automatisk etter de preferanser jeg stiller inn på gps'en til neste veipunkt. Har jeg et veipunkt på voss... som er et knutepunkt for mange ruter mot østlandet. Spiller det liten rolle hvilken av de jeg velger mot voss, garmin vil kalkulere etter raskeste vei, svingete vei eller diverse unngåelser til voss. kjører jeg derimot en annen rute enn via voss, har jeg en knapp på display som heter "hopp over" da finner den beste rute mot neste veipunkt igjen :thumleft

Så her er det mulig vi snakker forbi hverandre ja. Men da er jeg et steg nærmere å forstå hva du mener. For selv om Basecamp er god å bruke til tider, er den forbanna vanskelig å bruke, uten kart ved siden av når du skal finne alle de fineste passene nedover i alpene. Der er liksom så få referansepunkt. Å søkefunksjonen i BaseCamp er langt under par (sammenlignet med myra/google) :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

tshansen wrote: Jeg vet ikke hvor langt de er kommet i dette arbeidet.... Men om jeg lager ruter i Myra, så passer jeg på å sette veipunktene strategisk... siden de ikke har støtte for shaping points.
Litt usikker på hva du legger i "Shaping points".
Garmin oppererer med to kategorier av veipunkt. Viapunkt som kun er ment å bidra til forming av ruten, og veipunkt som varsles, Varslingspunkt.


Om man klikker på sporet i en rute som vises i Basecamp kommer hele rutelisten opp som et vindu, og her er alle veipunkt listet. Varslingspunkt vises i GPS med tid og distanse om man ønsker, er merket i listen med et blått flagg. Viapunkt er merket i samme liste med en sort prikk. Begge kategorier blir tatt med om ruten omberegnes, men kun punktene med flagg varsles.
Varslingen kan aktiveres/deaktiveres i Basecamp ved å høyreklikke på punkte i listen.


Nå har jeg ikke prøvekjørt en rute planlagt i Myra, men ser at den kan redigeres og tilpasset i Basecamp på linje med ruter tegnet i Basecamp (når jeg benyttet format GPX 1.0).


Om jeg forstår det riktig er Shapingpoint det samme som viapunkt i Garminspråk. I så fall kan dette gjøres i Basecamp.


Vi deler syn når det gjelder Bascamps brilijante brukertilpassing. Men kanskje en kombinasjon kan være en god løsning? Man tegner ruten i Myra, og modifiserer punktene og legger til/trekker i fra unngåelser i Basecamp.

Tror jeg må prøve det i praksis. (Men er fortsatt for kjip til å betale lisens :redface )
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Ja, shaping points, er det samme som via punkt, alle de svarte prikkene som ikke varsles (automatisk) Jeg vet at du kan gå inn å styre dette til og fra selv som det passer.

Jeg jobber litt med både myra og BC nå... å for min del, har basecamp langt flere svakheter enn det har fordeler når det kommer til å tegne en "hovedrute" nedover kontinentet. Det er sjeldent jeg følger en rute slavisk... jeg virrer litt til høyre og venstre, men greit å ha en rød tråd å følge sånn ca underveis.
Å kunne bruke Google Maps, eller here om du ønsker med all den informasjonen som følger med her i forhold til serverdigheter, utkikksposter, osv osv. Blir plutselig Basecamp sinnsykt tungvint å bruke.
Jeg heller nok for at det er greit å kunne bruke en kombinasjon av begge... men jeg jobber dobbelt så effektivt og har 3 ganger så god oversikt når det kommer til myra, men det blir jo veldig individuelt nivå.
Finner man GPX filer på nettet av allerede kjørte ruter, er disse også veldig lett å laste opp i myra, redusere antall veipunkter og vipps, så har du en rute som du har brukt halvparten av tiden på å "tegne" kontra alle de forbanna konverteringene osv i Basecamp... Alt til sitt bruk... Men hvor sjuklig og pinlig nøyaktig skal man være når man planlegger tur? Halve turen er jo på impuls underveis (tenker jeg)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

tshansen wrote: Alt til sitt bruk... Men hvor sjuklig og pinlig nøyaktig skal man være når man planlegger tur? Halve turen er jo på impuls underveis (tenker jeg)
Bare så det er sagt. Det er ikke mitt mål å overbevise noen om å benytte det ene eller det andre. (tror det er ditt syn også). Ved å peke på svakheter og styrke i de ulike alternativene kan man totalt sett komme fram til løsningen som funker best for en selv. (og plukke opp litt lærdom på veien).

Undertegnede planlegger heller ikke ruter i detalj. Men jeg går kanskje litt lenger (eller kortere). Overnatting og bespisning underveis planlegges vanligvis ikke . Siste rest av rute ved start og ankomst ordner jeg direkte i GPS. Når jeg kjøre bruker jeg kun GPS. Telefonen ligger dypt i lomma og taes frem for foto og til kvelden for leting etter overnatting. Så selv om jeg deler ditt syn fult ut om Googles fortreffelighet (og Bascamps håpløshet) når det kommer til detaljer underveis er dette oftest uinteressant informasjon under planleggingen. Men det fine er, om jeg nå en gang trenger det er de et klikk unna, da alt befinner seg på samme PC og telefonen kan benyttes på kort varsel :D (og nå som jeg har oppdaget at de webbaserte programmene kan overføre ruter og beholde viapunkt blir det enda enklere :thumleft )
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote: Bare så det er sagt. Det er ikke mitt mål å overbevise noen om å benytte det ene eller det andre. (tror det er ditt syn også). Ved å peke på svakheter og styrke i de ulike alternativene kan man totalt sett komme fram til løsningen som funker best for en selv. (og plukke opp litt lærdom på veien).

Undertegnede planlegger heller ikke ruter i detalj. Men jeg går kanskje litt lenger (eller kortere). Overnatting og bespisning underveis planlegges vanligvis ikke . Siste rest av rute ved start og ankomst ordner jeg direkte i GPS. Når jeg kjøre bruker jeg kun GPS. Telefonen ligger dypt i lomma og taes frem for foto og til kvelden for leting etter overnatting. Så selv om jeg deler ditt syn fult ut om Googles fortreffelighet (og Bascamps håpløshet) når det kommer til detaljer underveis er dette oftest uinteressant informasjon under planleggingen. Men det fine er, om jeg nå en gang trenger det er de et klikk unna, da alt befinner seg på samme PC og telefonen kan benyttes på kort varsel :D (og nå som jeg har oppdaget at de webbaserte programmene kan overføre ruter og beholde viapunkt blir det enda enklere :thumleft )
Nei, på ingen måte mitt syn heller... men jeg vil ikke avskrive det ene eller andre før jeg har prøvd begge deler skikkelig. Å jeg trodde et lite øyeblikk at det var ting jeg rett og slett ikke hadde greie på når det gjaldt BaseCamp. Det er veldig bra til sitt bruk, men alt for tungvint å bruke til normal ruteplanlegging for min del.
Men det gode verktøy begge deler.... takk for diskusjonen og belysning av en del ting jeg ikke hadde tatt høyde for tidligere =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

En gledelig nyhet fra Myrouteapp

26 October 2018
MyRoute-app News: Download your tracklogs
You can now download your tracklogs as a GPX, KML or KMZ file using the new 'Save as' button in the menu bar. You can copy this file to another device and use it to navigate, or to create a local backup of your tracklogs. Perfect to use if you've driven offroad or don't have a route!

No tracklogs yet? You can easily track all your rides using the free MyRoute-app Mobile app for Android and iOS, even if you use another device to navigate or don't use navigation at all.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Trondgv »

tshansen wrote:En gledelig nyhet fra Myrouteapp

26 October 2018
MyRoute-app News: Download your tracklogs
You can now download your tracklogs as a GPX, KML or KMZ file using the new 'Save as' button in the menu bar. You can copy this file to another device and use it to navigate, or to create a local backup of your tracklogs. Perfect to use if you've driven offroad or don't have a route!

No tracklogs yet? You can easily track all your rides using the free MyRoute-app Mobile app for Android and iOS, even if you use another device to navigate or don't use navigation at all.
Fantastisk [emoji106][emoji106][emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

Trondgv wrote:
tshansen wrote:En gledelig nyhet fra Myrouteapp

26 October 2018
MyRoute-app News: Download your tracklogs
You can now download your tracklogs as a GPX, KML or KMZ file using the new 'Save as' button in the menu bar. You can copy this file to another device and use it to navigate, or to create a local backup of your tracklogs. Perfect to use if you've driven offroad or don't have a route!

No tracklogs yet? You can easily track all your rides using the free MyRoute-app Mobile app for Android and iOS, even if you use another device to navigate or don't use navigation at all.
Fantastisk [emoji106][emoji106][emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Brukte myrouteapp på hele alpeturen i høst. Planlegging og allt fungerte knirkefritt men under kjøring så gjorde den av og til noen merkelige krumspring og la inn mitt hjemsted som startpunkt. dette var med ios. kjørte samme rute på en pad med android uten slike problemer..

Myroute er sjukt bra!!

Huawei sak i posten på mandag så da blir det forhåpentligvis orden på sakene.. vært veldig fornøyd med iphonen men de har jo blitt så stans dyre!!
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Ja, myrouteapp er vel det beste og mest komplette redskapet vi finner der ute, de er rask å legge til eller forbedre om man kontakter support og jeg bruker det mye til alle mine turer selv.

:thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Jeg har også benyttet mra til å lage ruter, samt overføre til min Garmin, men hvordan bruker dere egentlig telefonen (android) som gps basert på mra?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

ojda wrote:Jeg har også benyttet mra til å lage ruter, samt overføre til min Garmin, men hvordan bruker dere egentlig telefonen (android) som gps basert på mra?
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.

Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.

Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett [-o<
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Det begynner å lukte av fugl når man lager ruter så greit som man gjør i mra og tar det fram i en velfungerende app med gps funksjon :thumleft Må se litt nermere på dette efterhvert :thumleft
Betaler man mye for denne appen når man har goldmember på mra?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

voodoodoo wrote:
ojda wrote:Jeg har også benyttet mra til å lage ruter, samt overføre til min Garmin, men hvordan bruker dere egentlig telefonen (android) som gps basert på mra?
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.

Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.

Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett [-o<
Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!

Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

tshansen wrote:
voodoodoo wrote:
ojda wrote:Jeg har også benyttet mra til å lage ruter, samt overføre til min Garmin, men hvordan bruker dere egentlig telefonen (android) som gps basert på mra?
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.

Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.

Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett [-o<
Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!

Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

voodoodoo wrote:
tshansen wrote:
voodoodoo wrote:
Egen app, myrouteapp navigation.. dedikert gps er avleggs. enhver telefon har skjerm og maskinvare som langt overgår den.

Men selvfølgelig gjør gps podusenter allt for å holde på markedet, garmin kjøpte for eksempel opp navigon (som hadde den beste navi appen for smarttelefon) og la det ned.

Nå har jeg dømt gps'n nord og ned i mange år allerede da så nå bør jeg snart få rett [-o<
Å si at egen GPS enhet er avleggs er å ta veldig hardt i, men at telefoner gjør en nok så lik jobb like godt for de fleste er riktig. Myrouteapp har utviklet seg veldig siste året og de jobber stadig med nye løsninger for at brukerne skal få en lettere hverdag!

Jeg er ikke helt fornøyd med navigasjons appen til myra enda, men denne er også under stadig utvikling! Kom nettopp opp over en app som gjør denne jobben uendelig mye bedre! Pocket earth. Bedre kart, mulighet til å tegne/endre rute underveis og gode oversiktlige menyer.
Dedikert gps er avleggs, det er bare det at folk ikke har skjøn det enda.. en god telefon kan gjøre allt en gps kan og mere til. skjønte poenget for noen år siden når man måtte putte telefonen inn i plastbokser med tvilsomme lademuligheter og varmgang ved bruk. nå er den derimot både vanntett og holder seg kald nok. En annen ting som holder igjen er muligheten til å tjene ekstra. >Bmw har for eksempel samarbeid med garmin og tjener shitloads på å selge integrerte gps-er der en telefon med software kunne gjort hele jobben.

Eksempel: Jeg har en Samsung s7, som er vanntett :-k
Her i sommer hadde jeg den liggende på bunnduken i teltet(tørt), men da jeg prøvde å sette den til lading fikk jeg bare beskjed om og koble fra grunnet fuktighet i telefonen :-k
Sånn kan jeg faktisk ikke forholde meg til når jeg er på tur [-(
Slikt har aldrig skjedd meg med dedikert gps [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply