Forsikring

Prat om tung MC.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: Bank og forsikring har vel aldri vært meningen å være 0-profitt??
Tja.. Spørs hvordan man skal lese og tolke dette da?
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankenes_historie
https://snl.no/forsikring
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forsikring

Post by tshansen »

knutk wrote: Skal man holde prisen på et moderat nivå bør man skifte selskap ca hver annet år. Selskapene ordner selv overføring av forsikring og vilkår, så det er bare noen tastetrykk å fikse det.
Personlig sjekker jeg forsikringene mine, sammen med en del annet hver 6 måned... Men selskapene ordner selv overføring, er en sannhet med modifikasjoner. De sender inn oppsigelse for deg, men det eksisterende kundeforholdet kan gjøres rimelig surt om det ligger igjen en faktura, eller noe annet rusk i systemet.
Når jeg var i IF, kom det hele tiden etter regning på kontigent som ikke var blitt fakturert måneden før. Selv om jeg hadde autotrekk fra banken som var langt innafor sum. Rot i deres systemer gjorde oppsigelse, flytting til nytt selskap et jævla sirkus. Ene gangen hadde ikke engang IF sendt inn oppsigelse til gjensidige... så jeg betalte dobbelt opp (uten å vite det) Når jeg da byttet til codan igjen. Å jeg sa jeg var kunde hos IF var dette feil i følge systemet. Når jeg skulle ha igjen 6 måneder med forsikringspenger hos IF.... ja da var det gøy! De var ikke like enkel å ha med å gjøre da [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Forsikring

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote: Skal man holde prisen på et moderat nivå bør man skifte selskap ca hver annet år. Selskapene ordner selv overføring av forsikring og vilkår, så det er bare noen tastetrykk å fikse det.
Personlig sjekker jeg forsikringene mine, sammen med en del annet hver 6 måned... Men selskapene ordner selv overføring, er en sannhet med modifikasjoner. De sender inn oppsigelse for deg, men det eksisterende kundeforholdet kan gjøres rimelig surt om det ligger igjen en faktura, eller noe annet rusk i systemet.
Når jeg var i IF, kom det hele tiden etter regning på kontigent som ikke var blitt fakturert måneden før. Selv om jeg hadde autotrekk fra banken som var langt innafor sum. Rot i deres systemer gjorde oppsigelse, flytting til nytt selskap et jævla sirkus. Ene gangen hadde ikke engang IF sendt inn oppsigelse til gjensidige... så jeg betalte dobbelt opp (uten å vite det) Når jeg da byttet til codan igjen. Å jeg sa jeg var kunde hos IF var dette feil i følge systemet. Når jeg skulle ha igjen 6 måneder med forsikringspenger hos IF.... ja da var det gøy! De var ikke like enkel å ha med å gjøre da [-X
Ja, man oppdager fort at driften ikke er basert på idealisme :redface
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forsikring

Post by mekkern »

Bikeridr wrote:
mekkern wrote: Bank og forsikring har vel aldri vært meningen å være 0-profitt??
Tja.. Spørs hvordan man skal lese og tolke dette da?
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankenes_historie
https://snl.no/forsikring

finner vel lite på at man ikke skal kunne tjene penger der?eller? :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:
Bikeridr wrote:
mekkern wrote: Bank og forsikring har vel aldri vært meningen å være 0-profitt??
Tja.. Spørs hvordan man skal lese og tolke dette da?
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankenes_historie
https://snl.no/forsikring

finner vel lite på at man ikke skal kunne tjene penger der?eller? :-k
Fra SNL om forsikring:
SNL wrote: Den pris (premie) som forsikringstageren betaler for en forsikring, må dekke tre ting:

1. den sannsynlige summen av erstatninger,
2. kostnader forbundet med å administrere forsikringsselskapet og
3. nødvendige fondsavsetninger.
Står heller ikke at de er forpliktet til å tjene penger her..

Samt et lite utdrag fra Wikipedia:
Wikipedia wrote: Femte Mosebok 23:19: «Du skal ikke kreve renter av din landsmann, verken av penger eller mat eller av noe annet skal du ta renter.»
Femte Mosebok 23:20: «Av utlendinger kan du kreve renter, men ikke av din landsmann. Da vil Herren din Gud velsigne deg i alt du foretar deg, i det landet du går inn i for å legge under deg.»
Dog står det jo at de (jødene) fritt kan legge under seg landet de går inn i..

Det kan jo da tolkes dithen at norske banker bryter bibelske lover ved å kreve renter av sine landsmenn (hvis man trekker strikken langt nok).
Uansett, da Mamma begynte i bankjobben sin som bud for snart 60 år siden, var det bankens oppgave å ta vare på pengene til folk og tilby lån. De gjorde alt arbeidet og ordet "gebyr" eksisterte ikke. I dag er det ingen kasser igjen i bankene, administrasjonen "sysselsetter" 10x så mange som da Mamma jobbet i bank. "Gebyr" er forlengst innført og ingen banktjenester blir utført av funksjonærer. Du gjør alt selv og betaler til og med dyrt for å få lov å forvalte dine egne penger.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forsikring

Post by mekkern »

Strekker vi strikken litt lengre så kan vi si at romerne ikke digget at Jesus lagde vin av vann, og da han ikke ville betale gebyret så spikret de han opp.. :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forsikring

Post by Tommas »

Selv for 60 å siden tok banken høyere rente på lån ut enn de ga folk på "pengene de passet på", de gjorde det i aller høyeste grad ikke gratis...
Til de som drømmer om idealistiske banker og forsikringsselskaper, så er det en trist kjensgjerning at de også liker å få betalt for jobben de gjør :)

Dessverre er det slik der som i mange andre bransjer, den kunden som sitter stille i båten og aldri bryr seg, får ikke den beste prisen. Så Tshansen som sjekker to ganger i året har skjønt det :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:Strekker vi strikken litt lengre så kan vi si at romerne ikke digget at Jesus lagde vin av vann, og da han ikke ville betale gebyret så spikret de han opp.. :lol:
Ja, men det var 1.000 år etterpå ;-)

Dessuten likte de det ikke i ei sørlandsbygd her til lands 2.000 år etter det igjen \:D/
https://nn.wikiquote.org/wiki/Me_vett_a ... det_ikkje.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Selv for 60 å siden tok banken høyere rente på lån ut enn de ga folk på "pengene de passet på", de gjorde det i aller høyeste grad ikke gratis...
Til de som drømmer om idealistiske banker og forsikringsselskaper, så er det en trist kjensgjerning at de også liker å få betalt for jobben de gjør :)

Dessverre er det slik der som i mange andre bransjer, den kunden som sitter stille i båten og aldri bryr seg, får ikke den beste prisen. Så Tshansen som sjekker to ganger i året har skjønt det :thumleft
Nei, det er helt rett. 16-17% på lånerente og 10-12% på innskuddsrente. Inflasjon på 6-8%, så de som hadde "kroner på bok" tjente likevel på det. I dag er inflasjonen på 2,5-ish% og innskuddsrente, i beste fall, på 0,1%. Lånerente er på 2-ish%.
Skal vi se.. "worst case" før i tiden 10% inn vs 17% ut er en forskjell på 70% mellom inn/ut. Og igjen, ingen gebyrer.
I dag: 0,1% inn vs 2% ut er jo "bare" 2.000% forskjell. Ja og så kommer alle gebyrene da. Koster jo meg f.eks kr 900,- i årlige gebyrer for å få lov å ha konto i banken med dertilhørende bankkort, som man jo *MÅ* ha for i det hele tatt å få bruke pengene sine. I tillegg må jeg betale "termingebyr" for å få lov å betale på lånet mitt.
Hvis ikke det er å booste opp profitt til det skammelige, så vet ikke jeg..
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forsikring

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Nei, det er helt rett. 16-17% på lånerente og 10-12% på innskuddsrente. Inflasjon på 6-8%, så de som hadde "kroner på bok" tjente likevel på det. I dag er inflasjonen på 2,5-ish% og innskuddsrente, i beste fall, på 0,1%. Lånerente er på 2-ish%.
Skal vi se.. "worst case" før i tiden 10% inn vs 17% ut er en forskjell på 70% mellom inn/ut. Og igjen, ingen gebyrer.
I dag: 0,1% inn vs 2% ut er jo "bare" 2.000% forskjell. Ja og så kommer alle gebyrene da. Koster jo meg f.eks kr 900,- i årlige gebyrer for å få lov å ha konto i banken med dertilhørende bankkort, som man jo *MÅ* ha for i det hele tatt å få bruke pengene sine. I tillegg må jeg betale "termingebyr" for å få lov å betale på lånet mitt.
Hvis ikke det er å booste opp profitt til det skammelige, så vet ikke jeg..
Jeg er ikke bankmann, men det regnestykket der virket som misbruk av prosentregning :-k

Om du satt inn 100.000 til 12% rente, og de kunne låne ute til 17%, så var vel det hyggelige 5k i lomma for banken? Om du setter inn 100k i dag, til 0,1% rente og de låner ut til 2% så blir det MYE mindre enn 5000.... 8)

Så sammenlikningen 70% vs 2000% virker noe tabloid :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Nei, det er helt rett. 16-17% på lånerente og 10-12% på innskuddsrente. Inflasjon på 6-8%, så de som hadde "kroner på bok" tjente likevel på det. I dag er inflasjonen på 2,5-ish% og innskuddsrente, i beste fall, på 0,1%. Lånerente er på 2-ish%.
Skal vi se.. "worst case" før i tiden 10% inn vs 17% ut er en forskjell på 70% mellom inn/ut. Og igjen, ingen gebyrer.
I dag: 0,1% inn vs 2% ut er jo "bare" 2.000% forskjell. Ja og så kommer alle gebyrene da. Koster jo meg f.eks kr 900,- i årlige gebyrer for å få lov å ha konto i banken med dertilhørende bankkort, som man jo *MÅ* ha for i det hele tatt å få bruke pengene sine. I tillegg må jeg betale "termingebyr" for å få lov å betale på lånet mitt.
Hvis ikke det er å booste opp profitt til det skammelige, så vet ikke jeg..
Jeg er ikke bankmann, men det regnestykket der virket som misbruk av prosentregning :-k

Om du satt inn 100.000 til 12% rente, og de kunne låne ute til 17%, så var vel det hyggelige 5k i lomma for banken? Om du setter inn 100k i dag, til 0,1% rente og de låner ut til 2% så blir det MYE mindre enn 5000.... 8)

Så sammenlikningen 70% vs 2000% virker noe tabloid :lol:
Tja.. 100K i 1960 tilsvarer 1,3M i 2018.
I 1960 ville du sittet igjen med 4K selv (rente 12% - 8% inflasjon gir netto +4%).
i 2018 ville du sittet igjen med kr -31.200,- (rente 0,1% - 2,5% inflasjon gir netto -2,4%)
Ja, og banken ville hatt 24,7K i lomma.
Ser ut at tabloidutregning er på min side denne gang \:D/

Det finnes tre former for løgn:
1) Svart løgn.
2) Hvit løgn.
3) Statistikk.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forsikring

Post by Tommas »

Haha, dette blir artig. Mistenker at alt vi skrev og tror er grov synsing 8)

Du skrev at marginen til banken gikk fra 70% til 2000%, det var jo det som var grådig. Det er kort og avrundet 30 ganger større avkastning på pengen de "passer på" for kundene. Men det stemmer ikke hverken med regnestykket ditt, eller viser det seg med historiske data 8)

Det er jo egentlig ikke hva kunden sitter igjen med,men banken vi snakker om. Da kan man jo heller ikke direkte sammenlikne 1960 kroner mot 2019 kroner 8) Det blir snørr og barter.... Her er det vel heller prosentvis fortjeneste vi burde bruke.

Inflasjon slår begge veier, både verdien av kundens penger på konto, og pengene som banken får tilbake fra utlån må justeres. Det var vel også en av grunnene til skyhøye renter på 80-tallet, da inflasjon lå over 10% en stund (samt at folk kunne trekke fra HELE rentebeløpet på skatten).

Som om ikke det var nok, så må vi nok tygge litt mer på tallene:


Morsomt nok så var inflasjon i 1960 0% , og lånerente mot innskudd var 2,2% mot 4,8% (ikke helt i nærheten av det vi brukte)

(https://www.smartepenger.no/div/777-inf ... statistikk)
(https://www.norges-bank.no/globalassets ... holter.pdf)


Det er mulig at bankene korrekt oppfattes som griske, men historisk sett så tror jeg det aldri har vært billigere for kundene å låne penger enn nå (støttet av boligpriser...), samt at valgmulighetene er mye større (feks sbanken som er bortimot gebyrløs) og på toppen av det hele kan man bytte bank med et klikk eller to. Kundene står ikke lenger på samme måte med lua i hånda og håper at den lokale banken liker deg, eller utsettes for papirmølle og trenering når man ønsket et bankbytte.

At det ikke er flust opp med skranker og betjening skyldes jo også i stor grad at folk rett og slett ikke trenger å rusle ned i banken lenger. Er man innom banken 1 gang i året så er jo det nærmest å fly ned dørene :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

Var vel derfor jeg la til siste kommentaren der i innlegget mitt ;-)
Tommas wrote: At det ikke er flust opp med skranker og betjening skyldes jo også i stor grad at folk rett og slett ikke trenger å rusle ned i banken lenger. Er man innom banken 1 gang i året så er jo det nærmest å fly ned dørene :lol:
Det kan jeg nok til en viss grad være enig i. Men da kan man lure på hvorfor det jobber flere i banken nå enn for 20-40 år siden (*med* skranke). Hvorfor er det gebyr på å ta ut penger når det ikke er noen andre enn deg selv involvert i transaksjonen? Hvorfor er det gebyr på å sette inn penger når du selv utfører hele operasjonen? Ikke i Sbanken sier du? Jeg har konto der også og månedlig kortgebyr må man betale. Man får heller ikke penger uten kort. Man kan ikke komme med bankboka som før i tiden. Jeg kan ikke minnes jeg betalte gebyr for bankboka. Ei heller for uttak (på rødt bilag) eller innskudd (på blått bilag).

Man kan vel holde på å diskutere i det uendelige her. Problemet er at bankene og forsikringene i dag ganske enkelt tar altfor mye penger for å la deg som forbruker gjøre jobben deres.
Hva om jeg overførte det til hurtigruta der jeg jobber. En passasjer spør meg hvor baren eller resepsjonen er. "Joda, klart jeg kan svare deg, men det koster 10 kroner og så kan jeg allernådigst vise deg hvor du finner planoversikten på båten sånn at du kan finne den jævla baren selv.."
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Forsikring

Post by Spiritofwinter »

Ble i går oppringt av en dame fra IF (har mine MC’er enn så lenge forsikret der), hun ville informere om en utvidet kasko forsikring til MC som IF skulle komme med, en sånn super kasko var det vel snakk om. Den var ikke tilgjengelig ennå, de bare ringte rundt til eksisterende kunder for å høre om noen var interressert. Det som var forskjellen var at ved kondemnering av en helt ny sykkel så skulle man få tilbake opp mot 15% mer enn kjøpesummen av sykkelen, ved kondemnering av en brukt sykkel så kunne man få tilbakebetalt nyprisen av sykkelen og så var der en forsikring som gikk på motor, gir og batteri (el-mc?). For min del så var det vel snakk om en årlig økning på ca 400kr for KTM’en, så ikke mye om uhellet først skulle være ute.

Men så begynte jeg å stille spørsmål, hvorfor skulle man ha ekstra forsikring på motor å gir på en sykkel som er under 5 år og dermed dekket av forhandlernes garanti? Fikk til svar at på en sykkel som var under 5 år kom til å få en liten reduksjon i prisen fordi den delen ikke var nødvendig, hun ville også påpeke at dette var en forsikring som var mulig å få frem til sykkelen var 8 år gammel. Greit nok. Men så kom mitt vanskelige spørsmål, hvilke kriterier blir stilt for å få dekket havari på motor og gir? Må sykkelen fremdeles følge alle servicer hos merkeverksted? Er det greit nok at det blir gjort på et annet verksted? Hva om jeg følger servicene, men utfører de selv? Er der andre kriterier som man må følge og som står med veldig liten skrift???

Plutselig hadde damen fra IF problemer med å svare, dette var informasjon hun enten ikke hadde, eller som hun ikke ville si noe om. Men hun mente det absolutt var spørsmål som var viktig å få svar på, så hun skulle notere ned å prøve å holde meg oppdatert på hva som kom av svar.

For meg personlig og med tanke på KTM’en så kunne denne forsikringen blitt aktuell ettersom den nå er 4 år, den blir kjørt aktivt både på og utenfor asfalt og den har ikke vert til service på merkeverksted siden den var 2 år, så garantien fra KTM gjelder ikke. Den kommer heller ikke til å gjelde videre ettersom jeg kommer til å ta service selv, både grunnet pris, egen underholdning og manglende tillit til lokalt merkeverksted. Men IF må kunne svare på litt spørsmål rundt den motor og gir forsikringen før jeg kan vurdere det, for du skal være sikker på at der står noe med liten skrift for å betale ut minst mulig.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forsikring

Post by tshansen »

Det der høres ut som lureri og tipper de er ganske godt dekket med små skrift, som de selgerne ikke har peiling på.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply