Tips til kjøp av første motorsykkel?

Prat om tung MC.
User avatar
vegard.strand
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2019 02:28
MC: Kawasaki Zephyr 550 1997

Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by vegard.strand »

Hei!
Da har jeg offisielt tatt steget å begynt på MC-lappen, og tiden har kommet for å luske etter første sykkel! :) Jeg er ung og har et ganske begrenset budsjett (25-30 tusen ca). Utseendemessig er jeg ute etter en motorsykkel av den klassiske typen, gjerne med flat sal, rett sittestilling, og så lite plastikk som mulig. (altså ikke noe racing eller drøy Harley stil). Har sett på noen eldre japanske sykler (type Suzuki GS, Honda CB, Kawasaki Z osv.) uten å egentlig vite om dette er smarte valg å begynne med.

Jeg er ingen speed freak, så at sykkelen er veldig raskt er ingen must for meg, men hadde jo vært deilig å kunne kjenne at den drar litt! Er også verdt å nevne at jeg er 171cm høy og har lyst å nå godt nedi bakken. Alt av tips blir satt stor pris på!
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by kvase »

Er det lett mc då er dette en klassiker som er undervurdert https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=145506643
ser denne å men er usikker på om den er for deg https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=145590695
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by Tommas »

Vrient å gi råd siden smak & behag er så individuelt, men på mine første sykler så var det følelse og budsjett som styrte showet :lol:
Klarer du å finne en sykkel du genuint liker utseendet på og som du synes er artig å kjøre, så synes jeg mye er gjort :thumleft

Når du har noen sykler på samvittigheten så får du litt bedre bilde av hva du vil prioritere også, da kan man være fornuftig 8)

Hva du har tenkt å bruke den til spiller jo etter hvert en stor rolle. Det er andre krav til "kun søndagstur for softis" enn feks "jobbpendling en time hver vei" eller helgeturer Norge rundt. Kan du mekke (eller vil lære) kan jo ha noe å si for hvor gammel sykkel du vil se på.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by ojda »

Den sykkelen som umiddelbart slår meg er Yamaha XJ600.

GSX600/750 burde også være aktuell, men der er det litt mer plastikk da :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by inunf »

Jeg har en XJ600N som dama bruker til og øvelseskjøre med. Kanskje litt tung, og litt i slappeste laget etter min smak, men den ser helt ok ut, kjører greit og kostet 16 000 kr. Skuddsikker motor og billig forsikring er det også. Jeg ville ha vurdert noe slikt og tilsvarende som Bandit 600, SV650, Hornet 600 osv. Bakdelen med sykler i den prisklassen er at de gjerne er noen år gamle, og at det er en fordel å kunne mekke litt selv. Hvis du må på verksted for hver minste ting blir det fort dyrt, og du risikerer å miste godværsdager i påvente av at verkstedet skal ha ledig time/få deler på lager.

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by mekkern »

Spørsmålet er jo når du skriver at du er ung-er det klasse A2 eller A som er aktuell.og hvor gode muligheter har du til å fikse litt småtteri selv?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by intruder »

Er jo sannsynlig at en eldre sykkel kan være ganske pålitelig også,min Intruder 750 har gått 105 ooo km og med lite problemer...
Men så kjøpte jeg av the grand old man her på berget,Per Almestrand på MChuset Nydal.Han har levd for og av MC i mer enn 55 år...
Intruder er en apekatt inspirert av Harley,og har faktisk bare akkurat passe mye plastikk...
Lykke tell gut !! :smt006
User avatar
vegard.strand
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2019 02:28
MC: Kawasaki Zephyr 550 1997

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by vegard.strand »

Takker for fine tips! :D Når det gjelder sertifikat så blir jeg 24 i mai, så tenkte egentlig å ta klasse A med en gang, uten at dette betyr at jeg kommer til å starte med 750 kubikk +, kan godt begynne med 250 liksom. Når det gjelder utseende på sykkel så er jeg en utpreget 60/70-talls freak, så det må nesten bli noe gammelt, eller som i hvertfall ser retro ut. Er egentlig gira på å lære gjøre litt småtteri selv, har ikke mye peiling, men skrudd litt på moped tidligere. Har egentlig ganske begrenset med verktøy og plass til å drive med sånt for tiden.

Om jeg skal nevne noen sykler som jeg absolutt elsker utseendet på, så må det bli Triumph Bonneville og eldre Norton Commando :smt007 , så hadde vært kjekt med ihvertfall bittelitt av denne mojoen.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by poulet_cavalier »

vegard.strand wrote:Takker for fine tips! :D Når det gjelder sertifikat så blir jeg 24 i mai, så tenkte egentlig å ta klasse A med en gang, uten at dette betyr at jeg kommer til å starte med 750 kubikk +, kan godt begynne med 250 liksom. Når det gjelder utseende på sykkel så er jeg en utpreget 60/70-talls freak, så det må nesten bli noe gammelt, eller som i hvertfall ser retro ut. Er egentlig gira på å lære gjøre litt småtteri selv, har ikke mye peiling, men skrudd litt på moped tidligere. Har egentlig ganske begrenset med verktøy og plass til å drive med sånt for tiden.

Om jeg skal nevne noen sykler som jeg absolutt elsker utseendet på, så må det bli Triumph Bonneville og eldre Norton Commando :smt007 , så hadde vært kjekt med ihvertfall bittelitt av denne mojoen.
Brukbare Bonneville/Commando blir nok vrient å finne innenfor budsjett. Det er flere Honda VF1000 på finn: da får du garantert hjelp til alt som måtte oppstå her på forumet :-)
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by poulet_cavalier »

poulet_cavalier wrote:
vegard.strand wrote:Takker for fine tips! :D Når det gjelder sertifikat så blir jeg 24 i mai, så tenkte egentlig å ta klasse A med en gang, uten at dette betyr at jeg kommer til å starte med 750 kubikk +, kan godt begynne med 250 liksom. Når det gjelder utseende på sykkel så er jeg en utpreget 60/70-talls freak, så det må nesten bli noe gammelt, eller som i hvertfall ser retro ut. Er egentlig gira på å lære gjøre litt småtteri selv, har ikke mye peiling, men skrudd litt på moped tidligere. Har egentlig ganske begrenset med verktøy og plass til å drive med sånt for tiden.

Om jeg skal nevne noen sykler som jeg absolutt elsker utseendet på, så må det bli Triumph Bonneville og eldre Norton Commando :smt007 , så hadde vært kjekt med ihvertfall bittelitt av denne mojoen.
Brukbare Bonneville/Commando blir nok vrient å finne innenfor budsjett. Det er flere Honda VF1000 på finn: da får du garantert hjelp til alt som måtte oppstå her på forumet :-)
Edit: ikke tenk på kubikk vs nybegynner. En 250 blir du fort lei av.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by supermons »

Jeg har en Suzuki GSX, og hvis du kjøper gammel Suzuki GS/Honda CB så er det ofte litt å fikse på dem. Ser du vil skru litt, men det kan fort bli mye om den ikke er velholdt.

Jeg er forsåvidt 1,75 og når greit ned i bakken på min sykkel.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by Borg »

En av sykklene jeg likte utseendet på da jeg var ung :o var denne:

https://www.blocket.se/kalmar/MC_i_bra_ ... ?ca=11&w=3

Så lenge du er ung og har god tid(dvs ikke foreldre ennå..?.) så kan du jo også vurdere å hente noe fra Sverige (blocket.se). Kan komme over kjekke sykkler der. Er de godkjent i Sverige skal de per definisjon også være godkjent i Norge, men biltilsynet er ikke for dem med kort tolmodighet (tok 4-5 timer å få gjennom min med kø å det hele).
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
vegard.strand
Posts: 10
Joined: 25 Apr 2019 02:28
MC: Kawasaki Zephyr 550 1997

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by vegard.strand »

Borg wrote:En av sykklene jeg likte utseendet på da jeg var ung :o var denne:

https://www.blocket.se/kalmar/MC_i_bra_ ... ?ca=11&w=3

Så lenge du er ung og har god tid(dvs ikke foreldre ennå..?.) så kan du jo også vurdere å hente noe fra Sverige (blocket.se). Kan komme over kjekke sykkler der. Er de godkjent i Sverige skal de per definisjon også være godkjent i Norge, men biltilsynet er ikke for dem med kort tolmodighet (tok 4-5 timer å få gjennom min med kø å det hele).
Suzuki gsx er absolutt noe jeg kunne tenkt meg! Hvordan er det med avgifter og slikt når man importerer motorsykler? Og er det lett å få tak i rimelige deler til disse japanerne fra 70 og 80 tallet?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by intruder »

Vel,angående flesteparten av de eldre syklene ala GSX og hva de nå heter,du skal lete lenge for å finne eldre eksemplarer som er pent behandlet iallfall...en av hundre..?
Men,vær din egen lykkes smed og stå på...!! =D>


.........søk Krangnes motor :thumleft
Last edited by intruder on 26 Apr 2019 10:33, edited 1 time in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Tips til kjøp av første motorsykkel?

Post by supermons »

vegard.strand wrote: Suzuki gsx er absolutt noe jeg kunne tenkt meg! Hvordan er det med avgifter og slikt når man importerer motorsykler? Og er det lett å få tak i rimelige deler til disse japanerne fra 70 og 80 tallet?
Den Borg linker til er en Katana (litt annet design). Det er solgt mange av dem og grei deletilgang. De er veteran og koster lite å importere, men finnes også en del av dem i Norge som du får til samme pris uten å importere. Går også an å prute på dem som ligger ute, de ligger til høyere pris nå enn de gjorde da jeg kjøpte for et par år siden.

Denne får du til 10K, og mye er fikset på den nylig:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=143542330

Titt litt på Finn, kjøp en så bra som mulig så kan du heller tilpasse den istedenfor å fikse så mye på den 8)

Edit: Enig med intruder over, er mye rar skruing som har blitt gjort på eldre sykler, finn en så velholdt og orginal som du har råd til.
Post Reply