Ny eksos KTM 790 Adventure R
Ny eksos KTM 790 Adventure R
Jeg prøver meg her, siden ole.m påpekte at dette er mest sannsynlig beste måten å få godt belyst saken.
Eksos på sykkel, katalysator og trenger man egentlig power comander.
Jeg har lest meg litt opp på nettet, da jeg har lyst å bytte potte på sykkelen, og ikke minst, fjerne den store tunge katalysatoren. Det er ikke snakk om å bytte hele eksosanlegget, å rett under tanken, midt i mellom motor og katalysator sitter det lamda sensor (o2 måler)
Har ikke denne som hensikt å måle oksygen i eksosen å justere blandingen der etter? Skifter man rør helt fram på blokka å demonterer lambdasensorene så forstår jeg behovet for mapping og justering av fuel. Men her er jo sykkelen bygget med system som skal fange opp nettopp dette?
Så om jeg fjerner potte og katalysator, men lar resten av det originale anlegget stå... vil ikke dette da løse seg selv? Hva er det verste som kan skje? Dette virker som det feltet folk synser mest om på nettet og har minst peiling på.
Kjører man med blyholdig bensin ødelegger man katalysatoren... 98 oktan i Norge er den helt blyfri?
Eksos på sykkel, katalysator og trenger man egentlig power comander.
Jeg har lest meg litt opp på nettet, da jeg har lyst å bytte potte på sykkelen, og ikke minst, fjerne den store tunge katalysatoren. Det er ikke snakk om å bytte hele eksosanlegget, å rett under tanken, midt i mellom motor og katalysator sitter det lamda sensor (o2 måler)
Har ikke denne som hensikt å måle oksygen i eksosen å justere blandingen der etter? Skifter man rør helt fram på blokka å demonterer lambdasensorene så forstår jeg behovet for mapping og justering av fuel. Men her er jo sykkelen bygget med system som skal fange opp nettopp dette?
Så om jeg fjerner potte og katalysator, men lar resten av det originale anlegget stå... vil ikke dette da løse seg selv? Hva er det verste som kan skje? Dette virker som det feltet folk synser mest om på nettet og har minst peiling på.
Kjører man med blyholdig bensin ødelegger man katalysatoren... 98 oktan i Norge er den helt blyfri?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Jo, er helt enig med deg her, er ikke noe problem å bytte eksospotte og å fjerne katalysator. Jeg har gjort det samme på min 990 Adventure, som har gått 110.000 km nå uten problemer. Så lenge du ikke endrer vesentlig på luftinntaket, er ikke dette noe problem.
98 oktan blyfri er blyfri, og kan kjøres på kjøretøy med katalysator.
98 oktan blyfri er blyfri, og kan kjøres på kjøretøy med katalysator.
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Se her ja, du har såpass erfaring med det ja Da tror jeg faen meg at jeg bare kvitter meg med hele driten selv. Det er så trist lyd originalt at jeg har ikke ord. har du målt dB nivået ditt på potten? tenker bare hvor voldsomt det blir i forhold til tur nedover i europaole m. wrote:Jo, er helt enig med deg her, er ikke noe problem å bytte eksospotte og å fjerne katalysator. Jeg har gjort det samme på min 990 Adventure, som har gått 110.000 km nå uten problemer. Så lenge du ikke endrer vesentlig på luftinntaket, er ikke dette noe problem.
98 oktan blyfri er blyfri, og kan kjøres på kjøretøy med katalysator.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Noen sykler greier å justere seg inn mens andre ikke har like mye «reserve».
Men skal det være noenvits ville jeg nok retunet for å hente inn det som ligger som potensiale.
Men skal dette bare være for mindre vekt og mere bråk så....noen fasit er det nok ikke.
Så Tjaaaa....... De har begynt å gå mye varmere etter euro4 og noen er allerede euro5.
KTM 790 til guttungen hentet seg sånn nogenlunde inn på bare«slipon» når innsatsen er i men sleit når den var åpen.
Men skal det være noenvits ville jeg nok retunet for å hente inn det som ligger som potensiale.
Men skal dette bare være for mindre vekt og mere bråk så....noen fasit er det nok ikke.
Så Tjaaaa....... De har begynt å gå mye varmere etter euro4 og noen er allerede euro5.
KTM 790 til guttungen hentet seg sånn nogenlunde inn på bare«slipon» når innsatsen er i men sleit når den var åpen.
- haakeik
- Posts: 307
- Joined: 02 Mar 2016 12:35
- MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt) - Location: Asker
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Skal du fjerne katalysator må du også gå til anskaffelse av et mellomrør, for du får ikke koblet sammen en slip-on til "headers" rørene.
Slik som denne: http://www.austinracing.com/home/148-kt ... _-titanium
Slik som denne: http://www.austinracing.com/home/148-kt ... _-titanium
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Jeg har eksos som er godkjent med dB-killere montert, dokumenter fra leverandøren (Leo Vince). Men jeg har ikke vært hos Vegvesenet og fått dette inn i vognkortet, som er det man må gjøre for å ha det "på stell". Pass på at du kjøper et anlegg som er godkjent til din sykkel fra leverandøren, så er det en smal sak å ordne dette hos Vegvesenet. Har man ikke det, så kan (og vil) de kreve lydtest, om det ikke er originalt.tshansen wrote:Se her ja, du har såpass erfaring med det ja Da tror jeg faen meg at jeg bare kvitter meg med hele driten selv. Det er så trist lyd originalt at jeg har ikke ord. har du målt dB nivået ditt på potten? tenker bare hvor voldsomt det blir i forhold til tur nedover i europaole m. wrote:Jo, er helt enig med deg her, er ikke noe problem å bytte eksospotte og å fjerne katalysator. Jeg har gjort det samme på min 990 Adventure, som har gått 110.000 km nå uten problemer. Så lenge du ikke endrer vesentlig på luftinntaket, er ikke dette noe problem.
98 oktan blyfri er blyfri, og kan kjøres på kjøretøy med katalysator.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Endringene er minimale med kun eksos, jeg har ikke opplevd dette som noe problem. Ville i alle fall ikke vært bekymret for å prøve det ut uten justeringer.mekkern wrote:Noen sykler greier å justere seg inn mens andre ikke har like mye «reserve».
Men skal det være noenvits ville jeg nok retunet for å hente inn det som ligger som potensiale.
Men skal dette bare være for mindre vekt og mere bråk så....noen fasit er det nok ikke.
Så Tjaaaa....... De har begynt å gå mye varmere etter euro4 og noen er allerede euro5.
KTM 790 til guttungen hentet seg sånn nogenlunde inn på bare«slipon» når innsatsen er i men sleit når den var åpen.
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Ja hva legger du i slet? at den hoster å får ujevn gange eller?mekkern wrote:Noen sykler greier å justere seg inn mens andre ikke har like mye «reserve».
Men skal det være noenvits ville jeg nok retunet for å hente inn det som ligger som potensiale.
Men skal dette bare være for mindre vekt og mere bråk så....noen fasit er det nok ikke.
Så Tjaaaa....... De har begynt å gå mye varmere etter euro4 og noen er allerede euro5.
KTM 790 til guttungen hentet seg sånn nogenlunde inn på bare«slipon» når innsatsen er i men sleit når den var åpen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Fatter ikke at mer lyd er tema, når bruken er mer eller mindre lovlige krøtterstier
Selv har jeg aldrig vært mere fornøyd med lyd på sykkel enn da jeg hadde V-Strom som bare fes forsiktig innover skogsveiene (forbi bommer)
Selv har jeg aldrig vært mere fornøyd med lyd på sykkel enn da jeg hadde V-Strom som bare fes forsiktig innover skogsveiene (forbi bommer)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Den fusket og stoppet når man gikk av gassen og skulle gi på igjen..virket som den ble for mager i settingen da den poffet i innsuget.dog ikke på "rain" map, men der er den litt mer "laid back" også..tshansen wrote: Ja hva legger du i slet? at den hoster å får ujevn gange eller?
Mulig dette kan "gå seg til" ettersom det er en viss "lærefunksjon" i moderne hjerner.
Men for decat og åpen potte så har vel Rottwailerperformance egne map.men om en MÅ? tja..sier jeg...
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Du trenger helt klart en annen tuba til sykkelen, hørtes jo ut som en daff 125cc scooter med org. Potta
Men er ikke en slipon nok? Eller er du ute etter fullpakke med mapping og hele greia?
For min del kommer jeg til å sette inn db killeren på ktmn igjen og da får jeg akkuratt passe med lyd. Ser for meg at anlegg uten katt blir veldig slitsomt i lengden å kjøre med... Også som ojda sa, greit at ikke alle hører hvor man kjører...
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Men er ikke en slipon nok? Eller er du ute etter fullpakke med mapping og hele greia?
For min del kommer jeg til å sette inn db killeren på ktmn igjen og da får jeg akkuratt passe med lyd. Ser for meg at anlegg uten katt blir veldig slitsomt i lengden å kjøre med... Også som ojda sa, greit at ikke alle hører hvor man kjører...
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Kun internet ekspert på det området her, men har sett flere steder hvor det påstås at sykkel går for magert etter å ha tatt vekk katalysator og original potte (selv om da lambdasonder er urørt).
Om man kjøper strake rør fra KTM (decat + muffler) så må man mappe om samtidig
Så kanskje noe i det?
Det mest positive er vel at du sparer prosentvis veldig mange kilo på en vanlig sykkel. Potte + kat er tunge beist ofte
Om man kjøper strake rør fra KTM (decat + muffler) så må man mappe om samtidig
Så kanskje noe i det?
Det mest positive er vel at du sparer prosentvis veldig mange kilo på en vanlig sykkel. Potte + kat er tunge beist ofte
Re: Ny eksos KTM 790 Adventure R
Om sykkelen klarer å hente seg inn kommer vel an på om ECUen går i open loop eller closed loop. Open loop betyr at ECUen forholder seg til forhåndsbestemte parametere. Closed loop betyr at den forholder seg til tilbakemelding fra bla. lambdasensor og justerer blandingen etter dette. Før var det vanlig med closed loop på lave turtall/gasspådrag, men open loop på høyt turtall/gasspådrag for å sikre riktig/fet nok bensinblanding.
Elektronikken har nok kommet et stykke videre siden det, og det kan godt hende at en flunkende ny KTM går på closed loop hele tiden. Bakdelen med det er at hvis endringene blir for store vil ECUen ikke klare å kompensere. Da vil man ikke kunne rette opp dette med en ekstern enhet som f. eks. Powercommander, da ECUen vil stadig forsøke å "rette" de "gale" verdiene den ser pga Powercommanderen (som manipulerer signalene fra sensorene og forsøker å "lure" ECUen. I slike tilfeller kan man omprogrammere (flashe) ECUen, slik at den aksepterer de nye verdiene. Programvare for dette blir mer og mer vanlig, men hva som finnes og hvem som kan gjøre det på KTM kjenner jeg ikke til.
Det er ikke så mye effekt å hente på å bytte potte lenger, men vektbesparelsen kan være signifikant. Streetfighteren ble 5,7 kg lettere. Der fikk jeg med et kort fra produsenten som jeg tok med på time hos Biltilsynet. Gikk rett igjennom, uten problemer. Anbefales å fikse det, så er det faktisk lovlig!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Elektronikken har nok kommet et stykke videre siden det, og det kan godt hende at en flunkende ny KTM går på closed loop hele tiden. Bakdelen med det er at hvis endringene blir for store vil ECUen ikke klare å kompensere. Da vil man ikke kunne rette opp dette med en ekstern enhet som f. eks. Powercommander, da ECUen vil stadig forsøke å "rette" de "gale" verdiene den ser pga Powercommanderen (som manipulerer signalene fra sensorene og forsøker å "lure" ECUen. I slike tilfeller kan man omprogrammere (flashe) ECUen, slik at den aksepterer de nye verdiene. Programvare for dette blir mer og mer vanlig, men hva som finnes og hvem som kan gjøre det på KTM kjenner jeg ikke til.
Det er ikke så mye effekt å hente på å bytte potte lenger, men vektbesparelsen kan være signifikant. Streetfighteren ble 5,7 kg lettere. Der fikk jeg med et kort fra produsenten som jeg tok med på time hos Biltilsynet. Gikk rett igjennom, uten problemer. Anbefales å fikse det, så er det faktisk lovlig!
Sent from my iPhone using Tapatalk