Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Prat om tung MC.
Post Reply
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Camper84 »

1. Er 40.000 kr for en Yamaha Virago 2013 modell dyrt?
Den har gått omkring 27000 og er ellers strøken, med ny service.

2. Hvilke viktige spørsmål bør man stille om en sykkel som skal kjøpes hos forhandler?

3. Hva er vanlig å få med ved kjøp av brukt MC hos forhandler? ( papirer, garantier, angrerett osv )

4. Hva er generelt en OK km stand på et brukt MC kjøp?

Takk på forhånd for alle innspill :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Bikeridr »

Virago fra 2013?
Slutta de ikke å lage de i 2004? :-k

Eller er det Yamaha DragStar du mener?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by JK95 »

Tror det kan være 250, dette må nesten Camper84 svare på :-k

Synes ikke det virker som en upris for så ny sykkel, men da vil jeg tro det er en 125 eller 250? Isåfall ville jeg kanskje heller sett på noe med litt mer motor, da spesielt 125 må jages for å holde 80km/t opp f.eks Olsøybakken, som jeg antar du vet om :-# Slike cruisere fra Japan finnes med mange forskjellige motorstørrelser, en kamerat begynte på en 900 Kawasaki fra 90-tallet, som gjorde jobben bra, men alt dette er veldig individuelt :thumleft
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Camper84 »

Jeg tror ADHD'n slo inn litt under skrivingen av dette innlegget, for jo, rettelse, det er en 1996 modell og så sletters ikke noen 2013 modell :-s
Dette er opplysningene : 54 HK og 748 ccm
Vil dette være nok kraft å holde god fart opp Olsøybakkene med? :lol:
Og prisen, upris eller en bra deal? 27000 km som sagt.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by intruder »

Løp og kjøp..

har selv kjørt en Suzuki Intruder 750 1992 modell i 14 år....minimalt med trøbbel og har passert 110 000 km.... :thumleft :thumleft


Uten GPS kan du også få den store opplevelsen jeg vederfares hver sesong....å komme til steder det ikke har vært folk siden steinalderen..... :shock:
Friskt pågangsmot og Møllers Tran er et godt utgangspunkt...

Du kan også ordne deg med alskens duppeditter ellers for å få oppleve dinosaurer og andre rariteter...
mulighetene er uendelige.... :smt118 :smt119


og kanskje 30 000...med noe småsnacks fra forhandleren i tillegg... :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by inunf »

Er det denne?

Ser grei ut den. Man betaler jo litt ekstra nå man kjøper med forhandler, men man har litt mer rettigheter i ettertid om det skulle vise seg å være skjulte feil. Km-standen er veldig lav, det hadde ikke vært skummelt om den var gått 2-3 ganger så langt. Ellers er det en litt gammel sykkel, og selv om man kanskje ikke føler behov for mer motor har det skjedd mye med bremser og fjæring siden 1996. Ser det finnes et greit utvalg av sykler som er 10 år nyere i samme prisklasse på finn, men kanskje ikke helt samme stil. Er det denne typen mc du er på jakt etter?
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Camper84 »

Inunf og Intruder, takk for innspill :)

Ja, det er den sykkelen :thumleft
I utgangspunktet er jeg på utkikk etter en kraftig og komfortabel tursykkel, som kan bære både meg og utstyr på lengre distanser i Norge og etterhvert Europa, og i alle terreng. Har allerede sett meg ut noen favoritter å snakket såvidt om slike tursykler i annen tråd.
MEN, siden jeg har slik en forkjærliget for slike sykler som Virago ( og Harley Davidson, hadde økonomien vært bedre ) så vurderer jeg å kjøpe en slik type nå, og heller spare opp til en ordentlig tursykkel som jeg kan bytte ut på sikt, siden jeg uansett ikke har store reiseplanene med det første.
Kjenner i det store og hele at jeg tiltrekkes av å først og fremst leve ut drømmen jeg har hatt så lenge, om å kjøre en slik sykkel, å bare kose meg på veien. Å heller spare og tenke mer praktisk senere.
Hvem vet, kanskje beholder jeg to sykler for to typer bruk også, for å unne meg å være litt ekstra bortskjemt \:D/

Men ja, denne sykkelen. Er det slik å forstå at det er et fornuftig kjøp? Jeg har allerede reservert den, så den er min om jeg vil ha den, og jeg liker den veldig godt, men som nybegynner så bygger jo dette mest på utseendemessige kriterier, og ikke så mye mekanisk.
Jeg kan jo pr i dag ingenting om motor, hk, ccm osv og har generelt aldri vært mekanisk/teknisk anlagt, så det er veldig fint om noen kan forklare meg effekten på denne motoren, sammenlignet med en lettsykkel f.eks, som jeg tror at jeg har forstått går opp til 125 ccm? :?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by intruder »

Når en skal starte sin MC-karriere som du er i ferd med å gjøre...ja da synes jeg du er på rett vei...du har gode innspill og fin tankegang !!
Følg dine instinkter som peker i retning Harley og ""Harley-like ""...så kommer nok eventuelle nye impulser hva sykkel og lignende angår med tiden ! :thumleft

Avtal pris.....få med litt stæsj om mulig....
og lov å komme tilbake ved neste korsvei.... =D>
tut & kjør...og hold oss orientert.. :-({|=
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Bikeridr »

Camper84 wrote: Jeg kan jo pr i dag ingenting om motor, hk, ccm osv og har generelt aldri vært mekanisk/teknisk anlagt, så det er veldig fint om noen kan forklare meg effekten på denne motoren, sammenlignet med en lettsykkel f.eks, som jeg tror at jeg har forstått går opp til 125 ccm? :?
125cc lettsykkel har max 15 hk. Denne har neste 4 ganger så mye. I tillegg er dreiemomentet mye, mye kraftigere i 750'n, sannsynligvis 5-6 ganger mer. Den større veier også betaktelig mer, så den blir ikke "4 gang så rask", men du kan pakke mye mer på den og fortsatt både holde deg innenfor loven (vektbegrensninger) og klare å holde fartsgrensen med letthet "overalt".
Så må du også ha full klasse A for denne aktuelle sykkelen. Ikke A1 (lett, inntil 125cc og 11kw/15hk) eller A2 (mellomtung, ingen cc begrensning, men max 35kw/47,5hk og maksimum 0,2 kw pr kg tørrvekt på sykkel).
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: Sykkelpris, km.stand og forhandlerspørsmål

Post by Camper84 »

Tusen takk, Intruder og Bikeridr, dere både motiverer og hjelper mye med avgjørelsen :thumleft
Det blir nok ikke det siste dere hører fra meg. Tror jeg kommer til å drukne dette forumet i innlegg, hehe, men, lurer man, så må man jo spørre :)
Post Reply