Drivaksel R1200 gsa

Prat om tung MC.
Post Reply
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Drivaksel R1200 gsa

Post by Lazyboy »

For et par dager siden ble jeg oppmerksom på en viberasjon bak på sykkelen . Har gått og grublet et par dager og idag bestemte jeg meg for og sjekke litt. Kontrollerte dekk/felg .olje på kardang. Skulle så slippe ned kardanghuset for og se på splines på drivakselen men det gikk ikke akselen sitter som sveiset fast i akselen i kardanghuset.

Har jo lest om dette med tørre splines før, men er litt sjokkert over at det sitter som sveiset fast på en 2 år gammel sykkel med ca22000km på telleverket :shock:

Sykkelen har hatt alle servicer hos forhandler og jeg er litt overasket over at dette ikke er kontrollert Ifb med 20000km service.
Det er jo minimalt med arbeid når man først bytter dekk/klosser som ble gjort på 20k

Får ta en tlf mandag og håpe på velvilje og time raskt.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Drivaksel R1200 gsa

Post by knutk »

Lazyboy wrote:For et par dager siden ble jeg oppmerksom på en viberasjon bak på sykkelen . Har gått og grublet et par dager og idag bestemte jeg meg for og sjekke litt. Kontrollerte dekk/felg .olje på kardang. Skulle så slippe ned kardanghuset for og se på splines på drivakselen men det gikk ikke akselen sitter som sveiset fast i akselen i kardanghuset.

Har jo lest om dette med tørre splines før, men er litt sjokkert over at det sitter som sveiset fast på en 2 år gammel sykkel med ca22000km på telleverket :shock:

Sykkelen har hatt alle servicer hos forhandler og jeg er litt overasket over at dette ikke er kontrollert Ifb med 20000km service.
Det er jo minimalt med arbeid når man først bytter dekk/klosser som ble gjort på 20k

Får ta en tlf mandag og håpe på velvilje og time raskt.
Når du sier 'slippe ned kardanghuset', hva gjorde du da? Om du løsner bolten fra øvre linkarm og bare svinger kardangklokka bakover får du aldri akslingen løs.

Grunnet geometrien i det hele må man gjøre følgende (forutsetter at splines ikke er rustet fast):
Etter at man løsner linkarmen lager man en glippe mellom belg og svingarm. Deretter tar man en litt kraftig skrutrekker og presser så vidt ned i sprekken mellom belg og svingarm. Deretter løfter man opp kardangklokka så langt man kan, og stikker skrutrekker ned mot akslingen. Man forsøker å få skrutrekker til å entre åpningen mellom krysset og og kardangaksling. Så bruker man skrutrekker til å hindre at akslingen blir dratt med bakover når man svinger ned klokka. Ved å holde krysset så langt framme i svingarmen blir vinkelen mellom aksling og pinjong på kardangklokka så rett at man greier å dra akslingen løs fra klokka.

Om dette allerede er gjort får dere ha meg unnskyldt for overflødig forklaring :D
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Drivaksel R1200 gsa

Post by Lazyboy »

Har sett på et par tre videoer på YouTube og der detter klokkehuset rett ned uten noe bruk av skrutrekker osv.
Prøvde og holde igjen akselen på min men det var nada bevegelse på splines.

Når jeg ser Inn er det veldig mye rust og det ser ikke bra ut.

Er redd for og «klemme til» da dette bør dekkes av Bmw. Usikker på hvordan det blir sett på hvist jeg plukker for mye selv.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Drivaksel R1200 gsa

Post by knutk »

Lazyboy wrote:Har sett på et par tre videoer på YouTube og der detter klokkehuset rett ned uten noe bruk av skrutrekker osv.
Prøvde og holde igjen akselen på min men det var nada bevegelse på splines.

Når jeg ser Inn er det veldig mye rust og det ser ikke bra ut.

Er redd for og «klemme til» da dette bør dekkes av Bmw. Usikker på hvordan det blir sett på hvist jeg :D plukker for mye selv.
Høres fornuftig ut. :D
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Drivaksel R1200 gsa

Post by Lazyboy »

Leverte sykkel på verksted idag tidlig. En time senere kommer tlf med beskjed om at splines sitter fast i kardangklokke. Ny klokke og drivaksel er bestilt og monteres ved første ledige stund.

Speed mc Sandefjord leverer virkelig topp service.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Drivaksel R1200 gsa

Post by knutk »

Lazyboy wrote:Leverte sykkel på verksted idag tidlig. En time senere kommer tlf med beskjed om at splines sitter fast i kardangklokke. Ny klokke og drivaksel er bestilt og monteres ved første ledige stund.

Speed mc Sandefjord leverer virkelig topp service.
Jeg sitter igjen med inntrykk av at BMW egentlig er ganske så rimelige med hensyn til garanti saker og ønsker å rydde opp. Men de støtter seg i stor grad til vurderingene til forhandler som rapporterer inn problemet. Således er det av stor betydning å velge en forhandler som har ryggrad til å fortelle BMW at 'dette er ikke bra nok, dette må vi fikse'.

Kjenner ikke til alle forhandlerne på Østlandet, men jeg har erfart at både Speed MC og MC Huset Nydalen har bidratt til at kundene har mottatt støtten man kan forvente, og vel så det...
Post Reply