MT 07 eller Duke 690

Prat om tung MC.
Post Reply
bikergirl1
Posts: 1
Joined: 12 Jun 2020 17:13

MT 07 eller Duke 690

Post by bikergirl1 »

Hei.
Er ei dame på 161 cm som lider av valgets kvaler når det gjelder "ny" sykkel.
Har kjørt mye tidligere, både custom, naken og r sykkel.
Har funnet ut at det er Yamahas MT serie og Ktm sine Dukes som faller nærmest min smak. Min fallgruve er sykkelhøyden desverre.
Hvilke erfaringer har dere med Mt07 og Duke690r motor og høydemessig?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: MT 07 eller Duke 690

Post by Galilee »

MT07 er definitivt en lav sykkel ihvertfall... og ser ut som det er ´mye for pengene´.
Duke kjenner jeg ikke så godt til.

Det best er å prøvesitt/kjøre, og gjerne 1 time eller mer.

Husk at mange motorsykler kan leveres med lav sal og også senkesett. Og salhøyde er ikke alt, sal BREDDE betyr mye for om du får beina i bakken når du stopper på rødt lys.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MT 07 eller Duke 690

Post by Bikeridr »

Her er også en kjekk side hvor du "teoretisk prøvesitter" sykler.
Legg inn sykkel og høyde på deg, så får du se hvordan ståa er.
Gå inn på "options" og velg metrisk :)

https://cycle-ergo.com/
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: MT 07 eller Duke 690

Post by Borg »

Hei, du spør også mht type motor. Hvis du kun skal kjøre lokal, med etapper på kun 0-10 mil på dagen, spiller det ikke så mye hvem av de du går for motormessig (velg den som appelerer mest). Men om du også vil bruke den til tur, hvor du fort lander på 20-40 mil på en dag, ville jeg anbefalt MT’en med sine to sylindre som nok gir en mye behagligere opplevelse på langtur. En ensylindret sykkel, som Duke 690, blir fort litt slitsom (eventuelt vurder Duke 790 om Duke appelerer mest).
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MT 07 eller Duke 690

Post by ojda »

Lånte ufrivillig for etpar år siden en MT07 over helgen (Grustur i øst) å ble sittende igen med litt hakeslipp etter seansen :shock: \:D/
Hva de hadde klart å få ut av den relativt lille motoren var intet annet enn en gigantisk positiv opplevelse :thumleft
Ja hele sykkelen i seg selv var overraskende likandes =D>

Jeg satt igen kun med en negativ bemerkning etter helgen, å det var ett langt ifra behagelig sete :evil:
( Hvis du tenker butikkny sykkel ser jeg de har forandret sete i 2019, så da faller mitt ankepunkt bort :-k )
Bytt det ut med noe som (for meg) holder mål, så kunne jeg glatt beholdt sykkelen ut sessongen =D>

En annen ting er at jeg har noe problem med tilliten til KTM sitt eftermarkeds-nett (service).
Det er visst mange som er lite fornøyd med det.

Yamaha føler jeg helt i den andre enden av skalaen =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply