Omregistrere fra mellomtung til tung

Prat om tung MC.
Post Reply
SnartMC
Posts: 1
Joined: 18 Sep 2020 17:32
MC: Vet ikke enda

Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by SnartMC »

Hei ;-) Eg lurte på om noen har erfaring med å registrere om fra mellomtung til tung MC. Hvis sykkelen er registrert som mellomtung, men er fulleffekt : Koster det noe å få den registrert som fulleffekt?

Har lest noe om at det er en forskjell hvis den er over eller under 10 år gammel?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by knutk »

Når man kjøper en ny MC skal Fader Stat ha sin del av kaka. Man beregner da avgift på kjøretøyet basert på en definert mal.
En del av avgiften er en avgift basert på motor effekt, dvs. at man betaler x antall kroner pr kw motor effekt.
Når man kjøper en sykkel med redusert effekt innebærer det at man betaler mindre avgift til Staten. Om man ønsker å øke effekten i ettertid vil Staten ha den ekstra avgiften som flere Kw representerer. Men man har lagt inn en nedtrapping skala, hvor effekt avgiften reduseres med x% pr år, beregnet fra doningen var ny. Således vil avgiften etter noen år bli redusert til laveste sats.

For å øke effekten på en A2 sykkel trenger man derfor følgende:
- Dokumentasjon fra Importør som dokumenterer utslippene for motor etter effektøkningen.
- Dokumentasjon på at jobben er gjort. Om man gjør det selv, ta bilder som viser hva som er gjort og vis sykkelen til Biltilsynet.
- Kvittering på innbetaling av avgift til Tollvesenet. (De administrerer innkrevingen. Beløpet kalkuleres på egen kalkulator på nett).
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by PtoV »

knutk wrote:Når man kjøper en ny MC skal Fader Stat ha sin del av kaka. Man beregner da avgift på kjøretøyet basert på en definert mal.
En del av avgiften er en avgift basert på motor effekt, dvs. at man betaler x antall kroner pr kw motor effekt.
Når man kjøper en sykkel med redusert effekt innebærer det at man betaler mindre avgift til Staten. Om man ønsker å øke effekten i ettertid vil Staten ha den ekstra avgiften som flere Kw representerer. Men man har lagt inn en nedtrapping skala, hvor effekt avgiften reduseres med x% pr år, beregnet fra doningen var ny. Således vil avgiften etter noen år bli redusert til laveste sats.

For å øke effekten på en A2 sykkel trenger man derfor følgende:
- Dokumentasjon fra Importør som dokumenterer utslippene for motor etter effektøkningen.
- Dokumentasjon på at jobben er gjort. Om man gjør det selv, ta bilder som viser hva som er gjort og vis sykkelen til Biltilsynet.
- Kvittering på innbetaling av avgift til Tollvesenet. (De administrerer innkrevingen. Beløpet kalkuleres på egen kalkulator på nett).
Effektavgiften forsvant vel for et par år siden og ble erstattet av en CO2 komponent.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by knutk »

PtoV wrote:
knutk wrote:Når man kjøper en ny MC skal Fader Stat ha sin del av kaka. Man beregner da avgift på kjøretøyet basert på en definert mal.
En del av avgiften er en avgift basert på motor effekt, dvs. at man betaler x antall kroner pr kw motor effekt.
Når man kjøper en sykkel med redusert effekt innebærer det at man betaler mindre avgift til Staten. Om man ønsker å øke effekten i ettertid vil Staten ha den ekstra avgiften som flere Kw representerer. Men man har lagt inn en nedtrapping skala, hvor effekt avgiften reduseres med x% pr år, beregnet fra doningen var ny. Således vil avgiften etter noen år bli redusert til laveste sats.

For å øke effekten på en A2 sykkel trenger man derfor følgende:
- Dokumentasjon fra Importør som dokumenterer utslippene for motor etter effektøkningen.
- Dokumentasjon på at jobben er gjort. Om man gjør det selv, ta bilder som viser hva som er gjort og vis sykkelen til Biltilsynet.
- Kvittering på innbetaling av avgift til Tollvesenet. (De administrerer innkrevingen. Beløpet kalkuleres på egen kalkulator på nett).
Effektavgiften forsvant vel for et par år siden og ble erstattet av en CO2 komponent.
Det er korrekt.

Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.
Humm, er du sikker på det? :-k
Var det ikke pga høye utslipp at forrige generasjon Triumph Rocket 3 ble underkjent i Europa?
Nå har jeg jo selvsagt akkurat reist ut, men jeg mener nå bestemt at COC jeg fikk med Versys'en inneholder utslippsdata. Nå tar det 5 uker før jeg kan få verifisert det, da..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by mekkern »

Indianeren ligger på 92 db ved 4125rpm
138gram co2
Og forbruk på 5.6dl

Så det oppgis mer på euro5 enn før.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.
Humm, er du sikker på det? :-k
Var det ikke pga høye utslipp at forrige generasjon Triumph Rocket 3 ble underkjent i Europa?
Nå har jeg jo selvsagt akkurat reist ut, men jeg mener nå bestemt at COC jeg fikk med Versys'en inneholder utslippsdata. Nå tar det 5 uker før jeg kan få verifisert det, da..
Nå skal man vokte seg vel for å være skråsikker.

Men uten å grave dypt og lenge faller tankene mine hen på nylige presseoppslag hvor det hevdes fra diverse importører at man trolig betaler for mye avgifter, basert på HK-satsene, da man har formening om at særlig nyere sykler ville bli billigere ved å kunne benytte utslipps-data. Og kritikken rettes mot produsentene.

Mulig at innføring av Euro 5 retter på dette for nye modeller.

Men for å spole litt tilbake, posten dreier seg om å registrere om en eldre sykkel, og da er det med stor sannsynlighet ikke oppgitt utslippsverdier.


Edit:
Etter litt Googling dukker følgende info opp:
Det ble vedtatt en forandring gjeldende fra 2017. Etter den tid måtte Typegodkjenning inneholde utslippsdata.
Men i praksis vil det si at kun nylanserte motorsykler blir berørt.

Så ledes må jeg moderere utsagnet om at 'ytters få' produsenter oppgir sådan informasjon. Det varierer hvor lenge de ulike produsenter holder de 'gamle' syklene i markedet. Hvorvidt det oppgis data for allerede Typegodkjente modeller blir vel opp til hver enkelt produsent, men @mekkern har et godt poeng i å nevne Euro 5, da modeller som ikke møter de nye krava må bort ved utgang av 2021.
Last edited by knutk on 21 Sep 2020 21:53, edited 1 time in total.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by PtoV »

knutk wrote:
Bikeridr wrote:
knutk wrote: Utfordringen ligger i at de færreste MC produsenter oppgir utslippsverdier, derfor, i mangel av nevnte opplysninger er avgifter på effekt opprettholdt på MC.
Pr i dag er der ytterst få, om noen, MC-produsenter som oppgir utslippstall.
Humm, er du sikker på det? :-k
Var det ikke pga høye utslipp at forrige generasjon Triumph Rocket 3 ble underkjent i Europa?
Nå har jeg jo selvsagt akkurat reist ut, men jeg mener nå bestemt at COC jeg fikk med Versys'en inneholder utslippsdata. Nå tar det 5 uker før jeg kan få verifisert det, da..
Nå skal man vokte seg vel for å være skråsikker.

Men uten å grave dypt og lenge faller tankene mine hen på nylige presseoppslag hvor det hevdes fra diverse importører at man trolig betaler for mye avgifter, basert på HK-satsene, da man har formening om at særlig nyere sykler ville bli billigere ved å kunne benytte utslipps-data. Og kritikken rettes mot produsentene.

Mulig at innføring av Euro 5 retter på dette for nye modeller.

Men for å spole litt tilbake, posten dreier seg om å registrere om en eldre sykkel, og da er det med stor sannsynlighet ikke oppgitt utslippsverdier.
Ifølge en artikkel fra: https://tohjulinger.no/mc-avgift/ så er det etter 1.1.17 krav til å oppgi utslipp fra nye mc, så hvis trådstarter sin mc er fra etter den datoen så er det kanskje ingen stor kostnad. Det er vel toll og avgiftsdirektoratet som kan svare på det. Edit fant en kalkulator på skatteetaten den forklarer også for mc https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... 0517=20536
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Omregistrere fra mellomtung til tung

Post by Epylypzon »

1. januar 2017 ble effektkomponenten utfaset for alle avgiftsgrupper, med unntak av avgiftsgruppe F (motorsykkel) og G (snøscoter).
Post Reply