Honda Varadero 1000 endre drev

Prat om tung MC.
Post Reply
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Askild »

Hei.
Jeg har en 2008 Varadero 1000 som jeg vurderer å bytte drev på for å gire den litt ned.
Hva er lurest - redusere tenner foran eller øke tenner bak - eller begge deler ?
Standard er 16T / 47T.

Hilsen Askild
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Borg »

På min X-moto gikk jeg ned en tann foran. Hadde egentlig tenkt å gå en ned foran å to opp bak, men fant ikke rett drev bak i farta. Men ideelt ville jeg tatt en ned foran å to opp bak.

Spesielt om du har helt kjede, uten kjedelås). Med kjedelås kunne du kortet ned om nødvendig men med helt kjede blir det kanskje litt for langt når det blir litt eldre og du nærmer deg slutten på strammemulighetene på sykkelen. Da har du igjen for at du har kompensert litt i begge ender.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Lazyboy »

Jeg skiftet foran til 15 tenner på min . Det ga en totalt ny opplevelse av sykkelen.
Før skift følte jeg at jeg konstant måtte justere med clutch da tomgang på første gir for høy hastighet.
Kjørte sykkelen flere år med 15 t foran og vurderte aldrig og byttte tilbake til 16.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by mekkern »

jeg ville heller økt antall tenner bak med ca 3 i stedet for en tann mindre foran grunnet belastning på drev/kjede forran. :-k
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Askild »

Takk for gode tips. Hvordan ble det med lengden på kjede ?
Standard lengde er 112 ledd.

Hilsen Askild
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Lazyboy »

Det husker jeg ikke. Siden jeg satt på mindre foran er det mulig jeg kortet inn kjedet.
Om du går opp som mekker sier må du muligvis ha en lengre kjede.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by knutk »

Askild wrote:Takk for gode tips. Hvordan ble det med lengden på kjede ?
Standard lengde er 112 ledd.

Hilsen Askild
3 tenner mer på bakdrevet innebærer følgende:
Kjeden er i kontakt med ca halvparten av tennene på bakdrevet, så ved å øke med 3 tenner bak vil det innebære at 1,5 tann mer av kjeden går med til å dekke bakdrevet, og dermed korte inn på lengden fra senter til senter for aksling hhv fremme/bak.
Lengden pr lenke er ca 16mm x 1,5tann = 24mm kortere lengede på kjedet. Siden dette hentes opp 2 ganger (over/under) deler man på 2, dvs akslingen bak blir dradd frem ca 24mm/2 = 12mm.

Kortversjon: Man korter inn/forlenger avstanden til bakhjulet med 1/4 av lengden pr ledd for antall tenner som økes/reduseres.
Så en tann mindre på fremdrev skyver bakhjulet 4mm bakover. (16mm/4)

Skal man være på tuppa nerdete må man selvsagt ta hensyn til at kjedet over/under ikke er helt parallelt og redusere lengde-endringen med cos. til halve vinkelen ..... Men drit i det...
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Ambro »

Kan også anbefale juks om en ikke har lyst til å regne på det selv.
https://sprocketcalculator.com/
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by pelsen »

Ambro wrote:Kan også anbefale juks om en ikke har lyst til å regne på det selv.
https://sprocketcalculator.com/
Den er jo fin :thumleft
Men man bør først sjekke hvor mye man har å justere på i hver retning. Mye mulig at 114 lenker er ok med 16/50.
Skal man være ekstra nerdete bør et eller begge drevene være primtall :mrgreen: Da blir slitasjen best fordelt på alle tenner og lenker.
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Askild »

Takk for gode og lærerike tips.
Har bestemt meg for å ned ei tann på framdrevet. Bytter kjede og bakdrev samtidig.
Tar dette på et mc verksted om ei uke.
Kommer tilbake med info om resultatet.

hilsen askild
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by Askild »

Hei igjen.
Nå har jeg nye drev og kjede. Reduserte drevet framme fra 16 til 15 tenner.
Dette ga ca 6,25 % lavere utveksling. Jeg er meget fornøyd. Spesielt at en kan kjøre saktere på andre gear uten å måtte ned i første.
En annen effekt pga ny kjede var at den ikke kjakser/ ujevnt lenger på lett pådrag. Heller ikke så stor dødgang mellom gass av-på.
Den gamle kjeden var nok utslitt (drevene så fine ut) og var vanskelig å få riktig stramming på fordi det var stor forskjell på stram og slakk kjede da jeg tørnet hjulet.
Det eneste nå er at speedoen viser 6,25 % for høy hastighet........................

Link til en god kalkulator

https://www.gearingcommander.com/


hilsen Askild
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Honda Varadero 1000 endre drev

Post by biker7 »

Askild wrote:Hei igjen.
Nå har jeg nye drev og kjede. Reduserte drevet framme fra 16 til 15 tenner.
Dette ga ca 6,25 % lavere utveksling. Jeg er meget fornøyd. Spesielt at en kan kjøre saktere på andre gear uten å måtte ned i første.
En annen effekt pga ny kjede var at den ikke kjakser/ ujevnt lenger på lett pådrag. Heller ikke så stor dødgang mellom gass av-på.
Den gamle kjeden var nok utslitt (drevene så fine ut) og var vanskelig å få riktig stramming på fordi det var stor forskjell på stram og slakk kjede da jeg tørnet hjulet.
Det eneste nå er at speedoen viser 6,25 % for høy hastighet........................

Link til en god kalkulator

https://www.gearingcommander.com/


hilsen Askild
Høres bra ut :D
Jeg gjorde det samme (fra 16 til 15 tenner) på min F800GS til denne sesongen, og resultatet var vellykket :thumleft
Virker sprekere, mere "smooth", og jeg synes generelt sykkelen passer denne drevingen bedre.
Måtte jo da stramme kjedet en tanke i forhold til med 16 tenner, men ikke mere enn at det ikke er noe problem, og med masse stramming igjen :)
På min gjorde ikke dette noe utslag på speedometer, da hastighet blir målt via abs-sensor.
Post Reply