Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Prat om tung MC.
Post Reply
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Jeg har laget en custom-lykt i resin til XJ600 S Diversion fra 1997-1998 og utover, som jeg støper kopier av. Så solgte jeg et eksemplar av den til en kar i USA, hvorpå det viste seg at han hadde sett feil i annonsen min - han hadde nemlig den forrige utgaven av XJ600 Div S ... så lykten passet ikke!

Nå holder jeg på å lage en lykt som passer på hans "early generation" XJ600 S Diversion, men før jeg sender den til USA skulle jeg gjerne ha prøvd den på en sykkel. Dvs demontert kåpen, tatt av OEM-lykt, satt på min lykt, og satt på igjen kåpen. Dette for å sikre at passformen på ny lykt er 100%.

Er det noen her som har en XJ600 S Diversion fra tidlig på 90 tallet til cirka 1997-ish, med den sekskantede hovedlykta?
(Se vedlagte bilde knabbet fra google images.)

Da er jeg interessert i å låne sykkelen etpar kveldstimer for å sjekke passform på støpen!
Jeg kan gi bort et ferdig lyktehus og en sixpack for bryderiet, eller kontant oppgjør for de som evt ikke liker øl 8)

PS: Evt kan jeg også være interessert i å kjøpe en slik sykkel for å teste passformen, hvis noen har en til salgs. (Tilstand er av mindre interesse, bare kåpen er intakt). Det ligger en på finn nå for 25K, men det blir litt råflott bare for å teste om lykta passer.... :lol:
mk1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Her er også bilder av den ferdige lykta til den nyere generasjonen XJ600 S, så kanskje tråden får oppmerksomhet... ;-)
#BFO 8)
header_faq.jpg
fjord_fairing.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by intruder »

Velkommen hit :thumleft ++

er sikkert noen her som kan hjelpe deg på vei....men dessverre ikke jeg
men noen kjenner sikkert noen som kjenner noen osv.....
hvor holder du til forresten ? :-k
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Takk for det!
Beklager forøvrig at første innlegg er spørring og graving uten å bidra :lol:

Holder til i Nordfjord, som er helt nord i Vestland fylke - nesten på grensa til Møre og Romsdal.
(Det burde jeg husket på å nevne!)

Men hele gamle Sogn og Fjordane, nordre deler av gamle Hordaland, Møre og Romsdal, samt mye av Gudbrandsdalen og Hallingdal er innenfor rekkevidde for en kjøretur for å få tilgang til riktig sykkel i noen timer. :thumleft

Største aberet nå er vel at jeg uansett må vente til covid-vaksinen har gitt oss immunitet alle mann, ellers er det vel ingen som vil ha meg til gards :lol:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by Spiritofwinter »

Kjekt å se flere fra "nabolaget" er innom. Nå holder jeg riktig nok til på Sunnmøre, men jobber veldig mye i Nordfjord området, primært i Måløy, men også litt lenger innover i fjorden.

Kan nok ikke hjelpe med typen MC du er på jakt etter, men skal si ifra om jeg finner en. Kan tipse deg om en Facebook gruppe som heter MC turer i møre og romsdal (tror jeg, lite aktivitet der). Kan være du finner noen innpå der som vet noe.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by Tommas »

Lykta var forresten tøff!
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Spiritofwinter wrote: 21 Dec 2020 22:30 Kjekt å se flere fra "nabolaget" er innom.
Vi er priviligerte med masse gode kjøreveier i området her iallefall! Har kjørt Norangsdalen et par ganger de siste to årene, hadde aldri vært der før det. Var to turer over Heggjadalen, over Kvivsvegen og inn til Bjørke i sommer - der får man virkelig forståelsen av hvorfor turistene kommer til Norge :D
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Tommas wrote: 22 Dec 2020 15:14 Lykta var forresten tøff!
Tusen takk! Det ligger en god del arbeid bak den. Ikke så mye blod svette og tårer, men desto mer sår bakende etter mange lange timer på stolen foran skjermen med 3d-programmet :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by Bikeridr »

julietkilo wrote: 23 Dec 2020 18:26 ... foran skjermen med 3d-programmet :lol:
Hvilke(t) program bruker du?
Vi er en liten klikk her inne med 3D-printere og vi bruker litt forskjellig. Selv bruker jeg hovedsaklig FreeCAD og OpenSCAD til mine 3D-modeller som jeg printer selv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by knutk »

julietkilo wrote: 23 Dec 2020 18:26
Tommas wrote: 22 Dec 2020 15:14 Lykta var forresten tøff!
Tusen takk! Det ligger en god del arbeid bak den. Ikke så mye blod svette og tårer, men desto mer sår bakende etter mange lange timer på stolen foran skjermen med 3d-programmet :lol:
Synes at lykta blei riktig så fin.

Hvordan blir den produsert, er den støpt, maskinert eller 3D printa?
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Programmet er faktisk bare gratisversjonen av Sketchup, som jeg har noen års erfaring med i andre sammenhenger (laget litt enkel 3D i min forrige jobb til illustrasjonsformål). Det er strengt tatt et program ment for type arkitektur og snekkerprosjekter (dvs i hovedsak firkantede former), men med litt erfaring kan man fint lage mer avansert geometri også. 8)

Prototypen av lykt til nyere generasjon XJ ble 3d-printet i tre omganger, av en som drev med printing på halvproff basis. Jeg sendte av gårde 3d-tegning, og fikk ferdig lyktehus tilbake. Det var mye kurvatur å holde styr på i originallykt og kåpe, men på tredje forsøk stemte alle målene og buene :lol:

Så kjøpte jeg en liter med formsilikon og tok et avstøp av 3D-printet. I den formen har jeg til slutt støpt 3 nye lyktehus i en sterk polyuretan-resin. Støpte resin-hus koster litt mindre enn 3D-printede, men styrkemessig er begge varianter mer enn gode nok. Printet lyktehus er nok mindre UV-stabilt enn resin-hus over tid (pga sollys) men det kan løses med lakkering.

Disse har jeg solgt to stykker av til utlandet, og selger jeg cirka 10 stykker til dekker det kanskje litt av prototyp-kostnadene :lol: :lol: Salget er altså mest for moro skyld og for gleden av å se at det jeg har laget kommer til nytte rundt om i verden.

- - - - -

Når det gjelder den lykten jeg holder på med nå, til den tidligere generasjonen XJ med "sekskantet" lykt, så kjøpte jeg en komplett brukt lykt på eBay til 50 kroner og tok et avstøp av den i gips (mye billigere enn silikonform). Så tok jeg også gipsavstøp av forsenkningene til nær- og fjernlys fra den lykta jeg allerede hadde laget ferdig, og limte disse fast i gipsavstøpet til den nye lykta.

Til slutt fylte jeg det ferdigformede gipsavstøpet med forsenkninger helt opp med polyuretan-resin og fikk da et tilnærmet ferdig lyktehus. Nå må jeg bare tilpasse bolthull-plasseringene i polyuretanen slik at de treffer med boltinnfestningene i ramma på sykkelen, bore disse så nøyaktig som mulig, og så må alt dette treffe med hullet i kåpa når den tres over til slutt.

Og da er det altså at jeg mangler både kåpe og sykkel å teste det på ;-)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by knutk »

julietkilo wrote: 24 Dec 2020 15:22 Programmet er faktisk bare gratisversjonen av Sketchup, som jeg har noen års erfaring med i andre sammenhenger (laget litt enkel 3D i min forrige jobb til illustrasjonsformål). Det er strengt tatt et program ment for type arkitektur og snekkerprosjekter (dvs i hovedsak firkantede former), men med litt erfaring kan man fint lage mer avansert geometri også. 8)

Prototypen av lykt til nyere generasjon XJ ble 3d-printet i tre omganger, av en som drev med printing på halvproff basis. Jeg sendte av gårde 3d-tegning, og fikk ferdig lyktehus tilbake. Det var mye kurvatur å holde styr på i originallykt og kåpe, men på tredje forsøk stemte alle målene og buene :lol:

Så kjøpte jeg en liter med formsilikon og tok et avstøp av 3D-printet. I den formen har jeg til slutt støpt 3 nye lyktehus i en sterk polyuretan-resin. Støpte resin-hus koster litt mindre enn 3D-printede, men styrkemessig er begge varianter mer enn gode nok. Printet lyktehus er nok mindre UV-stabilt enn resin-hus over tid (pga sollys) men det kan løses med lakkering.

Disse har jeg solgt to stykker av til utlandet, og selger jeg cirka 10 stykker til dekker det kanskje litt av prototyp-kostnadene :lol: :lol: Salget er altså mest for moro skyld og for gleden av å se at det jeg har laget kommer til nytte rundt om i verden.

- - - - -

Når det gjelder den lykten jeg holder på med nå, til den tidligere generasjonen XJ med "sekskantet" lykt, så kjøpte jeg en komplett brukt lykt på eBay til 50 kroner og tok et avstøp av den i gips (mye billigere enn silikonform). Så tok jeg også gipsavstøp av forsenkningene til nær- og fjernlys fra den lykta jeg allerede hadde laget ferdig, og limte disse fast i gipsavstøpet til den nye lykta.

Til slutt fylte jeg det ferdigformede gipsavstøpet med forsenkninger helt opp med polyuretan-resin og fikk da et tilnærmet ferdig lyktehus. Nå må jeg bare tilpasse bolthull-plasseringene i polyuretanen slik at de treffer med boltinnfestningene i ramma på sykkelen, bore disse så nøyaktig som mulig, og så må alt dette treffe med hullet i kåpa når den tres over til slutt.

Og da er det altså at jeg mangler både kåpe og sykkel å teste det på ;-)
Takk for en detaljert forklaring. Spennende med uortodokse tilnærminger til tekniske utfordringer.

Når det nevnes polyuretan drifter tankene mot bøtte-plast. Er plastblandingen man ender opp med her stivere, eller må det tas hensyn til og stives opp litt ekstra?

Med hensyn til 3D printing så kan man velge mellom en stor variasjon av plast-typer, men enn så lenge blir som oftest overflaten preget av at man bygger det hele opp med tråder. Unntaket er ABS, som kan gjøres slettere på overflaten ved å utsette den for damp fra Aceton...

Håper det ordner seg med et prøve-eksemplar av en sykkel slik at tilpassingen kan bli bekreftet. :D
julietkilo
Posts: 7
Joined: 21 Dec 2020 15:50
MC: 1998 XJ 600 Diversion II

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by julietkilo »

Beklager sent svar, har vært en hektisk jul og enda mer hektisk nyttår (tross fullstendig mangel på nyttårsforsetter :lol: ).

Polyuretanen jeg bruker er en 2-komponent jeg importerer fra England, som gjennomherder på en halvtime og blir ekstremt sterk:
https://www.dwrplastics.com/black-fast-cast-resin.html

I de tykkelsene jeg støper lyktehusene (som varierer fra cirka 1 cm og opp til rundt 10 cm avhengig av hvor på lykta du måler) så klarer du ikke å bøye den med hendene for å si det sånn. Kanskje salige Bud Spencer hadde klart det men mest trolig vil nok lykta knekke før plasten bøyer seg 8)

- - - - -

I prototypen som ble 3D-printet brukte jeg, på anbefaling fra printleverandøren, plasttypen ASA. Den er på mange måter en forbedret ABS, som bl.a. tåler UV-stråling (sol) mye bedre enn ABS. Jeg hadde lagt inn bestilling på ABS-print da de anbefalte meg å endre dette til ASA pga bruksområdet (utendørs).

Så endte jeg til slutt opp med å støpe kopier uansett, så det var kanskje ikke så nøye å bruke ASA likevel, men prisen var den samme for ASA og ABS. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by Bikeridr »

For prototyping er PLA helt suverent. Det tåler UV ganske greit, men ikke temperatur. Makers Muse på YT har hatt en test på dette.
For produksjon, når du ikke støper, så er jo PETG fint. Det "stringer" ganske kraftig og er litt mer fleksibelt enn ABS, men tåler mye mer både UV og mekanisk slitasje.
Nå vet jeg jo ikke hvordan 3D-skriver du har, men kan den skrive ABS, så kan den mest sannsynlig skrive PETG. Eneste du må passe på er litt mer kontroll på kjølevifra (max 20% etter 3. lag).
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Noen som har XJ600 S Diversion fra første halvdel av 90-tall?

Post by knutk »

julietkilo wrote: 09 Jan 2021 14:37 Beklager sent svar, har vært en hektisk jul og enda mer hektisk nyttår (tross fullstendig mangel på nyttårsforsetter :lol: ).

Polyuretanen jeg bruker er en 2-komponent jeg importerer fra England, som gjennomherder på en halvtime og blir ekstremt sterk:
https://www.dwrplastics.com/black-fast-cast-resin.html

I de tykkelsene jeg støper lyktehusene (som varierer fra cirka 1 cm og opp til rundt 10 cm avhengig av hvor på lykta du måler) så klarer du ikke å bøye den med hendene for å si det sånn. Kanskje salige Bud Spencer hadde klart det men mest trolig vil nok lykta knekke før plasten bøyer seg 8)

- - - - -

I prototypen som ble 3D-printet brukte jeg, på anbefaling fra printleverandøren, plasttypen ASA. Den er på mange måter en forbedret ABS, som bl.a. tåler UV-stråling (sol) mye bedre enn ABS. Jeg hadde lagt inn bestilling på ABS-print da de anbefalte meg å endre dette til ASA pga bruksområdet (utendørs).

Så endte jeg til slutt opp med å støpe kopier uansett, så det var kanskje ikke så nøye å bruke ASA likevel, men prisen var den samme for ASA og ABS. :thumleft
Høres ut som en fornuftig tilnærming.

3D print er greit å benytte til å lage prototyper, men tidkrevende for masseproduksjon, da feks å 3d printe ut en lykt vil trolig ta 6 - 8 timer, kanskje mer.

Har ikke personlig erfaring med ASA, men i følge beskrivelsene fremstår det som et godt valg for bruk utendørs. I innkjøp koster en rull ASA ca 50% mer enn ABS eller PETG, men om man leier firma til utskrift vil jeg tro at materialprisen totalt sett er lav i forhold til andre kostnader, derav ens pris for kunden.

Dessverre har jeg ingen gammel Yamaha i garasjen. Hadde riktig nok en Y. snøfreser i mange år, men den ville uansett ikke vært til mye nytte i denne sammenheng.

Uansett så synes jeg det er spennende med tråder som tar for seg tema utenom det ordinære. Hører gjerne mer :thumleft :D
Post Reply