Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Prat om tung MC.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Post by Kawazaxi »

Lurte på om denne passet best på "Kjøp og salg"-forumet, men siden jeg verken skal kjøpe eller selge, så velger jeg å plassere den her. Håper det er greit.

Jeg har en Yamaha R1, '03-mod.
Da jeg kjøpte, i 2010, så gikk de stort sett for rundt 80-90k.
Et par år senere, så jeg at de stort sett gikk for rundt 50-60k.
For et par år siden (2017/18, kanskje?), så fant jeg bare noen få eksemplarer på FINN, og de lå ute til mellom 20k og 40k.
Sist jeg sjekket, så fant jeg faktisk ingen slike motorsykler ute for salg på FINN, så jeg antok at de bare hadde avgått med en naturlig død, og ikke var i særlig omsetning lengre. De begynner jo tross alt å bli nærmere 20 år gamle.

Men nå sjekket jeg tilfeldigvis igjen, bare for moro skyld. Jeg har antatt at sykkelen min kanskje er verdt 20–25 000 om jeg finner riktig kjøper. Nå ser jeg det ligger tre stykker ute:
'02-mod til 55 000 kr (68 000 km)
'02-mod til 60 000 kr (56 000 km)
'02-mod til 85 000 kr!!! (18 000 km)

Jeg sjekket også lignende modeller, f.eks. YZF-1000R og R1 fra '97–'01 og '04–'05, og det var tilsvarende høye priser også der.

Hva skjer? Er dette naturlige sesongbaserte svingninger som jeg bare ikke har fått med meg før? Eller har de plutselig skutt fullstendig i været i verdi? Jeg er helt lamslått her. Blir disse gamle syklene faktisk solgt for disse prisene, eller ligger de ute til rene fantasipriser?

Håper noen med god oversikt over markedet vil bidra med sin innsikt. :D På forhånd takk!
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Post by inunf »

Innsikt skal jeg ikke skryte på meg, men jeg prøver å følge med på hva som annonseres på finn.no hver dag. Jeg har generelt sett observert det samme som deg, prisene noen modeller har vært økende de siste årene. Virker som at det er litt tilfeldig hva som går opp i pris og hva som går ned. Må si jeg er veldig usikker på hva som faktisk er tilfellet, å legge ut en annonse på finn.no klarer de aller fleste, men å få solgt sykkelen og om den går for prisforlangende er noe annet.
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Post by Kawazaxi »

inunf wrote: 31 Oct 2021 20:14 Innsikt skal jeg ikke skryte på meg, men jeg prøver å følge med på hva som annonseres på finn.no hver dag. Jeg har generelt sett observert det samme som deg, prisene noen modeller har vært økende de siste årene. Virker som at det er litt tilfeldig hva som går opp i pris og hva som går ned. Må si jeg er veldig usikker på hva som faktisk er tilfellet, å legge ut en annonse på finn.no klarer de aller fleste, men å få solgt sykkelen og om den går for prisforlangende er noe annet.
Takk for svar!

Jeg tenker bare med gru på stakkarene som besøker FINN nå, og får inntrykk av at det er slik prisene skal være. For all del, pris og etterspørsel og fritt marked og alt det der, men... Hvis noen kjøper disse syklene til disse prisene, så tør jeg påstå at man blir lurt :redface
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Post by Kant1 »

Dette stemmer nok litt med mine observasjoner også

Jeg har ikke fulgt med på R sykler, men på eldre offroadere er helt klart kursen på tur opp. En flott XT 600 er snart like mye verd som når den var ny.
Jeg solgte en XT 600 Tenere i våres, og til tross for at jeg hadde lagt ut endel på den, fikk jeg en veldig grei avkastning.
Slik er det med eldre klassikere også, helt klart en prisoppgang de siste to tre årene.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Inflasjon i prisene på bruktmarkedet?

Post by Jonta »

Så en Yamaha LS 2 100 i deler til 40.000 på Finn. påbegynt restaurering. :shock:
Andre sykler er nærmest gratis: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=237243616
97 Ducati SS 600 kr 8.000,-
Post Reply