Dekkvalg??

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Dekkvalg??

Post by tshansen »

Heisann godtfolk :)

For ikke mange ukene siden gikk jeg til innkjøp av en 98 modell Honda VFR 800 :)

Måtte det bli en tidlig vår i år :)

Har noen av dere tips/erfaringer med denne sykkelen?

Har for tiden ett passe slitt Dunlop dekk bak, men vil ha annet dekk nå til ny sesong.

Har forsåvidt hørt at jeg bør styre unna dunlop, og heller satse på andre dekk. Men sitter igjen med følelsen av at alle som selger dekk, selger verdens beste!

Har kikket litt på metzler og bridgestone, men jeg har liten eller ingen erfaring med mc dekk og hva jeg bør velge!

Jeg kommer nok i hovedsak til å kjøre rolig, med litt gassing av og til :) heller lite banekjøring og en del på vått føre!
Merklig nok så er det en del regndager her på vestlandet:)

Så derfor folkens? hva bør jeg velge??
Noen som eventuellt har noen linker til dekktester (2005/2006)??

Har kikket en del på:
Metzeler R6
Michelin Road/Sport
Bridgestone BT-012

Takk for eventuelle svar!

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kriss
Posts: 78
Joined: 31 May 2005 11:28
Location: Skien
Contact:

Post by Kriss »

Ville gått for dunlop. de har kuttet bruker 100% selica isteden for sotningsmiddel. dette gir mye bedre grep på vått føre.
Ride the winds of change.
06 GSXR 1000
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Ja men dunlop slites latterlig fort har jeg hørt! og når jeg ser på det dekket som står på sykkelen min så er det ingen tvil om at det slites fort! det har stått på en sesong.

Jeg kjøpte sykkelen min fra harstad og mye sir meg at de ikke har like lang sesong der oppe som her nede, men det hindrer jo ikke vedkommende å kjøre Langt på den lille tida :) hehe

Men som sagt, jeg kommer ikke til å velge dunlop!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Pirelli :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Var no å hørte på dekk!

Dunlop og pirelli ble jeg anbefalt å holde meg unna!

Jeg så på:
Bridgestone BT020 120/70 ZR 17 pris 1765,- (ca. husker ikke nøyaktig)
Bridgestone BT020 180/55 ZR 17 pris 2300,- (ca. hukser ikke nøyaktig)

også:
Metzeler Z6 120/70 ZR 17 pris 1935,-
Metzeler Z6 180/55 ZR 17 pris 2600,-
Men disse dekka hadde hardere kjærne i midten.

Begge var veldig gode dekk, gode på både tørt og vått føre og det er balansering og omlegging med i prisen.

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg har pirelli og er kjempefornøyd. Uten tvil en av de bedre dekkene jeg har kjørt med, og jeg har kjørt på vann, tørt og snø :wink:
Image
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

Winalot wrote:Jeg har pirelli og er kjempefornøyd. Uten tvil en av de bedre dekkene jeg har kjørt med, og jeg har kjørt på vann, tørt og snø :wink:
hvor fort slites det da? hvor mange km regner du med at det holder?
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg har hatt det over en sesong til nå, og jeg regner med at det holder en god stund til. Jeg er litt usikker på hvor mange kilometer det blir, men jeg prioriterer iallefall gripeevne over antall kilometer... :roll:
Image
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

Winalot wrote:Jeg har hatt det over en sesong til nå, og jeg regner med at det holder en god stund til. Jeg er litt usikker på hvor mange kilometer det blir, men jeg prioriterer iallefall gripeevne over antall kilometer... :roll:
Dekk på 125kub. holder vel i all evighet uansett hva slags fabrikat de er :smt042 :smt043 :smt044
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kommer helt ann på hvilket merke og modell det kjøres med, og ja, hva slags sykkel og hvordan det kjøres.
Hvorfor skulle du forresten holde deg unna Pirelli ? Jeg har hørt mye bra om en del av utvalget deres, også Michelin.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

du vet, gripevnen er viktig uansett hvilken sykkel du fører. Gjelder også tråsykler...

Utenom det faktum av at jeg ikke har like mange hestekrefter til å burne osv med, så kan jeg fremdeles nå hastigheter opp til 120-125 km/t. Dette er langt over norske grenser , og sliter også på dekkene. Kan det være det at du bruker opp dine dekk siden du er så tøff som klarer å burne med bare 125 ponnier? :wink:
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Akselerasjon sliter, Winalot.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

jepp, hard bremsing også...

Det jeg prøver å si er at kjøremønsteret ditt har utrolig mye å si på hvordan dekket ditt slites. Hvis jeg hadde råkjørt, akselerert og bremset hardt hele veien, mot en som kjører søndagstur hele veien og aller helst ikke kjører på motorvei osv så blir ikke sammenligningen helt korrekt. Han har ikke grunnlag for å si at mine dekk skal vare i en "evighet", iogmed at han ikke vet noe om kjøremønsteret mitt :wink:

Men det var kveldens kverulering, takk og god natt :)
Image
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Dekkfabrikat har _veldig_ lite å si i forhold til slitasje, grep etc. Det du burde spørre om er type dekk, det være seg touring, sportslig touring eller sport etc. Her forskjellene ligger.

Andre ting som er viktig er alder på dekket og slitasje. 2-3 år gamle dekk er pr. definisjon søppel uansett hvor lite de er kjørt (Litt etter bruksområdet selvfølgelig). Gummien er blitt til "plast". Om dekket har mer enn nok mm spor betyr ikke det at det ikke burde byttes. Et kantslitt fordekk + lettere flatt bakdekk gjør utrolig stor "skade" på kjørefølelsen, og kan med stor fordel byttes.

No offense til "moppedistene" i tråden, men det har lite for seg å sammenligne dekk til 125 og tung MC. Helt forskjellige dekktyper med forskjellig oppbygging etc.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg kommenterte i tråden ene og alene som en sammenligning mellom merkene, ikke som en sammenligning mellom størrelsen på motoren :wink:
Image
Post Reply