Ta MC på alvor :-)

Prat om tung MC.
Post Reply
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Ta MC på alvor :-)

Post by Banditbiker »

User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

så vil tiden vise... (har liten tro desverre)
-- Honda VFR (04) --
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Som alltid: Løfter er kun løfter før de blir innfridd :roll:
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Vel, de lovte halv vegavgift, og jaggu fikk vi det :-)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

La oss håpe de lover det en gang til eller to. Det burde hjelpe. Betaler avgift på 3 kjøretøyer for tiden, og det er jaggu nok.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Ja, det er styggdyrt. Hadde enda veiene vært bedre, og bedre vedlikeholdt hadde det ikke vært like tungt å betale. Men ikke måker de snø når de skal, ikke tetter de hull eller vedlikeholder, og attpåtil skal de ha bompenger. Utrolig..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Dette har jeg faktsik god tro på :)

men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!

44 mill blir brukt på allt annet!

Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på :)

men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!

44 mill blir brukt på allt annet!

Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!

-Shaft-
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.

AtW
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på :)

men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!

44 mill blir brukt på allt annet!
+ 3 nuller ja ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

LordShaft wrote:Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!

-Shaft-
Stemmer, 1917... luksus avgift... :lol:
-- Honda VFR (04) --
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ATWindsor wrote:
LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på :)

men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!

44 mill blir brukt på allt annet!

Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!

-Shaft-
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.

AtW
Skjønner du ikke det?

Dette er noe bare bileiere betaler? hadde det ikke vært rett og rimelig at alle betalte for det de trenger til alt annet og vi bileiere bare betaler de 13 miliardene eller hva det er ???
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

så du mener at gamle, syke og folk som går på gratis skole, burde betalt dette? inkludert barn/ungdom?
er selvfølgelig kjipt at bare en liten del av det staten tjener på vei avgifter går tilbake til veier osv, men dersom vi hadde fått avgiftene billigere, hadde nok politikerne bare spedd på de inntektene andre plasser som ved bensinen (som om de ikke tar nok der) høyere registreringsavgift osv.
må tenke på at de pengene som kommer inn i avgifter kanskje må dekke andre ting også slik som folk som blir skadd å må på sykehus pga dette. det koster nok penger det. eller hvor mye som blir brukt av politiet for å ha kontroller(tjenes som regel oppigjen ved lovbrudd), patruljer, og all tiden de bruker i ulykkessaker. tror egentlig de fleste som ser disse tallene, bare tenker på veiene, og ikke på alle de andre utgiftene staten har ved bruk av motorkjøretøy. :wink:
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
ninja-mannen(c)
Posts: 203
Joined: 27 Apr 2005 20:23
MC: Kawasaki ZX6-R `03
Location: Westcoast
Contact:

Post by ninja-mannen(c) »

chopperen wrote:så du mener at gamle, syke og folk som går på gratis skole, burde betalt dette? inkludert barn/ungdom?
er selvfølgelig kjipt at bare en liten del av det staten tjener på vei avgifter går tilbake til veier osv, men dersom vi hadde fått avgiftene billigere, hadde nok politikerne bare spedd på de inntektene andre plasser som ved bensinen (som om de ikke tar nok der) høyere registreringsavgift osv.
må tenke på at de pengene som kommer inn i avgifter kanskje må dekke andre ting også slik som folk som blir skadd å må på sykehus pga dette. det koster nok penger det. eller hvor mye som blir brukt av politiet for å ha kontroller(tjenes som regel oppigjen ved lovbrudd), patruljer, og all tiden de bruker i ulykkessaker. tror egentlig de fleste som ser disse tallene, bare tenker på veiene, og ikke på alle de andre utgiftene staten har ved bruk av motorkjøretøy. :wink:
Vel talt =D> Men det forsvinner for mye penger/ressurser i "forvaltningsapparatet" så man bør nok slå ihop kommuner og legge ned fylkeskommunene rundt om.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Vi betaler faktisk en personskadeavgift for hvert registrerte kjøretøy. Dette dekker nok skadene mer enn godt nok. Pluss det så betales jo skatt. Følger vi dette videre burde jo alle som utsetter seg selv for fare ved idrett, ekstremsport, usunn livsstil etc betalt for skadene de påfører seg selv og andre også, eller? Idrettsskader koster faktisk mer enn trafikkskader...

Politiet tjener faktisk inn penger på bøter, det er ikke en utgift.

Det er nok riktig at pengene skal inn på den ene eller andre måten, men det må henge i hop bedre. Det er ikke bare veier som er regnet inn her, det er alt som har med trafikken å gjøre.

Skattenivået er høyt, avgiftsnivået er høyt, og det vi får igjen er dårlige skoler, dårlige sykehus, eldreomsorg og veier.

Vi går i overskudd så det suser, så det hadde ikke gått utover dette med riktigere bruk av pengene hvis vegiftene på bil og mc hadde blitt satt ned.

Det er snakk om litt rettferdighet her, og jeg mener nå at når man betaler 2/3 mer enn det koster er det ikke lenger rettferdig. Når vi så må betale for nye veier via bompenger utenom blir det ikke spesielt smakelig.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

LordShaft wrote:
ATWindsor wrote:
LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på :)

men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!

44 mill blir brukt på allt annet!

Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!

-Shaft-
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.

AtW
Skjønner du ikke det?

Dette er noe bare bileiere betaler? hadde det ikke vært rett og rimelig at alle betalte for det de trenger til alt annet og vi bileiere bare betaler de 13 miliardene eller hva det er ???
Nei, det skjønner jeg ikke, mener du at innkrevingen av veiavgift er lite hensiktsmessig, eller utrettferdig? Mener du at det brukes for lite penger på vei? Om du svarer nei på begge disse så er det knekkende likegyldig hvor stor prosent av veiavgiften som brukes på veier. Staten har en stort pott med penger, det viktige er hva disse pengene brukes på, og hvordan man tar det (og evtuelt hvor mye). Akkurat hvilken spesifike krone som går til hva har da ingenting å si?

Personlig synes jeg ikke det er særlig rett og rimlig at alle betaler for det de trenger. Da hadde det jo ikke vært skatt eller noenting man bare betalte for de tjenesten man ønsket selv.

AtW
Post Reply