Ta MC på alvor :-)
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Dette har jeg faktsik god tro på
men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!
44 mill blir brukt på allt annet!
Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!
-Shaft-
men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!
44 mill blir brukt på allt annet!
Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på
men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!
44 mill blir brukt på allt annet!
Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!
-Shaft-
AtW
Skjønner du ikke det?ATWindsor wrote:Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på
men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!
44 mill blir brukt på allt annet!
Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!
-Shaft-
AtW
Dette er noe bare bileiere betaler? hadde det ikke vært rett og rimelig at alle betalte for det de trenger til alt annet og vi bileiere bare betaler de 13 miliardene eller hva det er ???
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
så du mener at gamle, syke og folk som går på gratis skole, burde betalt dette? inkludert barn/ungdom?
er selvfølgelig kjipt at bare en liten del av det staten tjener på vei avgifter går tilbake til veier osv, men dersom vi hadde fått avgiftene billigere, hadde nok politikerne bare spedd på de inntektene andre plasser som ved bensinen (som om de ikke tar nok der) høyere registreringsavgift osv.
må tenke på at de pengene som kommer inn i avgifter kanskje må dekke andre ting også slik som folk som blir skadd å må på sykehus pga dette. det koster nok penger det. eller hvor mye som blir brukt av politiet for å ha kontroller(tjenes som regel oppigjen ved lovbrudd), patruljer, og all tiden de bruker i ulykkessaker. tror egentlig de fleste som ser disse tallene, bare tenker på veiene, og ikke på alle de andre utgiftene staten har ved bruk av motorkjøretøy.
er selvfølgelig kjipt at bare en liten del av det staten tjener på vei avgifter går tilbake til veier osv, men dersom vi hadde fått avgiftene billigere, hadde nok politikerne bare spedd på de inntektene andre plasser som ved bensinen (som om de ikke tar nok der) høyere registreringsavgift osv.
må tenke på at de pengene som kommer inn i avgifter kanskje må dekke andre ting også slik som folk som blir skadd å må på sykehus pga dette. det koster nok penger det. eller hvor mye som blir brukt av politiet for å ha kontroller(tjenes som regel oppigjen ved lovbrudd), patruljer, og all tiden de bruker i ulykkessaker. tror egentlig de fleste som ser disse tallene, bare tenker på veiene, og ikke på alle de andre utgiftene staten har ved bruk av motorkjøretøy.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
- ninja-mannen(c)
- Posts: 203
- Joined: 27 Apr 2005 20:23
- MC: Kawasaki ZX6-R `03
- Location: Westcoast
- Contact:
Vel talt Men det forsvinner for mye penger/ressurser i "forvaltningsapparatet" så man bør nok slå ihop kommuner og legge ned fylkeskommunene rundt om.chopperen wrote:så du mener at gamle, syke og folk som går på gratis skole, burde betalt dette? inkludert barn/ungdom?
er selvfølgelig kjipt at bare en liten del av det staten tjener på vei avgifter går tilbake til veier osv, men dersom vi hadde fått avgiftene billigere, hadde nok politikerne bare spedd på de inntektene andre plasser som ved bensinen (som om de ikke tar nok der) høyere registreringsavgift osv.
må tenke på at de pengene som kommer inn i avgifter kanskje må dekke andre ting også slik som folk som blir skadd å må på sykehus pga dette. det koster nok penger det. eller hvor mye som blir brukt av politiet for å ha kontroller(tjenes som regel oppigjen ved lovbrudd), patruljer, og all tiden de bruker i ulykkessaker. tror egentlig de fleste som ser disse tallene, bare tenker på veiene, og ikke på alle de andre utgiftene staten har ved bruk av motorkjøretøy.
Vi betaler faktisk en personskadeavgift for hvert registrerte kjøretøy. Dette dekker nok skadene mer enn godt nok. Pluss det så betales jo skatt. Følger vi dette videre burde jo alle som utsetter seg selv for fare ved idrett, ekstremsport, usunn livsstil etc betalt for skadene de påfører seg selv og andre også, eller? Idrettsskader koster faktisk mer enn trafikkskader...
Politiet tjener faktisk inn penger på bøter, det er ikke en utgift.
Det er nok riktig at pengene skal inn på den ene eller andre måten, men det må henge i hop bedre. Det er ikke bare veier som er regnet inn her, det er alt som har med trafikken å gjøre.
Skattenivået er høyt, avgiftsnivået er høyt, og det vi får igjen er dårlige skoler, dårlige sykehus, eldreomsorg og veier.
Vi går i overskudd så det suser, så det hadde ikke gått utover dette med riktigere bruk av pengene hvis vegiftene på bil og mc hadde blitt satt ned.
Det er snakk om litt rettferdighet her, og jeg mener nå at når man betaler 2/3 mer enn det koster er det ikke lenger rettferdig. Når vi så må betale for nye veier via bompenger utenom blir det ikke spesielt smakelig.
Politiet tjener faktisk inn penger på bøter, det er ikke en utgift.
Det er nok riktig at pengene skal inn på den ene eller andre måten, men det må henge i hop bedre. Det er ikke bare veier som er regnet inn her, det er alt som har med trafikken å gjøre.
Skattenivået er høyt, avgiftsnivået er høyt, og det vi får igjen er dårlige skoler, dårlige sykehus, eldreomsorg og veier.
Vi går i overskudd så det suser, så det hadde ikke gått utover dette med riktigere bruk av pengene hvis vegiftene på bil og mc hadde blitt satt ned.
Det er snakk om litt rettferdighet her, og jeg mener nå at når man betaler 2/3 mer enn det koster er det ikke lenger rettferdig. Når vi så må betale for nye veier via bompenger utenom blir det ikke spesielt smakelig.
Nei, det skjønner jeg ikke, mener du at innkrevingen av veiavgift er lite hensiktsmessig, eller utrettferdig? Mener du at det brukes for lite penger på vei? Om du svarer nei på begge disse så er det knekkende likegyldig hvor stor prosent av veiavgiften som brukes på veier. Staten har en stort pott med penger, det viktige er hva disse pengene brukes på, og hvordan man tar det (og evtuelt hvor mye). Akkurat hvilken spesifike krone som går til hva har da ingenting å si?LordShaft wrote:Skjønner du ikke det?ATWindsor wrote:Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si hvor mye av pengene som blir tatt inn som brukes på veier, det relevante er vel om avgiftene er hensiktsmessige of rettferidig, og hvorvidt statsbudsjettets penger brukes fornuftig, akkurat hva som brukes til å dekke hva er meg knekkende likegyldig.LordShaft wrote:Dette har jeg faktsik god tro på
men ka tid det er snakk om er vannskelig å si! ja av de 57 millionene de staten får inn via veiavgifta går bare 13 av disse tilbake til veier osv!
44 mill blir brukt på allt annet!
Dette var en midlertidig avgift som ble påtenkt "sossen" i 19...19....hmmm ja hvertfall sinnsykt mange år siden! og den har bare stege. Er faen ikke noe midlertidig med den!
-Shaft-
AtW
Dette er noe bare bileiere betaler? hadde det ikke vært rett og rimelig at alle betalte for det de trenger til alt annet og vi bileiere bare betaler de 13 miliardene eller hva det er ???
Personlig synes jeg ikke det er særlig rett og rimlig at alle betaler for det de trenger. Da hadde det jo ikke vært skatt eller noenting man bare betalte for de tjenesten man ønsket selv.
AtW