Kritisk turtall ?

Prat om tung MC.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Kritisk turtall ?

Post by Speedy Gonzales »

Eg lurer på om dette finnes på så små motorer som i en mc ?
Det er jo sikkert ett sted der den ikkje liker seg men har det noe å si?

Eg merket på gamle sykkelen min at når eg lå på 4500-5000 omdr så vibrerte den en hel del mer enn f.eks på 6000..

Noen som har noen formeninger?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

På motorer med ventilfjører er turtallet hvor du får ventilflyt temmelig "kritisk". Dette vil skje på høyere turtall i små motorer, siden du har mindre bevegelig masse, men når man kommer høyt nok i turtall kommer mv^2 og plager deg uansett hvor liten motoren er.

Alle motorer vil også ha turtall hvor de vibrerer mer eller mindre, og hvor de yter mer eller mindre. Dette fenomenet avhenger av en hel haug med variabler, for eksempel sylinderlayout, stempelhastighet, utforming av topp og eksosanlegg og formen på forbrenningskammeret.

For mer info anbefaler jeg noen bøker du lett får tak i fra for eksempel amazon:
Bosch - Automotive Handbook (liten, blå bibel)
Kevin Cameron - Sportbike Performance Handbook (motor- og suspension mods)
Gaetano Cocco - Motorcycle Design and Technology (mye bra om geometri, rammekonstruksjon og generell mc-fysikk)
il4
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

Bra tips! Fint at noen leser seg opp litt også, og ikke bare synser.

:D ole
nykommer på forumet
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ang. dette.

Alle gjenstander har en egenfrekvens. Når feks motorens frekvens er lik rammens egenfrekvens vil det vibrere masse i rammen.

Balanseaksler har også blitt mer og mer vanlig. Dette fjærner mye av det.

automotive handbook er (etter min mening) for spesiellt int. Den gir deg formler og forklaringer på ALLT(?) Utrolig hvor mye som står i den. Veldig int om du er glad i formler eller vil vite hvorfor.

Vibrasjonene du beskriver har ingenting med om selve motoren trives elller ikke. Det er en sammensettning mellom ramme/kåpedeler/motor/andretingsomvibrerer. . .

Kritisk turtall er jo der hvor rødstreken starter. Hvis man ser bort ifra oljekvalitet/temperaturer/serviceintervaller osv så går en motor x antall runder før den er ferdig. jo høyere turtall du kjører på jo fortere kommer du til x :)







lurer på om noen skjønnte no av dette.
Dent
Posts: 39
Joined: 15 Oct 2006 23:05

Post by Dent »

Veldig grei forklaring
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Fin forklaring, men en motor har ikke godt av å gå på for lavt turtall heller vel?

Bare for å spikke på flisen....


Mvh
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Alas wrote:Fin forklaring, men en motor har ikke godt av å gå på for lavt turtall heller vel?

Bare for å spikke på flisen....


Mvh
Nei, det har du rett i. De bør ikke gå mye under anbefalt tomgang nei. Det hører man faktisk på motoren også. De fleste har vel hørt den. :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det hører også med til historien at motortype her endel å si også. En to-sylindret motor vibrerer mer enn en seks-sylindret o.l. Og normalt vil f.eks. en boxer ha en annen gangkultur enn en rekkemotor.

Dessuten må det nødvendigvis bli interne vekt-avvik i massefabrikerte motorer. Forskjellig vekt på rådene f.eks, og det samme med stemplene. Det er jo på disse punktene man kan tjene endel når det gjelder trimming av motorer. Ved å "slanke" de bevegelige delene og balansere disse, oppnår man mindre ubalanse/vibrasjoner, og kan ta ut gevinsten i form av en mer turtallsvillig (eller turtallstolerant) motor. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Var en del jeg kunne nikke anerkjennende til her. Men begrepet "ventilflyt" kjenner jeg ikke til..! :shock:
Kan noen utdype dette?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

bandit wrote:Var en del jeg kunne nikke anerkjennende til her. Men begrepet "ventilflyt" kjenner jeg ikke til..! :shock:
Kan noen utdype dette?
Er ikke det når turtallet er så høyt at ventilene konstant er åpne slik at det flyter gjennom? Fikk iallefall et tips om at jeg kunne fjerne turtallssperra på gamlegolfen slik at jeg kunne dra den langt på turtall og få ventilflyt. Er morro og skadelig for motoren :)

Fant desverre ingen kilder, forhåpentligvis kommer noen og enten bekrefter eller retter på meg snart...
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Det høres i såfall IKKE bra ut med ventilflyt! Virkningsgraden vil jo synke betraktelig dersom ventilene ikke lukkes under kompresjonstakten!! Man må vel til med hardere ventilfjærer skal man dra motoren lengre enn den orignale turtallssperren..? Og da begynner vi vel å snakke smidde ventildeler også, som tåler mer bank? Har aldri satt meg så veldig inn i trimming av motorer, er fornøyd med de originale 164 gampene jeg.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

bandit wrote:Det høres i såfall IKKE bra ut med ventilflyt! Virkningsgraden vil jo synke betraktelig dersom ventilene ikke lukkes under kompresjonstakten!! Man må vel til med hardere ventilfjærer skal man dra motoren lengre enn den orignale turtallssperren..? Og da begynner vi vel å snakke smidde ventildeler også, som tåler mer bank? Har aldri satt meg så veldig inn i trimming av motorer, er fornøyd med de originale 164 gampene jeg.. :wink:
Er som sagt ikke sikker, så forhåpentligvis kommer motor/trim-guruene og utfyller litt. Og helt bra for motoren er det ikke.

164hk hørtes forresten ikke helt feil ut :) Tar litt tid før man trenger trim da..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ventilflyt oppstår når ventilfjærene ikke er stive/sterke nok til å lukke ventilene når turtallet passerer det (for den aktuelle motor) kritiske punktet. Ventiltoppen mister kontakten med kam eller vippearm, og man mister all motorkraft i og med at kompresjonen forsvinner når ventilene blir mer eller mindre åpne hele tiden. I tillegg kan man oppleve at stempler som kolliderer med ventilene.

En gammeldags motor der kamaksel ligger sentralt i motoren og ventilene påvirkes gjennom støtstenger og vippearmer, vil ha en relativt lav turtallsgrense før ventilflyt oppstår. Dette fordi systemet består av mange bevegelige deler som skal "holdes på plass" av ventilfjærene. Først skal kamakselen påvirke støtstanga, så beveger støtstanga vippearmen, så påvirker vippearmen ventilen. Så vi ser at støtstanga skal bevege seg opp og ned med stopppunkt både oppe og nede. Vippearmen skal vippe med stopppunkt, og ventilen skal bevege seg opp og ned med stopppunkt både oppe og nede. Mye masse som skal startes og stoppes, og det kan bli for mye for en stakkars ventilfjær. Når så fjæra ikke klarer å holde alt innen toleransegrensene, får man ventilflyt.

Løsningen blei å legge kamaksel i toppen av motoren, og la denne påvirke ventilene direkte. De fleste moderne mc-motorer i dag bruker denne løsningen. Jo mindre masse som skal startes og stoppes, jo mindre pes på ventilfjærene, kan man si.

Ikke så lett å forklare skriftlig. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Jalmar wrote:Ventilflyt oppstår når ventilfjærene ikke er stive/sterke nok til å lukke ventilene når turtallet passerer det (for den aktuelle motor) kritiske punktet. Ventiltoppen mister kontakten med kam eller vippearm, og man mister all motorkraft i og med at kompresjonen forsvinner når ventilene blir mer eller mindre åpne hele tiden. I tillegg kan man oppleve at stempler som kolliderer med ventilene.

En gammeldags motor der kamaksel ligger sentralt i motoren og ventilene påvirkes gjennom støtstenger og vippearmer, vil ha en relativt lav turtallsgrense før ventilflyt oppstår. Dette fordi systemet består av mange bevegelige deler som skal "holdes på plass" av ventilfjærene. Først skal kamakselen påvirke støtstanga, så beveger støtstanga vippearmen, så påvirker vippearmen ventilen. Så vi ser at støtstanga skal bevege seg opp og ned med stopppunkt både oppe og nede. Vippearmen skal vippe med stopppunkt, og ventilen skal bevege seg opp og ned med stopppunkt både oppe og nede. Mye masse som skal startes og stoppes, og det kan bli for mye for en stakkars ventilfjær. Når så fjæra ikke klarer å holde alt innen toleransegrensene, får man ventilflyt.

Løsningen blei å legge kamaksel i toppen av motoren, og la denne påvirke ventilene direkte. De fleste moderne mc-motorer i dag bruker denne løsningen. Jo mindre masse som skal startes og stoppes, jo mindre pes på ventilfjærene, kan man si.

Ikke så lett å forklare skriftlig. :lol:
Takk for god og utfyllende forklaring!! :D
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Bare hyggelig. :D

Ser at slutten på mitt innlegg kan tolkes dithen at overliggende kamaksel/aksler fjernet problemet med ventilflyt. Dette er ikke helt riktig. Man kan få ventilflyt med denne løsningen også. Men da ved ekstremt høye turtall.

Altså: Sentralt plassert kam, støtstenger og vippearmer= Lav turtallsgrense før ventilflyt.

Overliggende kam med direkte påvirkning av ventilene= Høyere turtallsgrense før ventilflyt.

Og bare for å ha sagt det: Motorer med tvangsstyrte ventiler (Hører du, Desmo? :lol: ) som f.eks. Ducati-motorene, vil ikke få ventilflyt.


I det hele tatt er egentlig dette et interessant tema. Når man normalt tenker på trimming av en motor for å øke effekten, diskuterer man stort sett kun de løsningene som går på utvendige faktorer. Så som forgasser/innsprut og eksos. Selvfølgelig de enkleste tiltak som i mange tilfeller er "bolt on" og relativt rimlig. Når elektronisk styring av motorer kom inn i bildet fikk man jo uante muligheter til å finstyre motoren. Bakdelen med dette er at man ikke får en mer turtallsTOLERANT motor på denne måten. Derfor vil man i de fleste tilfeller kun oppnå kortvarig glede ved slik trimming.

Hvis man derimot setter seg dypere inn i saken, og studerer hva som faktisk skjer inne i en motor når den flyr rundt, vil man oppdage at det er mange felter som kan forbedres. :D

Etter hvert som motorindustrien bedrer sine produksjonsteknikker vil indre friksjon og balanse mellom de bevegelige delene bli bedre og bedre selv på massefabrikerte motorer. Men det vil uansett være mye å hente for de som skal trimme.

Her kan stikkordene være; lik vekt på rådene, lik størrelse på forbrenningskammerne, perfekt balanse i veivaksel og kamaksler f.eks. Vektreduksjon på deler som starter og stopper er også viktig. Som regel er det mye å hente på f.eks. å "slanke" rådene. For hvert gram masse som blir fjernet, oppnår man bedre og bedre turtallstoleranse i en motor.

Og med perfekt balanse innvendig i motoren får man slitestyrke i tillegg til den økte effekten. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply