Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Prat om tung MC.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by Oscillo »

Heisann. Nytt forum, nye muligheter...

Jeg har søkt litt rundt på forumet etter erfaringer rundt forsikringer av forskjellige mc'er, man fant såpass lite håndfast at jeg velger å starte en ny tråd.

Iløpet av mars eller april har jeg planlagt å kjøpe meg en sykkel. I utgangspunktet var jeg på utkikk etter en R-sykkel i 1000ccm-klassen, men etter en telefon til gjensidige har jeg begynt å slå det litt fra meg. Jeg er totalkunde i gjensidige og har rabatter gjennom medlemskap i tekna. Ellers er jeg 25 år, har 20% bonus, ingen garasje. Kjøreutstyr og lås ser jeg på som en selvfølge, mens alarm og gjenfinningsutstyr vil være avhengig av sykkelen.
Jeg forespurte prisen på 4 sykler med full kasko; cbr900rr, gsx1000r, R1 og zx9r. Alle disse havnet på rundt 25k. En R6 ville også havne på i overkant av 20k mente de. Helst hadde jeg sett at prisen havnet under 10k i året, men jeg kan til nød strekke meg til 15k. Kan det være mulig for meg, med mine vilkår å få presset prisen ned i dette området ved å ringe rundt til diverse andre forsikringsselskaper og presse de litt på pris?

Ellers så har jeg begynt å vurdere litt mer touring-sykler. Har såvidt begynt å planlegge en ny mc-tur ned til alpene og rivieraen, så da gjør det selvsagt ikke noe med en litt mer tur-vennlig sykkel.
Honda VTR 1000SP1
Suzuki TL1000S
Suzuki SV1000S
Yamaha TDM900
Hvordan er prisen på forsikring av disse kontra rene r-sykler?
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

hei har ikke sjekka på noen av dem, men visst touring er noe for deg så vet jeg at kawasaki zzr 600 med 100 hk ligger på 4900,- hos if for meg. Dette er uten kasko men de jeg har sett ligger på 40-50 000,- jeg er 26 og har ingen forsikring hos if fra før( har alt hos gjensidige, men de var for dyre). regner med start bonusen er 20% for meg. men husk at den magiske grensen alle forsikringsselskaper bruker 100 hk og helst noen ekstra kilo. Alt over dette blir endel dyrere. ikke flå meg visst det sist nevnte er galt :shock:
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Post by Oscillo »

Da er vi igrunnen litt i samme situasjon. Kunne godt tenkt meg en 600-kubikk r-sykkel jeg også, men det virker som om bokstaven 'r' har en skummel virkning på forsikringsmennesker.
Touring er i utgangspunktet ikke noe for meg, men det blir ganske uaktuelt å betale 1/4 av kjøpesummen i forsikring hvert år. Da bør jeg helst totalvrake iløpet av disse 4 årene.
Skulle likt å se et forsikringsselskap forlange 250.000 i året for å forsikre en bil til en million...
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by Kenny »

AJ_900 wrote:
Oscillo wrote:Heisann. Nytt forum, nye muligheter...

Jeg har søkt litt rundt på forumet etter erfaringer rundt forsikringer av forskjellige mc'er, man fant såpass lite håndfast at jeg velger å starte en ny tråd.

Iløpet av mars eller april har jeg planlagt å kjøpe meg en sykkel. I utgangspunktet var jeg på utkikk etter en R-sykkel i 1000ccm-klassen, men etter en telefon til gjensidige har jeg begynt å slå det litt fra meg. Jeg er totalkunde i gjensidige og har rabatter gjennom medlemskap i tekna. Ellers er jeg 25 år, har 20% bonus, ingen garasje. Kjøreutstyr og lås ser jeg på som en selvfølge, mens alarm og gjenfinningsutstyr vil være avhengig av sykkelen.
Jeg forespurte prisen på 4 sykler med full kasko; cbr900rr, gsx1000r, R1 og zx9r. Alle disse havnet på rundt 25k. En R6 ville også havne på i overkant av 20k mente de. Helst hadde jeg sett at prisen havnet under 10k i året, men jeg kan til nød strekke meg til 15k. Kan det være mulig for meg, med mine vilkår å få presset prisen ned i dette området ved å ringe rundt til diverse andre forsikringsselskaper og presse de litt på pris?

Ellers så har jeg begynt å vurdere litt mer touring-sykler. Har såvidt begynt å planlegge en ny mc-tur ned til alpene og rivieraen, så da gjør det selvsagt ikke noe med en litt mer tur-vennlig sykkel.
Honda VTR 1000SP1
Suzuki TL1000S
Suzuki SV1000S
Yamaha TDM900
Hvordan er prisen på forsikring av disse kontra rene r-sykler?
Jeg har en 2006 mod. TDM 900, har full kasko i IF og er samtidig heldig å ha 75 % bonus 7. år. Dermed er forsikringsprisen rett i underkant av 2.400,- pr. år.

Jeg synes dette er en bra pris, men hvor en TDM vil koste for en som er 25 år uten samme bonus, vet jeg ikke.
Selv er jeg 48 år og det påvirker vel også prisen en smule, vil jeg tro... :wink:
Spurte om ansvar på min sykkel, ca 16 000 i året med 20% bonus :lol: Med 50 % og nesten alt av fratrekk for garasje osv kom det på ca 9500. Pappa som er 48 år dro også for å høre pris, med 50 % bonus kom det på ca 5100 :wink: Tror de har grense på 23 og 30 år, men er ikke sikker. Jeg er 18 år.
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
hsimpson
Posts: 661
Joined: 27 Jan 2007 17:58
MC: YZF R6 Blå/hvit
Location: Oslo

Post by hsimpson »

Å få en levelelig pris når du er 18 år og kun har 20% bonus tror jeg er en nesten umulig oppgave når det gjelder R-sykler.
Vet du ikke har lyst til å høre det (har vært der selv), men jeg tror nok det vil lønne seg for deg å kjøpe en sykkel uten bokstaven R, og kjøre denne noen år til du har fått jobbet deg opp litt bonus.
ELLER....få mor eller far til å eie og forsikre med deg som med-bruker (du jobber deg ikke opp noen bonus.....)
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Ført vil jeg si at forsikringspris kommer helt an på hvem du prater med og hvor i landet du bor!

Det varierer noe sinnsykt i pris.

Selv er jeg 24 år, har 70% på andre året på sykkelen. 50% på bil, båtforsikring og reiseforsikring.
Jeg har en VFR 800 som jeg betaler 4300,- i året på! (full kasko)

Jeg ringte på en CBR 900 RR Fireblade 03 modell for en måned siden å den kom til å koste meg i overkant av 10.000,- i året.

Gjensidige opperer med ei grense på 150 hk. har du sykkel som har mindre en 150 blir det gunstigere enn over 150. Også har de aldersfratrekk etter du har bikket 30 år.

Hørte også på en VTR 1000 i fjor! Først fikk jeg tilbud på 2300,- året (full kasko) men det viste seg at de hadde gjort en feil og at den kom til å koste meg ca 16.000,- i året (pga de har hatt mye ulykker med akkurat denne sykkelen)

Jeg tror nesten du bare må ringe litt rundt og forhøre deg. Det er ingen tvil om at mc-forsikring er latterlig dyrt !

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Post by Kenny »

hsimpson wrote:Å få en levelelig pris når du er 18 år og kun har 20% bonus tror jeg er en nesten umulig oppgave når det gjelder R-sykler.
Vet du ikke har lyst til å høre det (har vært der selv), men jeg tror nok det vil lønne seg for deg å kjøpe en sykkel uten bokstaven R, og kjøre denne noen år til du har fått jobbet deg opp litt bonus.
ELLER....få mor eller far til å eie og forsikre med deg som med-bruker (du jobber deg ikke opp noen bonus.....)
Har 50% bonus i juni om jeg flytter bonusen over fra lettsykkelen. Men siden pappa bare må betale 5000 (med mulighet for meg å kjøre sykkelen) velger jeg det :roll:

Edit: sykkelen er jo kjøpt inn, og jeg har jo ikke begynt å "dille" med den engang så kan jo ikke selges enda 8)
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by Oscillo »

AJ_900 wrote: Jeg synes dette er en bra pris, men hva en TDM vil koste for en som er 25 år uten samme bonus, vet jeg ikke.
Selv er jeg 48 år og det påvirker vel også prisen en smule, vil jeg tro... :wink:
Må nok bare hive meg rundt og undersøke. Har heldigvis ganske god tid på meg til å bestemme meg for hva jeg har lyst på.
Hvis du betaler 2400,- med 75% bør jeg da klare å få den under 10.000 med 20%.
LordShaft wrote: Selv er jeg 24 år, har 70% på andre året på sykkelen. 50% på bil, båtforsikring og reiseforsikring.
Jeg har en VFR 800 som jeg betaler 4300,- i året på! (full kasko)
Hørte også på en VTR 1000 i fjor! Først fikk jeg tilbud på 2300,- året (full kasko) men det viste seg at de hadde gjort en feil og at den kom til å koste meg ca 16.000,- i året (pga de har hatt mye ulykker med akkurat denne sykkelen)
Hvilket selskap bruker du?
Synd at VTR'en også er såpass dyr. Ser ut som en bra sykkel.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg har gjensidige ;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Jeg vet at jeg stiller i en helt annen klasse med tanke på sykkeltype men synes likevel at det er sykt at folk må betale mer i forsikring en det f.eks jeg betalte for hele sykkelen.
men som sagt da har jeg en sykkel som er på den andre enden av skalaen med tanke på ulykkes og andre statistikker...

1100 kroner i året...(ansvar)... og det synes jeg er en grei pris å betale for den korte tida som jeg kan bruke sykkelen i løpet av et år.
Du trenger bare 1
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

har hus og2biler båt og en cbr 1000f og totalt på året 10570,- hadde den hadde hatt R eller RR til slutt måtte jeg lagt på ca 5ooo,- dette i vesta
User avatar
NeoTL
Posts: 1
Joined: 07 Feb 2007 19:03

Re: Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by NeoTL »

Oscillo wrote:Heisann. Nytt forum, nye muligheter...

Jeg har søkt litt rundt på forumet etter erfaringer rundt forsikringer av forskjellige mc'er, man fant såpass lite håndfast at jeg velger å starte en ny tråd.

Iløpet av mars eller april har jeg planlagt å kjøpe meg en sykkel. I utgangspunktet var jeg på utkikk etter en R-sykkel i 1000ccm-klassen, men etter en telefon til gjensidige har jeg begynt å slå det litt fra meg. Jeg er totalkunde i gjensidige og har rabatter gjennom medlemskap i tekna. Ellers er jeg 25 år, har 20% bonus, ingen garasje. Kjøreutstyr og lås ser jeg på som en selvfølge, mens alarm og gjenfinningsutstyr vil være avhengig av sykkelen.
Jeg forespurte prisen på 4 sykler med full kasko; cbr900rr, gsx1000r, R1 og zx9r. Alle disse havnet på rundt 25k. En R6 ville også havne på i overkant av 20k mente de. Helst hadde jeg sett at prisen havnet under 10k i året, men jeg kan til nød strekke meg til 15k. Kan det være mulig for meg, med mine vilkår å få presset prisen ned i dette området ved å ringe rundt til diverse andre forsikringsselskaper og presse de litt på pris?

Ellers så har jeg begynt å vurdere litt mer touring-sykler. Har såvidt begynt å planlegge en ny mc-tur ned til alpene og rivieraen, så da gjør det selvsagt ikke noe med en litt mer tur-vennlig sykkel.
Honda VTR 1000SP1
Suzuki TL1000S
Suzuki SV1000S
Yamaha TDM900
Hvordan er prisen på forsikring av disse kontra rene r-sykler?
Hei. Jeg har en 98 mod TL 1000s. Og Jeg betalter 6500.- for full kasko.
Jeg er 32 med 70% bonus.

Før jeg kjøpte sykkelen sjekket jeg med forskjellige forsikringselskaper om pris, på forskjellige sykkler.
For jeg lurte på hva jeg skulle kjøpe.
Jeg skrinla R sykkel fort. Det var helt håpløst. Fikk pris alt fra 18000 til 32000.-
If er det selskapet som kom best ut.
Gensidige ga meg et tilbud, men trakk det tilbake. (helt håpløst)
1998 Suzuki TL 1000 S
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by inunf »

Oscillo wrote:Heisann. Nytt forum, nye muligheter...

Jeg har søkt litt rundt på forumet etter erfaringer rundt forsikringer av forskjellige mc'er, man fant såpass lite håndfast at jeg velger å starte en ny tråd.

Iløpet av mars eller april har jeg planlagt å kjøpe meg en sykkel. I utgangspunktet var jeg på utkikk etter en R-sykkel i 1000ccm-klassen, men etter en telefon til gjensidige har jeg begynt å slå det litt fra meg. Jeg er totalkunde i gjensidige og har rabatter gjennom medlemskap i tekna. Ellers er jeg 25 år, har 20% bonus, ingen garasje. Kjøreutstyr og lås ser jeg på som en selvfølge, mens alarm og gjenfinningsutstyr vil være avhengig av sykkelen.
Jeg forespurte prisen på 4 sykler med full kasko; cbr900rr, gsx1000r, R1 og zx9r. Alle disse havnet på rundt 25k. En R6 ville også havne på i overkant av 20k mente de. Helst hadde jeg sett at prisen havnet under 10k i året, men jeg kan til nød strekke meg til 15k. Kan det være mulig for meg, med mine vilkår å få presset prisen ned i dette området ved å ringe rundt til diverse andre forsikringsselskaper og presse de litt på pris?

Ellers så har jeg begynt å vurdere litt mer touring-sykler. Har såvidt begynt å planlegge en ny mc-tur ned til alpene og rivieraen, så da gjør det selvsagt ikke noe med en litt mer tur-vennlig sykkel.
Honda VTR 1000SP1
Suzuki TL1000S
Suzuki SV1000S
Yamaha TDM900
Hvordan er prisen på forsikring av disse kontra rene r-sykler?
Skal du ned i under 10 000 kr i forsikring for en R-sykkel, så må du nok ned i 250cc. Og KUN ANSVAR. Betaler vel 6000 i året for ansvar på apriliaen min. De skulle ha over 11 000 for kasko... Og jeg kjenner meg rimelig sikkert på at jeg har valgt det billigste alternativet.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Forsikringer og forskjellige sykkeltyper

Post by Oscillo »

NeoTL wrote: Hei. Jeg har en 98 mod TL 1000s. Og Jeg betalter 6500.- for full kasko.
Jeg er 32 med 70% bonus.

Før jeg kjøpte sykkelen sjekket jeg med forskjellige forsikringselskaper om pris, på forskjellige sykkler.
For jeg lurte på hva jeg skulle kjøpe.
Jeg skrinla R sykkel fort. Det var helt håpløst. Fikk pris alt fra 18000 til 32000.-
If er det selskapet som kom best ut.
Gensidige ga meg et tilbud, men trakk det tilbake. (helt håpløst)
Jeg kommer til å ta en ny runde med gjensidige på de sport-touring-syklene som jeg listet opp. Dersom prisene fortsatt er avskrekkende er neste plan å undersøke prisene hos andre forsikringsselskap. Skulle det dukke opp rimeligere priser hos andre selskap kommer jeg muligens til å true gjensidige med å si opp alle forsikringene mine dersom ikke de klarer å komme opp med noe bedre.
inunf wrote: Skal du ned i under 10 000 kr i forsikring for en R-sykkel, så må du nok ned i 250cc. Og KUN ANSVAR. Betaler vel 6000 i året for ansvar på apriliaen min. De skulle ha over 11 000 for kasko... Og jeg kjenner meg rimelig sikkert på at jeg har valgt det billigste alternativet.
Jeg har nok slått fra meg drømmen om en r-sykkel foreløpig.
Satser på at forsikringsselskapene liker meg litt bedre når jeg får spart opp litt bonus og kjøpt meg leilighet og slikt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare ikke glem at du kan dele opp beløpet utover året da, og da blir det litt lettere for de fleste.
Post Reply