Kawasaki 600 (ZX-6R)

Prat om tung MC.
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Post by Ninja Turtle »

Jeg har en 00 ZX9R og er veldig godt fornøyd med den. Det er vel ikke mye forskjell på 600 og 900 størrelsesmessig, men det kan definitivt ikke sammenlignes motormessig! Nå er jo ZX9R for sinke å regne samenlignet med de nyere 1000 kubikkerne, men de 300 kubikkene som skiller ned til en 600 utgjør veldig mye. Pluss noen ekstra hester selvfølgelig... Men nå høres det jo ut til at du kommer til å kjøre mest aleine så da vil en 600 funke veldig bra den altså. Og som nybegynner er det også veldig greit å velge en 600.

Det du også må ta med i beregningen er jo forsikringa. Det er VELDIG dyrt å forsikre en 600 kubikk. Det er mange "unggutter" som kjører 600 og drar av med dem og da fyker forsikringa i været for oss andre også. Jeg er 33 år og har 75% bonus. Hvis jeg skulle hatt en 600 ville det kostet meg over 11000 kroner hos Gjensidige. På ZX9R`n betaler jeg under 7000. Dette er med kasko da. Det er jo helt vilt syns jeg da, men det går kun på statistikkene til forsikringsselskapene. Også er det selvsagt dyrere med alt det står R på...

Også litt om kjøreutstyr. :) Jeg har kjørt både skinn og "stoff". Bruker skinn nå og kommer aldri til å gå vekk fra det igjen. Bedre på alle måter når det gjelder komfort og sikkerhet mener jeg ihvertfall. Pluss at det er mer "R" med skinn. He,he... Litt "gubbete" med goretex e.l. syns jeg. Men det er min mening. Alle står selvsagt fritt til å velge det de måtte foretrekke. :)
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

Hei igjen folkens.

Ser ut som flere av dere mener at ZXR blir litt i tøffeste laget for en nybegynner. :) Nå har jeg ikke planer om å bidra til økt forsikring ved å gjøre meg selv til en del av statistikken(Det har vel ingen, selv om det skjer) og jeg trodde faktisk at mye ccm = høy forsikring. Der tar jeg tydeligvis feil.

Forsikring er ikke med i de 60k jeg har til sykkel og utstyr, men 7k - 11k for forsikring er da usmakelig mye! Jeg hørte med IF i fjor, og de skulle ha 2800 for en ZXR-750. Full kasko. Virker som om saksbehandleren der var tungt medisinert når jeg fikk den prisen.

Hva mener dere med at sykkelen er litt "nervøs"? Vil det si at den slenger med rumpa ved gasspådrag?

Spyder
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

Med nervøs, så mener vel folk at det ikke er like lett å holde sykkelen stabil i lave hastigheter. R-sykler har denne tendensen, da de ikke er like stabile i lavere hastigheter som en mer oppreist sykkel. Du har en mer agressiv kjørestilling, som er mer ideel til aktiv kjøring, mens bykjøring ikke er helt en R-sykkels terriotorie..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Vanesak. Syntes ikke det er noe prob å kjøre R-sykkel i lave hastigheter lenger. Går vel mest på din egen balanse, og den kan læres opp. Ofte jeg står stille i flere sekunder om jeg venter på gult lys i lyskryss f.eks. Bare å lære seg :)
knuppe2
Posts: 7
Joined: 07 Feb 2007 21:02
Location: Oslo

Post by knuppe2 »

Gå og kjøp deg en zx6r du men ikke eldre enn 98. Når det gjelder forsikring, så trenger du ikke full kasko på en så gammel sykkel. Betalte 4.500 med 50% i bonus. enda jeg bor i et kriminelt strøk på Oslo`s beste østkant.
Glad i alt som er pent.:O)
User avatar
fighter
Posts: 177
Joined: 04 Jun 2006 11:22
Location: buskerud

Post by fighter »

enig med gixxerman der gitt ...
User avatar
thomand
Posts: 104
Joined: 18 Mar 2007 20:32
MC: 07 Kawa Z750

Post by thomand »

knuppe2 wrote:Gå og kjøp deg en zx6r du men ikke eldre enn 98.
Hei. Jeg kjøpte nettopp min første sykkel. En zx6r fra 97. Er den så mye dårligere enn 98?
Er det spesielle ting jeg bør være obs på med sykkelen?
Litt greit å vite for en nybegynner.
:)
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

nå har jeg sjekket forsikringer, og det var litt av en overraskelse. hehe

ZXR-750 var rimeligst med 3600 i året del-kasko-

ZX-6R kom på 4500, og ZX-9R 4800. Delkasko på begge.

Idag skal jeg kikke på en 1997 GSXR-600. Den er bygget om til "Streetfighter" hva nå en det er, men det ser jeg jo i kveld.

Den selges for 35k og har gått 60000 km. er litt usikker på å kjøpe en ombygd sykkel. det er vel en grunn til at de er bygd om. Stikker om ca 45 minutter, er det noen som har synspunkter så kom med dem. :)

Sykkelen skal som sagt hovedsaklig brukes til og fra jobb. motorvei nesten hele veien.

Spyder
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

streetfighter er sykkel uten kåper..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

aha, ikke noe særlig på motorveien med andre ord.

høres ut som en luftig affære i alt over 50 km/t :)

Takk skal du ha RH

Spyder
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

streetfighter er veldig ofte en sykkel som hadde kåper som har hatt en velt ;)
-- Honda VFR (04) --
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

thomand wrote:
knuppe2 wrote:Gå og kjøp deg en zx6r du men ikke eldre enn 98.
Hei. Jeg kjøpte nettopp min første sykkel. En zx6r fra 97. Er den så mye dårligere enn 98?
Er det spesielle ting jeg bør være obs på med sykkelen?
Litt greit å vite for en nybegynner.
:)
1997 modellen har dårligere motorer og svakere rammer. tyngre å legge ned i sving og mere ustabile enn 1998 + modellene pga denne rammen.
har selv kjørt begge deler og merker stor forskjell på 97 kontra 98 (som min er)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

hehe, det hadde du helt rett i Cartman...

Men den så faktisk ikke så ille ut. Billig var den også. Og jeg satt veldig godt på den. Aberet er sannsynligvis i alt annet enn solskinnsvær. Kan nok bli en fuktig kjøretur da :)

Jeg dro jo bare for å kikke på den, men så startet han opp sykkelen...

gjett om jeg er glad for at jeg ikke hadde tatt med penger. hehe.

Spyder
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Jeg kjørte faktisk en halv dag for å prøvekjøre en sykkel (var veldig gira på å kjøpe)... men selger fikk ikke start på den når jeg kom, så endte opp med at vi måtte skyve den igang (måtte være 3 mann for å få start på den)... noen er bare aldri forberedt.
Du kan godt si at jeg reiste tomhendt hjem igjen...møkkamann :D
-- Honda VFR (04) --
knuppe2
Posts: 7
Joined: 07 Feb 2007 21:02
Location: Oslo

Post by knuppe2 »

Det er ikke lett å bestemme seg for hva man skal kjøpe. Alle har jo en mening om alt. Så du får finne ut av det selv. Vi som skriver inn her er jo folk som har sykkel fra før. Jeg kjøpte meg en 6x6r 98 mod i fjor vinter. Kjørte 10000 med den i fjor sommer. Har bare positivt å siom den sykkelen. Hadde en skikkelig langtur fra Oslo-Hammerfest tur/retur. ble utrolig overrasket og mektig imponert over hvor god den var å kjøre. Så her har du en sykkel som du kan strekke hardt på svingete veier samtidig som at den er en komfortabel tursykkel. som skrevet av han andre duden, så skjedde det mye med 6r en fra 97 til 98. Så løp og kjøp:O)
Glad i alt som er pent.:O)
Post Reply