Kawasaki 600 (ZX-6R)

Prat om tung MC.
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Kawasaki 600 (ZX-6R)

Post by Spyder »

Hei, folkens.

Første gang for meg på dette forumet, og i år blir jeg sannsynligvis den stolte eier av en motorsykkel for første gang. :)

I og med jeg er totalt nybegynner har jeg ikke særlig lyst til å kaste meg for løvene ved å gå til en forhandler og be dem om å finne en passende sykkel til meg. Derimot tenkte jeg at noen av dere sikkert har mange gode råd å komme med. Jeg er klar over at det er svært delte meninger om hvilke sykler som er "best", og det er ikke en diskusjon jeg vil starte heller.

Jeg har (nesten) bestemt meg for å kjøpe en Kawasaki ZX-6R. MEN... Jeg har jo en hel haug med spørsmål. Uansett hva slags sykkel jeg ender opp med skal den ha full service hos merke-verksted før jeg overtar den..

1. Ser det ligger mange 1995 - 1997 modeller til salgs. Er dette noe å kjøpe, eller blir det for gammelt? Jeg tenker da på vedlikehold, Kjede, drev dekk osv.

2. Er dette en bra nybegynner sykkel?

3. Hva slags kjøreklær er greit å kjøpe? Jeg har ikke særlig lyst på skinndress, men heller noe stoff/syntetisk. Noe omtrent som Bullson hvis noen husker det merket :)

4. Er det et hjelm-merke som er å foretrekke fremfor andre?

Hilsen
Spyder (Helt nybegynner, med 60.000 som brenner på bok)

vilhasykkel, vilhasykkel, vilhasykkel....
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

hei og velkommen til forumet.
Du kan få mye sykkel i denne prisklassen. Etter sykkelvalg så virker det som du er på jakt etter en racer-sykkel? Stemmer dette?
Ellers finnes det mange gode alternativer, men zx er en stabil og greit sykkel det. Synes selv ikke at rundt 96 er en for gammel sykkel.. men dette blir jo selvsagt forskjellig etter hvor flink vedkommende har vært å ta vare på sykkelen sin. Generelt sett er mc-folk mye flinkere å ta vare på syklene sine enn en gjennomsnittslig bilist (bare se på oljeskift, vinter og vår-sevice intervaller)... og så slipper vi saltet på de fleste syklene. Enn 600 sykkel er en perfekt nybegynner sykkel, men du må gjerne se på flere ulike merker å se hva du liker. Vil også anbefale deg å ta en tur til forhandlerne å prøvesitt syklene. Dette vil gi deg en klar pekepinn på hvordan sykkelen er å kjøre i flere timer...
Men da blir igjen neste spørsmål; hva har du tenkt å bruke sykkelen til? Langtur, til og fra byen, show-off :) osv

Anngående kjøreutstyr så ville jeg postet en ny tråd på "kjøreustyr".. det er ellers masse å lese på forumet, så ta deg litt tid å les hva folk har å si om "sine" sykler...

Velkommen inn i miljøet, jeg blir like (positivt)overasket hvert år... mc-folk er en egen meget hyggelig race..
Drive safe, første sesongen er kritisk

edit:
regner med at du allerede har gjort dette.. men en god måte å finne sitt "utvalg" på er å gå på autodb, sette inn sin prisklasse (og gjerne fylke) med bare bilder som resultat, og se hva du har å velge i... det er masse flotte sykler å velge i... skulle så gjerne hatt mer penger på bok, så jeg kunne kjøpt meg en til :D
-- Honda VFR (04) --
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

Hei, Cartman. Takk for velkomst og (raskt) svar :)

Joda, det er jo helst en R-sykkel jeg vil ha. Jeg har jo siklet på sykkel i et par år allerede, men ble pappa og da ble sykkel lagt på is. Og etter lange og harde forhandlingsrunder med fruen er "sykkel-tillatelsen" i boks. hehe. (Dere vil ikke tro hvor mye jeg måtte forsake for dette.... Pusse opp bad, kjøkken, nye farger på rom osv osv).
Jeg kommer til å bruke sykkelen til og fra byen/jobb stort sett. Men det blir nok en del turer i helgene når jeg har fått kjørt meg inn litt. Tenkte jeg skulle ta et par timer på en kjøreskole bare for å få frisket opp litt.
Jeg har prøvesittet naboens ZX-9R, og den satt jeg overraskende behagelig på, enda jeg er 10 cm høyere enn ham, (jeg er 186).
Jeg har ikke lagt inn noe på Finn/Autodb enda. For det første var forhandlingene ferdig i går :) , og for det andre vil jeg vite litt mer om alternativene før jeg setter inn en annonse.
Jeg kan jo stikke innom noen forhandlere til uka. Er det noen dere kan anbefale i Oslo området? Jeco trenger dere ikke nevne, for der skal jeg ikke innom igjen!

Spyder.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Har ett par kompiser som har både Zx-6 og Zx-9, de er veldig fornøyde med disse sykklene.

Kjede,drev og dekk er noe som må byttes regelmessig på alle sykkler. Skal du gå for en litt eldre R-sykkel er det en del andre ting jeg ville vært mer på "vakt" for.

Som dempere og hvordan servicer er blitt holdt. Greit å vite at sykkelen ikke er gått for langt heller. "Gått langt" er ett ganske relativt begrep, men du skjønner sikkert hva jeg mener :)

Jeg kjøpte meg tekstil i fjor og skinndress i år. Jeg er ikke i tvil. Jeg kommer alltid til å kjøre skinn. Det kan ikke sammenlignes! Er så mye bedre å kjøre med skinndress at jeg kan ikke få sagt det nok. Kjøper du litt kvalitet så skal i utgangspunktet skinn være mye tryggere enn tekstil.

Hjelm må du bare prøve, prøve, prøve og prøve.
Du har kjente merker som Arai, Shoei, Shark, AGV osv osv. Men det er så mange forskjellige hodeskaller rundt om i verden at du må bare nødt å finne den hjelmen som passer best på ditt hode. Legger du litt penger i hjelm så er du nesten garantert god kvalitet.

Velkommen så mye til Mc-Forumet....

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Spyder
Posts: 92
Joined: 08 Apr 2007 17:34
MC: GSX-R 750
Location: Sørum

Post by Spyder »

Bra å høre at kompisene dine er fornøyd med Kawasaki.
Vet du om ZX-9R er større enn ZX-6R, eller om det bare er motoren som er forskjellig?

Grunnen til at jeg lurte på dette med kjede, drev og hjul er at jeg ikke kunne tenke meg x antall tusen ekstra i utgifter rett etter at jeg har kjøpt meg sykkel. Etter å ha kikket litt rundt på nettet virker det som om prisene ligger rundt 45000 for en 1997 modell ZX-6R, og da har jeg bare 15000 igjen til omregistrering, utstyr og eventelle reperasjoner.

Hvordan finner jeg ut om demperne er i ok stand? Holder det at de ikke "bånner" når man lener seg hardt på styret? Eller er det en annen måte å se om de er utslitte på?

For å ikke bli for mye off-topic har jeg laget en post i Kjøreutstyr delen av forumet:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=5129

Spyder
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg ser på http://www.bikez.com at salhøyden er akkurat like høy på både 9'a som på 6'a. Men 9'a er hakket større ja. Vet ikke nøyaktige mål, men den føles hvertfall mye større.

Nei hvordan du skal få sjekket demperne?! Holde inn bremsa å prøve å bånne de. Klarer du å bånne de er det vel indikasjon på at det er for lite olje i demperne. Er sykkelen kjørt mye på bakhjulet kan det ha vært veldig belastende for framdemperne. når du bånner de se etter svette på gaffelbena. se om de pakkningnene er intakt og de ellers er i god stand.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Trill sykkelen fremmover. Trykk hardt på frambremsen. Gaffelen skal dykke litt, men den skal komme opp igjen med en gang. Gør dette et par ganger og tørk så med fingeren på gaffelbeinet rett over den svarte gummipakningen. Gjør dette på begge sider. Er det antydning til olje der, så er simmerringene ødelagt (200 - 2000 kr). Ellers er det vel bare prøvekjøring som kan si om demperene er slitne.

Mange R-sykler har justerbare dempere, kan være at selv om de kjennes helt ødelagte ut så er det bare innstillingene som ikke passer deg.

ZX6 i det årsintervallet du kikker på er vel omtrent lik ZX9. ZX6'ene blir mindre og raskere for annenhvert år. Søskenbarnet mitt har en 1999 ZX6. Kjøpte den ny og har vel kjørt ca. 50 000 km på den. Han har aldri hatt problem med den så vidt jeg vet. Direkte konkurrenter er vel Yamaha R6, Honda CBR 600 og Suzuki GSXR 600. Disse er vel ganske like, R6 og GSXR er kanksje litt mer R, CBR 600 kanskje litt mindre. Ellers er det jo Triumph TT 600, men den er ikke noe å ha. Du kan også se på Suzuki SV 650 (litt mindre R).

Hvis du bare har 15 000 kr igjen etter kjøpet så er det kanskje litt lite? Har du regnet med forsikring? Denne typen sykler er generelt EKSTREMT dyre å forsikre.

Velkommen ja...
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Kawasaki 600

Post by moppen »

… og når LordShaft sier at det er greit at sykkelen ikke er gått for mye, tenker han nok på at slitte lagre og foringer kan gjøre sykkelen uberegnelig i høye hastigheter.
Litt surfing her forteller det at drev, dekk, filtre, olje og ymse andre småutgifter er forbruk, og påløper så snart du har fått skilt på raketten.
Jeg ser dessuten at ditt budsjett ikke rommer forsikring, som er betydelig høyere på en R-sykkel enn en mer moderat. Selv er jeg registrert som gubbe, og kommer derfor ut med en overkommelig pris, til tross for at min Kawa R er langt kvassere enn det jeg i dag ville kjøpt. Jeg ville landet på en tosylindret gamp i stedet.
Men det gir jeg fan i nå, for nå har jeg start, og er klar til å suse ut på min plastrakett, så snart det siste snødekket forsvinner...
Beklager smør på flesk her. inunf stakk seg imellom, mens jeg skrev...
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Smør på flesk er bare bra moppen ;)

Mye riktig i det du skriver. Godt formulert :wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Post by FV »

Når det gjelder størrelsen på "Ninja", så vil de eldre modellene være noe større og mer komfortable. Jeg har kjørt en lengre tur (10 mil) på en 98-modell Ninja, og jeg prøvesatt en 06-modell i går, å fant raskt ut at den gamle var mye mer komfortabel enn den eldre utgaven. Dette til tross mine 190cm + over bakkenivå. Tror ikke jeg kunne kjørt mange mil på den nye 06'en før jeg hadde blitt sliten i både knær og rumpe. Dette er kanskje ikke helt on-topic, men kan jo gi deg en pekepinn på hvordan de eldre syklene er å kjøre. De siste årene har vel denne klassen blitt mer og mer basert på banekjøring, så komfort står ikke i høysetet akkuratt.

Som andre nevner her, kan du jo se etter andre alternativ? En streetfighter er det beste av to goder i mine øyne. Du har somregel en motor som er basert på samme blokken som en R-sykkel til samme produsent, noe som gir effekt nok for de fleste. Du har også en komfort som du ikke får fra R-sykler, noe som gir litt mer kjøreglede for min del. For all del, du kan kjøre langt på en R-sykkel også, men disse plastrakkettene som er tegnet og produsert i Japan, er ikke konstruert for den lange Ola Nordmann. Så tenk deg om en ekstra gang før du kjøper deg en R-sykkel.

Men uansett, lykke til med sykkelkjøp :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Eller du kan gå ned i cc, Finnes noen få fine 400 r-sykler, og hvis du har teknisk innsikt så er aprilia RS 250 absolutt til å annbefale. Når den lille rakkeren først starter så går den som et uvær :D.
User avatar
erib
Posts: 92
Joined: 14 Aug 2005 22:15
Location: Rælingen

Post by erib »

For en som er helt nybegynner, og vil ha Kawa, ville jeg muligens sett litt etter en ZZR 600 først. Det er en knallfin sykkel for både erfarne og uerfarne, og noe mindre "nervøs" å kjøre enn ZX. Dessuten antakelig billigere å forsikre... :)

-erib
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg er litt uenig! Eneste som over hodet hadde stoppet meg fra å kjøpe en slik type sykkel må være forsikringa. Selv for mange kan den være overkommelig :)

Gå for den sykkelen du har mest lyst på. Du blir aldri helt fornøyd med second best!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
moppen
Posts: 84
Joined: 13 Aug 2006 10:15
Location: Vesterålen

Kawasaki 600

Post by moppen »

Tja, jeg vet da fan.
Gjør ditt eget valg, ut fra de anbefalinger du får, det er greit.
Men på fritt grunnlag ville ikke jeg ha anbefalt ZX som første sykkel. Jeg likte ZZR 1100 veldig godt å kjøre, og har alltid syntes at ZZR 600 er en nydelig sykkel å se på. Kunne godt endt opp med en.
Men jeg har ikke vett på sykkel, så. Likevel er jeg glad at jeg ikke endte opp med noe under 400-500 kubikk. Litt rått må det være.
Kawasaki er en livsstil, alle de andre er bare motorsykler
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

erib wrote:For en som er helt nybegynner, og vil ha Kawa, ville jeg muligens sett litt etter en ZZR 600 først. Det er en knallfin sykkel for både erfarne og uerfarne, og noe mindre "nervøs" å kjøre enn ZX. Dessuten antakelig billigere å forsikre... :)

-erib
Er veldig enig... kjører selv en zzr, dette er en ypperlig nybegynner sykkel.. og som shaft nevner, er den mye snillere på forsikringsprisen enn en zx.
Ellers er jeg enig med moppen... ville selv ikke gått for mindre enn 600. Det merkes når du har folk bakpå, og på langtur kan det bli vel mye giring... men alt er jo relativt.
-- Honda VFR (04) --
Post Reply