TRX 850

Prat om tung MC.
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

TRX 850

Post by palgle »

Hei!
Helt ny på forumet. Er 40 år og har kjørt sykkel siden jeg var 23. Teller da ikke med lette før det (og alle ulovlige før det). Tok et bevisst valg, og tok billappen på dagen da jeg ble 18, men ventet i 5 år før jeg tok MC.

I dag har jeg en Yamaha TRX 850. Kjørte tidligere en Yamaha XJ 750 Seca.

Jeg undrer om det finnes andre her inne som kjører TRX?

Min er original, og det skal visstnok ikke være så mange av den i Norge. Skal være under 50 i Sverige, i følge en dansk TRX-side.

Om det finnes TRX'ere her (eller andre med peiling): er det noe jeg bør fikse, forbedre, endre på min sykkel?

Jeg er tobarnsfar, så jeg er ikke den som brekker lengst ned i svingene, for å si det sånn. Kjører full sikkerhetspakke med støvler, dress, hjelm, hansker og skinne. Uansett.

TRX'en er morsom, men litt slitsom å kjøre langt. Jeg tar mange pauser.

Noen som har tips om twin som trives best over 3000? Hvordan de skal kjøres/endres/trimmes/osv.

Kan vel kalle meg selv en erfaren nybegynner

:D
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: TRX 850

Post by ole m. »

Velkommen til forumet!

Jeg er ganske fersk her inne på forumet selv, og ikke vært så aktiv. Men jeg har kjørt mc i ganske mange år da... :?

TRX er en bra maskin, som jeg dessverre aldri har kjørt selv. Men det var en sykkel jeg lurt på å kjøpe en stund. Valget mitt falt den gang på Honda VTR 1000, som også er en twin med noen lignende egenskaper. Tror jeg.

Det kryr ikke av TRX'er i Norge nei, men det dukker da opp noen innimellom. Men det er en stund siden jeg har sett en på veien/gata nå.

Jeg har dessverre ikke kjennskap til hva som er potensielle forbedringsområder for TRX'en, men generelt på eldre Yamaha-modeller er en litt myk gaffel som gjerne tåler noe stivere gaffelfjærer. Det er slett ikke sikkert det gjelder for deg og din sykkel, det kommer også an på hvor tung du er også. Og en twin trenger jo litt åpnere eksos-system da, for å få frem mer av den fine lyden...

Over Racing i Japan har bygget noen råe TRX'er, de solgte en stund en del deler til de også. Det ser ut til at det bare er eksosanlegget som er igjen nå. http://www.over.co.jp

Mvh
ole m. :D
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: TRX 850

Post by Galilee »

palgle wrote:Hei!

Om det finnes TRX'ere her (eller andre med peiling): er det noe jeg bør fikse, forbedre, endre på min sykkel?


:D
Selv kjører jeg TDM850 som har samme motoren. Vanlige modifiseringer er:

- fjerne elektronisk turtallssperre
- Bytte til elektrisk bensinpumpe hvis den har vakumpumpe (mer futt på høye turtall, lettere å starte etter lengre tids parkering.
- Bytte til heftigere bremsecalipere
- Effektanlegg

Vet ikke om rene TRX forum men
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php? kan sikkert være til hjelp om du lurer på noe.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

Post by palgle »

Takk til begge!

Det skinner kanskje gjennom at jeg ikke er den største teknikeren her;)

Galilee:
Jeg leste et sted at TRX'en har samme motor som TDM850, dette ble vel gjort for å lansere to sykler til mindre kostnad? Har aldri kjørt TDM. Sikkert like morsom:)

Så de dumme spørsmålene:
Hvordan fjerner jeg en elektronisk turtallsperre?
Hvordan bytter jeg til elektrisk bensinpumpe?
Har sett på den danske TRX-siden at folk har byttet til andre calipere.
Forslag til effektanlegg?

Ole m. : Takk for velkomsthilsen!

Jeg veier rundt 70 kilo og er 176, så tyngdepunktet på sykkelen passer meg bra.

Det var litt lyd jeg var på jakt etter, ja. Det er iofs heftig lyd på den , men litt sånn flapp-flapp, pappaktig. Elsker jo summingen fra en firer også, men har man først en TRX, så kan man kanskje "tune den"`og skremme naboene:) ?

(Om du bor i Oslo og er keen på å teste en TRX får du si i fra. Bor i nabokommunen).

Uansett, takk for svar begge to!
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

hei og velkommen :D

anbefaler deg og poste det siste innleget under VERKTED
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
88RC30
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2007 10:23

Re: TRX 850

Post by 88RC30 »

Hei
TRX'n er en artig sykkel ,har kjørt den endel.

Trenger andre fjærer i gaffelen ( hvis du liker og kjøre litt aktivt).
Bremsekalipperne fra Tidlig R1 passer rett på og gjør underverker
Dysesett fra Factory + slippon gjør mye med denne sykkelen (lyd og respons )
Nytt framdrev med 1 tann mindre er også og anbefale

Kos deg med en artig og leken sykkel..
VFR750R
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

palgle wrote: Galilee:
Jeg leste et sted at TRX'en har samme motor som TDM850, dette ble vel gjort for å lansere to sykler til mindre kostnad? Har aldri kjørt TDM. Sikkert like morsom:)
Joa, TDM'en funker fint. Jeg kjøpte den fordi det ble sagt at det var en bra allrounder, og grei om man hadde passasjer, dessuten passer den bra for de over gjennomsnittshøyde. Foreløpig ser det ut til at jeg fant 'min' sykkel på første forsøket.
palgle wrote: Så de dumme spørsmålene:
Hvordan fjerner jeg en elektronisk turtallsperre?
Hvordan bytter jeg til elektrisk bensinpumpe?
Har sett på den danske TRX-siden at folk har byttet til andre calipere.
Forslag til effektanlegg?
- Turtallsperre, her må du lete litt. Har ikke gjort dette selv. TDM'en har bra dreiemoment, så det er sjeldent jeg har behov for å komme opp mot rødfeltet på turtelleren. Se f.eks. på forumet i første poste'n min.
- El. bensinpumpe. Greit å sjekke hva sykkelen din har først. Ellers har jeg bare funnet denne endringen for TDM, og det ER noen forskjeller i forhold til TRX.
- Calipere, R1 eldre enn 2004 bør passe, og thundercat...mer eller mindre alle med 'blue spot' dvs. blå elokserte deksel for stemplene i caliperen.
Se link her: http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php? ... l=calipers
TRX/TDM har ganske gode bremser, det er verdt å vurdere stålomspunnet bremseslanger først, også om du bytter calipere. Gummi bremseslanger utvider seg litt når bremsene er under trykk, stålet rundt gjør slange mindre fleksibel slik at mer av kreftene overføres direkte til bremseklossene.
Se mer her: http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php? ... l=calipers
- Effektanlegg - ettersom TMD og TRX har forskjellige rammer, så aaaaner jeg ikke hva som passer.


palgle wrote: Uansett, takk for svar begge to!
Bare hyggelig.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

Post by palgle »

Jeg får se hva jeg finner. Uansett takk for all hjelp.

Kjør forsiktig!
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

Her er hva en svenske har gjort:
http://home.swipnet.se/mikael_s/trx/modif.htm

Hos KEDO i Tyskland får du et fullt Akrapovic 2-1 anlegg for 849 euro. De har også BSM-anlegg og andre greier til TRX, som Mikuni forgassere, K&N filter osv. Jeg har handlet der selv og fått bra service. Anbefales.
http://www.kedo.com/

Når jeg kjøper på nettet sender jeg varene Poste Restante til Sverige og henter de i Charlottenberg. Sparer da mva, og får litt billigere frakt. Det er lov å ta med varer for 3.000 kr over grensa om man har vært borte mindre enn 24 timer. Har man et opphold på mer enn 24 timer er beløpsgrensen 6.000 kr. Prøvde å finne frem til disse reglene nå, men fant ikke ut av det i farta.

Edit: Her er link til Forbrukerrådet som sier noe om dette:
http://forbrukerportalen.no/Artikler/fo ... 5878485.92

ole m. :)
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

palgle wrote: Jeg leste et sted at TRX'en har samme motor som TDM850, ...
Den har nesten samme motor. TDM har 360graders veivaksel, mens TRX har 270 graders. Dette gjør at de høres forskjellige ut, TRX'en får "Ducati-lyd". Tror nettopp det var et poeng for Yamaha på denne modellen.

ole m.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Post by Galilee »

ole m. wrote:
palgle wrote: Jeg leste et sted at TRX'en har samme motor som TDM850, ...
Den har nesten samme motor. TDM har 360graders veivaksel, mens TRX har 270 graders. ole m.
nesten korrekt. TDM 850 frem til 95 hadde 360 graders veiv. Fra 96 og fremover hadde den 270 graders veiv. Min har 270 graders veiv. Det kan tilogmed sees når jeg kjører på lavt turtall i grus.

TMD 900 har en helt annen motor, vet ikke hva denne er.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

Det er bra du korrigerer meg, det hadde ikke jeg fått med meg.

:)
User avatar
zod
Posts: 34
Joined: 04 May 2007 21:51
MC: Yamaha TRX850
Location: Haugesund

Post by zod »

Hei palgle!

Kjører TRX selv nå på 5. sesongen etter mange år med XJ750(F) helt siden jeg var 18.
Må si jeg nyter hver sving med trxen selv om rumpa nok hadde det noe bedre på XJ-en.
Forumet du bør sjekke ut er:
http://trx850.motomaniac.net/

Selv har jeg vel gjort brorparten av de "obligatoriske" modifikasjonene tror jeg, men det er bare fantasien og lommeboka som setter grenser.

- Slip-ons. Får ut den fantastiske lyden som finnes i TRX motoren (og ikke i TDM-en :wink:) Har selv et Shark 2-2 anlegg som nok jeg liker langt bedre enn hva naboen gjør :roll:

- KN-filter. Får TRX-en til å puste litt friere særlig sammen med Slip-onsen.

- Nye bremsekalipere fremme med stålomspunnet slange. Gir supre bremser! Få tak i et par brukte fra f.eks. R1 (mange andre Yamahaer har tilsvarende)

- Endre drevoppsettet. En tann mindre fremme eller opp noen bak gir mindre filing med clutchen ved småkjøring og selvsagt bedre aks.

Har ellers gjort noe småtteri kosmetisk, men ikke noe som er viktig for funksjonen til sykkelen, bortsett fra at jeg kan anbefale en hugger da det sparer bakdemperen for en masse dritt.

Neste prosjekt for meg er et Factory Pro tuning kit til forgasseren som ligger her og venter på bedre tid og anledning for montering.

Lykke til!
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

Post by palgle »

Hei Zod!

Kjørte selv en XJ750, men en Seca, i mange år. Oslo-Stockholm med bare en røykepause. Trixien blir litt annerledes;)

Secaen ble vel produsert for den franske rivieraen med divers (?) på bremsene?.

Vil nok en gang påpeke at jeg ikke er den store mekkeren, og at jeg sikkert må sette bort noe. Men så trenger jeg vel kanskje ikke det råeste av det råe? (Om noen bor i nærheten av Oslo...hint...hint)

Om Zod er snill, så sender du meg kanskje en PM, sånn at jeg vet hva slips ons faktisk GJØR? Og alt det andre.

KN-filter har jeg aldri hørt om.

Kalipere fremme har kommet frem i tidligere tips, hvor får jeg tak i disse?

Jeg tror det er mange som meg her inne, som vil "modde litt", men som ikke har peiling.

På vegne av alle disse vil jeg si takk til alle som bidrar!

(Men noe er gresk;)

Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er ny på forumet og har ikke funnet så mye om dette etter å ha søkt på TRX.

Takker igjen for svar!
palgle
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2007 18:51
Location: Bærum

Post by palgle »

Og da mener jeg jo svar fra alle!
Post Reply