Yamaha XT600K

Prat om tung MC.
Post Reply
serf
Posts: 20
Joined: 25 Apr 2007 23:47

Yamaha XT600K

Post by serf »

Tenker på å skaffe meg en Yamaha XT600K som min første sykkel. Jeg har egentlig ikke sånn kjempe mye peiling på mc ennå, siden jeg er ganske fersk og holder på å ta lappen.
Slik jeg har skjønt det så er det kickstart på den.
Det jeg luerer på er hvorfor en 90 modell har det? Er det noen fordeller med kickstart og ikke elstart?
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Post by Endre »

Du kan bruke tommelen i steden for hele kroppen :wink: Neida, men i lengden er det kanskje slitsomt med kick. Har aldri hatt en sykkel med kick-start, men innbiller meg at du kan bli litt lei av å trampe den igang hele tiden...
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
serf
Posts: 20
Joined: 25 Apr 2007 23:47

Post by serf »

hehe jeg kan jo se en viss sjarm med kickstart... "brings you back to the old days" :P
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Post by Endre »

Spørs hvor lenge det er sjarmerende da :wink:
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
serf
Posts: 20
Joined: 25 Apr 2007 23:47

Post by serf »

kunne bestefar det så kan jeg! :P hehe
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

Fordelen med kick-start er at sykkelen blir noen kg lettere, siden man slipper starter og kan ha mindre batteri. I tillegg får man jo en veldig enkel og ren sykkel, som kun er utstyrt med det mest nødvendige. 8) Ulempene sier seg vel selv...

Jeg har selv en Yamaha SRX 600, denne har nesten samme motor som XT 600. På denne er det også bare kick-start, og for meg er det helt fint. Den starter som regel på to eller tre tråkk. Det tar litt tid før man lærer seg hvordan man skal gjøre det, det er en spesiell teknikk.

De eneste gangene jeg sliter litt er om sykkelen er varm og jeg ikke får start på den med en gang. Da kan den være litt vrien, og kreve litt jobbing. Men den starter til slutt, og da har jeg gjerne noen svetteperler i panna.

Om sykkelen er i god stand er det ikke noe å tenke på, det er bare å kline til. :D

ole m.
serf
Posts: 20
Joined: 25 Apr 2007 23:47

Post by serf »

takk for flott svar. :D ja jeg tror jeg går for den, regner med at det er en grei nybegynner sykkel.

er det noen som vet om en slik sykkel er dyr å forsikre? Selv så har jeg en følelse at den ikke er det, selv for en fersking som meg, siden den ikke er noen racer for å si det mildt :lol:
tommen
Posts: 27
Joined: 01 May 2007 08:58
Location: Oslo

Post by tommen »

Hei
Jeg har hatt ganske mange ensylindrete sykler(XL 500,XT500,SR500), og ville aldri valgt en med kun kickstart. Du blir så utrolig lei når du ikke får det til med en gang!
Du har ikke vurdert Kawasaki KLR650? Jeg har hatt mange offroadere som f.eks Transalp, Africa Twin, Xtz660,Bmw GS 1000PD, BMW GS 650 Dakar, men byttet nå til en Kawa KL650 Tengai, impotert fra Sverige.
Kjempesykkel, lettkjørt,lettskrudd,masse ettermarkedgreier(USA, der den nesten har kultstatus)
Sjekk på Blocket.se, der finner du fine sykler fra f.eks 92 som koster rundt 20 sv. høvdinger. Med avgifter kommer den deg på ca. 30K.
tommen
Posts: 27
Joined: 01 May 2007 08:58
Location: Oslo

Post by tommen »

Post Reply