Plassering av skilt

Prat om tung MC.
User avatar
LeoVince
Posts: 73
Joined: 28 Sep 2006 17:08

Plassering av skilt

Post by LeoVince »

Er det lov å plassere skiltet opp i undertrayet, altså lime det fast slik at det ligger langs med hekken? Har sett en del som har gjort det på en slik måte, og det ser jo svært bra ut, spør du meg. Spurte pappa politi om dette, og han sa at hvis skiltet kunne avleses så var vell ikke det noe problem.
Suzuki GSX-R 750 K6
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Post by Endre »

Hvis du limer det oppunder undertrayet vil du jo ikke kunne lese skiltet ordentlig.. Tror ikke det er lov, hvertfall ikke hvis de som stopper deg ikke ser skiltet ordentlig.. Hvis du setter det opp fremme ved bakdemperen vil det ses bedre og du vil kanskje kunne slippe unna med det..
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Post by s1lVa »

var og så på en sykkel i dag. Han hadde festet skiltet helt bak, men en liten vipp så det ble mer synlig enn hvis det bare var limt. Fikk høre at det var lovlig, men det var noen som var i tvil. (ikke hjemmelaget, det var kjøpt feste)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Plassering av skilt

Post by Banditbiker »

LeoVince wrote:Er det lov å plassere skiltet opp i undertrayet, altså lime det fast slik at det ligger langs med hekken? Har sett en del som har gjort det på en slik måte, og det ser jo svært bra ut, spør du meg. Spurte pappa politi om dette, og han sa at hvis skiltet kunne avleses så var vell ikke det noe problem.
Dette er et spørsmål som dukker opp stadig vekk, og noen få enkle søk kan gi deg mye informasjon om dette, spesielt om hva folk tror, har hørt, håper på er lovlig osv.

Kjøretøyforskriftene gir deg fasiten (altså de reglene som faktisk gjelder), og i følge de forskriftene er det IKKE lov.
User avatar
LeoVince
Posts: 73
Joined: 28 Sep 2006 17:08

Post by LeoVince »

Men så står det svært mye rart i kjøretøyforskriftene å da.. men tar det til etterrettning!

Det med å ikke feste det 100% langs hekken er vell ikke så dumt, tenkte å feste med dobbelsidig tape (av den typen som holder), kan jo evt bygge opp litt med tapen, slik at det vil vises litt bedre.
Suzuki GSX-R 750 K6
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Jeg er på ingen måte uenig i at det står mye rart der, men det er nå like fullt de forskriftene som både politi og vegstasjonene skal håndheve ut i fra.


:shock:
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Lag deg ei plate som du lager ein 160 graders vinkel på (altså ikkje klemmer heilt sammen), så fester du den oppunder hekken. Blir du stoppa så seier du det er noken idioter som har bøyd det. Kjenner ein som har gjort dette, og det gjekk fint. Men han måtte få ordna det så fort som mulig. :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Syntes bare det ser teit ut jeg, og har du lyst på 2000 i bot så værsågod. Det gjøres jo for å skjule skiltet og slikt liker onkel blå svært dårlig.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Olav'en wrote:Lag deg ei plate som du lager ein 160 graders vinkel på (altså ikkje klemmer heilt sammen), så fester du den oppunder hekken. Blir du stoppa så seier du det er noken idioter som har bøyd det. Kjenner ein som har gjort dette, og det gjekk fint. Men han måtte få ordna det så fort som mulig. :)
Det er fortsatt slik at det er den som sitter på/i kjøretøyet som har et ansvar for at det er i forskriftsmessig stand, så om tanta til en kammerat som kjenner noen som har bøyd det, så er det egentlig uvesentlig.
User avatar
NPNG
Posts: 156
Joined: 28 Apr 2005 14:49
MC: BSA B33

Post by NPNG »

Om noen har lyst er forskriften her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#39-6
Image
JJ_Cool
Posts: 119
Joined: 25 Sep 2006 22:53
Location: Egersund (Rogaland)

Post by JJ_Cool »

noen som har bilder av forskjellige skiltplasseringer?
Yamaha R6 00-modell
Bmw E90 318 07-modell Ac-Schnitzer
BMW 520ia 98-Modell (solgt)
Toyota MR2 92-modell (solgt)
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

Gixxerman wrote:Syntes bare det ser teit ut jeg, og har du lyst på 2000 i bot så værsågod. Det gjøres jo for å skjule skiltet og slikt liker onkel blå svært dårlig.
kommer jo annpå hvordan bakenden ser ut. har man byttet til en tøffere undertail med diodelys osv kan skiltet bli litt i veien og med litt modding blir det bra... men smaken er jo som baken. har selv handlet ny undertail og overhode ikke lyst og montere skiltet, men det er ingen vei utenom desverre :smt102
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
TelefonicaMovi
Posts: 20
Joined: 19 Jan 2007 16:19
Location: Askim

Post by TelefonicaMovi »

Jeg spurte på biltilsynet for litt siden, og havnet nesten i krangel med en tekniker i garasjen der... han vill bare vite hvorfor den ikke kunne stå der den skulle stå, hjalp lite for meg og diskutere med en gråhåret mann i 50 åra om det der... man han sa ihvertfall at det skal stå der dens opprinnelige plassering var da sykkelen var ny. Jeg har også hørt noen si at det skal kunne leses i en viss vinkel fra sidene og leses når man kjører bak sykkelen. Driver og tar lappen nå, og sjåfør læreren mente det sikkert ikke var noe problem om man flyttet det litt under hekken bare man ikke åpentlyst prøvde å skjule skilt nr... Politiet burde ha andre ting og bruke tiden på, men har man dyttet det under der og i tillegg blir stoppet for å ha kjørt for fort... da hjelper det sikkert ikke på situasjonen :wink:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ser bra ut om man kun har en liten brakett og skiltet. Syntes det ser greit nok ut på min bike hvertfall, og det er lovlig. Folk får gjøre som de vil, men ikke kom her og grin over at snut er ut osv når du/dere får bot 8)
User avatar
LeoVince
Posts: 73
Joined: 28 Sep 2006 17:08

Post by LeoVince »

Nå er jeg så heldig å ha svært gode kontakter på det lokale lensmannskontoret. Var en tur ned dit i dag og viste dem eksempel bilder. Ingen av de som var der ville ha pirket på det der sa de.. Så da er det nok ikke noe problem..
Suzuki GSX-R 750 K6
Post Reply